Η Ευρώπη πρέπει να ξανακερδίσει τις καρδιές
Ομιλία του Νίκου Χρυσόγελου στο Ευρωκοινοβούλιο για την Ημέρα της Ευρώπης
“Η σημερινή Ευρωπαϊκή Ένωση προέκυψε από τα ερείπια δυο παγκοσμίων πολέμων κι αποτελεί σήμερα παράδειγμα συγκρότησης ενός ειρηνικού κόσμου, χάρη στο θάρρος και το όραμα που επέδειξαν οι ιδρυτές της. Σήμερα, όμως, απαιτείται ανάλογο θάρρος και όραμα για να ξανακερδίσει η Ευρώπη το μυαλό και τις καρδιές των πολιτών” τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, μιλώντας στο Ευρωκοινοβούλιο με την ευκαιρία της Ημέρας της Ευρώπης.
“Το Ευρώ πρέπει να μετατραπεί σε σύμβολο ενότητας και συνοχής, όχι σε εργαλείο διαχωρισμού των λαών και των κοινωνικών ομάδων. Η αντιμετώπιση των δημοσιονομικών προβλημάτων πρέπει να στηριχθεί σε κοινωνικά δίκαια μέτρα. Η Ευρώπη χρειάζεται να επενδύσει πόρους στην απασχόληση, την καινοτομία, το Πράσινο Κοινωνικό Συμβόλαιο, όχι μόνο για τη διάσωση των τραπεζών ή την επιστροφή των χρεών.
Οι πολιτικές που ακολουθούνται για την αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης έχουν αποτύχει γιατί οδηγούν στη φτώχεια, σε μεγάλη ανεργία, ύφεση και καταστροφή της πραγματικής οικονομίας. Οι Ελληνικές εκλογές έδειξαν ότι για να μην ενισχύονται κόμματα που είναι εχθροί της Ευρώπης, πρέπει να επιμείνουμε στην υπεράσπιση του Ευρωπαϊκού κοινωνικού μοντέλου και των ευρωπαϊκών αξιών ΚΑΙ στις χώρες που αντιμετωπίζουν κρίση.
Στην περίπτωση της ελληνικής κρίσης βλέπουμε να προωθούνται λύσεις που είναι σε αντίφαση με τις ευρωπαϊκές πολιτικές για την απασχόληση, τη βιωσιμότητα, τις συντάξεις, τη φτώχεια, την υγεία, την ισότητα, την κοινωνική συνοχή, τη δημοκρατία, τις βιώσιμες συγκοινωνίες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα έπρεπε να δεχθούν την επιμήκυνση του χρόνου επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα, να υποστηρίξουν την πραγματική οικονομία και την απασχόληση με ισχυρά χρηματοδοτικά εργαλεία (ομόλογα έργου, δέσμευση μέρους των πόρων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και επαναπρογραμματισμό αδιάθετων πόρων από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμο) και να υπερασπιστούν το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο κάνοντας το πιο αποτελεσματικό αντί να το διαλύουν.
Η επιτυχία των στόχων αυτών θα είναι προς το συμφέρον όχι μόνο της Ελλάδας αλλά και των υπόλοιπων Ευρωπαϊκών χωρών, ενώ το οικονομικό κόστος θα είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τα σημαντικά ποσά που δαπανώνται σήμερα για διάσωση χωρίς όμως ορατό αποτέλεσμα.
Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας: Ο νέος Κανονισμός και οι αλλαγές στην Κοινή Αλιευτική Πολιτική
Εισήγηση του Νίκου Χρυσόγελου στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος παρουσίασε τη Δευτέρα 7 Μαΐου στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων την εισήγηση των Πράσινων για το νέο Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας και Αλιείας.
Το Ευρωπαϊκό ταμείο Θάλασσας και Αλιείας είναι ένα σημαντικό εργαλείο με το οποίο θα προωθηθεί η δέσμη μεταρρυθμίσεων της κοινής αλιευτικής πολιτικής. Ο προτεινόμενος Κανονισμός θα διαθέσει 6.5 δισεκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη: 1) της ανάπτυξης της αλιείας, της υδατοκαλλιέργειας και των αλιευτικών περιοχών, 2) του έλεγχου και της εφαρμογής, 3) της συλλογής στοιχείων, 4) της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής και 5) της ανάπτυξης των τεχνικών και διοικητικών μέσων για την εφαρμογή της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής.
Για τη σωστή αξιοποίηση των πόρων αυτών είναι σημαντικό να αναγνωριστεί πως η κοινή αλιευτική πολιτική δεν πέτυχε τους στόχους που είχαν τεθεί. Τα αλιευτικά πεδία της Ευρώπης ήταν κάποτε πολύ παραγωγικά και ίσως τα πιο παραγωγικά στον κόσμο. Μετά την εφαρμογή τριάντα χρόνων της κοινής αλιευτικής πολιτικής έχουμε παρατηρήσει σοβαρή μείωση των πληθυσμών των ψαριών, υποβάθμιση των οικοσυστημάτων, βλάβη στα οικοσυστήματα και στα αλιευτικά πεδία, αλλά και προβλήματα επιβίωσης σε πολλές περιπτώσεις των ψαράδων.
Ο Νίκος Χρυσόγελος χαρακτήρισε ως θετικό το γεγονός ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνωρίζει ως βασική κινητήρια δύναμη της υπεραλίευσης την πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα του στόλου και θεωρεί ότι οι επιδοτήσεις έχουν συμβάλλει στην ανισορροπία μεταξύ της τεχνητής διατήρησης πλεονάσματος και της αλιευτικής ικανότητας. Όμως στην προσέγγιση της Επιτροπής αγνοούνται παράγοντες που επηρεάζουν το ζήτημα των αποθεμάτων, ιδιαίτερα τα θέματα της ρύπανσης και της υπερβολικής δόμησης της παράκτιας ζώνης, παράγοντες που συμβάλλουν όσο και η υπεραλίευση ή οι καταστροφικές μορφές αλιείας στην μείωση των ιχθυοαποθεμάτων. Η πρόταση υπολείπεται επίσης των προσδοκιών για μια απαραίτητη διαρθρωτική αλλαγή που θα διασφαλίζει ότι η δημόσια ενίσχυση θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για τη προώθηση της αειφόρου αλιείας. Στην πραγματικότητα, η συντριπτική πλειοψηφία της διαθέσιμης χρηματοδότησης θα μπορούσε και πάλι να διατεθεί για μέτρα τα οποία ευνοούν μια μερίδα επιχειρήσεων και όχι ολόκληρο τον αλιευτικό τομέα ή την κοινωνία γενικότερα. Υπάρχει περιορισμένη αναφορά στη παράκτια μικρής κλίμακας αλιεία, καθώς και στη στροφή προς μια διαχειριστική προσέγγιση με βάση τα οικοσυστήματα.
