Στην εποχή της έντονης οικονομικής, περιβαλλοντικής και κοινωνικής κρίσης, της κλιματικής αλλαγής, της ψυχολογικής κατήφειας και των κοινωνικών αναταραχών ένα νέο πρότυπο οικονομικής και κοινωνικής οργάνωσης αναδύεται ως ευκαιρία μέσα από τα αδιέξοδα της οικονομίας του άκρατου ανταγωνισμού και της ανεξέλεγκτης αγοράς-καζίνο: η αλληλέγγυα και συνεργατική/κοινωνική οικονομία. Η ικανοποίηση των βασικών και πραγματικών ανθρώπινων αναγκών σε αγαθά και υπηρεσίες μέσα από μια ήπια επιχειρηματική δράση που βασίζεται στην οικειοθελή συνεργασία και την αλληλοβοήθεια, δημιουργεί θέσεις εργασίας, προστατεύει το περιβάλλον κι ενισχύει την κοινωνική συνοχή, είναι ο στόχος αυτής της αλληλέγγυας κοινωνικής οικονομίας που βασίζεται στην πράξη στους 3 πυλώνες της αειφορίας (βιωσιμότητας). Επιπλέον των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών χαρακτηριστικών της, ενσωματώνει στη λειτουργία της χαρακτηριστικά, όπως η δημοκρατική συμμετοχή των μελών της στις αποφάσεις, η συνεχής εκπαίδευση, ο σεβασμός των ανθρώπινων δικαιωμάτων. Δίνει έμφαση στην τοπικοποίηση της οικονομίας, στην «ανακύκλωση» του ανθρώπινου αλλά και οικονομικού κεφαλαίου σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, δηλαδή σε επενδύσεις από την περιφέρεια μέσα στην ίδια περιφέρεια, συμβάλλοντας σε ένα πιο βιώσιμο μοντέλο περιφερειακής και τοπικής ανάπτυξης, προσαρμοσμένο στις κοινωνικές και περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητες κάθε περιφέρειας με σαφώς οικολογικούς όρους.

 

Οι παρουσιάσεις των Andreas Kappes, “Συνομοσπονδία Γερμανικών Συνεταιριστικών και Συνεργατικών Επιχειρήσεων DGRV”, Ugo Biggeri, Πρόεδρος συνεταιριστικής “Ηθικής Λαϊκής Τράπεζας» Ιταλίας και Amandine Albizzati, Γαλλικό κοινωνικό δίκτυο χρηματοδότησης της αλληλέγγυας οικονομίας «La NEF» στο 3ήμερο των σχετικών εκδηλώσεων, είχαν επίκεντρο την ανάδειξη τρόπων χρηματοδότησης και υποστήριξης συνεργατικών κοινωνικών επιχειρήσεων και άλλων δράσεων. Ήδη στην Ευρώπη αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο υπάρχουν πολλά ελπιδοφόρα παραδείγματα αλληλέγγυας οικονομίας, δίκαιου εμπορίου και συνεταιριστικών κοινωνικών επιχειρήσεων σε διάφορους τομείς. Το πέρασμα από τον πρωτογενή και δευτερογενή τομέα της κοινωνικής οικονομίας, στο τριτογενή τομέα των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών ήταν θέμα χρόνου. Διαπιστώνεται αλματώδης αύξηση των ανθρώπων που συμμετέχουν, αξιοποιούν και αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα των δίκαιων και διαφανών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων και εναλλακτικών χρηματοδοτικών/υποστηρικτικών εργαλείων στην ΕΕ αλλά και παγκοσμίως. Κάποια από αυτά είναι νέα αλλά κάποια άλλα έχουν προϊστορία πολλών δεκαετιών. Οι συνεταιριστικές τράπεζες δεν διαφέρουν από τον εμπορικό τομέα μόνο ως προς τους στόχους των επενδύσεων που χρηματοδοτούν ή τη σύνθεση των μετόχων τους αλλά και ως προς τις αρχές διακυβέρνησης και τη διαφάνεια που προσδιορίζει την λειτουργία της, ενώ υπόκεινται σε συνεχή κοινωνικό έλεγχο. 

 

Τα Credit Unions / συνεταιριστικές τράπεζες αντιπροσωπεύουν το 23% του τραπεζικού τομέα παγκοσμίως με 870 εκ. πελάτες και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο δίκτυο οικονομικών επιχειρήσεων στον κόσμο. Οι συνεταιριστικές τράπεζες έχουν αναλογικά μεγαλύτερη ανάπτυξη στην Ασία και την Αφρική, ενώ υπάρχουν χώρες όπου είναι περισσότερες από τις εμπορικές τράπεζες (πχ Αυστρία, Γερμανία, Ισπανία, Νότια Κορέα, Ουγγαρία). Το 45% των Credit Unions βρίσκονται σε αγροτικές περιοχές.

 

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση δραστηριοποιούνται, κυρίως τοπικά, πάνω από 4000 συνεταιριστικές τράπεζες - από τις οποίες 1121  στη Γερμανία - και 65000 outletsπου εξυπηρετούν 176.000.000 πελάτες, κυρίως καταναλωτές, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τοπικές κοινότητες / αυτοδιοικήσεις, αντιπροσωπεύοντας 50.000.000 μέλη και 782.000 εργαζόμενους. Οι τράπεζες αυτές κατέχουν περίπου το 20% της τραπεζικής αγοράς και παίζουν έναν σημαντικό ρόλο στην οικονομία και στον τομέα των χρηματοδοτήσεων, ενώ είναι λιγότερο επιρρεπείς στον κίνδυνο. 

 

Το άκρως επιτυχημένο εγχείρημα της συνεταιριστικής Ηθικής Λαϊκής Τράπεζας  αποδεικνύει ότι ακόμα και σε χώρες όπως η Ιταλία, με ισχυρή παρουσία του κυρίαρχου μοντέλου τραπεζικού τομέα, υπάρχει χώρος για υπηρεσίες ενός χρηματοπιστωτικού ιδρύματος που πρεσβεύει άλλες προτεραιότητες και αξίες.  Η Ηθική Λαϊκή Τράπεζα δημιουργήθηκε το 1999, έχει μετόχους πολίτες, κοινωνικές και περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις, περιφερειακές και τοπικές αυτοδιοικήσεις  καθώς και ενώσεις εργαζομένων, συνολικά 36349 μέλη, εκ των οποίων 30782 ιδιώτες και 5567 νομικά πρόσωπα. Είναι το μόνο τραπεζικό ίδρυμα στην Ιταλία που δημιουργήθηκε στη βάση της «ηθικής χρηματοδότησης». Τα έργα που χρηματοδοτεί είναι αποκλειστικά έργα που έχουν κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους, ενώ παρέχει συμβουλευτική στήριξη, προωθεί την ηθική στα επενδυτικά κεφάλαια και τη διαφάνεια στις χρηματοδοτήσεις (όλες οι αποφάσεις και οι όροι τους αναρτώνται στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα της). Επιτυχία της Ηθικής Τράπεζας είναι και το ότι έχει υπερδεκαπλασιάσει την δραστηριότητά της μέσα σε λίγα χρόνια. Η έδρα της είναι στην Πάντοβα αλλά έχει 16 καταστήματα σε διάφορες περιοχές. Οι καταθέσεις στην Ηθική Τράπεζα ανέρχονται σε 717.000.000 €, ενώ τα δάνεια που έχουν διατεθεί ανέρχονται σε 541.919.056 € (περίπου 5.309 δάνεια).

