Παθητικότητα και ξενοφοβία ή ανθρωπιστική αλλά οργανωμένη μεταναστευτική πολιτική;
Τοποθέτηση του Ν. Χρυσόγελουστο ευρωκοινοβούλιο
Δείτε την αντιπαράθεση Δ. Δρούτσα και Ν. Χρυσόγελου: http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=zjfuSajRufM
Δείτε την παρέμβαση 1 λεπτού του Ν. Χρυσόγελου:http://www.youtube.com/watch?v=v1Zab1bbVD8&feature=youtu.be
«Υπάρχουν πολλά ευρωπαϊκά χρήματα για την αντιμετώπιση προβλημάτων από την μετανάστευση στην Ελλάδα - για 309.000.000 ευρώ μίλησε η Επίτροπος κα Malmstrom- αλλά η Ελλάδα έχει απορροφήσει ελάχιστα και όσοι κυβέρνησαν τον τόπο έχουν ευθύνη γι’αυτό»τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων μιλώντας στην Ολομέλεια στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κατά τη συζήτηση για την κατάσταση των μεταναστών στην Ελλάδα, την Πέμπτη 19 Απριλίου.
«Αντί να μιλάνε οι πολιτικοί για λύσεις ρεαλιστικές και βιώσιμες, βασισμένες σε μια ανθρωπιστική και οργανωμένη μεταναστευτική πολιτική, με αξιοποίηση υπαρχόντων ευρωπαϊκών πόρων, αξιώνοντας και την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη - λύσεις που θα αποφορτίσουν την πίεση στην Ελλάδα-, παρασύρονται σε λαϊκιστικές προσεγγίσεις, προβάλλουν επικίνδυνες και ανεδαφικές προτάσεις που όχι μόνο θα εκθέσουν τη χώρα διεθνώς αλλά θα έχουν μεγάλο κοινωνικό και οικονομικό κόστος. Παράλληλα, δίνουν τροφή σε επικίνδυνες, ρατσιστικές αντιλήψεις που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο όχι μόνο τη δημοκρατία στην Ελλάδα αλλά και συμπολίτες μας, Έλληνες, που αυτή την εποχή μεταναστεύουν σε άλλες χώρες αναζητώντας εκεί μια καλύτερη τύχη.
Είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι μετανάστες και αιτούντες άσυλο παγιδεύονται στην Ελλάδα, ενώ θέλουν να πάνε σε άλλες χώρες μέσω της Ελλάδας. Η λύση, λοιπόν - όπως και στην οικονομία έτσι και στο θέμα των μεταναστών - είναι περισσότερη Ευρώπη και περισσότερη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη καθώς κι αποτελεσματική οργάνωση της διοίκησης στην Ελλάδα».
Κατά την ομιλία του, εκ μέρους της ομάδας των Πρασίνων στο Ευρωκοινοβούλιο, ο Νίκος Χρυσόγελος επεσήμανε ότι τομεταναστευτικό στην Ελλάδα έχει ιδιαιτερότητες:«Η Ελλάδα μέχρι πριν 2 δεκαετίες ήταν χώρα αποστολής κι όχι υποδοχής μεταναστών. Βρέθηκε απροετοίμαστη μπροστά σε μεγάλα μεταναστευτικά ρεύματα της εποχής ενώ είναι κοντά σε εύφλεκτες περιοχές. Έχει τεράστιο μήκος συνόρων που είναι αδύνατο να κλείσουν αεροστεγώς. Και δεν έχει αναδείξει επαρκώς την ευρωπαϊκή διάσταση του θέματος.
Αυτό δεν αποτελεί, όμως, δικαιολογία για το γεγονός ότι 20 χρόνια μετά η χώρα δεν είναι σε θέση να εφαρμόσει μια ανθρωπιστική και καλά οργανωμένη μεταναστευτική πολιτική που να είναι επωφελής και για τους Έλληνες και για τους μετανάστες. Η Γερμανία, το Βέλγιο, η Αυστραλία, οι ΗΠΑ θα ήταν ισχυρές χώρες χωρίς τους μετανάστες; Δεν είναι και έλληνες μετανάστες που δούλεψαν σκληρά για να αναπτυχθούν αυτές οι χώρες; Χρειάζεται, λοιπόν, να τερματιστεί η παθητική στάση που οδηγεί, τελικώς, σε ξενοφοβία αλλά και να απομονωθούν οι ακραίες φωνές υπουργών, πολιτικών και κομμάτων που εμποδίζουν αντί να επιλύουν το πρόβλημα. Οι προτάσεις για μαζικές απελάσεις, φράκτες στα σύνορα και στρατόπεδα κράτησης είναι επικίνδυνες, αποτελούν κατάφωρη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και μας εκθέτουν ως χώρα, όπως φάνηκε και στη σημερινή συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο, αλλά επιπλέον ειναι εντελώς ανεδαφικές και θα κοστίσουν τεράστια ποσά στη χώρα.
Ενώ η Ελλάδα δεν αξιοποιεί τους υπάρχοντες ευρωπαϊκούς πόρους για μείωση των προβλημάτων από την μετανάστευση, (τα χρήματα είναι πολλά, εκατοντάδες εκατομμύρια, είπε η Ευρωπαία Επίτροπος αλλά πρέπει να μπορεί να τα αξιοποιεί η ελληνική διοίκηση), πολιτικοί, ακόμα και υπουργοί προτείνουν λύσεις που θα απαιτούσαν τεράστια κινητοποίηση αστυνομικών και στρατιωτικών δυνάμεων – πώς αλλιώς θα συλλαμβάνανε 400-700.000 ανθρώπους, θα τους μετέφεραν σε στρατόπεδα κράτησης, θα τους φύλασσαν (για πόσο) και μετά θα τους υποχρέωναν, χωρίς τη θέλησή τους, να διασχίσουν τα σύνορα (πώς και για να πάνε που;). Γιατί δεν λένε, λοιπόν, τι και πόσο θα κόστιζε στην οικονομία και στην κοινωνία αυτός ο πόλεμος τον οποίο προτείνουν ως λύση ακραίες φωνές όχι μόνο στην “Χρυσή Αυγή” και στο ΛΑΟΣ αλλά και σε κόμματα που είχαν κυβερνητικές ευθύνες και αδιαφόρησαν για τις λύσεις;
Αυτές οι ακραίες ομάδες και φωνές εκμεταλλεύονται τα όποια προβλήματα προωθώντας ξενοφοβικές αντιλήψεις που εμποδίζουν αντί να συμβάλλουν στην επίλυση του προβλήματος. Όμως υπάρχουν ρεαλιστικές, βιώσιμες, πραγματικές λύσεις που μπορούν να βελτιώσουν τη ζωή και των Ελλήνων και των μεταναστών. Λύσεις που μπορούν να προωθηθούν αν η Ελλάδα αναλάβει τις ευθύνες που της αναλογούν αλλά και η Ευρώπη δείξει περισσότερη κι έμπρακτη αλληλεγγύη, γιατί είναι αλήθεια ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της ένα πρόβλημα που είναι και Ευρωπαϊκό:
- Αλληλεγγύη στην Ελλάδα και συμμετοχή στην επίλυση του προβλήματος από το σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών, ώστε να μην παγιδεύονται οι μετανάστες και οι αιτούντες άσυλο μόνο μέσα στα ελληνικά σύνορα και να υπάρχει παρουσία στις πύλες εισόδου αντιπρόσωπων από όλα τα κράτη της Ε.Ε για να αναλαμβάνουν την ευθύνη του προσώπου που κατευθύνεται στη χώρα τους.
- Νόμιμοι δρόμοι μετανάστευσης,ώστε να αποφορτιστεί η πίεση στην Ελλάδα ως κύριο πέρασμα προς την Ευρώπη και να χτυπηθούν τα παράνομα κυκλώματα διακίνησης.