«Οι Πράσινοι έχουν θέσει ως στόχο, η αναθεωρημένη κοινή αλιευτική πολιτική να θέσει την περιβαλλοντική αειφορία, ως θεμελιώδη προϋπόθεση για την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα, που θα βασίζεται στα μέτρα προφύλαξης και διαχειριστικής προσέγγισης των συστημάτων», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος. «Σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να εμπλακούν ενεργά και οι τοπικές κοινωνίες και ιδιαίτερα οι παράκτιοι αλιείς, σε μια διαδικασία συνδιαχείρισης και προστασίας των αποθεμάτων. Οι ιχθυοκαλλιέργειες και οι υδατοκαλλιέργειες είναι δραστηριότητες που δεν μπορούμε να αγνοούμε, αλλά θα πρέπει να παίζουν συμπληρωματικό και όχι κυρίαρχο ρόλο στα θέματα της προμήθειας με αλιεύματα».
Δείτε το βίντεο της τοποθέτησης του Ν. Χρυσόγελου
http://www.youtube.com/watch?v=JPGOWG8q9uk
(Ακολουθεί το κείμενο της τοποθέτησης)
Η πρόταση για το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας
Η πρόταση για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας (EMFF), η οποία θα αντικαταστήσει το ισχύον Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας (ΕΤΑ), αποτελεί βασικό στοιχείο της δέσμης μεταρρυθμίσεων της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ).
Ο προτεινόμενος Κανονισμός θα διαθέσει 6.5 δισεκατομμύρια ευρώ για τη στήριξη: 1) της ανάπτυξης της αλιείας, της υδατοκαλλιέργειας και των αλιευτικών περιοχών, 2) του έλεγχου και της εφαρμογής, 3) της συλλογής στοιχείων, 4) της Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Πολιτικής και 5) της ανάπτυξης των τεχνικών και διοικητικών μέσων για την εφαρμογή της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής.
Η Κοινή Αλιευτική Πολιτική (ΚΑλΠ) διέρχεται σήμερα μια απολύτως αναγκαία μεταρρύθμιση και το EMFF πρέπει να σχεδιαστεί για να την υποστηρίξει, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιώσιμη αλιεία. Η μεταρρύθμιση της ΚΑλΠ και του χρηματοδοτικού μέσου προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για την εξάλειψη των επιδοτήσεων που συμβάλλουν στην υπεραλίευση και την υποστήριξη της μετάβασης προς μια πραγματικά βιώσιμη αλιεία αλλά και για την επίτευξη υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων.
Τα αλιευτικά πεδία της Ευρώπης ήταν κάποτε από τα πιο παραγωγικά στον κόσμο. Τριάντα, όμως, χρόνια Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής (ΚΑλΠ) έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή μείωση των πληθυσμών των ψαριών, την υποβάθμιση των οικοσυστημάτων, καθώς και βλάβες σε θαλάσσια είδη, οικοτόπους και αλιευτικά πεδία (Το 63% των εξεταζόμενων ιχθυαποθεμάτων στον Ατλαντικό έχουν υπεραλιευθεί, στη Μεσόγειο το ποσοστό αγγίζει το 82%, ενώ στη Βαλτική 4 από τα 6 ιχθυαποθέματα έχουν υπεραλιευθεί).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναγνώρισε ως μία από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις της υπεραλίευσης την πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα του στόλου και θεωρεί ότι οι επιδοτήσεις έχουν συμβάλει σε αυτή την ανισορροπία μέσω της τεχνητής διατήρησης της πλεονάζουσας αλιευτικής ικανότητας. Το 2011 έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου το επιβεβαιώνει, αναφέροντας ότι η πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα του στόλου οδηγεί στην εξάντληση των αποθεμάτων των ψαριών, απειλώντας την ευημερία των θαλασσών μας και την βιωσιμότητα των αλιευτικών κοινοτήτων.
Οι Πράσινοι πιστεύουμε ότι η αναθεωρημένη ΚΑλΠ θα πρέπει να θέσει την περιβαλλοντική αειφορία, στη βάση της αρχής της προφύλαξης και της διαχειριστικής προσέγγισης των οικοσυστημάτων, ως θεμελιώδη προϋπόθεση για την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα, εμπλέκοντας ενεργά τις τοπικές κοινωνίες και τη παράκτια αλιεία στην διαδικασία συνδιαχείρισης και προστασίας των αποθεμάτων. Επιπλέον, όμως, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα και για άλλους παράγοντες – πέραν της υπεραλίευσης – που συμβάλλουν στη μείωση των ιχθυαποθεμάτων.
Τα αλιευτικά αποθέματα πρέπει να διατηρηθούν σε επίπεδα αρκετά υψηλότερα από αυτά μπορούν να παράγουν Μέγιστη Βιώσιμη Απόδοση, έτσι ώστε να μπορούν να εκπληρώσουν το ρόλο τους στο θαλάσσιο οικοσύστημα ως αρπακτικά ή θηράματα, ενώ ταυτόχρονα θα μπορούν να υποστηρίξουν την αύξηση των ποσοτήτων αλιευμάτων, έτσι ώστε να είναι κερδοφόρα χωρίς συνεχείς επιδοτήσεις. Μέχρι το 2015 θα πρέπει να θεσπιστούν σχέδια για όλα τα ρυθμιζόμενα είδη.
Η πρόταση για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας συνδυάζει οικονομικούς πόρους για την αλιεία και τις υδατοκαλλιέργειες, καθώς και για τον έλεγχο και την επιβολή των μέτρων, τη συλλογή δεδομένων και την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική. Η ενσωμάτωση αυτών των, διαχωρισμένων πριν, χρηματοδοτικών εργαλείων σε ένα ενιαίο χρηματοδοτικό μέσο μπορεί να απλοποιήσει τη διοίκηση μέσω ενοποιημένων κανόνων και διαδικασιών, ενώ θα συμβάλει στην αποτελεσματικότερη κι αποδοτικότερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων.
Η πρόταση δεσμεύεται να διασφαλίσει ότι η χρηματοδότηση θα είναι διαθέσιμη μόνο για τα κράτη μέλη που συμμορφώνονται με τους στόχους και τους κανόνες της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής, ιδίως τις υποχρεώσεις ελέγχου, τον Κανονισμό για την καταπολέμηση της παράνομης αλιείας και τις υποχρεώσεις συλλογής δεδομένων, ενώ χρηματοδοτεί μόνο επιχειρήσεις που τηρούν τη ΚΑλΠ.
Η πρόταση περιέχει ένα μεγάλο αριθμό μέτρων τα οποία μπορούν να συμβάλουν στη βιώσιμη αναβάθμιση του τομέα της αλιείας της ΕΕ. Μέτρα για την προώθηση του ανθρώπινου κεφαλαίου και του κοινωνικού διαλόγου, για την διευκόλυνση της διαφοροποίησης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας, για την θέσπιση και ανάπτυξη τοπικών πρωτοβουλιών από τα κάτω με στόχο την υποστήριξη αλιευτικών περιοχών, τοπικών στρατηγικών ανάπτυξης και τοπικών συμπράξεων.