 

Το Γαλλικό κοινωνικό δίκτυο χρηματοδότησης της αλληλέγγυας οικονομίας «La NEF» ξεκίνησε ως προσπάθεια ενίσχυσης πρωτοβουλιών στα θέματα της βιολογικής γεωργίας κι έχει μετατραπεί σήμερα σε συνεταιριστική τράπεζα ενίσχυσης της κοινωνικής αλληλέγγυας οικονομίας. Έχει 32.000 μετόχους που κατανέμονται σε όλες της περιφέρειες της Γαλλίας και διαθέτει αρχικό κεφάλαιο 28 εκατομμυρίων Ευρώ, που αντιπροσωπεύει το 7% του κύκλου εργασιών της. Το πλαίσιο εργασιών της προσδιορίζεται από το τρίπτυχο: Οικολογία – Κοινωνία – Πολιτισμός.

 

Περισσότερες πληροφορίες μπορεί να αντλήσει κανείς και από τον Ευρωπαϊκό  Οργανισμό Συνεταιριστικών Τραπεζών.

Απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην ερώτηση του ευρωβουλευτή Νίκου Χρυσόγελου σχετικά με τους απολυμένους της ΚΟΝΤΙ

 

Απάντηση στην ερώτηση του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων Νίκου Χρυσόγελου για το θέμα των απολυμένων της ΚΟΝΤΙ στο Βόλο έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δίνοντας ταυτόχρονα στοιχεία για τις συνολικές χρηματοδοτήσεις που έχει λάβει η ArcelorMittal.

 

Συγκεκριμένα οι χρηματοδοτήσεις που έχει λάβει η μητρική εταιρεία πανευρωπαïκά ανέρχονται σε 49,9 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, οι θυγατρικές της σε Γαλλία και Γερμανία έχουν λάβει επιδοτήσεις που ανέρχονται σε 9,3 και 30,18 εκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα. Αντιθέτως, η ελληνική θυγατρική εταιρεία Arcelor Mittal Construction Hellas Α.Ε. δεν έχει ενισχυθεί από τα κοινοτικά ταμεία μετά το 1999, γεγονός που δεν τη δεσμεύει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας που απορρέουν από κοινοτικές ενισχύσεις.

 

Παρόλα αυτά, η Επιτροπή, αναγνωρίζοντας προφανώς το κοινωνικό πρόβλημα που έχει δημιουργήσει με τις ομαδικές απολύσεις εργαζομένων η Arcelor Mittal Construction Hellas Α.Ε. (πρώην ΚΟΝΤΙ ΑΒΕΕ) παραπέμπει τον ευρωβουλευτή στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση στην Ελλάδα, προκειμένου να πληροφορηθεί για τη διαδικασία επανένταξης στην εργασία των απολυμένων από την εταιρεία. Ανταποκρινόμενος σε αυτή την προτροπή ο Ν. Χρυσόγελος έχει ήδη αποστείλει στον αρμόδιο επικοινωνίας του Ευρωπαïκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση στην Ελλάδα επιστολή που ζητά πληροφορίες σχετικά με το εάν υπάρχει αίτηση η οποία να συνδέεται με τις απολύσεις των εργαζομένων της πρώην ΚΟΝΤΙ.

 

Οι ομαδικές απολύσεις εργαζομένων και η κοινωνική ευθύνη της Arcelor Mittal έχουν απασχολήσει ιδιαίτερα την Επιτροπή το τελευταίο διάστημα, καθώς δεν πρόκειται για αμιγώς ελληνικό φαινόμενο: σε χώρες όπως το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και η Γαλλία, θυγατρικές της εταιρείας προέβησαν σε απολύσεις κατά χιλιάδες. Ευρωβουλευτές αυτών των χωρών, που έφεραν το θέμα στην Επιτροπή τον περασμένοΟκτώβριο εξέφραζαν την ανησυχία τους τόσο για το τεράστιο κοινωνικό πρόβλημα που δημιουργεί η εταιρεία στις χώρες τους, όσο και για την έλλειψη στοιχειωδών κανόνων ηθικής και δίκαιης συμπεριφοράς που θα έπρεπε να τηρούν οι πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

 

Η ερώτηση αυτή του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων έγινε σε συνέχεια της συνάντησης που είχε με τους εργαζόμενους πριν αναλάβει ως Ευρωβουλευτής http://www.ecogreens.gr.org/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=2832:2011-12-15-10-05-03&catid=70:magnisia&Itemid=91 και σε συνεργασία με τους Οικολόγους Πράσινους Μαγνησίας, οι οποίοι, συνεχίζοντας την προσπάθεια στήριξης και δικαίωσης των απολυμένων της ΚΟΝΤΙ, έχουν ήδη καταθέσει αιτήσεις στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης για την παροχή στοιχείων σχετικών με τις ενισχύσεις της εταιρείας και της νεοϊδρυθείσας Arcelor Mittal Flat Carbon Europe S.A. Μεταξύ άλλων ζητούν ενημέρωση για τη σχέση της με την Arcelor Mittal Flat Carbon Europe S.A. και αντίγραφο του φακέλου που έχει καταθέσει, χωρίς να έχουν λάβει ακόμη κάποια απάντηση.

 

Επίσης, σε απάντηση ερώτησης των Οικολόγων Πράσινων Μαγνησίας προς το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών, επιβεβαιώνεται η ίδρυση της Arcelor Mittal Flat Carbon Europe S.A. στις 28/12/2011 με έδρα στη Γλυφάδα Αττικής και δηλωθέν αντικείμενο δραστηριότητας «χονδρικό εμπόριο σιδήρου και χάλυβα σε πρωτογενείς μορφές». Δυστυχώς, όμως, δεν παρατέθηκε κανένα άλλο στοιχείο για τυχόν επιχορηγήσεις, το προσωπικό, την εργασιακή και περιβαλλοντική πολιτική της εταιρείας καθώς και τη σχέση με την Arcelor Mittal Construction Hellas Α.Ε. (πρώην ΚΟΝΤΙ ΑΒΕΕ).

 

Τα ερωτηματικά λοιπόν παραμένουν για το ποια είναι η σκοπιμότητα να ιδρυθεί μια νέα θυγατρική της ίδιας μητρικής εταιρείας στην ίδια χώρα με σχεδόν την ίδια δραστηριότητα. Αναμένουμε τις απαντήσεις…

 

Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά: «Οι ομαδικές απολύσεις εργαζομένων της πρώην ΚΟΝΤΙ ΑΒΕΕ στο Βόλο έχουν αναμφισβήτητα δημιουργήσει ένα κοινωνικό πρόβλημα, που ειδικά στις μέρες μας με την ανεργία στα ύψη, προσλαμβάνει δραματικές διαστάσεις. Η συμπεριφορά της εταιρείας στο ζήτημα των απολύσεων αλλά και σε θέματα όπως η διαχείριση επικίνδυνων αποβλήτων και η εφαρμογή ευρωπαïκών πολιτικών για μείωση των εκπομπών CO2, προφανώς και δεν συνάδουν με συγκεκριμένες διεθνείς πρωτοβουλίες στον τομέα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τις οποίες η Ευρωπαïκή Επιτροπή υποστηρίζει δραστήρια.

