Η ελληνική κρίση, η λάθος συνταγή και η ανάγκη ενός εναλλακτικού σχεδίου
Άρθρο του Νίκου Χρυσόγελου στην Πράσινη Πολιτική
Είναι γεγονός ότι η χώρα ακολουθούσε έναν δρόμο που αργά ή γρήγορα θα αποδεικνύονταν αδιέξοδος. Η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και η ανικανότητα του ελληνικού πολιτικού συστήματος, σε συνδυασμό με τις αδυναμίες και τα διαρθρωτικά προβλήματα της Ευρωζώνης έκαναν τη φούσκα να σκάσει με εκκωφαντικό τρόπο.
Θα έπρεπε η κοινωνία αλλά και το πολιτικό σύστημα να έχουν διαμορφώσει ένα εναλλακτικό σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης, με δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο. Κάτι τέτοιο δεν έγινε εγκαίρως. Ακόμα και τώρα, η ανευθυνότητα εναλλάσσεται με την ανικανότητα διαμόρφωσης ενός σχεδίου που να αντιμετωπίζει τα προβλήματα με κοινωνικά δίκαιο, ισορροπημένο κι αποτελεσματικό τρόπο.
Το σχέδιο που εφαρμόζεται με την πίεση της τρόικα αποδεικνύεται ότι βασίστηκε σε λανθασμένες προβλέψεις και λανθασμένα μοντέλα. Η κρίση ελλειμμάτων έχει μετατραπεί σε κρίση χρέους και τελικώς σε οικονομική και κοινωνική κρίση. Τα πρώτα μέτρα για μείωση του ελλείμματος οδήγησαν σε αύξηση του χρέους. Προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση χρέους έχουν εφαρμοστεί στη χώρα προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής με δηλωμένο στόχο αφενός «τη βελτίωση των μεγεθών που επηρεάζουν το ποσοστό του χρέους προς το ΑΕΠ» και αφετέρου «τη βελτίωση της εικόνας της χώρας, δηλαδή της αξιοπιστίας, της εμπιστοσύνης των επενδυτών, ώστε ο δανεισμός να γίνεται με ευνοϊκούς όρους από τις αγορές και σταδιακά το χρέος της χώρας να βρεθεί σε βιώσιμο επίπεδο».
Άλλες λύσεις που συζητιούνται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την αντιμετώπιση της κρίσης στην Ευρωζώνη, δεν έχουν - τουλάχιστον προς το παρόν - ενσωματωθεί στις πολιτικές για αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης με τη δικαιολογία ότι δεν έχει σταθεροποιηθεί η δημοσιονομική κατάσταση στη χώρα. Λύσεις όπως, μετατροπή του εθνικού χρέους εν μέρει σε κοινό ευρωπαϊκό χρέος (αμοιβαιοποίηση χρέους πιθανώς μέσω ενός Ταμείου Εξυπηρέτησης Χρέους, ή την έκδοση ομολόγων σταθερότητας – ευρωομολόγων), διαχωρισμού από το εθνικό χρέος του κόστους ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, διαγραφή μέρους του χρέους που κατέχουν κυβερνήσεις, η Ευρωπαϊκή και εθνικές κεντρικές τράπεζες (OSI).
Υπάρχουν, όμως, οικονομολόγοι που παραδέχονται ότι στοχευμένες επενδύσεις και μη- ύφεση θα μπορούσαν να μειώσουν το χρέος πολύ περισσότερο από το “κούρεμα”. Παράδειγμα, αναφέρεται ότι απλώς και μόνο η σταθεροποίηση της οικονομίας στο επίπεδο του 2011 (και όχι η μεγαλύτερη συρρίκνωσή της το 2013) θα μπορούσε να μειώσει το δημόσιο χρέος κατά 21%. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών – περίπου 50 δις- θα μπορούσε να μην χρεώνεται ως δημόσιο χρέος, άρα να “ρίξει” το χρέος σημαντικά.
Στην Ελλάδα επιλέχθηκε και προωθείται με φανατισμό η εφαρμογή προγραμμάτων πολύ σκληρής λιτότητας σε συνδυασμό με την υλοποίηση «διαρθρωτικών αλλαγών», κυρίως ιδιωτικοποιήσεων, ως η ενδεδειγμένη λύση για την επίτευξη των παραπάνω στόχων. Θεωρήθηκε απαραίτητο να γίνει εσωτερική υποτίμηση, να υποβαθμιστεί το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών και να μειωθεί η ζήτηση, αφού υποτίμηση του ευρώ δεν ήταν εφικτή.