Η πρόταση περιλαμβάνει, επίσης, μέτρα για την υποστήριξη της βιοποικιλότητας, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης, αποκατάστασης και παρακολούθησης περιοχών Natura 2000 και θαλάσσιων προστατευόμενων περιοχών.
Δεν περιλαμβάνει οικονομική υποστήριξη για την κατασκευή νέων λιμένων, νέων τόπων εκφόρτωσης ή νέων ιχθυοσκάλων, καθώς και ενισχύσεις για αντικατάσταση μηχανών, που είναι ένα βήμα για την αποδέσμευση των επιδοτήσεων της αλιείας από τη πλεονάζουσα αλιευτική ικανότητα. Τέλος, η πρόταση περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες θα βελτιώσουν τη διαφάνεια και την ενημέρωση του κοινού, τη συλλογή και μεταφορά δεδομένων, καθώς και τον έλεγχο και την εφαρμογή, αν και δεν είναι προσαρμοσμένες στις περιφερειακές και τοπικές ιδιαιτερότητες.
Ωστόσο, η πρόταση υπολείπεται των προσδοκιών για μια απαραίτητη διαρθρωτική αλλαγή που θα διασφαλίζει ότι η δημόσια ενίσχυση θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για τη προώθηση της αειφόρου αλιείας. Στην πραγματικότητα, η συντριπτική πλειοψηφία της διαθέσιμης χρηματοδότησης θα μπορούσε και πάλι να διατεθεί για μέτρα τα οποία ευνοούν μια μερίδα επιχειρήσεων και όχι ολόκληρο τον αλιευτικό τομέα ή την κοινωνία γενικότερα. Υπάρχει περιορισμένη αναφορά στη παράκτια μικρής κλίμακας αλιεία, καθώς και στη στροφή προς μια διαχειριστική προσέγγιση με βάση τα οικοσυστήματα.
Η πρόταση δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά τις χρηματοδοτήσεις που συμβάλλουν στη διατήρηση της υφιστάμενης πλεονάζουσας αλιευτικής ικανότητας και θα έπρεπε να επιτρέπει τη χρηματοδότηση για πλοία, στόλους και εργαλεία μόνο στη βάση κατάλληλης αξιολόγησης της αλιευτικής ικανότητας σε σχέση πάντα με τις διαθέσιμες αλιευτικές δυνατότητες και για την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων (χρηματοδότηση αλλαγών στις μηχανές ώστε να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα ή εναλλακτικά καύσιμα). Η πρόταση περιλαμβάνει, επίσης, ενισχύσεις για τη δημιουργία συστημάτων μεταβιβάσιμων αλιευτικών παραχωρήσεων (ΜΑΠ), ενώ πολλοί κοινωνικοί φορείς, ΜΚΟ και κράτη μέλη αντιτίθενται στις υποχρεωτικές ΜΑΠ. Κάθε ενίσχυση που αποσκοπεί στη θέσπιση συστημάτων για τη διαχείριση των αλιευμάτων θα πρέπει να στοχεύει σε διαχειριστικά μέτρα που εμπλέκουν τους κοινωνικούς εταίρους σε επίπεδο αλιευτικού πεδίου.
Η ενίσχυση σκαφών ή λιμένων για να κάνουν καλύτερη χρήση των ανεπιθύμητων εμπορικών αλιευμάτων θα υπονομεύσει τις επιθυμητές υποχρεώσεις κατά την εκφόρτωση, καθώς και τη προσπάθεια να αλιεύουν πιο στοχευμένα, επιλεκτικά και βιώσιμα. Η χρηματοδότηση θα πρέπει να στοχεύει στη μείωση των ποσοστών θνησιμότητας των ανεπιθύμητων αλιευμάτων, π.χ. μέσω έρευνας σε πιο επιλεκτικές και φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές και αλιευτικά εργαλεία, και όχι στην εμπορία των ανεπιθύμητων αλιευμάτων.
Τέλος, η πρόταση περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων τα οποία θα προωθήσουν αδιακρίτως την ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών, χωρίς την απαραίτητη εξέταση περιβαλλοντικών και κοινωνικών παραμέτρων.
Αγορά όπλων σε αντάλλαγμα του Πακέτου Στήριξης προς την Ελλάδα
Απάντηση του κ. Rehn εξ ονόματος της Επιτροπής
11.5.2012
E-002666/2012
Η Επιτροπή παραπέμπει τον κ. βουλευτή στην απάντηση που έχει δώσει στη γραπτή ερώτηση E-000616/2012[1].
Η απόφαση σχετικά με τη σύνθεση της δημοσιονομικής προσαρμογής είναι απόφαση που ελήφθη από την ελληνική κυβέρνηση και το ελληνικό κοινοβούλιο, και όχι από την Επιτροπή, το ΔΝΤ και την ΕΚΤ. Ο ρόλος αυτών των θεσμικών οργάνων στο πλαίσιο του προγράμματος προσαρμογής είναι κατά πρώτο και κύριο λόγο να συμβουλεύει και να εξασφαλίζει ότι τα μέτρα που θα ληφθούν θα είναι αξιόπιστα, συνεπή και ποσοτικοποιημένα με ικανοποιητικό τρόπο, καθώς και να παρακολουθούν την εφαρμογή τους.
Οι περικοπές των αμυντικών δαπανών[2] αποτελούν σημαντικό μέρος της δημοσιονομικής προσαρμογής στην Ελλάδα από την έναρξη εφαρμογής του προγράμματος. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat[3], οι αμυντικές δαπάνες στην Ελλάδα μειώθηκαν από 4,0% το 2000 σε 3,4% το 2009 και σε 2,2% του ΑΕΠ το 2010. Περικοπές δαπανών πραγματοποιήθηκαν επίσης το 2011 και αναμένονται περαιτέρω περικοπές των αμυντικών δαπανών στο πλαίσιο της πρόσθετης δημοσιονομικής προσαρμογής που προβλέπεται για το 2012-14. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη επικαιροποίηση του ΜΣ[4], τα δημοσιονομικά μέτρα που είναι απαραίτητα για τη μείωση του ελλείμματος το 2013 και το 2014 θα πρέπει να επικεντρώνονται στις αμυντικές δαπάνες χωρίς να θίγεται η αμυντική ικανότητα της χώρας, αλλά θα πρέπει να καλύπτουν επίσης τις συντάξεις και τις κοινωνικές μεταβιβάσεις[5], την αναδιάρθρωση της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, και τον εξορθολογισμό των φαρμακευτικών δαπανών και των λειτουργικών δαπανών των νοσοκομείων.