Σε συνεργασία με τους Οικολόγους Πράσινους Μαγνησίας, θα συνεχίσουμε την προσπάθεια και την έρευνα με πρώτο και κύριο στόχο την αποκατάσταση της δικαιοσύνης για τους απολυμένους από την πρώην ΚΟΝΤΙ.

Η Ελλάδα δεν έχει αξιοποιήσει κατάλληλα το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση, κάτι που έχουν κάνει άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα ανεργίας ως συνέπεια της παγκοσμιοποίησης. Γενικότερα, όμως, όπως έχω τονίσει και σε παρεμβάσεις μου στο Ευρωκοινοβούλιο αλλά και επιβεβαίωσε ο Επίτροπος Απασχόλησης κ, Andor, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Αθήνα, είναι απορίας άξιο γιατί η Ελλάδα ενώ έχει τόσο υψηλά ποσοστά ανεργίας δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει υπάρχοντες ευρωπαϊκούς πόρους για να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας αλλά και να αντιμετωπίσει οξυμένα κοινωνικά προβλήματα που συνδέονται με την εκρηκτικά ποσοστά ανεργίας.

Αλλά και η Κομισιόν πρέπει να συζητήσει πιο σοβαρά δεσμευτικούς και όχι εθελοντικούς κανόνες εταιρικής ευθύνης που θα πρέπει να τηρούν οι ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες, πολύ περισσότερο αν αποκτούν πρόσβαση σε κοινοτικές χρηματοδοτήσεις που προέρχονται από τους ευρωπαίους φορολογούμενους. Η Κομισιόν δεν πρέπει να κρύβεται πίσω από το δάκτυλό της. Η εταιρία σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει χρηματοδοτηθεί συνολικά με πάνω από 90 εκατομμύρια ευρώ αλλά από την άλλη απολύει χιλιάδες εργαζόμενους.

Όπως είχαμε τονίσει και κατά τη συζήτηση με τους εργαζόμενους, σε κάθε περίπτωση οι ΟΙΚΟΛΟΓΟΙ ΠΡΑΣΙΝΟΙ  θα στηρίξουν, με μεταφορά εμπειριών και καλές πρακτικές από ανάλογες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, τους εργαζόμενους αν αποφασίσουν να λειτουργήσουν την επιχείρηση στην περίπτωση που πωληθεί ή κλείσει η μονάδα».

  

Για περισσότερες πληροφορίες: Θεολόγος Παρδαλίδης (6974122773)

 

Ακολουθεί η ερώτηση και η απάντηση της Επιτροπής:

 

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-004484/2012

προς την Επιτροπή

Άρθρο 117 του Κανονισμού

Nikos Chrysogelos (Verts/ALE)

 

Θέμα:         Ομαδικές απολύσεις εργαζομένων της Arcelor Mittal Construction Hellas A.E (πρώην ΚΟΝΤΙ ΑΒΕΕ) και κοινωνική ευθύνη της Arcelor Mittal

 

Η εταιρεία Arcelor Mittal Construction Hellas A.E. (πρώην ΚΟΝΤΙ ΑΒΕΕ), θυγατρική της Arcelor Mittal με έδρα τη Γαλλία, που έχει προβεί σε ομαδικές απολύσεις χιλιάδων εργαζομένων σε ευρωπαϊκές χώρες, προέβη σε ομαδικές απολύσεις εργαζομένων στο εργοστάσιο Βόλου, μεταξύ 10.2010-01.2012, ενώ προηγουμένως είχε εξαγγείλει πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου. Η εταιρεία δικαιολογεί τις απολύσεις λόγω δυσχερούς οικονομικής κατάστασης που την οδηγεί σε κλείσιμο, κατάσταση που δεν στοιχειοθετείται από τα οικονομικά της στοιχεία. Απεναντίας, πρόσφατα η εταιρεία προέβη σε επαναπροσλήψεις [1] πρώην εργαζομένων που είχαν δεχτεί την εθελούσια έξοδο και ασκεί πίεση με διάφορες πρακτικές στους απεργούς και λοιπούς απολυμένους, ενώ φαίνεται να ιδρύει νέα εταιρεία με το όνομα ΑRCELORMITAL FLAT CARBON S.A. και έδρα στην Αττική, με τον ίδιο σκοπό και τμήμα του παλιού της προσωπικού, όπως επιβεβαιώνεται από την απάντηση του περιφερειάρχη Αττικής σε επιστολή του δημάρχου Βόλου [2].Σε βάρος της εταιρείας εκκρεμεί δίκη για παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας και κακουργηματική απάτη για εξαπάτηση του Ελληνικού Δημοσίου, κατόπιν μηνυτήριας αναφοράς του Σωματείου Εργαζομένων [3] και του ΕΚΒ [4], καθώς και δίκη για τις ομαδικές απολύσεις, κατόπιν μηνυτήριας αναφοράς της Επιθεώρησης Εργασίας. Το 2010 διαπιστώθηκε ότι η εταιρεία παραβιάζει τη νομοθεσία για τη διαχείριση των επικίνδυνων αποβλήτων, ενώ, όπως επισημαίνεται σε έκθεση της Greenpeace [5], η Arcelor Mittal είναι ανάμεσα στις εταιρείες που εµποδίζουν την πρόοδο για μείωση των εκπομπών CO2, παρά τις αµέτρητες οικονοµικές αναλύσεις που καταδεικνύουν τα μεγάλα οικονοµικά οφέλη από µια πιο φιλόδοξη κλιµατική πολιτική. Ερωτάται η Επιτροπή:

 

1.    Έχει λάβει η εταιρεία Arcelor Mittal Construction Hellas A.E. κοινοτικές ενισχύσεις και αν ναι, ποιες; Δεσμεύτηκε για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στο πλαίσιο αυτών;

 

2.    Ποιες κοινοτικές ενισχύσεις έχει λάβει η μητρική Arcelor Mittal πανευρωπαϊκά;

 

3.    Αν και πώς μπορεί να δοθεί στήριξη από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση (ΕΤΠ) για την επανένταξη στην εργασία των απολυμένων από την εταιρεία;

 

4.    Σκοπεύει να αναπτύξει δεσμευτικό κώδικα κοινωνικής ευθύνης για τις πολυεθνικές εταιρείες, ιδιαίτερα αυτές που δραστηριοποιούνται σε περισσότερες από μία ευρωπαϊκές χώρες;

 

[1] http://www.taxydromos.gr/article.php?id=43734&cat=1

[2] http://www.taxydromos.gr/article.php?id=42712&cat=88

[3] Σωματείο Εργαζομένων «ΚΟΝΤΙ ΑΒΕΕ ARCELOR MITTAL HELLAS»

[4] Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Βόλου

[5] http://www.greenpeace.org/greece/Global/greece/report/2011/climate/holdback.pdf

 

Απάντηση του κ. Andor

εξ ονόματος της Επιτροπής

(28.6.2012)

E-004484/2012

 

1.     Η KONTI Ελληνική Εταιρεία Χάλυβος Α.Β.Ε.Ε. έλαβε επιδοτήσεις από το επιχειρησιακό πρόγραμμα βιομηχανίας και υπηρεσιών (αριθ. 94.08.09.021) του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης κατά την περίοδο προγραμματισμού 1994-1999.