- Δημιουργία κέντρων 1ης υποδοχής στις σημαντικότερες εισόδους της χώρας και κέντρων διαχωρισμού όπου μέσω βάσεων δεδομένων για τις εργασιακές ανάγκες της Ελλάδας και άλλων χωρών, οι μετανάστες θα προωθούνται κατάλληλα. Υπάρχουν σημαντικοί, αλλά αδιάθετοι πόροι για αυτές τις υποδομές. Αντιθέτως, η ΕΕ δεν χρηματοδοτεί στρατόπεδα κράτησης ή τον φράκτη στον Έβρο, και θα πρέπει να διατεθούν σημαντικά κονδύλια από εθνικούς πόρους για αυτά. Από την άλλη, οι μετανάστες μπαίνουν από τα ανατολικά σύνορα αλλά θέλουν να φύγουν γρήγορα από τα δυτικά μας σύνορα γιατί ξέρουν ότι υπάρχουν ανάγκες για εργατικά χέρια και επιστημονικές ειδικότητες σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες! Για παράδειγμα, πολλές χώρες διαφημίζουν ότι αναζητούν μετανάστες ώστε να είναι σε θέση να συνεχίσουν ν' αναπτύσσονται οικονομικά αλλά και να επιβιώνουν τα συστήματα υγείας και κοινωνικής ασφάλισης. Αν έφευγαν οι μετανάστες και οι μετανάστριες που σήμερα απασχολούνται ως νοσηλευτικό προσωπικό στο σύστημα υγείας της Βρετανίας και της Γερμανίας, αυτό θα κατέρρεε! Αν η Γερμανία δεν εισάγει εξειδικευμένους επιστήμονες σε θέματα πληροφορικής ή απλώς ειδικευμένους εργάτες δεν θα μπορούσε να στηρίξει την οικονομική της ευημερία.
- Ένα αποτελεσματικό σύστημα απόδοσης ασύλου που θα επιταχύνει τους ρυθμούς εξέτασης αιτημάτων και θα διευκολύνει το 20-30% των εισερχομένων στην Ελλάδα να αποκτήσει το καθεστώς του πρόσφυγα. Μεταξύ άλλων αυτό θα έδινε τη δυνατότητα σε πολλούς ανθρώπους, πχ από εμπόλεμες περιοχές, όπως είναι το Αφγανιστάν, να μετακινηθεί νόμιμα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως συνήθως επιθυμούν. Με το να εξατάζονται ελάχιστες αιτήσεις και να αποδίδεται καθεστώς ασύλου σε μερικές εκατοντάδες το πολύ κάθε χρόνο, μεγάλος αριθμός συγκεντρώνεται στις πύλες εξόδου, κυρίως τα λιμάνια της χώρας προς Ιταλία, αναζητώντας απελπισμένα ένα τρόπο να φύγει από τη χώρας μας, κάτι που πληρώνει ακριβά,μερικές φορές και με την ίδια τη ζωή τους.
Είναι ελπιδοφόρο ότι ξεκινάει η διαδικασία για τροποποίηση της ΣυνθήκηςΔουβλίνο ΙΙ, γιατί όπωςδιαπιστώνουν οι περισσότεροι, έχει αποτύχει. Αλλά η διαδικασία πρέπει να οδηγήσει σε ρυθμίσεις που συνάδουν με τις κοινές Ευρωπαϊκές αξίες και προσφέρουν λύσεις για τις χώρες που είναι, όπως η Ελλάδα, πύλες εισόδου μεταναστευτικών ροών προς όλη την Ευρώπη».
Κάτω τα χέρια από τα προσωπικά δεδομένα των επιβατών
Οι Πράσινοι καταγγέλουν την συμφωνία ανταλλαγής των προσωπικών δεδομένων επιβατών ανάμεσα σε ΕΕ και ΗΠΑ.
Ο Νίκος Χρυσόγελος καταψήφισε τη συμφωνία
Γροθιά στις ατομικές ελευθερίες των Ευρωπαίων πολιτών θεωρούν οι Πράσινοι Ευρωβουλευτές, μεταξύ των οποίων και ο Νίκος Χρυσόγελος, την απόφαση της πλειοψηφίας του Ευρωκοινοβουλίου, με ευθύνη κυρίως των δύο μεγαλύτερων πολιτικών παρατάξεων, του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και των Σοσιαλιστών - Δημοκρατών, που με περισσή υποκρισία ανάβουν το πράσινο φως για την αμφιλεγόμενη συμφωνία ανταλλαγής ανάμεσα σε ΕΕ και ΗΠΑ των προσωπικών δεδομένων των επιβατών αεροπορικών πτήσεων.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατά πλειοψηφία έδωσε την συγκατάθεσή του, στις 19 Απριλίου, σε ένα αμφιλεγόμενο σχέδιο ανταλλαγής μεταξύ ΕΕ-ΗΠΑ προσωπικών δεδομένων επιβατών αεροπορικών πτήσεων, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν βάσιμες ανησυχίες ότι κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε παραβίαση θεμελιωδών ατομικών ελευθεριών των πολιτών.Αυτό είχε επισημάνει τόσο το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων όσο και το ίδιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σε προηγούμενη απόφασή του καθώς και η κύρια εισηγήτρια επί του θέματος, ευρωβουλευτής Sophiain'tVeld(Ολλανδία) που ζήτησε να καταψηφιστεί η συμφωνία.
Με βάση την αμφιλεγόμενη αυτή συμφωνία, οι αρχές των ΗΠΑ θα έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν τα προσωπικά δεδομένα των επιβατών ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιριών που ταξιδεύουν προς τις ΗΠΑ, να τα διατηρούν επί 15 τουλάχιστον χρόνια, να τα επεξεργάζονται αλλά και να τα διαθέτουν προς τρίτους. Οι επιβάτες δεν θα έχουν καν το δικαίωμα νομικής προσφυγής. Ακολουθώντας τις ΗΠΑ, η ΕΕ επιδιώκει να δημιουργήσει κι αυτή ένα παρόμοιο σύστημα διατήρησης των δεδομένων επιβατών που μετακινούνται ακόμα και μεταξύ των διαφόρων ευρωπαϊκών χωρών καθώς κι ένα δαπανηρό σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης των συνόρων της.
Οι Πράσινοι, που καταψήφισαν τη συμφωνία, έχουν ασκήσει αυστηρή κριτική σε παρόμοιες πρακτικές. «Στο όνομα της καταπολέμησης της τρομοκρατίας προωθείται μια επιτήρηση σε στυλ Μεγάλου Αδελφού», τόνισε ο εκπρόσωπος των Πρασίνων στο Ευρωκοινοβούλιο σε θέματα εσωτερικών υποθέσεων Jan Philipp Albrecht (Γερμανία). «Δυστυχώς, η πλειοψηφία των ευρωβουλευτών ψήφισε σήμερα για να αντιστρέψει το μακροχρόνιο ρόλο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην υπεράσπιση των ατομικών ελευθεριών των Ευρωπαίων πολιτών. Οι ανησυχίες για τον πυρήνα των θεμελιωδών δικαιωμάτων που εξέφρασε το Κοινοβούλιο και τα δικαστήρια σε όλη την Ευρώπη, δεν έχουν συμπεριληφθεί στη συμφωνία που εγκρίθηκε σήμερα. Οι όροι της συμφωνίας παραμένουν δυσανάλογοι - κυρίως η μακροχρόνια περίοδος διατήρησης των δεδομένων των επιβατών, η χρήση των δεδομένων για τη δημιουργία προφίλ των ατόμων και η έλλειψη νομικής προσφυγής. Αυτές οι ανησυχίες, οι οποίες είχαν προηγουμένως επισημανθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και επιβεβαιώθηκαν από ανεξάρτητη έρευνα και δικαστικές αποφάσεις σε κράτη μέλη της ΕΕ, τώρα απλά θα κρύβονται κάτω από το χαλί. Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι αυτά τα μέτρα μακροχρόνιας διατήρησης των δεδομένων θα φέρουν το οποιοδήποτε αποτέλεσμα για να επιτευχθεί μεγαλύτερη ασφάλεια. Αντιθέτως, θέτουν σε κίνδυνο την προστασία της ιδιωτικής ζωής των Ευρωπαίων πολιτών και των πολιτικών ελευθεριών. Είναι καιρός οι υποτιθέμενες προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση να αντιμετωπίσουν αυτή την διολίσθηση σε περισσότερη επιτήρηση».
Ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πρασίνων συμμετείχε στην εκδήλωση διαμαρτυρίας των ευρωβουλευτών των Πρασίνων, της Αριστεράς καθώς και μεμονωμένων ευρωβουλευτών από άλλες πολιτικές ομάδες και καταψήφισε τη συμφωνία, δηλώνοντας: «Παρόμοιες πρακτικές που γίνονται στο όνομα της περισσότερης ασφάλειας, στην πραγματικότητα υπονομεύουν τις ευρωπαϊκές αξίες περί πολιτικών ελευθεριών, σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των προσωπικών δεδομένων. Οι κυβερνήσεις και η πλειοψηφία του ευρωκοινοβουλίου υπέκυψε στον εκβιασμό που ασκήθηκε από τις αμερικανικές αρχές ότι οι αεροπορικές εταιρίες που δεν θα παραδίδουν τα προσωπικά δεδομένα δεν θα μπορούν να πετάνε προς τις ΗΠΑ. Αποτελεί πραγματικά ειρωνική σύμπτωση, ότι μόλις πριν από λίγες ώρες, το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο είχε ψηφίσει έκθεση για τα ανθρώπινα δικαιώματα, όπου μεταξύ άλλων καταγράφονται σημαντικές ελλείψεις στο θέμα σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τις ΗΠΑ».
Πληροφορίες για τη Συμφωνία:
(1) Η νέα συμφωνία για τη διαβίβαση των προσωπικών δεδομένων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών της ΕΕ με το Αμερικανικό Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας (USDHS) θα αντικαταστήσει μια άλλη συμφωνία που εφαρμόζεται προσωρινά από το 2007. Μια παρόμοια συμφωνία είχε αποκλειστεί ως ασυμβίβαστη με το κοινοτικό δίκαιο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Η συμφωνία θέτει τις νομικές προϋποθέσεις για τη μεταβίβαση των εν λόγω στοιχείων και καλύπτει θέματα όπως οι περίοδοι αποθήκευσης και ο σκοπός της χρήσης των δεδομένων (δεδομένων που μπορεί να περιλαμβάνουν ευαίσθητες πληροφορίες, π.χ. όσον αφορά μια θρησκευτική επιλογή, γεύματος ή των αιτήσεων για βοήθεια που οφείλονται σε προβλήματα υγείας). Τα δεδομένα είναι αποθηκευμένα στις βάσεις δεδομένων κρατήσεων και ελέγχου των αναχωρήσεων των αεροπορικών εταιρειών και τίθενται στη διάθεση του USDHS.
Το βίντεο από την εκδήλωση διαμαρτυρίας στο ευρωκοινοβούλιο:
http://www.youtube.com/watch?v=BhG4g9fsI0A&feature=youtu.be
Φωτογραφίες: http://www.flickr.com/photos/75635602@N06/galleries/72157629494151990/
Όχι όπλα για το καθεστώς Άσαντ στη Συρία!
Παρέμβαση των Πρασίνων στο Ευρωκοινοβούλιο
Στη δράση των Πρασίνων ευρωβουλευτών με σύνθημα “Όχι όπλα για το καθεστώς Άσαντ στη Συρία” συμμετείχε ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος. Παρά το εμπάργκο όπλων της ΕΕ που απαγορεύει «την πώληση, προμήθεια, μεταφορά ή εξαγωγή όπλων και σχετικού υλικού όλων των τύπων» προς Συρία από κράτη μέλη της ΕΕ, υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες φαίνεται να εμπλέκονται κράτη μέλη στην παραβίαση του εμπάργκο μεταφοράς όπλων - κυρίως ρωσικών και ιρανικών - προς το καθεστώς Άσαντ φέτος. Δύο περιπτώσεις αναφέρθηκαν κατά τη σχετική παρέμβαση των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο αλλά και στην επιστολή των συμπροέδρων της ομάδας προς την Ύπατη Εκπρόσωπο της ΕΕ Κ. Άστον.
Στις 10 Ιανουαρίου, οι κυπριακές αρχές επέτρεψαν τον ελλιμενισμό και ανεφοδιασμό του ρωσικού πλοίου MS Chariot, που μετέφερε περισσότερους από 59 τόνους ρωσικά όπλα για τις συριακές αρχές.
Το πιο πρόσφατο περιστατικό παραβίασης του εμπάργκο φαίνεται ότι συνέβη στις 13 Απριλίου, όταν το γερμανικό φορτηγό πλοίο «Atlantic Cruiser», που έπλεε με σημαία Antigua και Barbuda, εντοπίστηκε στο δρόμο για το Ταρτούς της Συρίας. Σύμφωνα με μερικά δημοσιεύματα, μετέφερε βαρύ οπλισμό και πυρομαχικά από το Ιράν για το καθεστώς του Άσαντ. Μετά από διαμαρτυρίες πολιτών το πλοίο φέρεται να άλλαξε πορεία προς την Τουρκία, αλλά στη συνέχεια, έσβησε τον αναμεταδότη του και δεν μπορούσε πλέον να εντοπισθεί. Η γερμανική κυβέρνηση διερευνά επί του παρόντος σε βάθος την υπόθεση για να ξεκαθαρίσει αν όντως το πλοίο μετέφερε τέτοιο φορτίο.
Η Ομάδα των Πρασίνων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο απέστειλε ανοικτή επιστολή προς την Ύπατη Εκπρόσωπο της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική, Κάθριν Άστον, ζητώντας τη δημιουργία ενός μηχανισμού της ΕΕ για τη διασφάλιση του σεβασμού του εμπάργκο όπλων της ΕΕ από όλα τα κράτη μέλη και την έρευνα σχετικά με τον ρόλο της Κύπρου στη συμφωνία πώλησης όπλων μεταξύ Ρωσίας-καθεστώτος Άσαντ.
Ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, έκανε της εξής δήλωση:
«Σύμφωνα με τον ΟΗΕ το καθεστώς Άσαντ έχει δολοφονήσει πάνω από 9000 πολίτες. Η διεθνής κοινότητα και η ΕΕ έχουν κάνει λίγα για την προστασία του πληθυσμού. Ρωσία και Ιράν εξοπλίζουν το καθεστώς με προκλητικό τρόπο. Είναι όμως εξίσου προκλητικό να σπάνε το καθεστώς εμπάργκο κράτη μέλη της ΕΕ άμεσα ή έμμεσα με όποια δικαιολογία κι αν γίνεται αυτό. “Συμψηφισμός” μεταξύ οικονομικής βοήθειας και ανθρώπινων ζωών δεν μπορεί να υπάρχει».
- Η ανοικτή επιστολή είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: http://www.greens-efa.eu/fileadmin/dam/Documents/Letters/Open_letter_to_Ashton_on_Syria_17.04.2012.pdf. Διαβάστεκαιτημετάφρασησταελληνικάεδώ: http://www.chrysogelos.gr/files/Open letter to Catherine Ashton_gr.doc
- Μια σύντομη σημείωση σχετικά με τους υφιστάμενους μηχανισμούς για την εφαρμογή των κυρώσεων της ΕΕ και πώς αυτές θα μπορούσαν να βελτιωθούν είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση:http://www.greens-efa.eu/fileadmin/dam/Documents/Background_notes/Note_implementation_of_EU_Arms_Embargos_2012-04-17.pdf
- Φωτογραφίες από την διαμαρτυρία των Πρασίνων:
http://www.flickr.com/photos/greensefa/sets/72157629475109324/
Μεταρρύθμιση της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής: Η θέση των Πράσινων
Αυτές τις μέρες καλείται το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συναποφασίσει για το μέλλον της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ). Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιλαμβάνει μερικά καλά στοιχεία αλλά και κάποια επικίνδυνα.