Το σχέδιο θα κοστίσει στους ευρωπαίους πολίτες 240 δις ευρώ με βάση το σχεδιασμό που έχει γίνει, για το διάστημα μέχρι το 2016 (να σημειωθεί ότι αρχικά η συζήτηση αφορούσε ένα ποσό κοντά στα 20 δις). Την ίδια στιγμή η ελληνική κοινωνία πληρώνει ήδη μεγάλο οικονομικό και κοινωνικό κόστος, η ανεργία έχει φτάσει ή ξεπεράσει τα επίπεδα της εποχής που κάποτε οδήγησε μεγάλο μέρος του πληθυσμού να μεταναστεύσει, ο αριθμός των πραγματικά φτωχών αυξάνει ραγδαία και έχει πληγεί σοβαρά η πραγματική οικονομία και η κοινωνική συνοχή. Τα μέτρα που εφαρμόζονται για την προσαρμογή θα κοστίσουν στους Έλληνες πολίτες 65 δις μέχρι το 2016, κυρίως με τη μορφή περικοπής μισθών, συντάξεων, κοινωνικών παροχών, σημαντικών υπηρεσιών για την επιβίωση των πολιτών.
Οι προβλέψεις της τρόικα για την εξέλιξη της ελληνικής κρίσης δεν επιβεβαιώθηκαν. Μέχρι πρόσφατα ως αίτια για τις αστοχίες στην επίτευξη αριθμητικών στόχων επιλέγονταν οι «συνήθεις ύποπτες αιτίες»: οι καθυστερήσεις των ελληνικών κυβερνήσεων, η κρατικοδίαιτη οικονομία, η κατάσταση σε πολλούς τομείς, η διαφθορά, το ότι η δυνατότητα είσπραξης φορολογικών απαιτήσεων ήταν χειρότερη από την αναμενόμενη, η απροθυμία των πολιτικών γενικά να συμμετάσχουν σε μεταρρυθμίσεις, η αδυναμία του πολιτικού συστήματος και η αδυναμία του κράτους να λειτουργήσει. Παράγοντες που παίζουν ίσως ρόλο αλλά δεν δικαιολογούν από μόνοι τους την μεγάλη αστοχία των προβλέψεων.
Η αρχική συνταγή παραμένει σε χρήση παρά τις αποτυχίες που εμφανίζονται, όχι μόνο σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο αλλά και σε δημοσιονομικό. Αντίθετα με την επιλογή της λιτότητας είναι άρθρα αναλυτών, καθώς και η πλειοψηφία των μελετών και των εκθέσεων του τελευταίου εξαμήνου που δημοσιεύονται από διεθνείς οργανισμούς και ινστιτούτα τα οποία βασίζονται σε αναλύσεις των πραγματικών μεγεθών που ακολούθησαν την εφαρμογή των προγραμμάτων δημοσιονομικής προσαρμογής στην Ευρώπη και ιδίως στην Ελλάδα.
Στην έκθεση του ΔΝΤ τον Οκτώβριο 2012 [WorldEconomicOutlook– October2012] γίνεται αναλυτική αναφορά σε άστοχες εκτιμήσεις για τον δημοσιονομικό πολλαπλασιαστή που χρησιμοποιείται στις προβλέψεις όταν σχεδιάζονται προγράμματα δημοσιονομικής προσαρμογής. Αλλά και σε πρόσφατη έκθεση για λογαριασμό του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, δημοσιεύθηκε στις 3 Ιανουαρίου 2013, αναφέρεται ότι τα μοντέλα προβλέψεων που χρησιμοποιούνται για την προώθηση πολιτικών αντιμετώπισης της δημοσιονομικής κρίσης ενέχουν σημαντικές υποεκτιμήσεις στους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές.
Οι εκθέσεις αλλά και η έμμεση ομολογία του Επιτρόπου Όλι Ρεν ότι η λιτότητα δεν οδηγεί από μόνη της στην έξοδο από την κρίση, δυστυχώς, δεν έχουν ακόμα αλλάξει την πολιτική σκληρής λιτότητας που εφαρμόζεται στην Ελλάδα, δεν έχει καν ανοίξει έναν πολιτικό διάλογο για μια εναλλακτική στρατηγική.
Αντίθετα, περικόπηκε και το ήδη περιορισμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2013. Το 2013, βάσει του ψηφισμένου Κρατικού Προϋπολογισμού, το ΠΔΕ προβλέπεται να μην ξεπεράσει τα 6,85 δις ευρώ ή το 3,5% του ΑΕΠ. Την πενταετία 2005-2009 ανερχόταν σε 4% του ΑΕΠ. Στην πραγματικότητα η μείωση είναι μεγαλύτερη, με δεδομένη τη συρρίκνωση του ΑΕΠ λόγω της παρατεταμένης ύφεσης.