Η Arcelor Mittal Construction Hellas Α.Ε. δεν έχει λάβει καμία συνεισφορά από το Ταμείο Έρευνας για τον Άνθρακα και τον Χάλυβα (ΤΕΑΧ), αλλά ούτε και από το 6ο ή το 7ο πρόγραμμα-πλαίσιο (ΠΠ). Επίσης, δεν έχει λάβει καμία συνεισφορά από το επιχειρησιακό πρόγραμμα «Αττική 2007-2013».

2.     Σε εταιρικό επίπεδο, η Arcelor Mittal έχει λάβει:

-7 398 177 ευρώ στο πλαίσιο του 6ου ΠΠ·

-732 979 ευρώ στο πλαίσιο του 7ου ΠΠ·

-41 757 313 στο πλαίσιο του ΤΕΑΧ από το 2003 έως το 2012.

Καμία από τις εταιρείες του ομίλου που βρίσκονται στην ΕΕ δεν έχει λάβει ποτέ κρατικές ενισχύσεις για σκοπούς διάσωσης ή αναδιάρθρωσης κατά τα τελευταία έτη. Οι εταιρείες που έλαβαν πρόσφατα άλλα είδη κρατικών ενισχύσεων είναι:

-Η Arcelor Mittal Eisenhuettenstadt GmbH, στη Γερμανία, έλαβε 30,18 εκατ. ευρώ περιβαλλοντική ενίσχυση το 2010 για το έργο Top Gas Recycling, η οποία βασίζεται στο εγκεκριμένο καθεστώς κρατικών ενισχύσεων N450/2009·

-Η Arcelor Mittal Al et SA και η Arcelor Mittal Geo Lorraine, και οι δύο στη Γαλλία, έλαβαν αντίστοιχα ενίσχυση 5,5 εκατ. ευρώ και 3,8 εκατ. ευρώ για την έρευνα στον τομέα των συστημάτων δέσμευσης των εκπομπών CO2, η οποία βασίζεται στο εγκεκριμένο καθεστώς κρατικών ενισχύσεων N397/2007.

3.     Η Επιτροπή παραπέμπει τον κ. βουλευτή στον αρμόδιο επικοινωνίας του Ευρωπαϊκού Ταμείου Προσαρμογής στην Παγκοσμιοποίηση στην Ελλάδα [1] για να πληροφορηθεί εάν υπάρχει αίτηση η οποία να συνδέεται με τις εν λόγω απολύσεις.

4.     Η Επιτροπή δεν προτίθεται να καθιερώσει δεσμευτικό κώδικα κοινωνικής ευθύνης για τις πολυεθνικές εταιρείες, ωστόσο το 2011 δημοσίευσε ανακοίνωση σχετικά με την εταιρική κοινωνική ευθύνη [2]. Η ανακοίνωση αυτή αναφέρεται σε συγκεκριμένες διεθνείς πρωτοβουλίες στον τομέα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τις οποίες η Επιτροπή υποστηρίζει δραστήρια.

 

[1] http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=581&langId=el

[2] Ανακοίνωση της Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών - Μια ανανεωμένη στρατηγική ΕΕ 2011-14 για την εταιρική κοινωνική ευθύνη [COM(2011)681 τελικό της 25ης Οκτωβρίου 2011).

 

 

Προκήρυξη μιας θέσης βοηθού για την επιτροπή ECON (Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από την ομάδα των Πράσινων.

 

Job vacancy in the Greens/EFA group in the European Parliament


Full time position - Fixed term contract as Assistant to the Economic and Monetary Affairs Committee

The Greens/EFA group in the European Parliament is looking for a reinforcement of its ECON team. The contract is a fixed term contract until the end of the legislature (July 2014, (contractual agent, function group III). The candidate should be available from 1 October 2012 on.

The Economic and Monetary Affairs Committee (ECON) is responsible for financial services legislation, macroeconomic policy, tax policy, and competition policy.


Tasks to be performed:
- working on the legislative dossiers of the committee in cooperation with ECON advisers of the group in particular in the field of financial
services
- Following the dossiers related to financial services, company- and commercial law in the Legal Affairs Committee and  supporting advisers
from other committees in their work on ECON-related dossiers - Preparing discussion on reports and amendments on committee and group
level; communicating strategies and results to the group and interested stakeholders
- Establishing working relations to the European institutions and relevant international institutions
- Networking and coordination with the relevant NGOs on EU and Member State level as well as with Greens in national and regional parliaments

We are looking for a colleague with relevant professional experience and background in financial services, its market infrastructure and preferably a legal background on company- and commercial law who shares our view that Europe needs to draw strong lessons from the financial crisis. She/he will be working in an English, French and German speaking team and shall have a excellent command of English and a good knowledge of either French or German; other languages are an asset. We expect our new colleague being an excellent team player who is stress resistant and likes to work in a multicultural environment. Experience in the European institutions would be an asset.
In case of equal appreciation on competence and suitability to the position, preference will be given to female applicants.
We would particularly welcome applications from minority groups and people with disabilities.

Please send your application, which must include a cover letter, a CV, and a scan of your diploma, by email only at the latest by:
Friday, 24 August 2012

The successful candidate will be selected on qualification and relevant experience. Please note that interviews will be organised with the selected candidates at the beginning of September; these interviews could possibly take the form of phone interviews.
Please note that no response will be given before the end of August.

Please send your application by electronical mail with "Vacancy: ECON assistant" in the subject line and with detailed curriculum vitae to

Joachim DENKINGER, Deputy Secretary General
Greens/EFA Group in the European Parliament
Office PHS 2 C 03
Rue Wiertz
B - 1047 Brussels
+32 2 283 2140
e-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
AND
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Νίκος Χρυσόγελος μιλά για την οικονομική κρίση και τις προτάσεις των Οικολόγων Πρασίνων, και για πράσινες επενδύσεις στην ενέργεια, τις μεταφορές και τα δίκτυα υποδομών. Πατήστε με το ποντίκι σας στα παρακάτω εικονίδια για να ακούσετε τη συνέντευξη.

 

1ο μέρος 2ο μέρος

 

Ο Ν. Χρυσόγελος μιλάει για την Κοινωνική Οικονομία και τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις στην εκπομπή Σαββατοκύριακο της ΝΕΤ στις 8/7/2012

 

Συνέντευξη του Ν. Χρυσόγελου στο Έθνος του Σαββάτου - Ένθετο Forum (14-7-12)

 

Η Ελλάδα κυβερνήθηκε από δυο κόμματα που εναλλάσονταν στην εξουσία επί δεκαετίες. Παρά την ισχυρή κοινοβουλευτική δύναμή τους (ή εξαιτίας της αυταρέσκειας και της διαφθοράς που δημιουργεί μια μονοκομματική κυβέρνηση) τα δυο αυτά κόμματα οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία.

