Δευτέρα, 04 Μαρτίου 2013 19:54

Για χρυσωρυχεία στο Rodopi Channel

Παρακολουθείστε το δελτίο ειδήσεων του Rodopi Channel της Παρασκευής 1/3/2013 στο οποίο ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος μεταξύ άλλων μιλά για το θέμα των χρυσωρυχείων ως ευρωπαικό ζήτημα το οποίο θέτει το ερώτημα κατά πόσοι οι τοπικές κοινωνίες έχουν την δυνατότητα να αποφασίζουν για το μέλλον τους και η κεντρική εξουσία να σέβεται τις αποφάσεις τους.

 

 

Διαβάστε τη συνέντευξη απομαγνητοφωνημένη:

 

Ερώτηση: Είστε στην Αλεξανδρούπολη, με αφορμή τη συνεδρίαση των θαλάσσιων περιοχών, ήταν πολύ ενδιαφέρουσα αυτή η συνεδρίαση, σηματοδοτήθηκε από υψηλόβαθμα υπουργικά στελέχη, τόσο της χώρας μας όσο και της Γαλλίας. Δώστε μας ένα πλαίσιο αυτής της συνάντησης και όσων διημείφθησαν.

 

Απάντηση: Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει συνεργασία μεταξύ των Περιφερειών, ιδιαίτερα αυτών των Περιφερειών που είναι θαλάσσιες και παράκτιες και νησιωτικές φυσικά. Αυτή η συνδιάσκεψη των παράκτιων , θαλάσσιων Περιφερειών της  Ευρώπης έχει συμμετέχοντες γύρω στους 250 φορείς Περιφερειών. Και αυτό κάνει πολύ ενδιαφέρουσα αυτή τη συνεργασία γιατί και τα θέματα που συζητιούνται έχουν να κάνουν με τα προβλήματα αν θέλετε, και με τις στρατηγικές, όπως είναι οι μεταφορές, όπως είναι τα θέματα της ενέργειας, όπως είναι η πολιτική συνοχής. Βέβαια και για μένα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γιατί είμαι ένας από τους Αντιπροέδρους Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης, ασχολούμαι πολύ με τα θέματα των πολιτικών συνοχής αλλά και με τα θέματα των θαλάσσιων μεταφορών , τα θέματα της ενέργειας και πως συνδυάζονται αυτά, και γενικότερα για την περιφερειακή πολιτική. Νομίζω ότι σαν κοινωνία, σαν Ελληνική κοινωνία, χρειαζόμαστε πολύ τη συνεργασία, την ανταλλαγή καλών πρακτικών και την ανταλλαγή εμπειριών. Έτσι ώστε να περάσουμε σε ένα επίπεδο καλύτερου σχεδιασμού των περιφερειακών πολιτικών και να βρούμε και λύσεις για προβλήματα τα οποία έχουν κι άλλες Περιφέρειες και μέσα από τη συνεργασία μπορούμε να τα λύσουμε.

 

Ερώτηση: Ποιες είναι οι κοινές διαδρομές, οι κοινοί τόποι των Περιφερειών που συμμετείχαν σε αυτή τη σύσκεψη;

 

 Απάντηση: Καταρχήν νομίζω ότι οι Περιφέρειες, επειδή είναι πιο κοντά στους πολίτες, καταλαβαίνουν ότι οι πολιτικές αυτές που εφαρμόζονται σήμερα κι επικεντρώνουν πάρα πολύ στη λιτότητα, δε λύνουν το πρόβλημα αλλά επιβαρύνουν την κατάσταση και δημιουργούν πολλά προβλήματα και στην κοινωνική συνοχή και σα μοντέλο της οικονομίας και δημιουργούν και ανεργία. Μέσα από τις προτάσεις που συζητάν αυτές οι Περιφέρειες, υπάρχουν λύσεις. Για παράδειγμα, ένα από τα θέματα το οποίο συζητιέται είναι οι βιώσιμες μεταφορές και οι συνδέσεις οι ακτοπλοϊκές, οι συνδέσεις μεταξύ των περιοχών και πως οι Περιφέρειες μπορούν να επηρεάσουν τη λήψη των αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Εμείς στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και φυσικά και η δικιά μας η ομάδα αλλά και εγώ προσωπικά, έχουμε μια πολύ στενή συνεργασία με όλους τους φορείς, γιατί πράγματι, όταν λαμβάνονται πολιτικές αποφάσεις, αυτές πρέπει να γίνονται με έναν συμμετοχικό τρόπο. Δηλαδή δεν μπορεί κάποιος να αποφασίζει μόνος του, ακόμα και στο Κοινοβούλιο, αλλά θα πρέπει να έχει γνώση των προτάσεων, των απόψεων των Περιφερειών, των φορέων των κοινωνικών, των επαγγελματικών, μετά θα γίνει συζήτηση στις διάφορες επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είτε η επιτροπή ασχολείται με την περιφερειακή ανάπτυξη, είτε η επιτροπή μπορεί να ασχολείται με την απασχόληση, με τις μεταφορές, υπάρχουν 22 επιτροπές στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και θα γίνουν και ψηφοφορίες, θα γίνει η διαβούλευση μεταξύ των πολιτικών ομάδων, και στο τέλος θα πάμε σε ψηφοφορία στην ολομέλεια, που θα είναι το επιστέγασμα όλης αυτής της συμμετοχικής διαδικασίας. Αυτό λοιπόν το μοντέλο πρέπει και στη χώρα μας να το εφαρμόσουμε ώστε να λαμβάνονται πιο ισορροπημένες και πιο σωστές πολιτικές αποφάσεις. Απ’ την άλλη μεριά, σε αυτό το μοντέλο υπάρχει πολύ μεγάλος χώρος γι αυτό που λέμε «κοινωνία των πολιτών». Οι διάφοροι φορείς οι οποίοι καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις, τις δικές τους αποχρώσεις και όλη αυτή η σύνδεση βοηθάει να βγαίνουν καλύτερες πολιτικές αποφάσεις. Φυσικά υπάρχουν πολιτικές αντιπαραθέσεις, γι αυτό υπάρχουν πολιτικά κόμματα διαφορετικά, γιατί προτείνουν διαφορετικές λύσεις. Αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε σε ένα συνεχή πόλεμο μεταξύ μας, αλλά θα πρέπει να τεκμηριώνουμε τις πολιτικές μας απόψεις, να προσπαθούμε να βρούμε ποια είναι τα σημεία τα οποία είναι κοινά και βέβαια στα άλλα οι ψηφοφορίες δείχνουν ποια είναι η πλειοψηφούσα άποψη.

 

Ερώτηση: Τώρα πάμε σε ένα θέμα που έχει πολύ σημαντικό  ενδιαφέρον τοπικό, τελείτε σε γνώση, είναι συγκεκριμένες οι θέσεις οι οποίες διατυπώνετε από καιρού εις καιρόν αλλά δεν διαφοροποιούνται από τις αρχικές σας τοποθετήσεις, σχετίζεται με το χρυσό και από τι γνωρίζω πρόσφατα, πολύ πρόσφατα χρονικά, είχατε και μία σχετική συνάντηση στο περιθώριο αυτής της διάσκεψης με τη Διανομαρχιακή Επιτροπή κατά της μεταλλουργίας χρυσού. Θα ήθελα λοιπόν εδώ να δούμε τις απόψεις σας με αφορμή τις τελευταίες εξελίξεις, που σχετίζονται αφ ενός με τη θέση,  τοποθέτηση και άποψη που εξέφρασε ο Πρωθυπουργός, ότι πρόκειται να δώσει το πράσινο φως, προφανώς μέσα σε δέκα μέρες. Ήδη από την προηγούμενη Δευτέρα είναι δρομολογούμενες οι εξελίξεις για το θέμα του χρυσού και της εταιρίας που δραστηριοποιείται στο Πέραμα του Έβρου. Και αφετέρου, τις μεγάλες κινητοποιήσεις που ήδη δρομολογούνται και θα υλοποιηθούν τη Δευτέρα το μεσημέρι,  στη μία η ώρα,  στην Αλεξανδρούπολη.