Παράλληλα, έχει συρρικνωθεί σημαντικά και ο προϋπολογισμός του εθνικού υπο-προγράμματος του ΠΔΕ (το 2013 θα ανέλθει σε 850 εκ. €). Τα τελευταία χρόνια το ΠΔΕ ταυτίζεται, σε μεγάλο ποσοστό, με τη χρηματοδότηση συγχρηματοδοτούμενων δράσεων, γεγονός που εμποδίζει την εκπλήρωση του ρόλου του στην άσκηση ολοκληρωμένης οικονομικής πολιτικής της χώρας και στην επίτευξη σύγκλισης των ελληνικών περιφερειών μεταξύ τους, σύγκλισης στο εσωτερικό της κάθε περιφέρειας, αλλά και της σύγκλισης των ελληνικών με τις ευρωπαϊκές περιφέρειες.
Σημειώνεται επίσης ότι οι ανάγκες συγχρηματοδότησης των δράσεων που έχουν ενταχθεί στα Επιχειρησιακά Προγράμματα της 4ης Προγραμματικής Περιόδου 2007-2013 ανέρχονται σε 16 – 20 δισ. ευρώ μέχρι το 2015, ενώ βρίσκονται σε φάση υλοποίησης χιλιάδες επενδυτικά σχέδια που έχουν ενταχθεί στους αναπτυξιακούς νόμους.
Αναπάντητο παραμένει το ερώτημα, τι κάνει η κυβέρνηση για όλα αυτά. Είναι καιρός να αποτολμηθεί ένας δημόσιος διάλογος για το πώς θα αλλάξει άμεσα η λανθασμένη πολιτική που ακολουθείται στη χώρα μας, και μάλιστα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο. Πώς θα χρησιμοποιήσουμε το ΠΔΕ πιο αποτελεσματικά ως εργαλείο βελτίωσης της ζωής των ανθρώπων; Θα υπάρξει διάθεση επαρκών πόρων, από αδιάθετα κονδύλια του ΕΣΠΑ αλλά και μέρος των επόμενων δόσεων ώστε να μπορέσει να επανέλθει η κοινωνία σε ισορροπία και να αναζωογονηθεί η οικονομία μέσω της πράσινης στροφής της και να ανακάμψει η απασχόληση σε βιώσιμους τομείς;
Κυρίως όμως είναι επιτακτική η ανάγκη να απαντήσουμε άμεσα στο ερώτημα, θα οδηγούνταν η χώρα σε διαφορετικές επιλογές για την επίτευξη των ίδιων στόχων αν δεν είχαν γίνει λάθος προβλέψεις με τους δημοσιονομικούς πολλαπλασιαστές; Θα υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις έστω και τώρα; Θα εισαχθούν στο πρόγραμμα προσαρμογής εγγυήσεις υπέρ της Ελλάδας, όπως αγορά και διαγραφή σημαντικού τμήματος του ελληνικού χρέους, ώστε να γίνει βιώσιμο, αν αποδειχθεί ότι αυτό αυξήθηκε σοβαρά ως αποτέλεσμα λανθασμένων πολιτικών της τρόικα και των συμβούλων της; Θα δοθεί επιτέλους έμφαση στην προσαρμογή των όρων του μνημονίου στις ευρωπαϊκές αξίες και πολιτικές;
Να μετατραπούν τα πρώην στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης σε μητροπολιτικά πάρκα
Κοινή διαπίστωση Ν. Χρυσόγελου και Συντονιστικού της Πρωτοβουλίας για τα πρώην στρατόπεδα
Συνάντηση με το Συντονιστικό της Πρωτοβουλίας για τα Πρώην Στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης είχε ο Ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος, την Τετάρτη 13/2. Κύριο θέμα συζήτησης ήταν η συνδρομή των Οικολόγων Πράσινων στην ολοένα και αυξανόμενη κίνηση των πολιτών του Δήμου Παύλου Μελά και άλλων πολιτών της Θεσσαλονίκης για την απόδοση των στρατοπέδων Παύλου Μελά και Καρατάσιου στο Δήμο Παύλου Μελά και τη δημιουργία πράσινων χώρων και μητροπολιτικών πάρκων χωρίς επιπλέον μπετόν εντός αυτών. Το Συντονιστικό αφού ευχαρίστησε τον ευρωβουλευτή για την υποστήριξη του Κόμματος στην προσπάθεια απόδοσης των πρώην στρατοπέδων στο Δήμο, τον ενημέρωσε για το νομικό και ιδιοκτησιακό καθεστώς τους, για τους βάσιμους φόβους για την τσιμεντοποίησή τους, για τις εκβιαστικές κινήσεις των Στρατιωτικών και εξέφρασε το φόβο της περίληψής τους στο ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να αποτελέσουν δημόσια περιουσία προς ξεπούλημα και χώρους για κάθε είδους δόμηση καθώς και για την ολιγωρία της Δημοτικής Αρχής.