Οι δαπάνες κοινωνικής πρόνοιας (συντάξεις, οικογενειακά επιδόματα, επιδόματα ανεργίας κ.λπ.) και υγείας ανήλθαν σε 24% του ΑΕΠ το 2010. Δεδομένου του μεγέθους των δαπανών αυτών σε σχέση με τις συνολικές κρατικές δαπάνες και της απότομης αύξησης των δαπανών για κατοχυρωμένα δικαιώματα κατά την περίοδο πριν από την κρίση, οι εν λόγω συνιστώσες των δαπανών πρέπει επίσης να συμβάλουν σημαντικά στη δημοσιονομική εξυγίανση.
[1] http://www.europarl.europa.eu/QP-WEB/home.jsp
[2] (για προμήθειες, δαπάνες του Υπουργείου Άμυνας και δαπάνες για το προσωπικό, όπως για παράδειγμα ο αριθμός των εισακτέων στη στρατιωτική ακαδημία)
[3] Βάση δεδομένων COFOG
[4] Βλ. παράρτημα της έκθεσης συμμόρφωσης των υπηρεσιών της Επιτροπής: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/occasional_paper/2012/pdf/ocp94_en.pdf
[5] (κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η βασική κοινωνική προστασία)
Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης: Μεγαλύτερη στήριξη στη προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος
Συζητήθηκε την Δευτέρα 7 Μαΐου στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων και στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου η πρόταση Κανονισμού για τη θέσπιση ειδικών διατάξεων σχετικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης [1].
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος, παρεμβαίνοντας ως σκιώδης εισηγητής εκ μέρους της ομάδας των Πράσινων στο ευρωκοινοβούλιο προτείνει πιο φιλόδοξους στόχους για την περιφερειακή ανάπτυξη και την μείωση των ανισοτήτων μεταξύ των περιφερειών αλλά και στο εσωτερικό των περιφερειών, προωθώντας κυρίως την πράσινη καινοτομία. Προτείνει επίσης, αύξηση των ποσοστών χρηματοδοτήσεων που αφορούν τις κλιματικές αλλαγές και τη προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας τόσο για τις αναπτυγμένες και τις υπό μετάβαση περιφέρειες όσο και για τις λιγότερο αναπτυγμένες. Μια τέτοια πολιτική μπορεί να δημιουργήσει εκατομμύρια θέσεις εργασίας, όπως παραδέχεται μια πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν που αναγνωρίζει ότι οι επενδύσεις στην πράσινη οικονομία μπορεί να δημιουργήσουν 20.000.000 νέες θέσεις εργασίας μέχρι το 2020.
Η πρόταση Κανονισμού θεσπίζει ειδικές διατάξεις για τα Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), το οποίο έχει ως στόχο την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης και τη μείωση των ανισοτήτων ανάμεσα στις διαφορετικές περιφέρειες της Ένωσης. Για κάθε θεματικό στόχο, η πρόταση καθορίζει μία κατάσταση επενδυτικών προτεραιοτήτων για τη χρήση του ταμείου και, πιο συγκεκριμένα, εισάγει την ακόλουθη θεματική συγκέντρωση:
- στις πιο ανεπτυγμένες περιφέρειες, ή σε περιφέρειες μετάβασης, των οποίων το ΑΕΠ είναι ίσο ή ανώτερο του 75% του μέσου ευρωπαϊκού όρου, το 80% τουλάχιστον των πόρων προορίζεται για την ενεργειακή απόδοση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την έρευνα και την καινοτομία και τη στήριξη των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜΜΕ), όπου τουλάχιστον το 20% εξ αυτών προορίζεται για την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας·
-
στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες, των οποίων το ΑΕΠ είναι κατώτερο του 75% του μέσου ευρωπαϊκού όρου, τα 50% τουλάχιστον των πόρων προορίζεται για την ενεργειακή απόδοση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την έρευνα και την καινοτομία και τη στήριξη των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜΜΕ), όπου τουλάχιστον το 6% εξ αυτών προορίζεται για την ενεργειακή απόδοση και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στην ποικιλία αναπτυξιακών προγραμμάτων.
Επίσης, το 5% των πόρων του ΕΤΠΑ προορίζεται για τη βιώσιμη αστική ανάπτυξη. Η πρόταση προβλέπει επίσης τον ορισμό κοινών δεικτών που συνδέονται με την υλοποίηση, καθώς και αποτελέσματα που συνδέονται με τον τελικό στόχο χρηματοδότησης με σκοπό τον καλύτερο προσανατολισμό σε αποτελέσματα χρηματοδότησης. Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει γίνει μεγάλη συζήτηση για το κατά ποσό οι πόροι από τα διαρθρωτικά ταμεία έχουν αξιοποιηθεί αποτελεσματικά και γι’ αυτό υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για να περιοριστεί η σπατάλη και η κακοδιαχείριση των πόρων.
«Πρέπει να δυναμώσουμε την πρόταση της Επιτροπής και την έκθεση σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις σε επίπεδο οικοσυστημάτων και βιοποικιλότητας, για να ενισχύσουμε το φυσικό κεφάλαιο και τις παραγωγικές υπηρεσίες των οικοσυστημάτων, αλλά και για να προσαρμοστούμε πιο αποτελεσματικά στις κλιματικές αλλαγές και να τις αντιμετωπίσουμε προληπτικά, δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος. «Σε ό,τι αφορά τους στόχους για τις κλιματικές αλλαγές θεωρούμε ότι πρέπει να εξασφαλίσουμε πιο φιλόδοξες δεσμεύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας και ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2020. Γι αυτό προτείνουμε 25%, αντί το 20%, χρηματοδότηση των κλιματικών στόχων για τις πιο ανεπτυγμένες και τις μεταβατικές περιφέρειες, αλλά και 15%, αντί για 6%, στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες. Έμφαση πρέπει να δοθεί στο πρασίνισμα των μεταφορών και ειδικά της ναυτιλίας. Όμως οι πόροι αυτοί πρέπει να χρησιμοποιηθούν και για την στήριξη του πολιτισμού που μπορεί να αποτελέσει στοιχείο περιφερειακής ανάπτυξης καθώς και για την ενίσχυση κοινωνικών και συνεταιριστικών επιχειρήσεων που μπορούν να συμβάλλουν στην ανάκαμψη των τοπικών οικονομιών».
-
Δείτε το βίντεο της τοποθέτησης του Ν. Χρυσόγελου στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας Τροφίμων:
http://www.youtube.com/watch?v=ty4AYFZXrPg&feature=youtu.be
- Δείτε το βίντεο της τοποθέτησης του Ν. Χρυσόγελου στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης:
http://www.youtube.com/watch?v=fma6GkyQXTA
-
Δείτε το βίντεο από την παρέμβαση του Ν. Χρυσόγελου στην συζήτηση για την πολιτική συνοχής:
http://www.youtube.com/watch?v=nYuTiKJtV_4
[1] http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2009_2014/documents/envi/pa/898/898594/898594el.pdf
(Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης στην Επιτροπή)
Εισήγηση στην Επιτροπή Περιφερεακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Τρίτη 8/5/2012
Σχετικά με τον Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης
Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πρασίνων – EFA στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Αξιότιμοι συνάδελφοι, αξιότομες συναδέλφισσες
Η έκθεση για το Περιφερειακό Ταμείο είναι σε μια σωστή κατεύθυνση αλλά όπως προτείνουν και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις πρέπει να εστιάσουμε σε πιο φιλόδοξους στόχους σε ότι αφορά τα ποσοστά χρηματοδοτήσεων που αφορούν τις κλιματικές αλλαγές και τη προστασία του περιβάλλοντος και της βιοποικιλότητας.