 

Απάντηση: Πράγματι, και στην Διανομαρχιακή Επιτροπή των κινήσεων των πολιτών και στον Δήμαρχο και στον Περιφερειάρχη, με τους οποίους είχα συζητήσεις και γι αυτά τα θέματα, έχω εκφράσει την πλήρη υποστήριξη και την προσωπική μου και των Οικολόγων Πράσινων στα θέματα της κινητοποιήσεως των πολιτών εναντίον των σχεδίων για  εξορύξεις  χρυσού και εδώ στην περιοχή αλλά και σε άλλες περιοχές στην Ελλάδα. Νομίζω ότι το θέμα είναι πάρα πολύ μεγάλο και αφορά και την Ευρώπη, γιατί μιλάμε για μια σειρά θεμάτων που δημιουργούν πολιτικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα. Το έχουμε θέσει πολλές φορές. Δεν είναι οποιαδήποτε επένδυση η επένδυση του χρυσού. Συνδέεται με τη χρήση κυανίου αλλά και γενικώς, ο τρόπος που έχει μεθοδευτεί όλη αυτή η υπόθεση, είναι πραγματικά ένα πολιτικό σκάνδαλο. Θα έλεγα, μία έκταση, όπως παραχωρήθηκε στη Χαλκιδική, τριακοσίων χιλιάδων στρεμμάτων, με ένα αντίτιμο της τάξης των έντεκα εκατομμυρίων, ένας οποιοσδήποτε πολίτης μπορεί να καταλάβει ότι αυτό αποτελεί πράγματι ένα οικονομικό σκάνδαλο. Τόσο μεγάλες εκτάσεις που είναι μάλιστα και δασικές, δεν μπορεί να παραχωρούνται με ένα ευτελιστικό τίμημα. Δεύτερον, οι μεταλλευτικές εταιρίες, και στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες, δυστυχώς, δεν είναι υποχρεωμένες να δώσουνε μεταλλευτικά δικαιώματα. Δηλαδή δεν αφήνουν τίποτα στις τοπικές κοινωνίες. Το ξέρετε πολύ καλά. Άρα όλη αυτή η φιλολογία ότι θα ωφεληθούν οι τοπικές κοινωνίες είναι ψεύτικη, είναι ακριβώς για να προωθήσει τα συμφέροντα των εταιριών. Και βέβαια υπάρχουν τα σοβαρά περιβαλλοντικά προβλήματα, και το γεγονός ότι μια τέτοια επένδυση δεν μπορεί να είναι συμπληρωματική σε ένα διαφορετικό μοντέλο  περιφερειακής ανάπτυξης, είναι ανταγωνιστική, ανταγωνίζεται, καταστρέφει δηλαδή το μοντέλο ανάπτυξης που μπορεί να ακολουθήσει μια περιοχή. Αυτό που λέμε εμείς, και ως Πράσινοι αλά νομίζω και πολύ οργανωμένα και σωστά οι Κινήσεις Πολιτών και οι φορείς της περιοχής, και στις άλλες περιοχές, είναι ότι μπορούμε να ακολουθήσουμε ένα διαφορετικό μοντέλο ανάπτυξης, «βιώσιμης» το λέμε εμείς, το οποίο θα είναι συμβατό με την κοινωνική συνοχή, δηλαδή τα οφέλη να είναι στην κοινωνία, θα δημιουργεί θέσεις εργασίας και θα προστατεύει το περιβάλλον. Αυτό είναι το ζητούμενο, αυτό τονίζεται σε όλες τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Υπάρχει σε πολλές ευρωπαϊκές πολιτικές, όταν μιλάμε για πράσινη οικονομία, όταν μιλάμε για θέσεις εργασίας σε αυτούς τους τομείς. Αυτό μπορεί να υποστηριχθεί στην επόμενη προγραμματική περίοδο – 2014-2020 – με προτάσεις τεκμηριωμένες και συστηματικές από τους τοπικούς φορείς. Άρα λοιπόν δεν υπάρχει κανένας λόγος να δεσμευτεί η τοπική κοινωνία σε ένα σχέδιο το οποίο είναι καταστροφικό από άποψη οικονομική και κοινωνική και περιβαλλοντική.

 

Ερώτηση: Εδώ έχουμε όμως κύριε Χρυσόγελε  το εξής παράδοξο: να μην ερωτώνται οι τοπικές κοινωνίες για τις διαθέσεις, τις προθέσεις της κυβέρνησης, και μάλιστα το επιχείρημα το οποίο, κατά την άποψή μου, ψευδεπίγραφα προβάλλεται, είναι ότι η χώρα μας έχει ανάγκη από ανάπτυξη. Και αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο των αναπτυξιακών πρωτοβουλιών που έρχονται από ξένες χώρες και για τη χώρα μας και για την περιοχή μας.

 

Απάντηση: Ναι, γι αυτό πολλές φορές  θα έχετε ακούσει, και στις δικές μου συνεντεύξεις και σε δελτία τύπου, ότι επικρίνω αυτή τη λογική που μας επιστρέφει στη δεκαετία του ’50 και του  ’60.  Και στη σημερινή και στη χθεσινή συνάντηση στα πλαίσια της διεθνούς αυτής συνάντησης των Περιφερειών, υπήρχε μια μόνιμη συζήτηση ότι οι Περιφέρειες πρέπει να συνδιαμορφώσουνε τις εξελίξεις στην περιοχή τους. Όταν μιλάμε για την περίοδο 2014 – 2020 και εμείς ως πολιτική ομάδα και εγώ προσωπικά αλλά και όλοι οι Ευρωβουλευτές ζητάνε οι Περιφέρειες να έχουν καθοριστικό λόγο και ρόλο στη διαμόρφωση του μοντέλου ανάπτυξης. Δεν μπορεί λοιπόν σε όλη την Ευρώπη να συζητάμε ότι πρέπει να είναι συνδιαμορφωτές του μέλλοντός τους οι πολίτες, οι κοινωνικοί φορείς και οι Περιφέρειες, και εδώ μία εξουσία κεντρική που σε τελευταία ανάλυση δεν έχει πια την πολιτική νομιμοποίηση, γιατί υπάρχει μεγάλη αμφισβήτηση, για όλα αυτά που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και αυτά που συνεχίζουν να γίνονται σήμερα, να αποφασίζει αυταρχικά για το μέλλον των πολιτών, που δεν είναι ένα στιγμιαίο μέλλον, δηλαδή κάτι που θα γίνει τώρα, και εντάξει, δεν επηρεάζει τον κόσμο. Θα τον επηρεάζει,  θα επηρεάσει τη ζωή του, για πολλές δεκαετίες. Άρα λοιπόν, αυτό το μοντέλο πρέπει να καταγγελθεί. Γι αυτό είπα ότι είναι ένα αυταρχικό μοντέλο λήψης αποφάσεων που πρέπει και σε κεντρικό επίπεδο, στην Ευρώπη, να παρουσιαστεί, γιατί ακριβώς νομίζω ότι αυτό το μοντέλο πρέπει να τελειώνει. Ο κόσμος είναι αγανακτισμένος, αλλά νομίζω η λύση είναι περισσότερη συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων. Να μην αφήνουμε τις κεντρικές κυβερνήσεις, αυθαίρετα και από μόνες τους, να αποφασίζουν και να σχεδιάζουν το μέλλον μας. Αυτό σημαίνει ότι οι φορείς και οι Περιφέρειες και οι Δήμοι, θα πρέπει να οργανώνουν το διάλογο και να διαμορφώνουν τα δικά τους σχέδια, τα οποία πρέπει να λαμβάνει υπ όψιν η κεντρική εξουσία και να συνδιαμορφώνουν, να συνυπογράφουν ότι είναι να γίνει στην περιοχή. Άμα οι τοπικές κοινωνίες είναι αντίθετες πρέπει η κεντρική εξουσία να σέβεται τις αποφάσεις των τοπικών κοινωνιών.

 

Ερώτηση: Και ένα τελευταίο ερώτημα το οποίο σχετίζεται επίσης με τον χρυσό. Και από τις ερωτήσεις τις οποίες υποβάλατε αλλά και από την έρευνα την οποία έχετε κάνει σε προσωπικό επίπεδο και μέσα από το προσωπικό σας ενδιαφέρον ως Ευρωβουλευτής, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο άλλο εμπειρικό δεδομένο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης ή χώρας όπου υπάρχει εξόρυξη χρυσού, όπου χρησιμοποιείται κάποια άλλη μέθοδος πέραν αυτής του κυανίου, που είναι ευρέως διαδεδομένη.

 

Απάντηση: Κοιτάξτε, έχουμε βρει πολλές εκθέσεις και εκδόσεις των ίδιων των βιομηχανιών  εξόρυξης χρυσού, όπου οι ίδιες αναφέρουν ότι πάνω από το 80 – 90 τοις εκατό των εξορύξεων χρυσού βασίζονται στο κυάνιο. Ακόμα και αυτές οι «πιλοτικές» εφαρμογές που αναφέρονται ότι θα εφαρμοστούν σε πραγματική βάση δεν ισχύουν, αλλά πολλές φορές είναι το πρώτο βήμα για παραπλάνηση, όπως έχει γίνει και στην Βουλγαρία, έχω καταθέσει σχετικές ερωτήσεις, τις επόμενες μέρες περιμένουμε την απάντηση και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά σας λέω ότι ακόμη κι εδώ να μην χρησιμοποιηθεί το κυάνιο και πάει κάπου αλλού, πρέπει να σκεφτόμαστε ότι και κάπου αλλού, στην Αφρική ή οπουδήποτε αλλού γίνεται επεξεργασία, το λέω γιατί έχουν συμβεί πολλά τέτοια, κυάνιο θα χρησιμοποιηθεί. Επομένως, μόνο για λόγους παραπλάνησης χρησιμοποιείται αυτή η λογική, στην περιοχή.