 

Εκτός κι αν αλλάξει κάτι δραματικά, φαίνεται ότι για τα επόμενα χρόνια δεν θα υπάρξουν βιώσιμες μονοκομματικές κυβερνητικές λύσεις στην Ελλάδα. Θα υπάρξουν, όμως, κυβερνήσεις συνεργασίας βασισμένες σε πρόγραμμα που αντιμετωπίζει τα δημοσιονομικά προβλήματα με κοινωνικά δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο, ενώ παράλληλα αναζωογονεί την οικονομία, δημιουργεί θέσεις εργασίας και ενδυναμώνει την κοινωνική συνοχή, προστατεύοντας το περιβάλλον; Αυτό θα μπορούσε να είναι το μόνο πλαίσιο που θα επέτρεπε, στις σημερινές συνθήκες, κυβερνητική συνεργασία των Οικολόγων Πράσινων, αν ήταν στη Βουλή.

 

Η πολιτική που ακολουθήθηκε πριν την κρίση ήταν αδιέξοδη και μη βιώσιμη. Αυτή που επιλέχτηκε για την αντιμετώπιση της κρίσης ήταν η χειρότερη δυνατή.  Αποδείχτηκε ανόητη γιατί  οδηγεί σε διάλυση της κοινωνικής συνοχής, κατάρρευση της πραγματικής οικονομίας και έκκρηξη της ανεργίας. Μια τέτοια, κοινωνικά άδικη κι αναποτελεσματική πολιτική δεν μπορεί να έχει την υποστήριξη της κοινωνίας. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ χρειάζεται να πληρώσουν το τίμημα. Να υπάρξει κάθαρση. Να συρρικνωθούν. Να επαναπροσδιορίσουν τις προγραμματικές θέσεις τους. Ώστε να αναδειχθούν και νέα πολιτικά – κομματικά πρόσωπα.

 

Η αριστερά έχει τις δικές της ευθύνες για την κρίση καθώς και για τα αδιέξοδα που έχουν δημιουργηθεί. ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ για έναν “αριστερό” λαϊκισμό, για την απουσία εναλλακτικών λύσεων, για μια πολιτική που συσπειρώνει στη βάση του “όχι σε όλα”. Ακόμα και στις εκλογές, ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε διπλό πρόσωπο. Στην Ευρώπη (πχ επιστολές σε ευρωπαϊκούς φορούς και πολιτικά κόμματα) μιλούσε για “λύσεις που θα βρεθούν μαζί με τους ευρωπαίους φίλους”, στην Ελλάδα μιλούσε για καταγγελία, για ακύρωση του μνημονίου με μια νομοθετική πράξη! 

 

Η ΔΗΜΑΡ κινδυνεύει να υποστεί την φθορά που προκαλεί μια κυβερνητική συνεργασία χωρίς σοβαρό σχέδιο και πολιτικές συμφωνίες για τις πολιτικές που θα ακολουθηθούν με εταίρους που ανήκουν σε μια άλλη εποχή.

 

Η αριστερά έχει κι αυτή το δικό της μερίδιο στην αποτυχία αντιμετώπισης της κρίσης,  κυρίως όμως γιατί δεν έχει παρουσιάσει δικό της συνεκτικό, κοινωνικά δίκαιο αλλά κι αποτελεσματικό σχέδιο διεξόδου από την κρίση για να πείσει ότι μπορεί να κυβερνήσει. Η καταγγελία είναι εύκολη αλλά δεν αρκεί για να βγει η χώρα από τα αδιέξοδα. Ούτε αποτελεί ρεαλιστική βάση για διακυβέρνηση της χώρας, είτε είναι μόνη της στην κυβέρνηση είτε μέσα από κυβερνήσεις συνεργασίας.

 

Η ευθύνη των Οικολόγων Πράσινων είναι ότι δεν έχουμε αναδείξει τις εναλλακτικές, πράσινες προτάσεις διεξόδου από την κρίση με τρόπο που να είναι κατανοητές και να συμβάλλουν στην κινητοποίηση κοινωνικών δυνάμεων που κατανοούν ότι η κοινωνική και περιβαλλοντική καινοτομία, η πράσινη μεταρρύθμιση οικονομίας, κοινωνίας και πολιτικής είναι πλέον όρος επιβίωσης. Οι Πράσινοι, σε αντίθεση με ότι πιστεύουν πολλοί στην Ελλάδα, έχουν ανθίσει σε ευρωπαϊκές χώρες όταν παρουσιάζουν συγκροτημένες προτάσεις για την οικονομία. Ο υπουργός ανάπτυξης της Γαλλίας είναι πράσινος, από τους πρωτεργάτες του Πράσινου Νιου Ντηλ. Οι Γερμανοί πράσινοι έχουν παρουσιάσει ένα πειστικό οικονομικό πρόγραμμα. Στην Ελλάδα δεν έχουμε αναδείξει τα επιτεύγματα των ελλήνων και ευρωπαίων πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, στις περιφέρειες, στα εθνικά κοινοβούλια, το πώς οι πράσινοι έχουν αλλάξει την πολιτική αντζέντα και την καθημερινή ζωή των πολιτών εκεί όπου έχουν ισχυρή κοινοβουλευτική και κοινωνική παρουσία.

 

Η οργή της κοινωνίας προς το παρόν δεν έχει επιτρέψει να γίνει σοβαρή συζήτηση στη βάση προγραμματικών συμφωνιών. Για να μπορέσουμε πραγματικά να μιλήσουμε για κυβερνητικές συνεργασίες με συμμετοχή των πράσινων, όπως γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, χρειάζεται πρώτα να αλλάξουν οι πολιτικές και κοινωνικές ισορροπίες, οι πολιτικές των κομμάτων και να εκπροσωπούνται οι Οικολόγοι Πράσινοι και στην ελληνική Βουλή. Έχουμε ακόμα, όμως, πολύ δρόμο για να φτάσουμε μέχρι εκεί.  