Ο Ευρωβουλευτής με τη σειρά του, μετά από 2 ερωτήσεις που έχει απευθύνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εν αναμονή των απαντήσεων, συμπαραστάθηκε στον αγώνα των πολιτών, εξέφρασε τις βαθιές ανησυχίες του για την ολοένα αυξανόμενη περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται τόσο από ενέργειες της κεντρικής εξουσίας όσο και της αυτοδιοίκησης και δήλωσε ότι το περιβάλλον βάλλεται από παντού. Ειδικά σε περίοδο κρίσης, δυστυχώς είναι το τελευταίο πράγμα που διαφυλάσσεται, ενώ η αειφορία και η διατήρησή του μπορούν να αποτελέσουν μοχλούς διεξόδου από την κρίση με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στους τομείς αυτούς. Αναφέρθηκε επίσης στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, όπου το 60% των πόρων που θα διατεθούν προς τα Κράτη – Μέλη θα αφορούν θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα μεγάλο όπλο στον αγώνα των κατοίκων για πράσινες Δυτικές Συνοικίες με τη δημιουργία μεγάλων μητροπολιτικών πάρκων. Στη συνάντηση παραβρέθηκε και εκπρόσωπος των περιαστικών καλλιεργειών, ο οποίος ανέπτυξε στον Ευρωβουλευτή τη δράση των καλλιεργητών εντός του στρατοπέδου και τη συνεισφορά τους στον αγώνα διεκδίκησης ελεύθερων από μπετόν στρατοπέδων.
Η αυτοδιαχείριση και η στροφή στην πράσινη οικονομία ως μέσο διεξόδου από την κρίση
Συνάντηση Ν. Χρυσόγελου με εργαζόμενους στο εργοστάσιο της Βιομηχανικής Μεταλλευτικής
Στο πλαίσιο της περιοδείας του στη Θεσσαλονίκη, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος επισκέφτηκε μαζί με τους Δαμιανό Ανδρέου (Συντονιστή Επιτροπής Επανεκκίνησης των Οικολόγων Πράσινων), Οδυσσέα Χιλιτίδη (Συντονιστή της Περιφερειακής Οργάνωσης Κεντρικής Μακεδονίας), Θανάση Μακρή (συντονιστή της Θεματικής Ομάδας Οικονομίας), και Φώτη Μπίμπαση (συντονιστή της Θεματικής Ομάδας ΑμεΑ), το εργοστάσιο της Βιομηχανικής Μεταλλευτικής που έχει αναλάβει το εργατικό σωματείο να συνεχίσει την λειτουργία του μετά την χρεωκοπία της μητρικής εταιρίας Φιλκεράμ-Τζόνσον.
Το σωματείο ενημέρωσε για το πως έφτασε το εργοστάσιο στην κατάσταση αυτή και για τα σχέδια αλλά και τις μέχρι τώρα πρωτοβουλίες του για να συνεχίσει την βιώσιμη λειτουργία του. Εκτός από της παραγωγικές ικανότητες της μονάδας παρουσιάστηκε και η περιβαλλοντική μέριμνα και προγράμματα ανακύκλωσης που έχει κάνει το εργοστάσιο.