 

 

Δραστηριότητες του Ν. Χρυσόγελου για τα θέματα της τροφής και της γεωργίας

Μια γεωργία που εξασφαλίζει δίκαιο εισόδημα για τους αγρότες, συμβάλει κι αναπτύσσεται σε μια βιώσιμη ύπαιθρο αλλά και κοντά ή και μέσα στις πόλεις, παράγει υγιεινά κι ασφαλή τρόφιμα, συνδέεται με τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, αναπτύσσεται μέσα από δίκτυα παραγωγών - καταναλωτών, αξιοποιεί και δεν σπαταλά τους φυσικούς και οικονομικούς πόρους, σέβεται το περιβάλλον και προστατεύει το κλίμα, διατηρεί την γενετική ποικιλότητα (σπόροι και φυλές ζώων), είναι δημοκρατική και προς όφελος των μικρών και μεσαίων παραγωγών είναι η γεωργία που πρέπει να υποστηριχθεί από την νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική”, υποστήριξε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο από την Λακωνία. Στη γεωργική αυτή περιοχή βρέθηκε το Σάββατο 3 Μαρτίου για να συμμετάσχει, ως ομιλητής, σε συνέδριο που οργανώθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Κοινή Αγροτική Πολιτική ενάντια στην κρίση» στο οποίο συμμετέχουν οι Δήμοι Ευρώτα Λακωνίας, Calimanesti Ρουμανίας, Popovo Βουλγαρίας και Capannori Ιταλίας.
 
Το ερώτημα τις είδους γεωργική πολιτική και πολιτική ανάπτυξης της υπαίθρου είναι ιδιαίτερα επίκαιρο μια και θα συζητηθεί στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, την εβδομάδα 11-14 Μαρτίου, σημαντικό πακέτο θεμάτων που αφορά στην μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ). Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η πολιτική συζήτηση και αντιπαράθεση γύρω από τις προτεραιότητες της ΚΑΠ την επόμενη προγραμματική περίοδο και οι κατευθύνσεις της χρηματοδότησής της από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό 2014-2020 (εκπροσωπεί το 40%) έχουν κορυφωθεί.
 
Σημαντικό τμήμα των αγροτών αλλά και της κοινωνίας των πολιτών απαιτεί μια ουσιαστική μεταρρύθμιση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, ώστε να μπορεί να υποστηρίξει την “καλή τροφή, καλή γεωργία”, να είναι δηλαδή προς όφελος των μικρών και μεσαίων παραγωγών, του κριτικού καταναλωτή και του περιβάλλοντος, Στο πλαίσιο αυτό, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, έχει αναλάβει ή συμμετέχει σε μια σειρά πρωτοβουλιών διαβούλευσης για την αγροτική πολιτική μέσα στον Μάρτιο.
 
-  Διαβούλευση για την νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική. Ο Νίκος Χρυσόγελος διοργανώνει το Σάββατο 9 Μαρτίου, σε συνεργασία με τη Θεματική Ομάδα Γεωργίας των Οικολόγων Πράσινων, στρογγυλό τραπέζι διαβούλευσης με θέμα: «Το μέλλον του αγροτικού κόσμου στην Ελλάδα και η Νέα Κοινή Γεωργική Πολιτική». Στη διαβούλευση, που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη (Αίθουσα Νερού, Κτίριο Α, Ισόγειο, Δημαρχείο Θεσσαλονίκης (Βασ. Γεωργίου Α΄1), ώρα 10.30 – 13.00), έχουν προσκληθεί νέοι αγρότες, αγροτικοί συνεταιρισμοί που εκπροσωπούν καλά παραδείγματα, πανεπιστημιακοί, βιοκαλλιεργητές, οργανισμοί πιστοποίησης, δίκτυα παραγωγών – καταναλωτών. Τα συμπεράσματα της διαβούλευσης θα αξιοποιηθούν στη συζήτηση για την νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική που θα διεξαχθεί στο Ευρωκοινοβούλιο καθώς και για τη διαμόρφωση του “σχεδίου πρότασης για την γεωργία και την

 

Συνάντηση του Νίκου Χρυσόγελου με φορείς της Ανατ. Μακεδονίας – Θράκης κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στην Αλεξανδρούπολη

Σειρά επαφών με αυτοδιοικητικούς φορείς και με κινήματα της κοινωνίας των πολιτών είχε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο στην Αλεξανδρούπολη όπου βρέθηκε την Πέμπτη 28/2 και την Παρασκευή 1/3, προσκεκλημένος της Συνδιάσκεψης των Ευρωπαϊκών Παράκτιων / Θαλάσσιων Περιφερειών.   
 
Στις συζητήσεις με τον Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης κ. Ευάγγελο Λαμπάκη και τον Περιφερειάρχη Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κ. Άρη Γιαννακίδη τέθηκαν τα θέματα της αντιμετώπισης της ανεργίας στην περιοχή, της ενίσχυσης τοπικών πρωτοβουλιών  κοινωνικής συνοχής. Κοινή είναι η διαπίστωση ότι οι μεταλλευτικές δραστηριότητες χρυσού ανταγωνίζονται τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την προώθηση βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων σε άλλους τομείς. Συζητήθηκε η επιμονή της κεντρικής εξουσίας να επιβάλει αυθαίρετα και με αντιδημοκρατικό τρόπο την εγκατάσταση και έναρξη εργασιών των εταιρειών εξόρυξης και επεξεργασίας χρυσού. Κοινή ήταν η διαπίστωση ότι δεν νομιμοποιείται η κεντρική εξουσία να αποφασίζει για τους πολίτες, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την άποψή τους και πολύ περισσότερο να προσπαθεί να επιβάλει σχέδια που μετατρέψουν την περιοχή σε ένα απέραντο μεταλλείο, ενάντια στην άποψη και τον σχεδιασμό της αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας. Συζητήθηκαν κοινές πρωτοβουλίες ώστε να ακυρωθούν αυτά τα σχέδια και συμφωνήθηκε να υπάρξει πιο στενή συνεργασία για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων που διαθέτει η Περιφέρεια σε μια βιώσιμη κατεύθυνση και με μακροπρόθεσμη προοπτική.
 
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων συναντήθηκε με την επικεφαλής του περιφερειακού συνδυασμού «Οικολογία Αλληλεγγύη» στην ΑΜΘ Κατερίνα Γεροστεργίου με την οποία συζητήθηκε αρχικά το θέμα της επικαιροποίησης του

Ομιλητής σε Συνδιάσκεψη των παράκτιων περιφερειών της Ευρώπης ο Ν. Χρυσόγελος  

 

 

 

«Οι Περιφέρειες της Ευρώπης χρειάζεται αλλά και μπορούν να αναλάβουν πιο ενεργό ρόλο και να πιέσουν αποφασιστικά τις κυβερνήσεις και την ΕΕ για έξοδο από την κρίση με ενίσχυση της αλληλεγγύης, των πολιτικών κοινωνικής συνοχής και σύγκλισης, αλλαγών στην οικονομία. Μπορούν σε συνεργασία με το Ευρωκοινοβούλιο και την κοινωνία των πολιτών να ενδυναμώσουν τις αδύναμες σήμερα προσπάθειες για τη δημιουργία μιας κοινωνικής Ευρώπης”, τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος,, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, από την Αλεξανδρούπολη, μιλώντας σε εκπροσώπους των παράκτιων/θαλάσσιων περιφερειών της Ευρώπης.

 

 

Στην ακριτική πόλη αυτή βρέθηκε την Πέμπτη 28/2 και την Παρασκευή 1/3, προσκεκλημένος της Συνδιάσκεψης των Ευρωπαϊκών Παράκτιων / Θαλάσσιων Περιφερειών [1] για να παρουσιάσει, ως ευρωβουλευτής, στο Πολιτικό Συμβούλιό της, τις προτάσεις του αλλά και τις θέσεις του Ευρωκοινοβουλίου στα θέματα των πολιτικών συνοχής, του ρόλου των περιφερειών στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020, του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού, των κανονισμών των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών κι Επενδυτικών Ταμείων, της θαλάσσιας στρατηγικής, της πολιτικής για την αλιεία, την ανανεώσιμη ενέργεια και την αναζωογόνηση των ναυπηγείων μέσω της πράσινης στροφής τους [2].
 

 Οι Περιφέρειες είναι ένας θεσμός που βρίσκεται πιο κοντά στους πολίτες. Μέσα από  συνεργασίες σε διασυνοριακό επίπεδο, διάλογο μεταξύ τους και με την κοινωνία των πολιτών, ανταλλαγή καλών πρακτικών μπορούν να αντιληφθούν καλύτερα ότι η αντιμετώπιση των σημερινών προβλημάτων κάνει αναγκαία την μετεξέλιξη της σημερινής διακρατικής συνεργασίας σε μια πραγματική Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία, οικονομική, κοινωνική και πολιτική ενοποίηση της Ευρώπης”, επισήμανε ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.