Η ΚΑλΠ έχει κατηγορηθεί για πολλά προβλήματα, αλλά δεν πρέπει να λησμονείται ότι είναι το αποτέλεσμα ενός πολιτικού συμβιβασμού των Υπουργών. Η πλήρης και ορθή εφαρμογή της ισχύουσας ΚΑλΠ θα μπορούσε να αποτρέψει ένα μεγάλο μέρος της σημερινής κρίσης που αντιμετωπίζουν τόσο τα ιχθυαποθέματα όσο και ο τομέας της αλιείας στην ΕΕ. Τα κράτη μέλη απέτυχαν παταγωδώς στο παρελθόν να εφαρμόσουν όσα έχουν συμφωνηθεί. Αυτή η μεταρρύθμιση και η εφαρμογή της, θα δείξει αν πραγματικά επιθυμούν να έχουν μια βιώσιμη αλιεία στην Ευρώπη ή αν θέλουν να συνεχίσουν την καθοδική πορεία.
Τα αλιευτικά πεδία της Ευρώπης ήταν κάποτε από τα πιο παραγωγικά στον κόσμο, αλλά τριάντα χρόνια Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ) έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή μείωση των πληθυσμών των ψαριών, την υποβάθμιση των οικοσυστημάτων, καθώς και βλάβες στα βιολογικά είδη, σε οικοτόπους και αλιευτικά πεδία (Το 63% των εξεταζόμενων ιχθυαποθεμάτων στον Ατλαντικό έχουν υπεραλιευθεί, στη Μεσόγειο το ποσοστό αγγίζει το 82%, ενώ στη Βαλτική 4 από τα 6 ιχθυαποθέματα έχουν υπεραλιευθεί). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνώρισε πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα ως μία από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις της υπεραλίευσης και αναγνωρίζει ότι οι επιδοτήσεις έχουν συμβάλει σε αυτή την ανισορροπία μέσω της τεχνητής διατήρησης της πλεονάζουσας αλιευτικής ικανότητας. Το 2011 έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου το επιβεβαιώνει αυτό, δηλώνοντας ότι η πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα του στόλου οδηγεί στην εξάντληση των αποθεμάτων των ψαριών, απειλώντας την ευημερία των θαλασσών μας και την βιωσιμότητα των αλιευτικών κοινοτήτων.
Οι Πράσινοι πιστεύουμε ότι η αναθεωρημένη ΚΑλΠ θα πρέπει να θέσει την περιβαλλοντική αειφορία, στη βάση της αρχής της προφύλαξης και της διαχειριστικής προσέγγισης των οικοσυστημάτων, ως θεμελιώδη προϋπόθεση για την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα, εμπλέκοντας ενεργά τις τοπικές κοινωνίες και τη παράκτια αλιεία στην διαδικασία συνδιαχείρισης και προστασίας των αποθεμάτων.
Τα αλιευτικά αποθέματα πρέπει να διατηρηθούν σε επίπεδα αρκετά υψηλότερα από αυτά μπορούν να παράγουν Μέγιστη Βιώσιμη Απόδοση, έτσι ώστε να μπορούν να εκπληρώσουν το ρόλο τους στο θαλάσσιο οικοσύστημα ως αρπακτικά ή θηράματα, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούν να υποστηρίξουν αύξηση των ποσοτήτων αλιευμάτων έτσι ώστε να είναι κερδοφόρα χωρίς συνεχείς επιδοτήσεις. Τα σχέδια θα πρέπει να θεσπιστούν για το σκοπό αυτό για όλα τα ρυθμιζόμενα είδη μέχρι το 2015.
Η πρόταση για το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας
Η πρόταση για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (EMFF) (COM(2011) 804 τελικό), η οποία θα αντικαταστήσει το ισχύον Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας (ΕΤΑ), αποτελεί βασικό στοιχείο της δέσμης μεταρρυθμίσεων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής. Ο προτεινόμενος κανονισμός θα διαθέσει 6.5 δισεκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη: 1) της ανάπτυξης της αλιείας, της υδατοκαλλιέργειας και των αλιευτικών περιοχών, 2) του έλεγχου και της εφαρμογής, 3) της συλλογής στοιχείων, 4) της Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική και 5) της ανάπτυξης των τεχνικών και διοικητικών μέσων για την εφαρμογή της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής.
Η Κοινή Αλιευτική Πολιτική (ΚΑλΠ) διέρχεται σήμερα μια απολύτως αναγκαία μεταρρύθμιση και το EMFFπρέπει να σχεδιαστεί για να την υποστηρίξει, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιώσιμη αλιεία. Η μεταρρύθμιση της ΚΑλΠ και του χρηματοδοτικού μέσου προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για την εξάλειψη των επιδοτήσεων που συμβάλλουν στην υπεραλίευση και η χρήση τους για να υποστηρίξουν τη μετάβαση προς μια πραγματικά βιώσιμη αλιεία αλλά και για την επίτευξη υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων.
Η πρόταση για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας συνδυάζει οικονομικούς πόρους για την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες, καθώς και για τον έλεγχο και την επιβολή των μέτρων, τη συλλογή δεδομένων και την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική. Η ενσωμάτωση αυτών των πρώην επιμέρους χρηματοδοτικών εργαλείων σε ένα ενιαίο χρηματοδοτικό μέσο μπορεί να απλοποιήσει τη διοίκηση μέσω ενοποιημένων κανόνων και διαδικασιών, ενώ θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων.
Η πρόταση δεσμεύεται να διασφαλίσει ότι η χρηματοδότηση θα είναι διαθέσιμη μόνο για τα κράτη μέλη που συμμορφώνονται με τους στόχους και τους κανόνες της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, ιδίως τις υποχρεώσεις ελέγχου, το κανονισμό για την καταπολέμηση της παράνομης αλιείας και τις υποχρεώσεις συλλογής δεδομένων, ενώ χρηματοδοτεί μόνο επιχειρήσεις που τηρούν τη ΚΑλΠ. Η πρόταση περιέχει ένα μεγάλο αριθμό μέτρων τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην βιώσιμη αναβάθμιση του τομέα της αλιείας της ΕΕ. Μέτρα για την προώθηση του ανθρώπινου κεφαλαίου και του κοινωνικού διαλόγου, για τη διευκόλυνση της διαφοροποίησης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας, για την θέσπιση και ανάπτυξη τοπικών πρωτοβουλιών από τα κάτω με στόχο την υποστήριξη αλιευτικών περιοχών, τοπικών στρατηγικών ανάπτυξης και τοπικών συμπράξεων.
Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης μέτρα για την υποστήριξη της βιοποικιλότητας, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης, αποκατάστασης και παρακολούθησης περιοχών Natura2000 και θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών.
Δεν περιλαμβάνει οικονομική υποστήριξη για την κατασκευή νέων λιμένων, νέων τόπων εκφόρτωσης ή νέων ιχθυοσκάλων, καθώς και ενισχύσεις για αντικατάσταση μηχανών, που είναι ένα βήμα προς τα εμπρός για την αποδέσμευση των επιδοτήσεων της αλιείας από τη πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα. Τέλος, η πρόταση περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες θα βελτιώσουν τη διαφάνεια και την ενημέρωση του κοινού, τη συλλογή και μεταφορά δεδομένων, καθώς και τον έλεγχο και την εφαρμογή, αν και δεν είναι προσαρμοσμένες στις περιφερειακές και τοπικές ιδιαιτερότητες.