Δευτέρα, 16 Ιουλίου 2012 11:03

Η Ελλάδα Ανθίζει

Ταινία αυστριακών σκηνοθετών στο Ευρωκοινοβούλιο ενάντια στα στερεότυπα για την Ελλάδα της κρίσης  
O N. Χρυσόγελος συμμετείχε ως προσκεκλημένος σε συνάντηση που οργάνωσαν οι αυστριακοί ευρωβουλευτές με τα αυστριακά ΜΜΕ καθώς και στην προβολή της ταινίας στο Ευρωκοινοβούλιο

 

Δείτε εδώ το τρέηλερ της ταινίας

 

Τα στερεότυπα στα ΜΜΕ για την Ελλάδα της κρίσης οδήγησε δυο αυστριακούς σκηνοθέτες, τον Fabian Eder και την Katharina Stemberger, να οργανώσουν τον Απρίλη του 2012 ένα ταξίδι με ιστιοπλοϊκό για να επισκεφθούν περιοχές της Ελλάδας και να μιλήσουν με απλούς ανθρώπους για την κρίση και την έξοδο από αυτή. Δημιούργησαν σε χρόνο ρεκόρ την ευαίσθητη ταινία «Η Ελλάδα ανθίζει». Η ταινία προβλήθηκε στο Ευρωκοινοβούλιο την Τρίτη 11 Ιουλίου με πρωτοβουλία των αυστριακών ευρωβουλευτών Jörg Leichtfried (Σοσιαλιστές), Othmar Karas (χριστιανο-δημοκράτες), Ulrike Lunacek (Πράσινοι) και συμμετοχή του προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Martin Schulz, του προέδρου της Ομάδας των Σοσιαλιστών και Δημοκρατών Hannes SWOBODA, των Ελλήνων ευρωβουλευτών Ν. Χρυσόγελου (Πράσινοι), Μ. Κοππά, Ά. Ποδηματά, Κρ. Αρσένη, Δ. Δρούζα, Σ. Ράπτη (Σοσιαλιστές), Μ. Γιαννάκου  (Λαϊκό Κόμμα) και πλήθους κόσμου. Παρόντες ήταν και οι σκηνοθέτες Fabian Eder και Katharina Stemberger.

 

Το πρωί της ίδιας μέρας είχε οργανωθεί, με πρωτοβουλία των αυστριακών ευρωβουλευτών, συνάντηση με τους σκηνοθέτες και αυστριακά ΜΜΕ, στην οποία συμμετείχε ως προσκεκλημένος και ο Νίκος Χρυσόγελος.

 

Στις παρεμβάσεις του στις δυο εκδηλώσεις ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο τόνισε: «Θέλω να ευχαριστήσω τους δύο σκηνοθέτες όχι μόνο για το πολύ ποιοτικό και γεμάτο συναισθήματα έργο τους, αλλά και γιατί με πολύ εύγλωττο και παραστατικό τρόπο έδωσαν φωνή στους απλούς και καθημερινούς ανθρώπους της ελληνικής περιφέρειας, νησιωτικής και ηπειρωτικής. Βοηθάει έτσι να κατανοήσουν οι ευρωπαίοι πολίτες το πώς οι Έλληνες πολίτες αντιλαμβάνονται και βιώνουν την κρίση, τι ελπίζουν και τι φοβούνται. Το πολιτικό σύστημα στην Ελλάδα αλλά και η τρόϊκα δεν επιδίωξαν έναν ειλικρινή διάλογο με τους πολίτες για την κατάσταση που βρέθηκε η χώρα και για τις πολιτικές που θα έπρεπε να ακολουθηθούν για διέξοδο από την κρίση. Μια τέτοια συζήτηση με τους φορείς αλλά και τους πολίτες θα βοηθούσε να συγκροτηθεί μια κοινωνικά δίκαιη και ισορροπημένη πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης και θα μπορούσε να διασφαλίσει τη συμμετοχή της κοινωνίας στην υλοποίηση μιας τέτοιας ισορροπημένης πολιτικής. Η ταινία καταφέρνει να φέρει ξανά στο προσκήνιο τους πολίτες. Οι πολιτικές δυνάμεις στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη πρέπει να ακούσουν τους πολίτες αλλά και να βοηθήσουν να προσαρμοστούν όλοι οι όροι του μνημονίου αλλά και οι πολιτικές που εφαρμόζονται στις ευρωπαϊκές αξίες και στις ευρωπαϊκές πολιτικές. Η κρίση είναι μια ευκαιρία για να ξανακερδίσει η Ευρώπη την καρδιά και το μυαλό των ευρωπαίων πολιτών. Η Ευρώπη δεν πρέπει να απαρνηθεί τις αξίες της και την ευρωπαϊκή αλληλεγγύη».

 

"Η ταινία παρουσιάζει μια ξεκάθαρη εικόνα αυτών που η κρίση μαστίζει εδώ και πολλά χρόνια και ξεγυμνώνει πολλά κλισέ και διάφορες ιδεοληψίες σχετικά με τους Έλληνες" δήλωσε κατά τη διάρκεια της συζήτησης που ακολούθησε με το κοινό μετά την προβολή της ταινίας ο επικεφαλής των αυστριακών σοσιαλιστών ευρωβουλευτών Jörg Leichtfried.

 

Ο αντιπρόεδρος του ευρωπαϊκού κοινοβουλίου Othmar Karas, αυστριακός χριστιανοδημοκράτης, εξήρε την ταινία λέγοντας πως "είναι μια σημαντική υπενθύμιση ώστε να μη ξεχνάμε τους ανθρώπους πίσω από τη κρίση. Στην Ευρώπη μιλάμε πολύ ο ένας για τον άλλο και αντί να επαναλαμβάνουμε και να ενδυναμώνουμε τις προκαταλήψεις, πρέπει να βοηθάμε ο ένας τον άλλο να διαβεί το δύσκολο μονοπάτι των μεταρρυθμίσεων. Οι άνθρωποι στην Ελλάδα αισθάνονται σήμερα την κρίση πολύ βαθιά και είναι θύματα των λαθών πολλών γενεών πολιτικών από όλες τις πολιτικές παρατάξεις."

 

Η πράσινη αυστριακή ευρωβουλευτής Ulrike Lunacek, μιλώντας και εξ ονόματος της Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο κατά την παρουσίαση της ταινίας, δήλωσε: "Την ταινία αυτή αξίζει να τη δει κανείς για πολλούς λόγους: βασικά όμως κάνει στη πράξη αυτό που η Κομισιόν και η Τρόικα έχουν αμελήσει. Ακούει τους έλληνες και συζητάει μαζί τους, όπως στην αρχαία Ελλάδα, όταν μαζευόντουσαν και συζητούσαν στην αρχαία αγορά. Η ταινία αυτή είναι μια πολύ καλή πρωτοβουλία κι ένας χρήσιμος τρόπος για τους έλληνες να ακουστεί η γνώμη τους. Μαθαίνουμε πως έχουν πληγεί από την κρίση και ακούμε και τι λύσεις προτείνουν. Αυτό είναι θεμελιώδες, καθώς όλα τα σχέδια διάσωσης έχουν ως σκοπό να δώσουν τη δυνατότητα να ζήσουν σε μια χώρα μακριά από τη χρεοκοπία."

 

 


Η ταινία έχει Πρωταγωνιστές απλούς πολίτες. Οι σκηνές εξελίσσονται σε ένα ταξίδι από την Κρήτη, περνώντας από νησιά του Αιγαίου, κάνοντας στάση σε πόλεις της Πελοποννήσου, φτάνοντας μέχρι και τα νησιά του Ιονίου. Μεταξύ των σημαντικών υποστηρικτών της ταινίας είναι η Μαρία Βασιλάκου,  Αντιδήμαρχος Βιέννης, υπεύθυνη για τους τομείς της ανάπτυξης της πόλης, των συγκοινωνών, της περιβαλλοντικής προστασίας, του ενεργειακού σχεδιασμού και της πολιτικής συμμετοχής, η Ulrike Lunacek, αυστριακή ευρωβουλευτής των Πρασίνων και υπεύθυνη για θέματα εξωτερικής πολιτικής, καθώς και οικονομολόγοι, ηθοποιοί, δημοσιογράφοι, πολιτικοί.