 

Ο Νίκος Χρυσόγελος επισήμανε ότι “για πρώτη φορά ο προϋπολογισμός της ΕΕ είναι από την αρχή ελλειμματικός ενώ θα μειωθεί τόσο σε σχέση με την περίοδο 2007-2014 όσο και σε

 

 Ν. Κον Μπεντίτ: Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία, ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για όλους, επένδυση σε κοινωνική συνοχή, πράσινη στροφή οικονομίας

Σ. Κούλογλου: Ιταλία, προειδοποίηση για τ' αποτελέσματα λάθος πολιτικών

 
 
Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή πραγματοποιήθηκε η ειδική προβολή του πολύ επίκαιρου ντοκιμαντέρ "Ολιγαρχία" του Στέλιου Κούλογλου, στο Ευρωκοινοβούλιο, στις Βρυξέλλες, την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου, που οργάνωσε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.
 
Το ντοκιμαντέρ προλόγισαν ο δημιουργός του καθώς και ο συμπρόεδρος των Πρασίνων στο Ευρωκοινοβούλιο, Ντάνυ Κον Μπεντίτ, μέσα σε μια κατάμεστη αίθουσα, παρουσία πολλών ελλήνων και ξένων ευρωβουλευτών, εργαζομένων σε κοινοτικές υπηρεσίες, στο κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο αλλά και πολλών άλλων ενδιαφερομένων που παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον την προβολή.
 
Ο Ντάνυ Κον Μπέντιτ στην ομιλία του αναφέρθηκε στην πολύ δύσκολη κατάσταση που επικρατεί στη Νότια Ευρώπη και την ανάγκη να μην κατηγορηθεί συνολικά η Ευρώπη για τις πολιτικές λιτότητας. Οι πολιτικές λιτότητας είναι λάθος αλλά δεν οφείλονται μόνο σε Ευρωπαϊκές πολιτικές, καθώς οι εθνικές κυβερνήσεις έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της σημερινής κρίσης μέσω της διαφθοράς και των λάθος οικονομικών μοντέλων που ακολουθήθηκαν, αναφέροντας ως παράδειγμα τις κυβερνήσεις Μπερλουσκόνι. Τόνισε ότι στην Ελλάδα οι εθνικιστικές εμμονές οδήγησαν στον εξοπλιστικό παροξυσμό των τελευταίων δεκαετιών που συνέβαλαν εν μέρει στα οικονομικά προβλήματα, ενώ θα μπορούσε να ζητηθεί από την ΕΕ να εγγυηθεί την ασφάλεια των χώρας, πράγμα που αναφέρεται σε όλες τις Συνθήκες.
 
Επισήμανε ότι τα χρήματα των δανείων προς την Ελλάδα, δεν βρίσκουν το δρόμο τους προς την αληθινή οικονομία.
Αναφερόμενος στις λύσεις και προτάσεις των Πράσινων για την κρίση, τόνισε ότι χρειάζεται ένα ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα για όλους για να ξεφύγουμε από τη κρίση καθώς και να χτίσουμε ένα δίχτυ ασφαλείας για τη κοινωνική συνοχή, ενώ για να έχει μέλλον η Ευρώπηπρέπει να εξελιχθεί σε Ομοσπονδία, κάτι που είναι το κύριο διακύβευμα για τις ευρωεκλογές 2014. Πρέπει να βρούμε καινοτόμους τρόπους να χρηματοδοτήσουμε την οικολογική μεταστροφή της οικονομίας και να διαμορφώσουμε Πανευρωπαϊκές δομές αλληλεγγύης, κοινωνικής υπευθυνότητας και συνοχής, επισήμανε.
 
Αστειεύομενος, εξήγησε ότι ο μόνος λόγος για τον οποίο δεν μπορεί να είναι στην λίστα των Πράσινων για τις ευρωκελογές του 2014 είναι ότι δεν ξέρει ελληνικά!
 
Ο Στέλιος Κούλογλου αναφέρθηκε στην πρόσφατη επίσκεψή του στην Ιταλία με αφορμή τις εκλογές και τόνισε ότι τα αποτελέσματα των εκλογών είναι μια σημαντική προειδοποίηση για τους Ευρωπαίους πολιτικούς ότι η
Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου 2013 16:40

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ: 9 - 28 Φεβρουαρίου 2013

Το Ενημερωτικό Δελτίο, φίλες και φίλοι, προσφέρει μια συνοπτική ματιά σε όποιον και όποια ενδιαφέρεται να μάθει για όσα σημαντικά γίνονται στο Ευρωκοινοβούλιο αλλά και για το τι έκαναν εκεί οι Οικολόγοι Πράσινοι και ο ευρωβουλευτής Νίκος Χρυσόγελος το διάστημα που πέρασε. Οι συνδέσεις σας παραπέμπουν σε αναλυτικότερα κείμενα και δελτία Τύπου, όπου μπορείτε να βρείτε σημαντικές πληροφορίες για θέματα που σας ενδιαφέρουν.

Συνάντηση του Ευρωβουλευτή Νίκου Χρυσόγελου και της Εκτελεστικής Γραμματείας με την LGBTQI (λεσβίες, γκέι, τρανς, αμφί, κουίαρ intersex) κοινότητα.


Την Παρασκευή 22/02/13 ο Ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος και τα μέλη της Εκτελεστικής Γραμματείας, Γιώργος Δημητρίου, Κωνσταντίνα Κοσμίδου, Ορέστης Κολοκούρης συναντήθηκαν με οργανώσεις και ομάδες από την LGBTQI κοινότητα.


Η ατζέντα της συνάντησης, περιελάμβανε θέματα που ταλανίζουν την LGBTQI κοινότητα με κυριότερο τις αλλαγές τις οποίες ζητά η κοινότητα για την επέκταση του Ν3304/05 που αφορά στην προστασία από τις διακρίσεις λόγω  της ταυτότητας του φύλου και του σεξουαλικού προσανατολισμού όχι μόνο στην απασχόληση, αλλά και στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες.  Επιπλέον, να αναφέρεται ρητώς ο σεξουαλικός προσανατολισμός και η ταυτότητα φύλου σε όλο το νομικό πλαίσιο που αφορά ζητήματα ίσης μεταχείρισης των πολιτών, αντικαθιστώντας τον "γενετήσιο προσανατολισμό", με αφετηρία το αρ.68 του νέου νόμου περί ναρκωτικών που προβλέπει την αυστηρότερη ποινική μεταχείριση των εγκλημάτων μίσους και συζητείται αυτήν την περίοδο στη ΒουλήΣυγκεκριμένα, οι ομάδες όπως το ΣΥΔ (Σωματείο Υποστήριξης Διεμφυλικών), η ΟΛΚΕ (Ομοφυλοφιλική και Λεσβιακή Κοινότητα Ελλάδας) καθώς και το Pride της Θεσσαλονίκης, ζήτησαν την άμεση παρέμβαση των ΟΠ στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τη στήριξη στα LGBTQI θέματα.


 Η Colour Youth (LGBTQ νέοι Αθήνας) αναφέρθηκε στην ανάγκη παρέμβασης των ΟΠ στα σχολεία και τις μεγάλες διαστάσεις που έχει πάρει ο

 

Ημερίδα με θέμα «η κατανάλωση και η βιώσιμη ανάπτυξη στην παιδική ηλικία» γεννά νέο δίκτυο συνεργασίας για βιώσιμες γειτονιές στην Αττική

 
Πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε την ευημερία των παιδιών μας; Πώς μπορούμε να τα μεγαλώσουμε ως πολίτες και όχι ως καταναλωτές; Αυτό ήταν το βασικό θέμα που απασχόλησε την ημερίδα που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2013 στο Οικολογικό Πολιτιστικό Κέντρο στα Ανω Πατήσια Αττικής. Το Worldwatch Institute Europe με την υποστήριξη του Ιδρύματος Velux και του Νίκου Χρυσόγελου, ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πρασίνων, παρουσίασε παραδείγματα από άλλες χώρες της Ευρώπης για το πώς οικογένειες σε Σερβία, Ισπανία, Δανία οραματίζονται και πώς τελικά βιώνουν την ανάπτυξη των παιδιών τους στην καθημερινότητά τους.
 