Ωστόσο, η πρόταση υπολείπεται των προσδοκιών για μια απαραίτητη διαρθρωτική αλλαγή που θα διασφαλίζει ότι η δημόσια ενίσχυση θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για τη προώθηση της αειφόρου αλιείας. Στην πραγματικότητα, η συντριπτική πλειοψηφία της διαθέσιμης χρηματοδότησης θα μπορούσε και πάλι να διατεθεί για μέτρα τα οποία ευνοούν μια μερίδα επιχειρήσεων και όχι ολόκληρο τον αλιευτικό τομέα ή την κοινωνία γενικότερα. Υπάρχει περιορισμένη αναφορά στη παράκτια μικρής κλίμακας αλιεία, καθώς και στη στροφή προς μια διαχειριστική προσέγγιση με βάση τα οικοσυστήματα.
Η πρόταση δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά τις χρηματοδοτήσεις που συμβάλλουν στη διατήρηση της υφιστάμενης πλεονάζουσας αλιευτικής ικανότητας και θα έπρεπε να επιτρέπει τη χρηματοδότηση για πλοία, στόλους και εργαλεία μόνο στη βάση κατάλληλης αξιολόγησης της αλιευτικής ικανότητας σε σχέση πάντα με τις διαθέσιμες αλιευτικές δυνατότητες. Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης ενισχύσεις για τη δημιουργία συστημάτων μεταβιβάσιμων αλιευτικών παραχωρήσεων (ΜΑΠ), ενώ πολλοί κοινωνικοί φορείς, ΜΚΟ και κράτη μέλη αντιτίθενται στις υποχρεωτικές ΜΑΠ, που τη χαρακτηρίζουν λύση μονόδρομο. Κάθε ενίσχυση που αποσκοπεί στη θέσπιση συστημάτων για τη διαχείριση των αλιευμάτων θα πρέπει να στοχεύει σε διαχειριστικά μέτρα που εμπλέκουν τους κοινωνικούς εταίρους σε επίπεδο αλιευτικού πεδίου.
Η ενίσχυση σκαφών ή λιμένων για να κάνουν καλύτερη χρήση των ανεπιθύμητων εμπορικών αλιευμάτων θα υπονομεύσει τις επιθυμητές υποχρεώσεις κατά την εκφόρτωση, καθώς και τη προσπάθεια να αλιεύουν πιο στοχευμένα, επιλεκτικά και βιώσιμα. Η χρηματοδότηση θα πρέπει να στοχεύει στη μείωση των ποσοστών θνησιμότητας των ανεπιθύμητων αλιευμάτων, π.χ. μέσω έρευνας σε πιο επιλεκτικές και φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές και αλιευτικά εργαλεία , και όχι στην εμπορία των ανεπιθύμητων αλιευμάτων.
Τέλος, η πρόταση περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων τα οποία θα προωθήσουν αδιακρίτως την ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών, χωρίς την απαραίτητη εξέταση περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων.
Πηγές και ενδιαφέρουσες συνδέσεις:
Ιστοσελίδα Επιτροπής
http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/eff/index_en.htm
Μεταρρύθμιση της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής
http://ec.europa.eu/fisheries/reform/index_el.htm
Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας
Λεπτομέρειες εφαρμογής του κανονισμού περί Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας (ΕΤΑ), Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 498/2007
Eθνικά στρατηγικά σχέδια - Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας (ΕΤΑ)
http://ec.europa.eu/fisheries/cfp/eff/national_plans/index_el.htm
Reaction to the Commission’s proposal for a future EU Maritime and Fisheries Fund COM (2011) 804 final
http://www.seas-at-risk.org/1mages/CMO%20Council%20brief%20Annex%20II%20-%20upload.pdf
Preliminary Reaction to the Commission’s proposal for a future EU Maritime and Fisheries Fund COM (2011) 804 final
http://assets.ocean2012.eu/publication_documents/documents/176/original/joint-NGO-reaction-EMFF.pdf
European Fisheries Fund Sustainability Criteria
http://ocean2012.eu/publications/47-european-fisheries-fund-sustainability-criteria
Report:
Reforming EU Fisheries Subsidies
http://www.ocean2012.eu/publications/46-reforming-eu-fisheries-subsidies
Report:
Summary:
http://assets.ocean2012.eu/content_files/files/142/original/Reforming-EU-subsidies-short-version.pdf
Public aid for sustainable fisheries
http://assets.ocean2012.eu/publication_documents/documents/219/original/subsidies-briefing.pdf
No aid for engine modernisation or replacement under the EU Maritime and Fisheries Fund (EMFF)
Proposal for a European Maritime Fisheries Fund (επιστολή στη Δαμανάκη)
Official report confirms massive misuse of EU fisheries funds
http://ocean2012.org/press_releases/64-official-report-confirms-massive-misuse-of
European Court of Auditors
http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/10544728.PDF
OCEAN2012 calls EU fisheries subsidies ‘Blind Spending’
http://ocean2012.eu/press_releases/60-ocean2012-calls-eu-fisheries-subsidies-blind
EU Fishing subsidies
http://oceana.org/sites/default/files/reports/EU_Subsidies_Report_FINAL_FINAL.pdf
Γυναίκες και Κλιματική Αλλαγή: Στην μάχη ενάντια στην κλιματική αλλαγή πρέπει να ληφθεί υπόψη η κατάσταση των γυναικών
Έκθεση πρωτοβουλίας από την Πράσινη Ευρωβουλευτή NicoleKiil-Nielsen
Επιτροπή Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων
Συζήτηση στην ολομέλεια και ψηφοφορία την Παρασκευή 20 Απριλίου 2012
Λίγες εβδομάδες πριν την προσεχή Σύνοδο Κορυφής για την Γη στο Ρίο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε με μεγάλη πλειοψηφία (418 ψήφοι υπέρ, 87 κατά και 36 αποχές) την έκθεση της Πράσινης συντάκτριας NicoleKiil-Nielsenμε τίτλο «Οι γυναίκες και η κλιματική αλλαγή». Η έκθεση επισημαίνει τα ευρήματα που δείχνουν ότι οι γυναίκες επηρεάζονται χειρότερα από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής (το 85% των ανθρώπων που πεθαίνουν ως αποτέλεσμα του κλίματος που προκαλούνται από φυσικές καταστροφές είναι γυναίκες, το 75% των περιβαλλοντικών προσφύγων είναι γυναίκες) και προτείνει μέτρα για την αντιμετώπιση του προβλήματος, όπως το να συμπεριληφθεί η ισότητα των φύλων στην πολιτική της κλιματικής αλλαγής και τη μεγαλύτερη συμμετοχή των γυναικών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με την αλλαγή του κλίματος στην ΕΕ.
Αναφερόμενη στο θέμα, μετά το τέλος της ψηφοφορίας η NicoleKiil-Nielsenεκτίμησε ότι:
«Το κείμενο συνδυάζει στατιστικά δεδομένα, τα οποία είναι ακόμα άγνωστα. Υπογραμμίζει επί παραδείγματι ότι το 70% των ανθρώπων που ζουν με λιγότερο από 1 δολάριο την ημέρα είναι γυναίκες, ενώ ταυτόχρονα αποτελούν το 90% των θυμάτων κλιματικών καταστροφών, όπως της καταστροφικές πλημμύρες του 1991 στο Μπανγκλαντές. Τέλος η έκθεση αναδεικνύει το γεγονός ότι ενώ παγκόσμια οι γυναίκες είναι τα κυριότερα θύματα των κλιματικών ανακατατάξεων, κυρίως λόγω των οικονομικών δραστηριοτήτων τους, οι οποίες είναι συνδεδεμένες συνήθως με την γεωργία, ταυτόχρονα είναι ένας ισχυρός κοινωνικός μοχλός διάδοσης καλών περιβαλλοντικών πρακτικών».
Πέρα από τις στατιστικές διαπιστώσεις, η κοινοβουλευτική έκθεση κάνει αρκετές προτάσεις, όπως υπογράμμισε η NicoleKiil-Nielsen.