Πιο συγκεκριμένα για να συμβάλουμε πιο αποτελεσματικά στην επίτευξη των στόχων της στρατηγικής "Ευρώπη 2020". Tο κεφάλαιο 3 όχι μόνο δεν πρέπει να απαγορεύει αλλά αντιθέτως να ενισχύει καινοτόμες επενδύσεις σε αναβάθμιση των υπηρεσιών των οικοσυστημάτων, σε πράσινες υποδομές, στις φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές, στην προστασία, διαχείριση κι αποκατάσταση της βιοποικιλότητας, στην αποτελεσματική χρήση των φυσικών πόρων όσον αφορά και στις πιο πλούσιες και ανεπτυγμένες περιφέρειες. Ας μην ξεχνάμε ότι τεράστιες ανάγκες σε αυτούς τους τομείς έχουν και οι αναπτυγμένες περιφέρειες. Αν δεν ενισχύσουμε την προώθηση της καινοτομίας, και μάλιστα της πράσινης, στις αναπτυγμένες περιφέρειες, τις παγιδέυουμε σε ξεπερασμένες τεχνολογίες ακόμα και σε θέματα περιβάλλοντος και μεταφορών. Να βοηθήσουμε, όμως, και τις λιγότερο αναπτυγμένες περιοχές που υπάρχουν ακόμα και μέσα στις αναπτυγμένες περιφέρειες, ιδιαίτερα σε ορεινές και νησιωτικές περιφέρειες, γιατί παρατηρείται συχνά μεγάλη ανισότητα στο εσωτερικό τους.
-
Σε ό,τι αφορά τους στόχους για τις κλιματικές αλλαγές θεωρούμε ότι πρέπει να εξασφαλίσουμε πιο φιλόδοξες δεσμεύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας και ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2020. Γι αυτό προτείνουμε 25%, αντί το 20%, χρηματοδότηση των κλιματικών στόχων για τις πιο ανεπτυγμένες και τις μεταβατικές περιφέρειες, αλλά και 15%, αντί για 6%, στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες (σε σχέση και με το 10% που προτείνει η εισήγηση).
-
Στα άρθρα 4 και 5, πρέπει να δυναμώσουμε την πρόταση της Επιτροπής και την έκθεση σε ότι αφορά τις επενδύσεις σε επίπεδο οικοσυστημάτων και βιοποικιλότητας, για να δυναμώσουμε το φυσικό κεφάλαιο και τις παραγωγικές υπηρεσίες των οικοσυστημάτων, αλλά και για να προσαρμοστούμε πιο αποτελεσματικά στις κλιματικές αλλαγές και να τις αντιμετωπίσουμε προληπτικά, δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.
-
Τέλος, στα παραρτήματα πρέπει να βελτιώσουμε τους προτεινόμενους κοινούς δείκτες για τις παραγωγικές επενδύσεις, τις μεταφορές, τη διαχείριση απορριμμάτων και κινδύνων, καθώς και τις πράσινες υποδομές, την έρευνα και καινοτομία, αν θέλουμε να πετύχουμε βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων και των οικοσυστημάτων, δημιουργώντας παράλληλα ευνοϊκές συνθήκες για την αντιμετώπιση της κρίσης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε κατάλληλους και σωστούς δείκτες αν θέλουμε να υπάρχει στροφή στην αποτελεσματική αξιοποίηση των χρημάτων που διατίθενται. Για παράδειγμα οι δείκτες σε σχέση με την πρόληψη και διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, χρειάζεται να συνδέονται όχι μόνο με την πολιτική προστασία αλλά και με την αύξηση της ικανότητας πρόληψης κι αντοχής των οικοσυστημάτων απέναντι στις κλιματικές αλλάγές αλλά και μείωσης των επιπτώσεων από ακραία καιρικά φαινόμενα.
-
Σε κάθε περίπτωση η περιφερειακή ανάπτυξη πρέπει να συνδέεται με την προστασία του περιβάλλοντος και την επίπτευξη των στόχων Ευρώπη 2020. Είναι σωστό ότι υπάρχουν θεματικές προτεραιότητες αλλά θα πρέπει να επιδιώκεται η σύνδεση περισσότερων θεματικών προτεραιοτήτων σε κάθε έργο που χρηματοδοτείται από το ταμείο περιφερειακής ανάπτυξης. Επίσης,πρέπει να υπάρχει συνοχή μεταξύ των διαφόρων πυλώνων όταν προωθούνται έργα, δηλαδή να διασφαλίζεται ότι τα έργα έχουν θετικό αντίκτυπο κι αποτέλεσμα στο περιβάλλον, στην κοινωνική συνοχή και στην βιώσιμη ευημερία.
-
Συμφωνούμε, ότι ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία η ανάπτυξη του πολιτισμού μεταξύ άλλων μπορεί να συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη σε πολλές περιφέρειες και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, επομένως πρέπει να ενισχύεται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Σήμερα, ο πολιτισμός αντιπροσωπεύει το 4-5% του ΑΕΠ.
-
Σωστά μιλάμε για τη βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις και το μεγάλο δυναμικό που έχουν οι πόλεις για καινοτομία και ανάπτυξη, κυρίως προς πράσινη κατεύθυνση. Χρειάζεται να μπουν κριτήρια στα οποία πρέπει να ανταποκρίνονται οι πόλεις που θα επωφεληθούν από το ΕΤΠΑ αλλάόχι εξαντλητική λίστα με τις πόλεις που μπορεί να επωφεληθούν. Σωστά τίθεται και το θέμα της υπαίθρου γύρω από τα αστικά κέντρα και προτείνεται ενίσχυση της κινητικότητας και σε αυτές τις περιοχές, και μάλιστα θα έλεγα βιώσιμης κινητικότητας. Όμως, επειδή προέρχομαι από μια νησιωτική περιφέρεια, θα ήθελα να εξετάσουμε ένα σοβαρό θέμα, αυτό της σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους. Συνήθως όταν μιλάμε για υποδομές στις μεταφορές εννοούμε αυτοκινητόδρομους, σιδηροδρομικές γραμμές και ποδηλατόδρομους. Αλλά όταν αναφερόμαστε στα νησιά, υποδομές είναι τα πλοία. Αν δεν υπάρχουν πλοία, δεν υπάρχει σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα. Δεν έχουν όλα τα νησιά αεροδρόμια και δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι τα αεροπλάνα θα καλύψουν τις ανάγκες των νησιών. Χρειάζεται λοιπόν, να ενισχύσουμε ακόμα και για τις πιο αναπτυγμένες περιφέρειες την κατασκευή καινοτόμων, πιο πράσινων πλοίων, που να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα ή/και να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα για να πετύχουμε και την ανάπτυξη της καινοτομίας, και την προστασία του περιβάλλοντος και βιώσιμες μεταφορές όχι μόνο για τις αστικές περιοχές αλλά και για τον νησιωτικό χώρο.