 
Απορίες και εμπειρίες από τους παρίσταντες εκπαιδευτικούς, γονείς αλλά και παιδιά οδήγησαν την συζήτηση σε ένα επόμενο επίπεδο για το πώς η βιώσιμη ανάπτυξη στην παιδική ηλικία μπορεί να γίνει πράξη στις γειτονιές της Αθήνας. Με την πολύτιμη συμβολή της Υπεύθυνης της Εταιρίας Δημιουργικής Απασχόλησης για Παιδιά Νατάσσας Παπαπροκοπίου εντοπίστηκε η προβληματική του όρου συνέργεια και το ότι δεν είναι τυχαίο ότι ο όρος αυτός έχει πάντα αρνητική σημασία στην χώρα μας ή ότι ελάχιστα συνδέεται συνειρμικά με την έννοια της συνεργασίας, καθότι οι Έλληνες στερούνται της νοοτροπίας αυτής. Αρκετοί παρευρισκόμενοι συμφώνησαν ότι

του Ν. Χρυσόγελου
 
Είναι γεγονός ότι η χώρα ακολουθούσε έναν δρόμο που αργά ή γρήγορα θα αποδεικνύονταν αδιέξοδος. Η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και η ανικανότητα του ελληνικού πολιτικού συστήματος, σε συνδυασμό με τις αδυναμίες και τα διαρθρωτικά προβλήματα της Ευρωζώνης έκαναν τη φούσκα να σκάσει με εκκωφαντικό τρόπο.
 
Θα έπρεπε η κοινωνία αλλά και το πολιτικό σύστημα να έχουν διαμορφώσει ένα εναλλακτικό σχέδιο αντιμετώπισης της κρίσης, με δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο. Κάτι τέτοιο δεν έγινε εγκαίρως. Ακόμα και τώρα, η ανευθυνότητα εναλλάσσεται με την ανικανότητα διαμόρφωσης ενός σχεδίου που να αντιμετωπίζει τα προβλήματα με κοινωνικά δίκαιο, ισορροπημένο κι αποτελεσματικό τρόπο.
 
Το σχέδιο που εφαρμόζεται με την πίεση της τρόικα αποδεικνύεται ότι βασίστηκε σε λανθασμένες προβλέψεις και λανθασμένα μοντέλα. Η κρίση ελλειμμάτων έχει μετατραπεί σε κρίση χρέους και τελικώς σε οικονομική και κοινωνική κρίση. Τα πρώτα μέτρα για μείωση του ελλείμματος οδήγησαν σε αύξηση του χρέους. Προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση χρέους έχουν

Παρέμβαση Νίκου Χρυσόγελου στην παρουσίαση του σχεδίου LeaderShip 

 

Συμμετέχοντας στην εκδήλωση που οργανώθηκε στις Βρυξέλλες για να παρουσιαστεί από τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν και Επίτροπο Βιομηχανίας κ Tajaniκαι να συζητηθεί η Στρατηγική LeaderShip 2020για τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο, ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, επισήμανε στην παρέμβασή του:  
Για να μην καταρρεύσει ο κλάδος της ναυπηγοεπισκευής στην Ευρώπη, μια και απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους, απαιτείται η συνεργασία των ευρωπαϊκών θεσμών, της βιομηχανίας, των συνδικάτων, κοινωνικών και περιβαλλοντικών φορέων καθώς και θαλάσσιων περιφερειών και ενδιαφερόμενων Κρατών - Μελών στο πλαίσιο μιας συμφωνημένης και συνεκτικής πολιτικής που θα στηρίζεται σε τρεις πυλώνες:
-        Κατασκευή πλοίων που θα έχουν χαμηλή κατανάλωση ενέργειας ή θα χρησιμοποιούν ανανεώσιμη ενέργεια και θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις για ελαχιστοποίηση ή μηδενισμό εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κι ατμοσφαιρικών ρύπων, 
-        κατασκευή τμημάτων της πράσινης τεχνολογίας (πχ πυλώνες για ανεμογεννήτριες)
-        Ανακύκλωση πλοίων με υψηλές περιβαλλοντικές και κοινωνικές προδιαγραφές, όταν σήμερα η διάλυση των πλοίων γίνεται με απαράδεκτες από άποψη περιβάλλοντος κι ασφάλεις διαδικασίες”.
Χρειάζεται καλύτερος συντονισμός μεταξύ περιφερειακών αρχών, ναυτιλιακών επιχερήσεων και ναυπηγείων ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών κι άλλων περιοχών, καθώς και συνέργειες μεταξύ πολιτικών για την απασχόληση, τη βιομηχανία, την προστασία του περιβάλλοντος, τη θαλάσσια στρατηγική, την περιφερειακή ανάπτυξη”.
 
 Στην συνάντηση υψηλού επιπέδου [1], που οργανώθηκε από την Κομισιόν στις 20 Φεβρουαρίου, συμμετείχαν εκπρόσωποι Δ/νσεων της Κομισιόν, περιφερειών, κρατών -μελών, βιομηχανιών, συνδικάτων, επιστημονικών φορεών καθώς και 4 ευρωβουλευτές. Οι μόνες ελληνικές συμμετοχές ήταν του Νίκου Χρυσόγελου και του καθηγητή του Παν/μίου Αιγαίου Νικήτα Νικητάκου.
 
Ο Νίκος Χρυσόγελος συμμετέχει σε ομάδα εργασίας ευρωβουλευτών για τη βιωσιμότητα του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου [2], ενώ έχει οργανώσει σειρά εκδηλώσεων και συναντήσεων διαλόγου [3] για τα θέματα αυτά σε ευρωπαϊκό και εθνικό / περιφερειακό επίπεδο. Έχει παρουσιάσει αναλυτική πρόταση για την αναζωογόνηση του κλάδου της ναυπηγο-επισκευής στην Ελλάδα [4], στις κατευθύνσεις ακριβώς που κινείται τώρα η ευρωπαϊκή στρατηγική LeaderSHIP 2020. Συμμετείχε, επίσης, πρόσφατα σε συνάντηση εργασίας για την παρουσίαση από σκανδιναβική εταιρία του σχεδίου της για κατασκευή 2 φέρυ-μποτ που θα κινούνται μόνο με αιολική ενέργεια και υδρογόνο [5]. Έχει, επίσης, καταθέσει σχετικές ερωτήσεις προς την Κομισιόν [6].
 
Στην παρέμβασή του ο Νίκος Χρυσόγελος επισήμανε ότι η αναζωογόνηση του κλάδου μπορεί να προέλθει κυρίως (α) μέσα από την ανταπόκρισή του στις απαιτήσεις για κατασκευή ενεργειακά αποτελεσματικών πλοίων και πλοίων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών ρύπων και αερίων που αλλάζουν το κλίμα, (β) την κατασκευή τμημάτων ανεμογεννητριών και άλλων πράσινων τεχνολογιών (γ) την περιβαλλοντικά και κοινωνικά ασφαλή ανακύκλωση πλοίων, Τόνισε επίσης ότι  κάτι που σήμερα γίνεται κυρίως κάτω από απαράδεκτες συνθήκες σε χώρες της Ασίας.
 
Τι προβλέπει/επιδιώκει η Στρατηγική LeaderShip 2020
 
Μεταξύ άλλων η Στρατηγική LeaderShip 2020 δίνει έμφαση:
-                   Στη βελτίωση της εκπαίδευσης και των δεξιοτήτων των εργαζομένων στον κλάδο, την προσέλκυση νέων συμπεριλαμβανομένων και γυναικών, βελτίωση του ίματζ του επαγγέλματος, τήρηση των κανόνων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας. Από την Κομισιόν εξετάζεται, επίσης, η αξιοποίηση των πόρων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση [7] στην αρχή της αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων και όχι στο τέλος. Σήμερα το Ταμείο χρησιμοποιείται για τη στήριξη ανέργων. Θα πρέπει να μπορεί να χρησιμοποιηθεί πριν κλείσου οι επιχειρήσεις, για να γίνουν με κοινωνικά ήπιο τρόπο οι αλλαγές που απαιτούνται, κυρίως στα θέματα εκπαίδευσης του προσωπικού, αναβάθμισης των δεξιοτήτων και ικανοτήτων του. Είναι γεγονός ότι η ναυπηγοεπισκευή παρουσιάζει ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικού, ενώ συχνά απασχολεί συχνά εργαζόμενους από τρίτες χώρες. Πολλές από τις μονάδες στην Ευρώπη έχουν έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και έτσι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που υπάρχουν για κατασκευή, για παράδειγμα, πλοίων υψηλών ενεργειακών και περιβαλλοντικών επιδόσεων.
 
-                   Βελτίωση της πρόσβασης στην αγορές και δίκαιες συνθήκες στις αγορές. Σε πολλές χώρες η ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία στηρίζεται με εθνικές χρηματοδοτήσεις ή τραπεζικές εγγυήσεις, κάτι που μόνο κατ΄εξαίρεση μπορεί να γίνει στην ΕΕ (υπάρχει σχετική απόφαση της Κομισιόν για το καθεστώς εθνικών χρηματοδοτήσεων των ναυπηγείων για ορισμένες δραστηριότητες, όπως πλωτές πλατφόρμες, off – shore αιολικά κα). Προσπάθειες σε διεθνές επίπεδο (OECD) για τη διαμόρφωση ενός δίκαιου πλαισίου για την ναυπηγική βιομηχανία δεν έχουν αποδόσει μέχρι σήμερα. Περισσότερες προσπάθειες απαιτούνται για να υιοθετηθούν οι αρχές της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για τις συνθήκες υγιεινής κι ασφάλειας στην εργασία στον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο και ιδιαίτερα σε αυτόν της διάλυσης πλοίων. Τα Κράτη -Μέλη έχουν, επίσης, δυνατότητες να θέσουν όρους και προϋποθέσεις που ευνοούν περιβαλλοντικές και ενεργειακές επιδόσεις, συνθήκες εργασίας κατά τα συμβόλαια προμήθειας προϊόντων ή υπηρεσιών (πχ ακτοπλοϊκές συνδέσεις) ιδιαίτερα στους τομείς των μεταφορών, της άμυνας, της ενέργειας και του περιβάλλοντος.
 