 

Πληροφορίες μπορείτε να δείτε στον ιστότοπο της ταινίας: www.griechenlandblueht.com

του Νίκου Χρυσόγελου,

ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων/

Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο

 

Η Ελλάδα κυβερνήθηκε από δυο κόμματα που εναλλάσονταν στην εξουσία επί δεκαετίες. Παρά την ισχυρή κοινοβουλευτική δύναμή τους (ή εξαιτίας της αυταρέσκειας και της διαφθοράς που δημιουργεί μια μονοκομματική κυβέρνηση) τα δυο αυτά κόμματα οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία.

 

Εκτός κι αν αλλάξει κάτι δραματικά, φαίνεται ότι για τα επόμενα χρόνια δεν θα υπάρξουν βιώσιμες μονοκομματικές κυβερνητικές λύσεις στην Ελλάδα. Θα υπάρξουν, όμως, κυβερνήσεις συνεργασίας βασισμένες σε πρόγραμμα που αντιμετωπίζει τα δημοσιονομικά προβλήματα με κοινωνικά δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο, ενώ παράλληλα αναζωογονεί την οικονομία, δημιουργεί θέσεις εργασίας και ενδυναμώνει την κοινωνική συνοχή, προστατεύοντας το περιβάλλον; Αυτό θα μπορούσε να είναι το μόνο πλαίσιο που θα επέτρεπε, στις σημερινές συνθήκες, κυβερνητική συνεργασία των Οικολόγων Πράσινων, αν ήταν στη Βουλή.

 

Η πολιτική που ακολουθήθηκε πριν την κρίση ήταν αδιέξοδη και μη βιώσιμη. Αυτή που επιλέχτηκε για την αντιμετώπιση της κρίσης ήταν η χειρότερη δυνατή.  Αποδείχτηκε ανόητη γιατί  οδηγεί σε διάλυση της κοινωνικής συνοχής, κατάρρευση της πραγματικής οικονομίας και έκκρηξη της ανεργίας. Μια τέτοια, κοινωνικά άδικη κι αναποτελεσματική πολιτική δεν μπορεί να έχει την υποστήριξη της κοινωνίας. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ χρειάζεται να πληρώσουν το τίμημα. Να υπάρξει κάθαρση. Να συρρικνωθούν. Να επαναπροσδιορίσουν τις προγραμματικές θέσεις τους. Ώστε να αναδειχθούν και νέα πολιτικά – κομματικά πρόσωπα.

 

Η αριστερά έχει τις δικές της ευθύνες για την κρίση καθώς και για τα αδιέξοδα που έχουν δημιουργηθεί. ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ για έναν “αριστερό” λαϊκισμό, για την απουσία εναλλακτικών λύσεων, για μια πολιτική που συσπειρώνει στη βάση του “όχι σε όλα”. Ακόμα και στις εκλογές, ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε διπλό πρόσωπο. Στην Ευρώπη (πχ επιστολές σε ευρωπαϊκούς φορούς και πολιτικά κόμματα) μιλούσε για “λύσεις που θα βρεθούν μαζί με τους ευρωπαίους φίλους”, στην Ελλάδα μιλούσε για καταγγελία, για ακύρωση του μνημονίου με μια νομοθετική πράξη! 

 

Η ΔΗΜΑΡ κινδυνεύει να υποστεί την φθορά που προκαλεί μια κυβερνητική συνεργασία χωρίς σοβαρό σχέδιο και πολιτικές συμφωνίες για τις πολιτικές που θα ακολουθηθούν με εταίρους που ανήκουν σε μια άλλη εποχή.

 

Η αριστερά έχει κι αυτή το δικό της μερίδιο στην αποτυχία αντιμετώπισης της κρίσης,  κυρίως όμως γιατί δεν έχει παρουσιάσει δικό της συνεκτικό, κοινωνικά δίκαιο αλλά κι αποτελεσματικό σχέδιο διεξόδου από την κρίση για να πείσει ότι μπορεί να κυβερνήσει. Η καταγγελία είναι εύκολη αλλά δεν αρκεί για να βγει η χώρα από τα αδιέξοδα. Ούτε αποτελεί ρεαλιστική βάση για διακυβέρνηση της χώρας, είτε είναι μόνη της στην κυβέρνηση είτε μέσα από κυβερνήσεις συνεργασίας.

 

Η ευθύνη των Οικολόγων Πράσινων είναι ότι δεν έχουμε αναδείξει τις εναλλακτικές, πράσινες προτάσεις διεξόδου από την κρίση με τρόπο που να είναι κατανοητές και να συμβάλλουν στην κινητοποίηση κοινωνικών δυνάμεων που κατανοούν ότι η κοινωνική και περιβαλλοντική καινοτομία, η πράσινη μεταρρύθμιση οικονομίας, κοινωνίας και πολιτικής είναι πλέον όρος επιβίωσης. Οι Πράσινοι, σε αντίθεση με ότι πιστεύουν πολλοί στην Ελλάδα, έχουν ανθίσει σε ευρωπαϊκές χώρες όταν παρουσιάζουν συγκροτημένες προτάσεις για την οικονομία. Ο υπουργός ανάπτυξης της Γαλλίας είναι πράσινος, από τους πρωτεργάτες του Πράσινου Νιου Ντηλ. Οι Γερμανοί πράσινοι έχουν παρουσιάσει ένα πειστικό οικονομικό πρόγραμμα. Στην Ελλάδα δεν έχουμε αναδείξει τα επιτεύγματα των ελλήνων και ευρωπαίων πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, στις περιφέρειες, στα εθνικά κοινοβούλια, το πώς οι πράσινοι έχουν αλλάξει την πολιτική αντζέντα και την καθημερινή ζωή των πολιτών εκεί όπου έχουν ισχυρή κοινοβουλευτική και κοινωνική παρουσία.

 

Η οργή της κοινωνίας προς το παρόν δεν έχει επιτρέψει να γίνει σοβαρή συζήτηση στη βάση προγραμματικών συμφωνιών. Για να μπορέσουμε πραγματικά να μιλήσουμε για κυβερνητικές συνεργασίες με συμμετοχή των πράσινων, όπως γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, χρειάζεται πρώτα να αλλάξουν οι πολιτικές και κοινωνικές ισορροπίες, οι πολιτικές των κομμάτων και να εκπροσωπούνται οι Οικολόγοι Πράσινοι και στην ελληνική Βουλή. Έχουμε ακόμα, όμως, πολύ δρόμο για να φτάσουμε μέχρι εκεί.