Η αντιπροσωπεία των Οικολόγων Πράσινων συζήτησε με τους εργαζόμενους την προοπτική συνέχισης της λειτουργίας του μέσα από ένα συνεταιρισμό των εργαζομένων, αφού η ιδιοκτησία του το έχει εγκαταλείψει. Ο Νίκος Χρυσόγελος ενημέρωσε για αντίστοιχες προσπάθειες αυτοδιαχείρισης μέσα από συνεταιρισμούς στην Ευρώπη όπου η αντίστοιχη ομοσπονδία περιλαμβάνει 50.000 συνεταιρισμούς σε βιομηχανικό – βιοτεχνικό επίπεδο και σε υπηρεσίες. Εξέφρασε την διαθεσιμότητά του να βοηθήσει σε συνεργασίες με αντίστοιχες πρωτοβουλίες από την υπόλοιπη Ευρώπη και στην ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών. Συζητήθηκαν επίσης οι προοπτικές ανάπτυξης της παραγωγής της μονάδας με δεδομένο ότι τα προϊόντα της είναι είδη μόνωσης και ενεργειακός σοβάς και η ενίσχυση των μέχρι τώρα προσπαθειών πρασινίσματος τόσο της παραγωγικής διαδικασίας όσο και των προϊόντων που παράγονται.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε: «Η κρίση την οποία βιώνει η χώρα απαιτεί νέες ιδέες και πρωτοβουλίες που συνδυάζουν αναζωογόνηση της οικονομίας και της παραγωγικής βάσης της χώρας με στροφή της προς πράσινη κατεύθυνση, ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και στοχευμένες πολιτικές που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Αλλά και πρωτοβουλίες από την κοινωνία και τους πολίτες σε όλα τα επίπεδα. Η Βιομηχανική Μεταλλευτική ΑΕ σταμάτησε την παραγωγική λειτουργία της από την ιδιοκτησία και μερικές δεκάδες εργαζόμενοι κινδύνευαν να βρεθούν στο δρόμο. Επέλεξαν το δύσκολο δρόμο να συνεχίσουν εκείνοι την παραγωγική διαδικασία ώστε στις σημερινές συνθήκες να διατηρήσουν και να κάνουν βιώσιμες τις θέσεις εργασίας, να αξιοποιήσουν την αλληλεγγύη που τους δείχνουν πολίτες και κινήσεις πολιτών, να συνεχίσουν την έρευνα και τον ποιοτικό έλεγχο, να βελτιώσουν τις περιβαλλοντικές επιδόσεις αλλά και να δοκιμάσουν νέα μοντέλα οργάνωσης και λειτουργίας μέσα από έναν παραγωγικό συνεταιρισμό. Η μονάδα μπορεί να παράγει προϊόντα τα οποία είναι εντελώς απαραίτητα στο πλαίσιο μιας στοχευμένης πολιτικής μείωσης των απωλειών ενέργειας στα κτήρια, δηλαδή βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσής τους και έτσι μείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών για θέρμανση ή δροσισμό των σπιτιών. Σε μια εποχή ενεργειακής φτώχειας και δραματικής μείωσης των εισοδημάτων, η παραγωγή προϊόντων που συμβάλλουν στην εξοικονόμηση ενέργειας από μονάδες της χώρας μας είναι μια ρεαλιστική διέξοδος, μια πράσινη λύση στα προβλήματα ανεργίας, αναζωογόνησης της οικονομίας και επίτευξης περιβαλλοντικών στόχων. Η Ελλάδα διαθέτει ικανούς ερευνητές που μπορούν να συμβάλλουν στο σχεδιασμό πιο πράσινων και καινοτόμων προϊόντων. Όπως δηλώσαμε και στους εργαζόμενους, είμαστε ως Οικολόγοι Πράσινοι αλλά και προσωπικά στη διάθεσή τους για να βοηθήσουμε την προσπάθειά τους που έχει μεγάλη πρακτική (να μην χαθούν οι θέσεις εργασίας) αλλά και ευρύτερη σημασία (έξοδος από την κρίση με δημιουργικές πρωτοβουλίες, δημιουργία βιώσιμων συνεταιρισμών)»
Προβολή του ντοκιμαντέρ Ολιγαρχία του Στέλιου Κούλογλου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου στις 18.30 θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ «Ολιγαρχία» του ερευνητικού δημοσιογράφου Στέλιου Κούλογλου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες (αίθουσα A1G3), υπό την αιγίδα του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων, Νίκου Χρυσόγελου.
Το ντοκιμαντέρ θα προλογίσουν ο Στέλιος Κούλογλου και ο συμπρόεδρος της ομάδας των Πράσινων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, Ντάνιελ Κον Μπέντιτ.
Περίληψη του ντοκιμαντέρ από τον δημιουργό του:
Ένας ακήρυχτος πόλεμος, που πρέπει να παραμείνει μυστικός, έχει ξεσπάσει σε ολόκληρο τον πλανήτη. Διεξάγεται από μια χούφτα τραπεζιτών και πολιτικών που κυβερνούν τον κόσμο περιφρονώντας τη δημοκρατία. Τα τελευταία χρόνια, το επίκεντρο των συγκρούσεων έχει μεταφερθεί στην Ευρώπη, με την Ελλάδα να παίζει το ρόλο του πεδίου δοκιμών. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μια οχταμελής ομάδα -που θυμίζει τα δεσποτικά πολίτμπιρο της Σοβιετικής Ένωσης- ρίχνει εκλεγμένους πρωθυπουργούς και διορίζει νέους της αρεσκείας της. Την ονομάζουν ομάδα της Φρανκφούρτης γιατί δημιουργήθηκε στην Όπερα της πόλης, σε μια εκδήλωση αφιερωμένη σε ένα από τα μέλη της ομάδας...