«Προτείνουμε συγκεκριμένα πράγματα, όπως την υποχρεωτική παρουσία γυναικών σε ποσοστό 40% σε ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες και τις αρχές που διαχειρίζονται κονδύλια σχετικά με τις πολιτικές για το κλίμα. Επίσης προτείνουμε εκπαιδευτικές πολιτικές, οι οποίες ενθαρρύνουν την πρόσβαση των γυναικών σε θέσεις τεχνικές και επιστημονικές, καθώς και την διαθεσιμότητα μέσων αντισύλληψης».
- Δείτε το βίντεο από την Ομιλία στην ολομέλεια της εισηγήτριας των Πρασίνων NicoleKiil-Nielsen
- Σχέδιο έκθεσης
- Κείμενο που εγκρίθηκε από το ΕΚ (προσωρινή έκδοση σε Word)
- Άρθρο για τις Γυναίκες και κλιματική αλλαγή
Περισσότερες πληροφορίες:
ElisabethHorstkötter, Σύμβουλος Δικαιωμάτων των Γυναικών και Ισότητας των Φύλων, elisabeth.horstkoetter@ europarl.europa.eu
Oι Πράσινοι για την Οικονομική Ανάκαμψη της ΕΕ και την Απασχόληση
Η μετατόπιση του ενδιαφέροντος στην απασχόληση είναι ευπρόσδεκτη, αλλά η εφαρμογή χρειάζεται το ίδιο σθένος με τις δημοσιονομικές μεταρρυθμίσεις.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε σήμερα δύο ανακοινώσεις διατυπώνοντας προτάσεις για τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ευρώπη ως απάντηση στην κρίση και για τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την οικονομική ανάκαμψη στην Ελλάδα. Οι Πράσινοι χαιρέτισαν την μετατόπιση της έμφασης από τη δημοσιονομική εξισορρόπηση, αλλά προειδοποίησαν ότι οι προτάσεις θα πρέπει να εφαρμοστούν από τα κράτη μέλη. Σχολιάζοντας τις προτάσεις, η εκπρόσωπος απασχόλησης των Πρασίνων MarijeCornelissen(Ευρωβουλευτής, Ολλανδία), δήλωσε:
"Η μετατόπιση της εστίασης της αντιμετώπισης της κρίσης της ΕΕ μακριά από τη μονόπλευρη δημοσιονομική αναδιάρθρωση, και προς τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και την οικονομική ανάκαμψη ήταν προσδοκώμενη εδώ και καιρό. Οι Πράσινοι έχουν επανειλημμένως υποστηρίξει ότι, ενώ η δημοσιονομική εξισορρόπηση είναι απαραίτητη, δεν μπορούμε απλά να προσπεράσουμε την κρίση".
"Για το σκοπό αυτό, χαιρετίζουμε τις σημερινές προτάσεις της Επιτροπής, οι οποίες εξετάζουν το θέμα από την σκοπιά της ζήτησης της αγοράς εργασίας, προχωρώντας πέρα από την περιορισμένη προσέγγιση από την σκοπιά της προσφοράς. Η δημιουργία ενός πίνακα αποτελεσμάτων για να κατονομάζουν και να εκθέτουν με συγκράτηση τα κράτη μέλη και να παρακολουθούν την πρόοδό είναι ένα καλό πρώτο βήμα, αλλά η Επιτροπή πρέπει να τα εφαρμόσει με την ίδια αυστηρότητα για να εξασφαλίσουμε ότι τα κράτη της ΕΕ θα εφαρμόσουν αυτή την προσέγγιση, καθώς θα έχουν να αντιμετωπίσουν τα δημοσιονομικά ελλείμματα."
"Η Επιτροπή έχει υπογραμμίσει τις δυνατότητες για τη δημιουργία θέσεων εργασίας στην πράσινη οικονομία. Ο τομέας της ενεργειακής απόδοσης και μόνο θα μπορούσε να δημιουργήσει 5 εκατομμύρια θέσεις απασχόλησης έως το 2020, οπότε τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να υιοθετήσουν φιλόδοξες νομοθεσίες σύμφωνα με τις κατευθύνσεις των προτάσεων που εγκρίθηκαν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Τα κράτη μέλη θα πρέπει επίσης να ακολουθήσουν τη σύσταση να μετατοπίσουν τους φόρους από την εργασία προς τη χρήση των πόρων. Μετά από επανειλημμένες εκκλήσεις για μισθολογική συγκράτηση, η Επιτροπή φαίνεται επίσης να δέχεται την ανάγκη να τεθούν αξιοπρεπείς κατώτατοι μισθοί για την αντιμετώπιση της φτώχειας των εργαζομένων. "
Σχολιάζοντας τις προτάσεις της για την απασχόληση της νεολαίας, η εκπρόσωπος της νεολαίας και της πράσινης απασχόλησης των Πρασίνων EmilieTurunen(ευρωβουλευτής, Δανία) συνέχισε:
“Η απασχόληση των νέων είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην Ευρώπη σήμερα, με τόσους πολλούς νέους ανθρώπους χωρίς εργασία και χωρίς προοπτικές απασχόλησης. Οι προτάσεις της Επιτροπής σηματοδοτούν μια ευπρόσδεκτη προσπάθεια να αντιμετωπιστεί αυτό το πρόβλημα και υπάρχει επείγουσα ανάγκη να δράσουμε. Ένα σημαντικό βήμα για το σκοπό αυτό θα ήταν η ταχεία έγκριση και εφαρμογή ενός πλαισίου για την ποιότητα των μαθητειών και εγγυήσεις για τη νεολαία, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη. "
Για τον Μηχανισμό Επιμερισμού Κινδύνου (Risk Sharing Instrument)
O Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικλόγων Πράσινων, παρεμβαίνοντας στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης από τον κ Μπαρόζο των "μέσων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης, εξήγησε τη θέση των Πρασίνων:
Παθητικότητα και ξενοφοβία ή ανθρωπιστική αλλά οργανωμένη μεταναστευτική πολιτική;
218 δισεκατομμύρια δολάρια για “αμυντικές δαπάνες”
Ασφάλεια και ανεξαρτησία ή επιβάρυνση χρέους και διαφθορά;
- Την περίοδο 2001-2011, και παρά τη μείωση των αμυντικών / εξοπλιστικών δαπανών το 2011 λόγω της δημοσιονομικής προσαρμογής, η Ελλάδα υπήρξε ο πέμπτος μεγαλύτερος εισαγωγέας όπλων / στρατιωτικού εξοπλισμού (10,3 δις δολάρια) στον κόσμο μετά τις: Κίνα (24 δις), Ινδία (23 δις), Νότια Κορέα (12,6 δις) και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (10,9 δις)!
- Την πενταετία 2007-2011, η Ελλάδα ήταν ο μεγαλύτερος παραλήπτης Γερμανικών και ο δεύτερος μεγαλύτερος παραλήπτης γαλλικών εξοπλιστικών, αντιπροσωπεύοντας το 13% του όγκου των Γερμανικών και το 10% των Γαλλικών εξαγωγών μεγάλων συμβατικών όπλων, σύμφωνα με το Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (SIPRI).
- Ακόμα και στην κορύφωση της κρίσης, Ευρωπαϊκές χώρες πούλησαν στην Ελλάδα στρατιωτικό εξοπλισμό αξίας μεγαλύτερης του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, την ίδια περίοδο που διαπραγματεύονταν το πρώτο πακέτο στήριξης, το 2010.
Περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την κατασκευή του οδικού άξονα Ηγουμενίτσας – Πρέβεζας
Απάντηση του κ. Potočnik εξ ονόματος της Επιτροπής
28.6.2012
Για το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και τη βελτίωση της οδικής σύνδεσης του είχε ζητηθεί αρχικά από την Επιτροπή συγχρηματοδότηση ως μεγάλο έργο (άρθρα 39-41 του κανονισμού 1083/06[1]). Επειδή το συνολικό κόστος του προταθέντος έργου ήταν χαμηλότερο από 50 εκατ. ευρώ, δεν θεωρήθηκε ως μεγάλο έργο. Τα έργα που δεν θεωρούνται ότι συνιστούν μεγάλα έργα επιλέγονται και αξιολογούνται από τις αρμόδιες εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές και τις διαχειριστικές Αρχές οι οποίες είναι υπεύθυνες για τη συγχρηματοδότηση στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Βελτίωση της προσβασιμότητας». Οι εν λόγω αρχές πρέπει επίσης να αξιολογούν τα κριτήρια επιλεξιμότητας και να διασφαλίζουν τη συμμόρφωση με τη σχετική νομοθεσία της ΕΕ.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υποβλήθηκαν από τις ελληνικές αρχές, το έργο είχε αποτελέσει αντικείμενο εκτίμησης περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΕΠΕ), σύμφωνα με τις απαιτήσεις της οδηγίας 2011/92/EΕ[2]. Η διαδικασία ΕΠΕ ολοκληρώθηκε με την έκδοση των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) 139663/18-05-09 και 129334/23-08-10.
Η Επιτροπή δεν μπορεί να υποκαταστήσει τα κράτη μέλη όσον αφορά τις ευθύνες τους σε σχέση με την αδειοδότηση και την αξιολόγηση των έργων, και μπορεί να παρέμβει μόνο σε περίπτωση σαφούς παραβίασης του ενωσιακού δικαίου. Η απόφαση για τη χωροθέτηση του έργου εμπίπτει στην αρμοδιότητα των εθνικών αρχών. Εάν οι ελληνικές αρχές υιοθετήσουν διαφορετική εναλλακτική λύση, θα πρέπει να εξετάσουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της και, ενδεχομένως, να τροποποιήσουν το φυσικό αντικείμενο του συγχρηματοδοτούμενου έργου.
Στη μελέτη εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που είχε εκπονηθεί πριν από την έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης 129334/23-08-10 προβλέπεται ότι τα αδρανή υλικά από τη βελτίωση της υφιστάμενης εθνικής οδού είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή του λιμανιού.
More...
«Τρανσέρα» στο βουνό ή στοπ στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας;

Οι Οικολόγοι Πράσινοι ανακοινώνουν τους υποψηφίους, στο Νομό Κυκλάδων
Με τις βασικές θέσεις:
- Χριστίνα Ευθυμιάτου Καρυστιναίου του Χαραλάμπους, κάτοικος Νάξου, Xημικός μηχανικός, με εμπειρία σε περιβαλλοντικές μελέτες, αναπτυξιακά προγράμματα και θέματα αυτοδιοίκησης
- Φραντζέσκος Καλλιβρούσης του Στεργίου, από την Άνδρο, Αρχιτέκτονας Μηχανικός με ειδικότητα στη Βιοκλιματική αρχιτεκτονική
- Ελένη (Λέλα) Μαγγανάρη του Ιωάννη, κάτοικος Σαντορίνης, Συγγραφέας
- Δημήτρης Πολιτόπουλος του Φωκίωνος, το γένος Αρμάου από την Τήνο, Αρχιτέκτονας με εμπειρία σε αποκαταστάσεις κτιρίων
- Νικόλας Στεφάνου του Αιμίλιου, κάτοικος Πάρου, με σπουδές φιλοσοφίας και εμπειρία σε θέματα πληροφορικής και εφαρμογών στο διαδίκτυο.
Ακολουθούν τα αναλυτικά βιογραφικά των υποψηφίων:
Η Ευρώπη πρέπει να προστατέψει το κοινωνικό της πρότυπο
Παρέμβαση του Νίκου Χρυσόγελου στη συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης
Δείτε το βίντεο: http://www.youtube.com/watch?v=vT7OmnvkC-Q
«Η Κομισιόν έκανε σοβαρό λάθος επιμένοντας τόσο καιρό σε μια πολιτική ισοπεδωτικής λιτότητας για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Ο πρόεδρος της Κομισιόν παρουσίασε σήμερα μερικές γενικόλογες προτάσεις για περισσότερη ανάπτυξη και δημιουργία θέσεων εργασίας για την αντιμετώπιση της κρίσης. Όμως, τώρα, ακόμα και αν οι προτάσεις ήταν συγκεκριμένες και συνεκτικές, όλα πρέπει να ξεκινήσουν από πολύ πιο αρνητική βάση», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, παρεμβαίνοντας στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, στο πλαίσιο της ανακοίνωσης από τον κ Μπαρόζο των “μέσων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης.
«Η εφαρμογή λάθος πολιτικών για αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης κατέστρεψε την πραγματική οικονομία, οδήγησε σε πρωτοφανή ποσοστά ανεργίας και απειλεί την κοινωνική συνοχή: 1.110.000 άνεργοι, ένας στους δύο νέους άνεργος για πολύ καιρό, 2.000.000 άτομα στα όρια της επιβίωσης, μέση μείωση των εισοδημάτων και συντάξεων κατά 25-30%. Υπάρχει διγλωσσία όταν η Κομισιόν μιλάει για υπεράσπιση του ευρωπαϊκού κοινωνικού προτύπου ή συμφωνεί σε πολιτικές όπως η Ευρώπη 2020, η μείωση της ανεργίας των νέων, η μείωση των φτωχών, η ασφάλεια και βιωσιμότητα των συντάξεων, η έξυπνη, περιεκτική και αειφόρος ανάπτυξη αλλά από την άλλη για την αντιμετώπιση της κρίσης στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες προωθεί, μέσω της τρόικα, πολιτικές που είναι σε κατεύθυνση εντελώς αντίθετη από τους ευρωπαϊκούς στόχους και αξίες
Η αντιμετώπιση της κρίσης πρέπει να γίνει με βάση τις ευρωπαϊκές αξίες, σε επαρκές χρονικό διάστημα για να επιτευχθούν οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, με κοινωνικά δίκαια μέτρα, με ισορροπημένες μεταρρυθμίσεις στην οικονομία προς πράσινη κατεύθυνση και με δημιουργία βιώσιμων θέσεων εργασίας για νέους, σε περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς τομείς», τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος.
Η λύση στην κρίση περνάει μέσα από την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, την αποτελεσματική αναδιοργάνωση της διοίκησης σε όλα τα επίπεδα, τη δημιουργία ενός κοινωνικά και περιβαλλοντικά δίκαιου φορολογικού συστήματος που ευνοεί την απασχόληση και τις υπεύθυνες επιχειρηματικές δραστηιρότητες αλλά και την κοινωνική οικονομία. Η πράσινη οικονομία έχει μεγάλες δυνατότητας ανάπτυξης βιώσιμων οικονομικών δραστηριοτήτων και δημιουργίας περισσότερων από 20.000.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα 10 χρόνια σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως τόνισε και ο Επίτροπος κ Ρεν. Μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ υπολογίζει σε 90-100.000 νέες θέσεις εργασίας αυτές που μπορεί να δημιουργηθούν αν απλώς η Ελλάδα εφάρμοζε τις υποχρεώσεις της σε σχέση με την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία. Θέλουμε, όμως, στοχευμένες πολιτικές για την απασχόληση των νέων και όχι σπατάλη, για άλλη μια φορά, ευρωπαϊκών πόρων και επιδόματα ελεημοσύνης για τους εργαζόμενους νέους, με αμοιβές που δεν ξεπερνούν τα 400-500 ευρώ το μήνα. Ο τομέας της κοινωνικής οικονομίας έχει τεράστιες δυνατότητες δημιουργίας θέσεων εργασίας, ενθάρρυνσης της καινοτομίας αλλά και κάλυψης των αναγκών σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές.