-                   Πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις. Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στην ΕΕ, τα ναυπηγεία και οι ναυτιλιακές εταιρίες έχουν εύκολη πρόσβαση σε εθνικές και τραπεζικές χρηματοδοτήσεις στην Ασία. Σήμερα οι ευρωπαϊκές τράπεζες είναι αντιμέτωπες με την κρίση και είναι δύσκολη η εξασφάλιση δανείων για την κατασκευή νέων πλοίων ή παροχή εγγυήσεων. Παρόλο αυτά, για ορισμένα σχέδια, ιδιαίτερα αυτά που σχετίζονται με κατασκευή νέων ενεργειακά και περιβαλλοντικά αποτελεσματικών σκαφών, τον πράσινο επανασχεδιασμό παλιότερων σκαφών ή την κατασκευή καινοτόμων σκαφών που βασίζονται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μπορεί να παράσχει δάνεια (ιδιαίτερα για σχέδια που ξεπερνούν να 50.000.000 ευρώ). Υπάρχει επίσης δυνατότητα πρόσβασης στα λεγόμενα “ομόλογα έργου- Europe 2020. Project Bond Initiative”. Σε Ευρωπαϊκό επίπεδο συζητιέται, επίσης, η δημιουργία ενός “Ευρωπαϊκού Σχηματος παροχής εγγυήσεων” προς τις ναυτιλιακές εταιρίες ή/και τα ναυπηγεία για να αντιμετωπιστεί η δυσκολία παροχής τέτοιων εγγυήσεων από τις τράπεζες. Προτείνεται, πάντως, η συνεργασία Περιφερειών, ναυπηγείων και ναυτιλιακών φορέων, ιδιαίτερα μέσα από “Μπλε Συμπράξεις Ιδιωτικού – Δημοσίου” (Blue PPP) πολλών χρόνων, για την πρόσβαση σε συν-χρηματοδοτήσεις από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά – Επενδυτικά Ταμεία, ιδιαίτερα το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, για τη χρηματοδότηση ναυτιλιακών υποδομών, όπως σκάφη, συστήματα επικοινωνίας και IT,  άλλες υποδομών, ιδιαίτερα για “πράσινα” πλοία. Οι Συμβάσεις αυτές μπορούν να αφορούν τόσο μη – κερδοσκοπικές συνεργασίες (πχ με συνεταιρισμούς) όσο και εν δυνάμει εμπορικές συνεργασιές, υπό κάποιες προϋποθέσεις. Ο Νίκος Χρυσόγελος έχει προτείνει τη δημιουργία τέτοιων συμπράξεων, βασισμένων σε μελέτες βιωσιμότητας, μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ή κι άλλων νησιωτικών περιφερειών με τα ναυπηγεία και με ιδιώτες ή νησιωτικούς ναυτιλιακούς συνεταιρισμούς για την κατασκευή πλοίων που θα κινούνται με ανανεώσιμες πηγές και θα συνδέουν σε τακτική βάση τα νησιά μεταξύ τους αλλά και με τα σημαντικότερα λιμάνια της χώρας.
 
-                   Ενίσχυση της έρευνας, της ανάπτυξης και της καινοτομίας. Η ευρωπαϊκή ναυπηγική βιομηχανία πρωτοπορεί στις περιβαλλοντικές εφαρμογές στα σκάφη και έχει μπροστά της ευρύ πεδίο έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομιών για να εφαρμοστεί στην πράξη η ευρωπαϊκή πολιτική για την μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και των ατμοσφαιρικών ρύπων (οξείδια αζώτου και θείου) καθώς και την επίτευξη της ενεργειακής αναβάθμισης των σκαφών για λόγους περιβαλλοντικούς αλλά και οικονομικούς, μια και αποτελούν πλέον σημαντικό παράγοντα επιβάρυνσης του κόστους των ακτοπλοϊκών συνδέσεων αλλά και των θαλάσσιων μεταφορών.
 
[2] Ο Νίκος Χρυσόγελος συμμετείχε στις 23 Ιανουαρίου στην 3η συνάντηση της ομάδας εργασίας ευρωβουλευτών για τα θέματα των ναυπηγείων, κατά την οποία ανταλλάχθηκαν απόψεις με ευρωπαϊκούς φορείς, ναυπηγεία, ειδικούς, εκπροσώπους εργαζομένων. Κύριοι ομιλητές ήταν ο DouweCunningham, Γενικός Γραμματέας του SEAEurope (EuropeanShipsandMaritimeEquipementAssociation) και ο UlrichEckelmann (Γενικός Γραμματέας του Συνδικάτου Εργαζομένων IndustriAll-European). Κατά τη διάρκεια της συνάντησης παρουσιάστηκε και συζητήθηκε η έκθεση “Shipbuilding Market Monitoring Report” για την κατάσταση του ναυλιακού και ναυπηγοεπισκευστικού τομέα. Βασικά ευρήματα τηε έκθεσης.
 
[5Ο Νίκος Χρυσόγελος συμμετείχε στις 22 Ιανουαρίου σε συνάντηση εργασίας με θέμα "Βιώσιμη ναυτιλία, ακτοπλοΐα μηδενικών εκπομπών", που διοργάνωσε στο Ευρωκοινοβούλιο ο Γερμανός Πράσινος Ευρωβουλευτής MichaelCramer. Στη συνάντηση - στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι περιφερειακών αρχών, της Γεν. Δνσης Μεταφορών της ΕΕ, επιστήμονες - οι προοπτικές της κατασκευής και χρηματοδότησης με εκπροσώπους και σκανδιναβικής ναυτιλιακής εταιρίας που σχεδιάζει κατασκευή πλοίου που θα κινείται με ΑΠΕ και υδρογόνο και θα εκπέμπει μηδενικούς ρύπους και αέρια του θερμοκηπίου.
 
 
 
Μέχρι σήμερα το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση έχει χρησιμοποιηθεί από διάφορες χώρες για να υποστηρίξει εργαζόμενους που έχασαν την εργασία τους, όπως πχ για Δανούς, Ισπανούς και Βρετανούς που εργάζονταν σε ναυπηγεία. Η Ελλάδα παρά τα υψηλά επίπεδα ανεργίας δεν έχει χρησιμοποιήσει πόρους από το Ταμείο αυτό. Το θέμα της μη-αξιοποίησης από την Ελλάδα των πόρων του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση για να στηριχθούν οι άνεργοι στη χώρας μας είχε φέρει με ερώτηση προς την Κομισιόν[1] ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.  
 
Με απόφασή της, η Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, την Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου, ενέκρινε οικονομική βοήθεια ύψους 6,5 εκ. ευρώ από τους πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση για προγράμματα επανεκπαίδευσης και εύρεσης νέας απασχόλησης, για 550 άνεργους Δανούς από τον ναυπηγο-επισκευαστικό κλάδο. Οι σχετικές αιτήσεις είχαν υποβληθεί στα τέλη του 2011.
 
Οι αποφάσεις αυτές, αν και δεν απαντούν στο συνολικό πρόβλημα της απασχόλησης, είναι όμως μια συγκεκριμένη βοήθεια προς τους ανέργους αυτών των δύο περιοχών σε κλάδους (οικοδομή, ναυπηγοεπισκευαστικός κλάδος) που πλήττονται από την ανεργία και στη δική μας χώρα.
 
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση δημιουργήθηκε για να παράσχει πρόσθετη στήριξη στους εργαζομένους που υφίστανται τις συνέπειες των μεγάλων διαρθρωτικών αλλαγών στη μορφή του παγκόσμιου εμπορίου, με μέγιστο ετήσιο ποσό 500 εκατομμυρία ευρώ.
 