Το ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας χρειάζεται προσεκτικό σχεδιασμό
Νέοι κανόνες στις υπεράκτιες εξορύξεις υδρογοναθράκων αλλάζουν τα δεδομένα
Συμφωνία σχετικά με τους νέους ευρωπαϊκούς κανόνες για τις υπεράκτιες εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου επιτεύχθηκε την Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου μετά από διαπραγματεύσεις μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η νέα νομοθεσία προτάθηκε για πρώτη φορά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αποτραπούν σοβαρές οικολογικές καταστροφές όπως εκείνη του 2010 στον Κόλπο του Μεξικού.
Αν και οι Πράσινοι ζητάμε πολύ πιο τολμηρά μέτρα, η Οδηγία ανοίγει ένα νέο τομέα αρμοδιότητας της ΕΕ, καθώς προηγουμένως τα κράτη μέλη ήταν ελεύθερα να καθορίζουν τα δικά τους πρότυπα για την έκδοση αδειών γεωτρήσεων. Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι υπεράκτιες γεωτρήσεις θα παραμείνουν μεν στην αρμοδιότητα των κρατών μελών, αλλά τα κράτη μέλη θα πρέπει να απαιτήσουν συγκεκριμένες πληροφορίες από τις εταιρείες που επιθυμούν να πραγματοποιήσουν γεωτρήσεις στα ύδατά τους.
Οι νέοι κανόνες απαιτούν από τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου, πριν δοθεί η άδεια εξόρυξης, να υποβάλουν αναλυτικές εκθέσεις για τους πιθανούς κινδύνους και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης. Επίσης, πρέπει οι εταιρίες να αποδείξουν τη χρηματοοικονομική και τεχνική ικανότητά τους για την αντιμετώπιση τυχόν ζημίας που θα προκληθεί από διαρροή, πράγμα που προβλέπεται να αλλάξει τα οικονομικά δεδομένα των σχετικών επενδύσεων. Η ευθύνη για πιθανή πετρελαιοκηλίδα θα ανήκει στην εταιρεία πετρελαίου ή φυσικού αερίου. Η Οδηγία επιβάλλει, επίσης, στα κράτη μέλη να
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ: 21 Ιανουαρίου - 8 Φεβρουαρίου 2013
- Κυκλοφορήστε σε φίλους/ες αυτό το Δελτίο. Παρακινήστε τους/τις να εγγραφούν στο ενημερωτικό δελτίο μέσω της σχετικής δυνατότητας που υπάρχει στο site μας
- Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να κάνετε κάποια παρατήρηση ή πρόταση ή να καταθέσετε κάποια ιδέα, στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
- Για τακτική ενημέρωση μπορείτε να εγγραφείτε στο RSS Feed των ανακοινώσεών μας.
Ο Ν. Χρυσόγελος στο ΣΚΑΪ μιλά για την ιδιωτικοποίηση του νερού.
Ο Ν. Χρυσόγελος στο ΣΚΑΪ μιλά για την ιδιωτικοποίηση του νερού στον ραδιοφωνικό σταθμό του Σκάι.
Πατήστε την εικόνα για να ακούσετε τη συνέντευξη
Διαβάστε περισσότερα για την πρόσφατη απάντηση του επιτρόπου Olli Rehn σε ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου και Πράσινων Ευρωβουλευτών προς την Κομισιόν, σχετικά με την προώθηση της ιδιωτικοποίησης του νερού, η οποία αναδεικνύει νέα ερωτήματα και αντιφάσεις από την Ευρωπαϊκή πλευρά όσο και από την πλευρά της Ελληνικής κυβέρνησης.