Η πρόταση για το νέο Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας
Η Κοινή Αλιευτική Πολιτική (ΚΑλΠ) διέρχεται σήμερα μια απολύτως αναγκαία μεταρρύθμιση και το EMFF πρέπει να σχεδιαστεί για να την υποστηρίξει, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιώσιμη αλιεία. Η μεταρρύθμιση της ΚΑλΠ και του χρηματοδοτικού μέσου προσφέρει μια σημαντική ευκαιρία για την εξάλειψη των επιδοτήσεων που συμβάλλουν στην υπεραλίευση και την υποστήριξη της μετάβασης προς μια πραγματικά βιώσιμη αλιεία αλλά και για την επίτευξη υγιών θαλάσσιων οικοσυστημάτων.
Οι Πράσινοι πιστεύουμε ότι η αναθεωρημένη ΚΑλΠ θα πρέπει να θέσει την περιβαλλοντική αειφορία, στη βάση της αρχής της προφύλαξης και της διαχειριστικής προσέγγισης των οικοσυστημάτων, ως θεμελιώδη προϋπόθεση για την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα, εμπλέκοντας ενεργά τις τοπικές κοινωνίες και τη παράκτια αλιεία στην διαδικασία συνδιαχείρισης και προστασίας των αποθεμάτων. Επιπλέον, όμως, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα και για άλλους παράγοντες – πέραν της υπεραλίευσης – που συμβάλλουν στη μείωση των ιχθυαποθεμάτων.
Σχετικά με τον Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης
- Σε ότι αφορά τους στόχους για τις κλιματικές αλλαγές θεωρούμε ότι πρέπει να εξασφαλίσουμε πιο φιλόδοξες δεσμεύσεις για εξοικονόμηση ενέργειας και ανανεώσιμες πηγές μέχρι το 2020. Γι αυτό προτείνουμε 25%, αντί το 20%, χρηματοδότηση των κλιματικών στόχων για τις πιο ανεπτυγμένες και τις μεταβατικές περιφέρειες, αλλά και 15%, αντί για 6%, στις λιγότερο ανεπτυγμένες περιφέρειες (σε σχέση και με το 10% που προτείνει η εισήγηση).
- Στα άρθρα 4 και 5, πρέπει να δυναμώσουμε την πρόταση της Επιτροπής και την έκθεση σε ότι αφορά τις επενδύσεις σε επίπεδο οικοσυστημάτων και βιοποικιλότητας, για να δυναμώσουμε το φυσικό κεφάλαιο και τις παραγωγικές υπηρεσίες των οικοσυστημάτων, αλλά και για να προσαρμοστούμε πιο αποτελεσματικά στις κλιματικές αλλαγές και να τις αντιμετωπίσουμε προληπτικά, δημιουργώντας παράλληλα νέες θέσεις εργασίας.
- Τέλος, στα παραρτήματα πρέπει να βελτιώσουμε τους προτεινόμενους κοινούς δείκτες για τις παραγωγικές επενδύσεις, τις μεταφορές, τη διαχείριση απορριμμάτων και κινδύνων, καθώς και τις πράσινες υποδομές, την έρευνα και καινοτομία, αν θέλουμε να πετύχουμε βιώσιμη διαχείριση των φυσικών πόρων και των οικοσυστημάτων, δημιουργώντας παράλληλα ευνοϊκές συνθήκες για την αντιμετώπιση της κρίσης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Είναι πολύ σημαντικό να έχουμε κατάλληλους και σωστούς δείκτες αν θέλουμε να υπάρχει στροφή στην αποτελεσματική αξιοποίηση των χρημάτων που διατίθενται. Για παράδειγμα οι δείκτες σε σχέση με την πρόληψη και διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, χρειάζεται να συνδέονται όχι μόνο με την πολιτική προστασία αλλά και με την αύξηση της ικανότητας πρόληψης κι αντοχής των οικοσυστημάτων απέναντι στις κλιματικές αλλάγές αλλά και μείωσης των επιπτώσεων από ακραία καιρικά φαινόμενα.
- Σε κάθε περίπτωση η περιφερειακή ανάπτυξη πρέπει να συνδέεται με την προστασία του περιβάλλοντος και την επίπτευξη των στόχων Ευρώπη 2020. Είναι σωστό ότι υπάρχουν θεματικές προτεραιότητες αλλά θα πρέπει να επιδιώκεται η σύνδεση περισσότερων θεματικών προτεραιοτήτων σε κάθε έργο που χρηματοδοτείται από το ταμείο περιφερειακής ανάπτυξης. Επίσης,πρέπει να υπάρχει συνοχή μεταξύ των διαφόρων πυλώνων όταν προωθούνται έργα, δηλαδή να διασφαλίζεται ότι τα έργα έχουν θετικό αντίκτυπο κι αποτέλεσμα στο περιβάλλον, στην κοινωνική συνοχή και στην βιώσιμη ευημερία.
- Συμφωνούμε, ότι ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία η ανάπτυξη του πολιτισμού μεταξύ άλλων μπορεί να συμβάλλει στην περιφερειακή ανάπτυξη σε πολλές περιφέρειες και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, επομένως πρέπει να ενισχύεται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης. Σήμερα, ο πολιτισμός αντιπροσωπεύει το 4-5% του ΑΕΠ.
- Σωστά μιλάμε για τη βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις και το μεγάλο δυναμικό που έχουν οι πόλεις για καινοτομία και ανάπτυξη, κυρίως προς πράσινη κατεύθυνση. Χρειάζεται να μπουν κριτήρια στα οποία πρέπει να ανταποκρίνονται οι πόλεις που θα επωφεληθούν από το ΕΤΠΑ αλλάόχι εξαντλητική λίστα με τις πόλεις που μπορεί να επωφεληθούν. Σωστά τίθεται και το θέμα της υπαίθρου γύρω από τα αστικά κέντρα και προτείνεται ενίσχυση της κινητικότητας και σε αυτές τις περιοχές, και μάλιστα θα έλεγα βιώσιμης κινητικότητας. Όμως, επειδή προέρχομαι από μια νησιωτική περιφέρεια, θα ήθελα να εξετάσουμε ένα σοβαρό θέμα, αυτό της σύνδεσης των νησιών μεταξύ τους. Συνήθως όταν μιλάμε για υποδομές στις μεταφορές εννοούμε αυτοκινητόδρομους, σιδηροδρομικές γραμμές και ποδηλατόδρομους. Αλλά όταν αναφερόμαστε στα νησιά, υποδομές είναι τα πλοία. Αν δεν υπάρχουν πλοία, δεν υπάρχει σύνδεση των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα. Δεν έχουν όλα τα νησιά αεροδρόμια και δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι τα αεροπλάνα θα καλύψουν τις ανάγκες των νησιών. Χρειάζεται λοιπόν, να ενισχύσουμε ακόμα και για τις πιο αναπτυγμένες περιφέρειες την κατασκευή καινοτόμων, πιο πράσινων πλοίων, που να καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα ή/και να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα για να πετύχουμε και την ανάπτυξη της καινοτομίας, και την προστασία του περιβάλλοντος και βιώσιμες μεταφορές όχι μόνο για τις αστικές περιοχές αλλά και για τον νησιωτικό χώρο.