Αναλυτικά για την αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του εκπροσώπου της στην τρόϊκα οφείλει να υποστηρίξει πολιτικές για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης που είναι συμβατές με τις πολιτικές για την Ευρώπη 2020, ιδιαίτερα για τη μείωση της φτώχειας, την απασχόληση των νέων, την διασφάλιση βιώσιμων, ασφαλών και δίκαιων συντάξεων αλλά και για μια περιεκτική,αειφορική και έξυπνη ανάπτυξη. Δεν είναι δυνατόν η Κομισιόν, οι κυβερνήσεις και το Ευρωκοινοβούλιο να συμφωνούν σε μια σειρά πολιτικών και μετά η Κομισιόν και οι κυβερνήσεις να εφαρμόζουν στις χώρες που βιώνουν την κρίση εντελώς διαφορετικές πολιτικές που αντιβαίνουν σε όσα έχουν διακηρύξει.
Στην περίπτωση της Ελλάδας οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της ισοπεδωτικής λιτότητας και των μη στοχευμένων περιοριστικών πολιτικών είναι δραματικές:
- 1.100.000 άνεργοι, ποσοστό 21% στον συνολικό ενεργό πληθυσμό. Όμως μεταξύ των νέων η ανεργία ξεπερνάει το 50%, ένας στους 2 νέους είναι άνεργος. Για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, ιδιαίτερα νέους ανθρώπους, η εξεύρεση μιας δουλειάς ακόμα και αν πληρώνεται με 500 ή λιγότερο Ευρώ τον μήνα είναι πλέον άπιαστο όνειρο. Στους επίσημα καταγεγραμμένους ανέργους, πρέπει να συνυπολογίσουμε και τους χιλιάδες αυτοπασχολούμενους και μικρο-ιδιοκτήτες που μένουν χωρίς εργασία γιατί κλείνουν οι επιχειρήσεις τους ή έχουν βυθιστεί στα χρέη, αλλά δεν καταγράφονται επίσημα ως άνεργοι.
- Ενώ η πολιτική “Ευρώπη 2020” θέτει ως στόχο τη μείωση των φτωχών στην Ελλάδα κατά 450.000 μέχρι το 2020, στην πραγματικότητα έχουμε μια αύξηση της πραγματικής φτώχειας και τα άτομα που βρίσκονται στα όρια επιβίωσης ξεπερνούν τα 2.000.000, δηλαδή περισσότερο από το 21% του συνολικού πληθυσμού. Η λιτότητα οδηγεί μεγάλα τμήματα της κοινωνίας, ιδιαίτερα τα μεσαία στρώματα στην φτώχεια που δεν είναι πλέον στατιστική αλλά πραγματική. Αυτό διαπιστώνεται από την αύξηση των ανθρώπων που αναζητούν καταφύγιο σε σισίτια ή απλώς ψάχνουν υπολείμματα τροφής μέσα στους σκουπιδοντενεκέδες. Και δεν πρόκειται για κοινωνικά αποκλεισμένα άτομα, αλλά για άτομα που κάποτε είχαν ένα καλό εισόδημα από το μαγαζί τους ή εργάζονταν ως στελέχη επιχειρήσεων. Επιπλέον, 400.000 τουλάχιστον εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι για πολλούς μήνες, ενώ 380.000 είναι μερικά απασχολούμενοι, που σημαίνει ότι ναι μεν έχουν δουλειά αλλά είναι αμφίβολο αν μπορούν να συντηρούνται μέσα από την δουλειά τους. Η Τράπεζα της Ελλάδος υπολογίζει ότι πάνω από 20-25 δις ευρώ έχουν χαθεί μέχρι σήμερα στην προσπάθεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, των ανέργων, των μεσαίων στρωμάτων να επιβιώσουν μέσα στην κρίση καταναλώνοντας από τα έτοιμα και το αποθεματικό που κρατούσαν στην άκρη για περίπτωση ανάγκης.
- Σημαντικά τμήματα της ελληνικής κοινωνίας έχουν επιστρέψει σε συνθήκες ανεργίας και ένδειας που επικρατούσαν στη δεκαετία του 50 και του 60. Και την ίδια στιγμή που μειώνονται τα εισοδήματα κατά 30-40% για όσους εργάζονται και ενώ σπάνια μια οικογένεια έχει περισσότερα από ένα μέλος της που εργάζεται κι αμοίβεται, συρρικνώνονται άστοχα οι κοινωνικές υποδομές και παροχές, ακριβώς τώρα που είναι περισσότερο από ποτέ αναγκαία.
- Η έμφαση πρέπει να δωθεί στη δημιουργία στοχευμένων και βιώσιμων θέσεων εργασίας για νέους σε τομείς περιβαλλοντικής και κοινωνικής καινοτομίας, αντί για τη σπατάλη πόρων σε βραχυπρόθεσμα προγράμματα 5μηνης εργασίας χωρίς προοπτική απασχόλησης ή σε επαναλαμβανόμενα σεμινάρια κατάρτισης. Ο τομέας της κοινωνικής και της πράσινης οικονομίας έχουν τεράστιες δυνατότητες δημιουργίας θέσεων εργασίας, καινοτομίας αλλά και κάλυψης των αναγκών σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές υποδομές. Στηνπράσινη οικονομία μπορούν να δημιουργηθούν περισσότερες από 20.000.000 θέσεις εργασίας τα επόμενα 10 χρόνια σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως τόνισε και ο Επίτροπος κ Ρεν. Μελέτη του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ υπολογίζει σε 90-100.000 νέες θέσεις εργασίας αυτές που μπορεί να δημιουργηθούν αν απλώς η Ελλάδα εφάρμοζε τις υποχρεώσεις της σε σχέση με την ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.
- Χρειάζεται μια αποτελεσματική κεντρική διοίκηση και αυτοδιοίκηση, προς όφελος του πολίτη και του δημόσιου συμφέροντος, απεξαρτημένη από τον ασφυκτικό κομματικό έλεγχο και την εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων.
- Αναγκαία είναι η φορολογική μεταρρύθμιση με στόχο να ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα, που στηρίζει την μεταρρύθμιση της οικονομίας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας και την περιβαλλοντική και κοινωνική συμβατότητα της οικονομίας. Η σημερινή φορολογική επιδρομή είναι άδικη και δεν αντιμετωπίζει τη φοροδιαφυγή και τη διαφθορά. Αν και πρόσκαιρα τα έσοδα από φόρους εμφανίζονται αυξημένα, αυτό δεν οφείλεται στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής αλλά κυρίως στις έκτακτες εισφορές που έχουν επιβληθεί μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ καθώς και στην είσπραξη οφειλών από το παρελθόν. Στην πραγματικότητα η δραματική μείωση των μισθών και των εισοδημάτων στην πλειοψηφία των εργαζομένων, στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, η συνεχιζόμενη φοροδιαφυγή κοινωνικών ομάδων και τα εκρηκτικά ποσοστά ανεργίας θα έχουν μεγάλη επίπτωση στα έσοδα από τη φορολόγηση εισοδημάτων, ακόμα και αν καταργηθούν όλες οι φορο-απαλλαγές. Από την άλλη η φορολογική πολιτική είναι εχθρική στην απασχόληση και την κοινωνικά-περιβαλλοντικά υπέυθυνη επιχειρηματικότητα.
Για να επιβιώσουν εκατομμύρια πολίτες στις συνθήκες βαθιάς κρίσης απαιτείται αναβαθμισμένη, προσανατολισμένη στο αποτέλεσμα και στοχευμένη κοινωνική πολιτική, ώστε να επωφελούνται πραγματικά όσοι/όσες την έχουν ανάγκη κι όχι απλώς για να διατηρείται ένα γραφειοκρατικό σύστημα που σπαταλάει πόρους.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ 31 ΜΑΡΤΙΟΥ-16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2012
- Κυκλοφορήστε σε φίλους αυτό το Δελτίο και παρακινήστε τους/τις να εγγραφούν στο ενημερωτικό δελτίο μέσω της σχετικής δυνατότητας που υπάρχει στο site μας
- Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να κάνετε κάποια παρατήρηση ή πρόταση ή να καταθέσετε κάποια ιδέα, στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
- Για τακτική ενημέρωση μπορείτε να εγγραφείτε στο RSS Feed των ανακοινώσεών μας.