Κοινωνική Οικονομία: Εναλλακτική Λύση
ένα ντοκιμαντέρ της Σοφίας Παπαχρήστου
Την Τετάρτη 20/2 ο Νίκος Χρυσόγελος και το Γερμανικό Πράσινο Ινστιτούτο Heinrich Boell Stiftung φιλοξένησαν στο Ευρωκοινοβούλιο την πρώτη προβολή της ταινίας “Κοινωνική Οικονομία: Εναλλακτική Λύση”, την παραγωγή της οποίας έχουν από κοινού υποστηρίξει. Στην προβολή της ταινίας παραβρέθηκαν μερικοί από τους “πρωταγωνιστές”, εκπρόσωποι ευρωπαϊκών δικτύων κοινωνικών επιχειρήσεων καθώς και ευρωβουλευτές. Η ταινία θα ταξιδέψει με πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων όσο και του Heinrich Boell Stiftung σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες αλλά και σε πολλές ελληνικές πόλεις, ώστε να αποτελέσει ένα εργαλείο ενημέρωσης για αλλά και προώθησης των κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Παράλληλα με την προβολή της θα διοργανώνονται σε συνεργασία μετοπικούς φορείς συζητήσεις για την κοινωνική οικονομία.
Ο σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, Σοφία Παπαχρήστου ταξίδεψε στην Βέλγιο , Ιταλία , Αυστρία , Γαλλία , Ελλάδα και Γερμανία να πάρει συνέντευξη από τους βασικούς παράγοντες στην κοινωνική ανάπτυξη της οικονομίας, οι εκπρόσωποι των κοινωνικών συνεταιρισμών και των δικτύων αλληλεγγύης. Το αποτέλεσμα είναι ένα ντοκιμαντέρ με πολύτιμες hands-on εμπειρία και τις βέλτιστες πρακτικές για το πώς να δημιουργήσει και να λειτουργήσει ένα συνεταιρισμό σε διάφορους παραγωγικούς τομείς.
Ο διευθυντής του Heinrich Böll Stiftung, ο κ. Bastian Hermisson θα παραβρέθηκε στην εκδήλωση και απηύθυνε χαιρετισμό.
Εξορύξεις χρυσού. Να σκεφτούμε υπεύθυνα για το μέλλον
Άρθρο του Νίκου Χρυσόγελου στην Ελευθεροτυπία
Ανησυχία από την άνοδο ακραίων πολιτικών δυνάμεων στην Ευρώπη
Το θέμα του κινδύνου που αντιπροσωπεύουν εξτρεμιστικές, ρατσιστικές και μισαλλόδοξες ακροδεξιές δυνάμεις στην Ευρώπη αναδεικνύουν με ερώτηση τους προς την Κομισιόν 22 Ευρωβουλευτές από 4 πολιτικές ομάδες (Πράσινοι, ΕΛΚ, Σ&Δ, Φιλελεύθεροι), μεταξύ των οποίων ο Νίκος Χρυσόγελος και άλλες πέντε ευρωβουλευτίνες των Πράσινων – η αντιπρόεδρος του ευρωκοινοβουλίου Ι. Durant , η συμπρόεδρος των Πράσινων R. Harms, η Ska Keller, η U. Lunacek, 5 άλλοι έλληνες ευρωβουλευτές (Σ. Δανέλλης (S&D), Μ. Κοππά(S&D), Γ.Κουμουτσάκος (PPE), Α. Ποδηματά (S&D), Σκυλακάκης(ALDE) μαζί με συναδέλφους τους από την Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Σουηδία και Φιλανδία και από τις πολιτικές ομάδες του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών, των Φιλελευθέρων και των Πρασίνων
Τα τελευταία χρόνια, σε αυξανόμενο αριθμό κρατών-μελών, παρατηρείται σοβαρή ενίσχυση της παρουσίας, δράσης και πολιτικής επιρροής ακραίων πολιτικών σχηματισμών. Η ανάδυση και ενδυνάμωση ακραίων, μισαλλόδοξων, έντονα ξενοφοβικών ακόμα και απροκάλυπτα ρατσιστικών δυνάμεων συμπίπτουν με, και ευνοούνται από τις κοινωνικές συνέπειες - ανεργία, φτώχεια, απόγνωση - της βαθιάς οικονομικής κρίσης που μαστίζει την ευρωπαϊκή οικονομία- πρωτίστως στις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου- καθώς και την κακή διαχείριση του μεταναστευτικού ζητήματος.
Στην πολιτική ζωή της Ελλάδας παρατηρείται άνοδος, συμπεριλαμβανομένης κοινοβουλευτικής εκπροσώπησης, δυνάμεων των οποίων ο ακραίος πολιτικός λόγος, οι συμβολισμοί και κυρίως η δράση παραπέμπουν ευθέως στις πιο σκοτεινές σελίδες της πρόσφατης πολιτικής Ευρωπαϊκής Ιστορίας της δεκαετίας του 1930 και των αρχών της δεκαετίας του 1940. Η πρακτική της λεκτικής και φυσικής βίας, η εξύμνηση του καθεστώτος της επτάχρονης δικτατορίας, οι επανειλημμένες βίαιες επιθέσεις κατά πολιτών και αλλοδαπών, καθώς και η χρήση απειλών κατά πολιτικών αντιπάλων αναδεικνύονται σε σταθερό χαρακτηριστικό της παρουσίας και δράσης αυτών των πολιτικών δυνάμεων.