Το πρόγραμμα που εγκρίθηκε για τους 550 Δανούς που απολύθηκαν το 2011 από τα Ναυπηγεία της Odense αλλά και για τους προμηθευτές τους, λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής κρίσης στην αγορά εργασίας, περιλαμβάνει δέσμη συντονισμένων μέτρων για την παροχή υπηρεσιών σε προσωπική βάση[2].   Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ύψους 6.5 εκ. ευρώ στο οποίο οι Δανικές αρχές θα συμβάλλουν με άλλα 3.5 εκ. Ευρώ. Είναι σχετικά δαπανηρό (η στήριξη του ΕΤΠ για κάθε εργαζόμενο ανέρχεται σε 11.737 ευρώ), γιατί ακριβώς περιλαμβάνει μέτρα που είναι συμπληρωματικά και καινοτόμα σε σχέση με αυτά που παρέχονται συνήθωςαπό τα γραφεία εύρεσης εργασίας καιπροσαρμοσμένα να συνδράμουν εργαζομένους υψηλής εξειδίκευσης σε μια δύσκολη αγορά εργασίας. Είναι δε το δεύτερο πρόγραμμα που εγκρίνεται στα τελευταία δύο χρόνια για τους απολυμένους από το ναυπηγείο αυτό. Πόρους από το Ταμείο έχουν αξιοποιηθεί για τους εργαζόμενους και άλλων ευρωπαϊκών ναυπηγείων (Ισπανία, Βρετανία κα)
  
Πληροφορίες σχετικά με την ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία
 
Η ναυπηγική, ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία και αυτή του εφοδιασμού πλοίων απασχολεί σήμερα 500.000 εργαζόμενους και παρουσιάζει ένα ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 72 δις Ευρώ.
 
Η Ευρωπαϊκή ναυπηγική και ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία αποτελείται από περίπου 300 ναυπηγεία, εκ των οποίων το 80% μπορεί να θεωρηθεί ως “μικρά και μεσαία”, δηλαδή μπορούν να κατασκευάσουν πλοία μήκους 60-150 μέτρων. Τα υπόλοιπα,μπορεί να θεωρηθούν ως μεγάλα. Το 90% των παραγγελιών στην ευρωπαϊκή βιομηχανία προορίζεται για εξαγωγές. 
 
Η βιομηχανία εξοπλισμού σκαφών και εφοδιασμού (διαχείριση φορτίων, επικοινωνίες, αυτοματισμοί, ηλεκτρονικά συστήματα κα) αποτελείται από περίπου 7.500 εταιρίες, από τις οποίες τομεγαλύτερο ποσοστό μπορεί να θεωρηθεί ως “μικρές και μεσαίες”. Το 70% περίπου της παραγωγής προορίζεται για εξαγωγές. Πολλά από τα πλοία που κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Ασίας έχουν εξοπλισμό που προέρχεται από την Ευρώπη.
 
Η οικονομική κρίση, η αύξηση του κόστους των καυσίμων, η υπερβάλουσα χωρητικότα των υπαρχόντων φορτηγών πλοίων, η μείωση της μεταφοράς φορτίων είχαν ως αποτέλεσμα τη δραματική μείωση σε παγκόσμιο επίπεδο των παραγγελιών ναυπήγησης νέων πλοίων. Οι παραγγελίες έπεσαν από τα 85 mln cgt, παραγγελίες ρεκόρ πριν την έναρξη της κρίσης σε 16 mln cgt, με μέσο ετήσιο όρο 30-40 παλιότερα. Ενώ η δυναμικότητα των ευρωπαϊκών ναυπηγείων παρέμεινε, την ίδια περίοδο, σχετικά σταθερή, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση της δυναμικότητας των ναυπηγείων στην Κίνα και Κορέα, με αποτέλεσμα η δυναμικότητα των ναυπηγείων σε παγκόσμιο επίπεδο να φτάσει τα 60 mln cgt, αυξάνοντας κατακόρυφα τον ανταγωνισμό.
 
Ακόμα και στις ειδικές κατασκευές που είχαν εξειδικευθεί ορισμένα ευρωπαϊκά ναυπηγεία (κρουαζιερόπλοια, σκάφη ανεφοδιασμού για off-shore εγκαταστάσεις, κα) παρατηρείται σημαντική μείωση των παραγγελιών (κατά 30%) , κυρίως εξαιτίας της επέκτασης στους τομείς αυτούς των ναυπηγείων της Ασίας.
 
Συνολικά, λόγω κρίσης, έχουν επηρεαστεί περίπου 50.000 θέσεις εργασίας σε διαφορετικούς τομείς που σχετίζονται με την ναυπηγοεπισκευή, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει χάσει την αποτελεσματικότητά της σε αυτόν τον κλάδο, ενώ παρατηρούνται φαινόμενα μετεγκατάστασης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εφόσον παραμείνουν οι παραγγελίες στο σημερινό επίπεδο, είναι πιθανόν το 2013 να κλείσει το 9% της υπάρχουσας δυναμικότητας του κλάδου, ενώ το 2014 ένα επιπλέον 11%.
 
Τα κύρια προβλήματα του ευρωπαϊκού ναυπηγο-επισκευαστικού κλάδου - παρά το γεγονός ότι είναι στην πρωτοπορία της έρευνας, της καινοτομίας και των περιβαλλοντικών εφαρμογών - σχετίζονται τόσο με την γενικότερη οικονομική κρίση, τον υπερβολικό αριθμό φορτηγών πλοίων που κατασκευάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, την αδυναμία του να ανταγωνιστεί τις πολύ χαμηλές αμοιβές των εργαζομένων στα ναυπηγεία χωρών της Ασίας (κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό για το ευρωπαϊκό κοινωνικό μονέλο), την απουσία απλόχερης κρατικής ενίσχυσης των ναυπηγείων,όπως γίνεται στην Κίνα, την Κορέα κι άλλες περιοχές, ενώ σημαντική είναι και δυσκολία παροχής εγγυήσεων από τις τράπεζες, καθώς και με την έλλειψη εξειδικευμένου και κατάλληλα καταρτισμένου προσωπικού.  
 
Πρόταση των πράσινων για ανακύκλωση πλοίων με ασφαλή, περιβαλλοντικά υπεύθυνη διαδικασία σε όλο τον κόσμο.
Πρωτοβουλία των Πράσινων βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ευρωκοινοβούλιο για την ανακύκλωση των πλοίων με περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνες διαδικασίες. Πολλά πλοία εγκαταλείπονται σε λιμάνια ή παράκτιες περιοχές, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, όπως σήμερα. Οι Πράσινοι προτείνουν ειδικά μέτρα και κίνητρα με έκθεση και πρότασή τους (Carl Schlyter) στην Επιτροπή Περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Παρέμβαση και Νίκου Χρυσόγελου στη σχετική συζήτηση.  
 
Πολλά πλοία εγακαταλείπονται σε λιμάνια ή παράκτιες περιοχές, ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης, όπως σήμερα. Από την άλλη πάνω από 1000 μεγάλα παλαιά εμπορικά πλοία, δεξαμενόπλοια και cargo, ανακυκλώνονται κάθε χρόνο για την ανάκτηση του μετάλλου. Περίπου 2.000.000 τόνοι χάλυβα προέρχονται από την διάλυση των πλοίων με ευρωπαϊκή σημαία (που αντιστοιχεί στο 17% της παγκόσμιας χωρητικότητας), αξίας πάνω από 600.000.000 ευρώ. Όμως η πλειοψηφία τους (το 90%) οδηγούνται για διάλυση σε εγκαταστάσεις σε χώρες της Νότιας Ασίας, Μπαγκλαντές, Ινδία και Πακιστάν, όπου επικρατούν συνθήκες που προκαλούν σοβαρή ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των εργαζομένων (δείτε σχετικό βίντεο)[3]. Κάτι τέτοιο προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό και οδηγεί σε κλείσιμο πολλών ευρωπαϊκών κι άλλων ναυπηγείων που τηρούν προδιαγραφές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.
 
Η προώθηση ασφαλούς και περιβαλλοντικά υπεύθυνης ανακύκλωσης πλοίων ήρθε, την Τετάρτη 28 Νοεμβρίου, προς συζήτηση στην Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το Περιβάλλον, τη Δημόσια Υγεία και την Ασφάλεια των Τροφίμων. Συζητήθηκε και ψηφίστηκε η έκθεση του Carl Schlyter[4], Σουηδού Ευρωβουλευτή της Ομάδας των Πράσινων /EFA σχετικά με Ειδικό Κανονισμό για την Ανακύκλωση των πλοίων αλλά και Πρόταση Απόφασης του Συμβουλίου της Ευρώπης[5] για προώθηση της υπογραφής της Διεθνούς Σύμβασης του Hong Kong για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση των πλοίων.
 