Μετεκλογικό προεκλογικό τοπίο;
του Ν. Χρυσόγελου
-
Αξιοποιώντας την ευρωπαϊκή εμπειρία και τις καλές πρακτικές σε επίπεδο οργάνωσης της διοίκησης, αποτελεσματικής λειτουργίας του φορολογικού συστήματος, δημιουργίας θέσεων εργασίας, ιδιαίτερα για νέους και σε πράσινους τομείς – Πράσινο Κοινωνικό Συμβόλαιο (Green New Deal), ενεργειακής – αισθητικής και λειτουργικής αναβάθμισης των πόλεων και των κτιρίων, ενθάρρυνσης της καινοτομίας σε περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς τομείς, ενίσχυσης της κοινωνικής οικονομίας αλλά και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, οργάνωσης ενός αποτελεσματικού αλλά κι αποδοτικού κοινωνικού κράτους και κοινωνικών υποδομών προς όφελος του πολίτη, του δημόσιου συμφέροντος και της κοινωνίας.
-
Μέσα από έναν δομημένο κι αποτελεσματικό διάλογο με την κοινωνία, σε κάθε περιφέρεια, με τη συμμετοχή των Περιφερειακών και των Δημοτικών Συμβουλίων, αντιπροσωπευτικών επαγγελματικών φορέων, καθώς και δημιουργικών κοινωνικών και πολιτικών δυνάμεων, κάνοντας πράξη την απαίτηση για πραγματική και συμμετοχική δημοκρατία.
Μεταρρύθμιση της Ευρώπης για να αντιμετωπίσει τα προβλήματα Ευρωπαϊκή λύση για την ελληνική κρίση

Παράλληλα με τις αναγκαίες αλλαγές σε οικονομικό, κοινωνικό, περιβαλλοντικό και δημοσιονομικό επίπεδο χρειάζεται να γίνει πιο ουσιαστική και συμμετοχική η δημοκρατία και η πολιτική. Προς όφελος της πλειοψηφίας των πολιτών, του 99%. Η Ευρώπη χρειάζεται να κερδίσει ξανά την καρδιά και το μυαλό των πολιτών της."
Για συστήματα υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Ο Νίκος Χρυσόγελος παρεμβαίνει ως σκιώδης εισηγητής στο ΣΧΕΔΙΟ ΕΚΘΕΣΗΣ σχετικά με την πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου που αφορά τη θέσπιση του προγράμματος «Υγεία για την ανάπτυξη», του τρίτου πολυετούς προγράμματος δράσης της ΕΕ στον τομέα της υγείας για την περίοδο 2014-2020 (COM(2011)0709 -- C7-0399/2011 -- 2011/0339(COD))
Για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ)
Ο Νίκος Χρυσόγελος μιλάει ως σκιώδης εισηγητής στο ΣΧΕΔΙΟ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗΣ της Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας των Τροφίμων προς την Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης σχετικά με την πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη θέσπιση ειδικών διατάξεων σχετικά με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και τον στόχο «Επενδύσεις στην ανάπτυξη και την απασχόληση» και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1080/2006 (COM(2011)0614 -- C7-0328/2011 -- 2011/0275(COD))
More...
Κοινές διατάξεις για τα Ευρωπαϊκά Ταμεία και την κατάργηση του κανονισμού
Σχέδιο Έκθεσης σχετικά με την πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας, τα οποία καλύπτονται από το κοινό στρατηγικό πλαίσιο, περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/2006 του Συμβουλίου (COM(2011)0615 -- C7-0335/2011 -- 2011/0276(COD)).
Για την υποστήριξη από το ΕΤΠΑ στο στόχο της ευρωπαϊκής εδαφικής συνεργασίας
Ο Νίκος Χρυσόγελος τοποθετείται πάνω στο σχεδιο έκθεσης σχετικά με την "πρόταση κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου περί καθορισμού ειδικών διατάξεων για την υποστήριξη του στόχου της ευρωπαϊκής εδαφικής συνεργασίας από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης" (COM(2011)0611/2 -- C7-0326/2011 -- 2011/0273(COD)) στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ 17 ΑΠΡΙΛΙΟΥ – 30 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2012
- Κυκλοφορήστε σε φίλους/ες αυτό το Δελτίο. Παρακινήστε τους/τις να εγγραφούν στο ενημερωτικό δελτίο μέσω της σχετικής δυνατότητας που υπάρχει στο site μας
- Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να κάνετε κάποια παρατήρηση ή πρόταση ή να καταθέσετε κάποια ιδέα, στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
- Για τακτική ενημέρωση μπορείτε να εγγραφείτε στο RSS Feed των ανακοινώσεών μας.
«Η Μεταρρύθμιση της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας»
Η νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική (ΚαλΠ) μέχρι το 2020 και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας κι Αλιείας (ΕΤΑΘ) συζητιούνται αυτή την περίοδο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, θα παρουσιάσει την Δευτέρα 7 Μαίου στην Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας κι Ασφάλειας Τροφίμων του Ευρωκοινοβουλίου την εισήγησή του για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας κι Αλιείας. Στη συνεδρίαση της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης στις 26/4/2012 (ο Νίκος Χρυσόγελος είναι ένας από τους αντιπροέδρους της) ψηφίστηκαν με μεγάλη πλειοψηφία δυο εκθέσεις σχετικά με (α) τις κύριες κατευθύνσεις που πρέπει να περιλαμβάνει η μεταρρύθμιση της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής και (β) τις προβλέψεις που πρέπει να έχει το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας για τους μικρούς παράκτιους αλιείς (σχέδιο γνωμοδότησης της Ισπανίδας πράσινης ευρωβουλευτού Ana Miranda). Ο Νίκος Χρυσόγελος κατά την παρέμβασή του στη συζήτηση της γνωμοδότησης είχε τονίσει τη σημασία των παράκτιων, μικρής κλίμακας, αλιέων για την τοπική οικονομία, την απασχόληση και το θαλάσσιο περιβάλλον αλλά και τις δυσκολίες πρόσβασής τους σε ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία.