Λαμβανομένων υπόψη των προαναφερόμενων εξαιρετικά σοβαρών ζητημάτων, ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
-
Είναι ενήμερη για περιστατικά χρήσης βίας, καταπάτησης και προσβολής θεμελιωδών ευρωπαϊκών αξιών, όπως η δημοκρατική διακυβέρνηση και το κράτος δικαίου, στις οποίες στηρίζεται η Ε.Ε. από τέτοιες πολιτικές δυνάμεις;
-
Παρακολουθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι αρμόδιοι οργανισμοί της, όπως ο Οργανισμός της ΕΕ για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα, την εξέλιξη της ανάδυσης τέτοιων πολιτικών δυνάμεων στην Ευρώπη;
-
Εάν ναι, ποια είναι η θέση της και πως πιστεύει ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτή η πολύ σοβαρή και ανησυχητική κατάσταση στην Ευρώπη, και μάλιστα ενόψει των προσεχών εκλογών για το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο το 2014;
More...
Τα εισπρακτικά μέτρα δεν αρκούν για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων
Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για τις επιπτώσεις στην οικονομία και τη δημόσια υγεία
Αλλαγή πολιτικής για διέξοδο από την κρίση.
Οι ευρωβουλευτές στηρίζουν την αναζωογόνηση της αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων
Οι Πράσινοι προτείνουν επιπρόσθετα μέτρα για την αποτελεσματική ρύθμιση της αγοράς ETS
Πετρέλαιο ή αιθαλομίχλη; Υπάρχει άλλος δρόμος;
Στρογγυλό Τραπέζι για εναλλακτικές λύσεις στο ζήτημα της θέρμανσης
«Υπάρχει άλλος δρόμος αλλά δε θα είναι εύκολος» ήταν η βασική απάντηση στο κεντρικό ερώτημα, όπως προέκυψε από τη συζήτηση που διοργάνωσε η Θεματική Ομάδα για την Ενέργεια και την Κλιματική Αλλαγή των Οικολόγων Πράσινων και ο ευρωβουλευτής τους Νίκος Χρυσόγελος στην αίθουσα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα, την Παρασκευή 15 Φεβρουαρίου.
- Μάρω Ευαγγελίδου, Γενική Γραμματέας ΥΠΕΚΑ (Δείτε το βίντεο εδώ)
- Πάνος Ευσταθίου, Πρόεδρος Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων Υγείας (ΕΚΕΠΥ) (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ)
- Μιχάλης Πετράκης, Διευθυντής Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, Αντιπρόεδρος Ecocity (Δείτε το βίντεο εδώ και εδώ)
- Νίκος Μπόκαρης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ)
- Πλάτων Πάλλης, Εργαστήριο Ατμοκινητήρων & Λεβήτων του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ. (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ κι εδώ)
- Κυριάκος Πανόπουλος, Ερευνητής Χημικός Μηχανικός, Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ) (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ)
- Βασίλης Μπέλλης, Γενικός Γραμματέας ΔΣ Ενεργειακής Συνεταιριστικής Εταιρείας Καρδίτσας. (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ)
- Ζωή Βροντίση, Εκπρόσωπος της Θεματικής Ομάδας Ενέργειας των Οικολόγων Πράσινων (Δείτε το βίντεο εδώ)
- Tάκης Γρηγορίου, Υπεύθυνος για θέματα ενέργειας της Greenpeace . (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ)
- Μιχάλης Προδρόμου, Υπεύθυνος ενεργειακής πολιτικής WWF – Ελλάς (Διαβάστε την εισήγηση και δείτε το βίντεο εδώ)
- Νίκος Χρυσόγελος, Ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων (Δείτε το βίντεο εδώ κι εδώ)
Ακολούθησαν παρεμβάσεις από το κοινό όπου θίχτηκαν ζητήματα όπως η αλλαγή της έννοιας της θερμικής άνεσης στην πορεία των χρόνων στην Ελλάδα, η ανάγκη πραγματικής αποκέντρωσης ως ουσιαστικό αντίδοτο στα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς και η μακροχρόνια επίδραση της στην ανθρώπινη υγεία, πράγμα που είναι αδύνατον να προσδιοριστεί μόνο από παρακολούθηση και σύγκριση δεδομένων προσελεύσεων και εισαγωγών για πνευμονιολογικά προβλήματα.