Ο Νίκος Χρυσόγελος ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο στην παρέμβαση του τόνισε: “ «Οι συνθήκες στις οποίες λειτουργούν οι εγκαταστάσεις διάλυσης – ανακύκλωσης στη Νότια Ασία είναι επικίνδυνες. H παρέμβαση των Πράσινων αποσκοπεί στο να βελτιωθεί η πρόταση της Κομισιόν. Η ασφαλής και περιβαλλοντικά αποδεκτή ανακύκλωση των πλοίων πρέπει να συνδεθεί με την εκτεταμένη “ευθύνη του παραγωγού” για όλο τον κύκλο ζωής ενός προϊόντος, κάτι που σημαίνει ότι η ευθύνη ασφαλούς και περιβαλλοντικά αποδεκτής ανακύκλωσης του πλοίου θα πρέπει να μεταφέρεται μαζί με την πώληση του πλοίου στον εκάστοτε ιδιοκτήτη του. Κάτι τέτοιο θα συμβάλλει και στην αναζωογόνηση των ευρωπαϊκών ναυπηγείων που σήμερα δεν μπορούν να ανταγωνιστούν από άποψη κόστους μονάδες διάλυσης που δεν τηρούν καμία προδιαγραφή. Η Ευρώπη πρέπει να δείξει ότι παραμένει στην περιβαλλοντική πρωτοπορία, να θεσπίσει διεθνείς κανόνες και μηχανισμούς εφαρμογής τους»
 
Αναλυτικά στοιχεία για τα προβλήματα διάλυσης –ανακύκλωσης πλοίων 
Πάνω από 1000 μεγάλα παλαιά εμπορικά πλοία, δεξαμενόπλοια και cargo, ανακυκλώνονται κάθε χρόνο για την ανάκτηση του άχρηστου μετάλλου. 2.000.000 τόνοι χάλυβα προέρχονται από την διάλυση των πλοίων με ευρωπαϊκή σημαία (που αντιστοιχεί στο 17% της παγκόσμιας χωρητικότητας) αξίας 600.000.000 Ευρώ. Οι εγκαταστάσεις διάλυσης στις οποίες οδηγείται η πλειοψηφία των πλοίων βρίσκονται σε παραλίες με παλίρροια σε χώρες της Νότιας Ασίας, Μπαγκλαντές, Ινδία και Πακιστάν – χώρες μη μέλη του ΟΟΣΑ .
 
Οι εγκαταστάσεις αυτές δεν διαθέτουν μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και για την ασφάλεια των εργαζομένων, τα οποία είναι απαραίτητα για τη διαχείριση των επικίνδυνων υλικών που περιέχουν τα πλοία στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Μεταξύ των υλικών αυτών περιλαμβάνονται εύφλεκτα υλικά, αμίαντος, πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC), χημικά για προστασία από πυρκαγιές, πολυχλωριωμένα διφαινύλια (PCB), τριβουτυλοκασσίτερος αλλά και λασπώδη κατάλοιπα πετρελαίου. Χρησιμοποιείται η μέθοδος της προσάραξης σε υψηλή παλίρροια, χωρίς να λαμβάνεται πρόνοια για την απομάκρυνση των επιβλαβών ουσιών από το πλοίο πριν την διάλυση. Κακά αμειβόμενο, φτηνό εργατικό δυναμικό εργάζεται υπό απαράδεκτες συνθήκες εργασίας. Αυξάνεται έτσι ο αριθμός των ατυχημάτων, τίθεται σε κίνδυνο η υγεία των εργαζομένων και η δημόσια υγεία, και προκαλείται εκτεταμένη περιβαλλοντική ρύπανση.
Σήμερα η ανακύκλωση των πλοίων διέπεται από τον κανονισμό για τις μεταφορές αποβλήτων, ο οποίος απαγορεύει την εξαγωγή επικίνδυνων αποβλήτων σε χώρες μη μέλη του ΟΟΣΑ. Ωστόσο, η ισχύουσα νομοθεσία δεν έχει καταρτιστεί ειδικά για πλοία και συχνά καταστρατηγείται. Αυτό οφείλεται στην έλλειψη επαρκούς ικανότητας ανακύκλωσης των χωρών του ΟΟΣΑ – επιπλέον όμως είναι δύσκολο να προσδιοριστεί πότε ένα πλοίο καθίσταται απόβλητο και ποια χώρα εξάγει το πλοίο.
Η Σύμβαση της Βασιλείας, επίσης, δεν έχει καταρτιστεί ειδικά για πλοία και συχνά καταστρατηγείται. Από το 2009 έχει ψηφιστεί η νέα Διεθνής Συνθήκη του Χονγκ Κονγκ[6], η οποία, όμως, δεν έχει ακόμη τεθεί σε ισχύ, αφού πρέπει να κυρωθεί τουλάχιστον από 15 χώρες που είναι σημαντικές σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πλοίων τους και την ανακύκλωση. Στόχος της συζήτησης στην Επιτροπή Περιβάλλοντος ήταν να καλυφθούν οι ελλείψεις της νομοθεσίας και να τεθούν αυστηροί όροι για τη διάλυση - ανακύκλωση των ευρωπαϊκών πλοίων σε όλο τον κόσμο.
 
Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε[7] τον Μάρτιο νέους κανόνες προκειμένου να διασφαλιστεί η ανακύκλωση των ευρωπαϊκών πλοίων μόνο στις εγκαταστάσεις που είναι ασφαλείς για τους εργαζομένους και περιβαλλοντικά υγιείς, οι οποίοι θα πρέπει να εφαρμοστούν το ταχύτερο δυνατόν, χωρίς να αναμένεται πρώτα να τεθεί σε ισχύ η Σύμβαση του Χόνγκ Κονγκ. 
 
Στόχος των προτάσεων στην Επιτροπή Περιβάλλοντος είναι να καλυφθούν οι ελλείψεις της νομοθεσίας και να καταστεί δυνατή, υπό αυστηρούς όρους, η ανακύκλωση των πλοίων που φέρουν σημαία κράτους μέλους της ΕΕ σε χώρες μη μέλη του ΟΟΣΑ. Η πρόταση των Πράσινων –μέσω του εισηγητή Carl Schlyter- είναι να εξειδικευθούν οι όροι του Κανονισμού, ώστε η πρωτοβουλία της ΕΕ να εφαρμοστεί και να μη μείνει στα χαρτιά:
- Προτείνεται συγκεκριμένος κατάλογος επικίνδυνων υλικών που τα ευρωπαϊκά πλοία οφείλουν να συντάξουν και πιστοποιήσουν, η ποσότητα των οποίων (περιλαμβανομένων των καταλοίπων φορτίου, του πετρελαίου εξωτερικής καύσης, κλπ) πρέπει να μειώνεται πριν από την παράδοση του πλοίου στην εγκατάσταση ανακύκλωσης.
- Η ανακύκλωση των ευρωπαϊκών πλοίων θα γίνεται μόνο στις διεθνώς εγκεκριμένες εγκαταστάσεις διεθνούς καταλόγου, που πρέπει να πληρούν αυστηρότερες απαιτήσεις από αυτές που προβλέπονται στη σύμβαση του Χονγκ Κονγκ.
- Για τη διασφάλιση της συμμόρφωσης απαιτείται από τους πλοιοκτήτες να αναφέρονται στις εθνικές αρχές όταν πρόκειται να στείλουν ένα πλοίο για ανακύκλωση.
- Οι αυστηρές κυρώσεις που προβλέπει η πρόταση της Επιτροπής - οι οποίες εκτιμάται ότι δεν θα βοηθήσουν για τη συμμόρφωση των πλοιοκτητών- αντικαθίστανται με κίνητρο χρηματοδότησης της διαφοράς τιμής από τη διάλυση στις νόμιμες εγκαταστάσεις. Η πρόταση προβλέπει τη δημιουργία Ταμείου που θα πριμοδοτεί αυτούς που λειτουργούν με νόμιμο τρόπο, με χρηματοδότηση από μικρά τέλη που θα θεσπιστούν για τα πλοία κάθε φορά που εισέρχονται σε ευρωπαϊκό λιμάνι. Πρόκειται για μια πρόταση λειτουργική, χωρίς γραφειοκρατία και χωρίς μεγάλο κόστος για τη ναυτιλία (τα τέλη επιστρέφουν ως κίνητρα).


[1]               . Η ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου και η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: http://www.chrysogelos.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=1060:ship-building-sector&Itemid=62&lang=en 
[2]           . Μεταξύ άλλων προβλέπει κύκλο μαθημάτων και διευκρίνιση στόχων, επαγγελματική κατάρτιση στην ενεργειακή τεχνολογία, κατασκευές και αρχιτεκτονική τοπίου, ρομποτική, τεχνολογία πρόνοιας, γενική εκπαίδευση, διδασκαλία σε επιχειρήσεις, ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας, έλεγχο ιδεών, μαθήματα επιχειρηματικότητας, ανάπτυξη προϊόντων, διαφήμιση και προώθηση σήματος, ανάλυση της αγοράς και μελέτες σκοπιμότητας, περιπτώσεις νεοσύστατων επιχειρήσεων, καθοδήγηση από μέντορα, δάνεια για νέες επιχειρήσεις και επίδομα διαβίωσης (103 ευρώ ανά εργαζόμενο για κάθε ημέρα ενεργού συμμετοχής)
[3]               http://www.youtube.com/watch?v=6gu7yvFD4oc
[4]               COM(2012)0118 - C7-0082/2012
[5]               COM(2012)0120