Τα αλιευτικά πεδία της Ευρώπης ήταν κάποτε από τα πιο παραγωγικά στον κόσμο, αλλά τριάντα χρόνια Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής έχουν ως αποτέλεσμα τη σοβαρή μείωση των πληθυσμών των ψαριών, την υποβάθμιση των οικοσυστημάτων, καθώς και βλάβες στα βιολογικά είδη, σε οικοτόπους και αλιευτικά πεδία. Το 63% των εξεταζόμενων ιχθυαποθεμάτων στον Ατλαντικό έχουν υπεραλιευθεί, στη Μεσόγειο το ποσοστό αγγίζει το 82%, ενώ στη Βαλτική 4 από τα 6 ιχθυαποθέματα έχουν υπεραλιευθεί.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το μέλλον της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής περιλαμβάνει μερικά καλά στοιχεία αλλά και κάποια επικίνδυνα. Η ΚΑλΠ έχει κατηγορηθεί για πολλά προβλήματα, αλλά δεν πρέπει να λησμονείται ότι είναι το αποτέλεσμα ενός πολιτικού συμβιβασμού των κρατών μελών. Η πλήρης και ορθή εφαρμογή της ισχύουσας ΚΑλΠ θα μπορούσε να αποτρέψει ένα μεγάλο μέρος της σημερινής κρίσης που αντιμετωπίζουν τόσο τα ιχθυαποθέματα όσο και ο τομέας της αλιείας στην ΕΕ. Τα κράτη μέλη απέτυχαν παταγωδώς στο παρελθόν να εφαρμόσουν όσα έχουν συμφωνηθεί. Αυτή η μεταρρύθμιση και η εφαρμογή της, θα δείξει αν πραγματικά επιθυμούν να έχουν μια βιώσιμη αλιεία στην Ευρώπη, να λάβουν μέτρα για αποκατάσταση του θαλάσσιου πλούτου και διασφάλιση του επαγγέλματος των ψαράδων καθώς και για ευημερία των παράκτιων και νησιωτικών περιοχών που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την αλιεία ή αν θα επιτρέψουν τη συνέχιση της καθοδικής πορείας της αλιείας, τη μείωση των πληθυσμών των ψαριών και την υποβάθμιση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.
Στο πλαίσιο της πολιτικής διαβούλευσης με κοινωνικούς κι επαγγελματικούς φορείς πριν την προετοιμασία των εισηγήσεων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Νίκος Χρυσόγελος έχει συζητήσει με ένα σύνολο φορέων σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Επίσης, η Ομάδα των Πράσινων είχε προσκαλέσει την Επίτροπο Θαλάσσιων Υποθέσεων κι Αλιείας κα Μαρία Δαμανάκη για να παρουσιάσει τις προτάσεις της για την μεταρρύθμιση της κοινής Αλιευτικής Πολιτικής αλλά και να απαντήσει σε ερωτήσεις των πράσινων ευρωβουλευτών, μεταξύ των οποίων και του Νίκου Χρυσόγελου.
Εκπρόσωποι των αλιέων παράκτιας και μέσης αλιείας, περιβαλλοντικών και κοινωνικών οργανώσεων και της αυτοδιοίκησης συμμετείχαν στο στρογγυλό τραπέζι διαβούλευσης με θέμα «Η Μεταρρύθμιση της Κοινής Πολιτικής για την Αλιεία & το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας κι Αλιείας» που διοργάνωσε ο Νίκος Χρυσόγελος, το Σάββατο 21 Απριλίου, στην αίθουσα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Στη διαβούλευση συμμετείχαν με παρεμβάσεις τους οι: Δημήτρης Κοτσόργιος, Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Αλιέων Ελλάδας, Δημήτρης Ταουλτζής, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας, Παναγιώτης Βουδούρης, Περιφερειακός Σύμβουλος Αττικής, Αντρέας Πράσινος, Διευθυντής Αλιείας Περιφέρειας Αττικής και Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων, Θανάσης Μαχιάς, ερευνητής ΕΛΚΕΘΕ σε θέματα βιοποικιλότητας και αλιευτικής πολιτικής, Βαγγέλης Κουκιάσας, Πρόεδρος του ΔΣ της Περιβαλλοντικής Οργάνωσης «Δίκτυο Μεσόγειος SOS” και Γιώργος Λουρδής, Μηχανολόγος, Επαγγελματίας θαλάσσιου τουρισμού. Σύντομες παρεμβάσεις είχαν κι άλλοι εκπρόσωποι Ομοσπονδιών Αλιευτικών Συλλόγων (παράκτιας αλιείας) και Ενώσεων Πλοιοκτητών Μέσης Αλιείας από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.Τα συμπεράσματα της διαβούλευσης έχουν ήδη ληφθεί υπόψη για τη σύνταξη της έκθεσης που θα υποβληθεί για το θέμα του “Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας και Θάλασσας”.
Ο Νίκος Χρυσόγελος, δήλωσε ενόψει της προετοιμασίας της εισήγησής του για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας κι Αλιείας: “Οι Πράσινοι πιστεύουμε ότι η νέα Κοινή Αλιευτική Πολιτική θα πρέπει να θέσει ως προτεραιότητα την περιβαλλοντική αειφορία, στη βάση της αρχής της προφύλαξης και της ενεργούς συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και των παράκτιων αλιέων στην βιώσιμη διαχείριση των θαλάσσιων και παράκτιων των οικοσυστημάτων. Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας και Θάλασσας θα πρέπει να είναι αποτελεσματικό εργαλείο για την υλοποίηση αυτών των επιλογών. Μια τέτοια πολιτική μπορεί να διασφαλίσει μακροχρόνια την προστασία των πληθυσμών των ψαριών, την οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα των νησιωτικών και παράκτιων κοινοτήτων, το επάγγελμα του ψαρά “.
Διαβάστε αναλυτικά για τη διαβούλευση:
http://www.chrysogelos.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=1002:cfp&Itemid=72&lang=el
Πηγές και ενδιαφέρουσες συνδέσεις:
- Ιστοσελίδα Επιτροπής
- Μεταρρύθμιση της Κοινής Αλιευτικής Πολιτικής
- Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας
- Λεπτομέρειες εφαρμογής του Κανονισμού περί Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας (ΕΤΑ), Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 498/2007
- Eθνικά στρατηγικά σχέδια - Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας (ΕΤΑ)
- Reaction to the Commission’s proposal for a future EU Maritime and Fisheries Fund COM (2011) 804 final
- Preliminary Reaction to the Commission’s proposal for a future EU Maritime and Fisheries Fund COM (2011) 804 final
- European Fisheries Fund Sustainability Criteria
- Report:
- Reforming EU Fisheries Subsidies
- Report:
- Summary:
- Public aid for sustainable fisheries
- No aid for engine modernisation or replacement under the EU Maritime and Fisheries Fund (EMFF)
- Proposal for a European Maritime Fisheries Fund (επιστολήστηΔαμανάκη)
- Official report confirms massive misuse of EU fisheries funds
- European Court of Auditors
- OCEAN2012 calls EU fisheries subsidies ‘Blind Spending’
- EU Fishing subsidies