 

 

Ο Νίκος Χρυσόγελος εισηγητής των Πράσινων στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης για τις μεταφορές

 

Δείτε το βίντεο με την παρέμβαση του Ν. Χρυσόγελου:http://youtu.be/p1LYCbSb41E

 

«Να πρασινίσουν οι μεταφορές σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να αναπτυχθούν οικολογικά και οικονομικά βιώσιμα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και να συνδεθούν οι πολιτικές για τις μεταφορές με τις άλλες ευρωπαϊκές πολιτικές (προστασίας του κλίματος, απασχόλησης, αναζωογόνησης της οικονομίας, περιφερειακής ανάπτυξης),  αλλά και να μην μένουν εκτός των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών τα νησιά και οι αραιοκατοικημένες περιοχές» ζήτησε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων/ Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, μιλώντας την Τετάρτη 11 Ιουλίου, στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον Κανονισμό σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.

 

Σε μια εποχή οικονομικής, κοινωνικής, περιβαλλοντικής και κλιματικής κρίσης, οι διάφορες πολιτικές δεν πρέπει να είναι ασύνδετες μεταξύ τους. Ο Κανονισμός για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών μπορεί να είναι ένα εργαλείο για να καλύπτονται με αποτελεσματικό και οικολογικά αποδεκτό τρόπο οι ανάγκες των πολιτών. Ενώ θα μειώνονται οι επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην υγεία, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πιο αποτελεσματικά οι περιορισμένοι, έτσι κι αλλιώς, οικονομικοί πόροι σε μια εποχή κρίσης, να ενισχυθούν οι τοπικές οικονομίες και η απασχόληση αλλά και να προωθηθεί η βιώσιμη ευημερία των τοπικών κοινωνιών και η πράσινη οικονομία.

 

Η συγχρηματοδότηση για αυτοκινητοδρόμους στο σύνολο της ΕΕ δεν πρέπει να ξεπερνάει το 30%. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη βελτίωση των μεταφορικών υποδομών για πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, όπως το τραίνο, οι υδάτινοι δρόμοι, οι συνδυασμένες μεταφορές συμπεριλαμβανομένων και των ποδηλάτων. Το 70% των χρηματοδοτήσεων πρέπει να στηρίξει αυτές τις μορφές”.

 

Ο Νίκος Χρυσόγελος επισήμανε ότι οι Πράσινοι είναι υπέρ της συμμετοχής των Περιφερειών και της κοινωνίας των πολιτών στη διαμόρφωση των πολιτικών για τις μεταφορές για λόγους διαφάνειας στη λήψη των αποφάσεων, ολοκληρωμένης προσέγγισης σε θέματα μεταφορών και βιώσιμης περιφερειακής ανάπτυξης.

            

 

Αναλυτικά η ομιλία του Νίκου Χρυσόγελου – εισηγητή για τους Πράσινους - στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου σχετικά με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών,  την Τετάρτη 11/7/2012

 

Αξιότιμες συναδέλφισες, Αξιότιμοι συνάδελφοι,

 

Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον εισηγητή για την έκθεση, αλλά ως Πράσινοι έχουμε αρκετές αντιρρήσεις σχετικά με τις τροπολογίες που προτείνει η γνωμοδότησή του κ. Vlasak.

 

Είμαστε υπέρ της συμμετοχής των περιφερειών και της κοινωνίας των πολιτών στη λήψη αποφάσεων για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (TEN-T) για λόγους διαφάνειας, ολοκληρωμένης προσέγγισης σε θέματα μεταφορών και βιώσιμης περιφερειακής ανάπτυξης. 

 

Ο Κανονισμός σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για την ανάπτυξη του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών είναι μια καλή ευκαιρία για να μετασχηματιστεί το μοντέλο των μεταφορών προς πιο βιώσιμη κατεύθυνση συνδέοντας τις επιμέρους πολιτικές για να πετύχουμε την οικολογική και οικονομική βιωσιμότητα. Είναι μια ευκαιρία να ανταποκριθούμε καλύτερα στις δεσμεύσεις και τους στόχους της ΕΕ για την αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών, την προστασία της βιοποικιλότητας και για την ανάπτυξη μεταφορικών κλάδων που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και την ατμόσφαιρα, αλλά συμβάλλουν στη βιώσιμη ευημερία των τοπικών κοινωνιών και την πράσινη οικονομία.

 

Ένας τέτοιος επαναπροσδιορισμός των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων στις μεταφορές σε συνδυασμό με την αξιολόγηση των υφιστάμενων επενδύσεων και έργων μπορεί να οδηγήσει, μεταξύ άλλων, και σε πιο αποτελεσματική αξιοποίηση των περιορισμένων, έτσι κι αλλιώς, οικονομικών πόρων μέσα σε ένα περιβάλλον κρίσης.

 

Είμαστε αντίθετοι στο να στρέφεται η χρηματοδότηση κυρίως σε κατασκευές μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, όχι μόνο εξαιτίας περιβαλλοντικών αντιρρήσεων αλλά και γιατί έτσι η Ευρώπη συνεχίζει την εξάρτησή της από το πετρέλαιο και επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και την υγεία των πολιτών. Συνολικά, η συγχρηματοδότηση για αυτοκινητοδρόμους στο σύνολο της ΕΕ δεν πρέπει να ξεπερνάει το 30%. Χρειάζεται να δοθεί προτεραιότητα  στη βελτίωση των μεταφορικών υποδομών για πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, όπως το τραίνο, οι υδάτινοι δρόμοι, οι συνδυασμένες μεταφορές συμπεριλαμβανομένων και των ποδηλάτων. Το 70% των χρηματοδοτήσεων πρέπει να στηρίξει αυτές τις μορφές.

 

Επιδιώκουμε την αποθάρρυνση της χρήσης ΙΧ αυτοκινήτων και φορτηγών για λόγους περιβαλλοντικούς, οικονομικούς, κοινωνικούς αλλά και υγείας. Για να πετύχει μια τέτοια πολιτική χρειάζεται, όμως, να βελτιωθούν οι υποδομές για τα Μαζικά Μέσα Μεταφοράς, το τρένο, το ποδήλατο και το περπάτημα. Ας μην ξεχνάμε και τα διευρωπαϊκά μονοπάτια.

 

Η βελτίωση υπαρχουσών διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων αλλά και η επέκτασή τους εκεί που δεν υπάρχουν θα πρέπει να είναι προτεραιότητα. Ιδιαίτερα στα Βαλκάνια κάτι τέτοιο θα μπορούσε να βοηθήσει συνολικότερα στις σχέσεις καλής γειτονίας αλλά και στην ενίσχυση των οικονομικών συνεργασιών. Έμφαση πρέπει να δοθεί στις μεταφορές που συνδυάζουν διαφορετικά μέσα, που ελαχιστοποιούν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου και το θόρυβο, καθώς και τους κινδύνους ατυχημάτων, ενώ παράλληλα βελτιώνουν τη διαχείριση της κυκλοφορίας.

 

Υποστηρίζουμε  μια ουσιαστική επαναξιολόγηση προκηρυγμένων έργων στη βάση του κόστους και της ωφέλειας για την οικονομία και τις τοπικές κοινωνίες. Στη χώρα μου την Ελλάδα, σε αυτή τη δύσκολη περίοδο της κρίσης πρέπει να αξιολογήσουμε κατά πόσο είναι πραγματικά χρήσιμοι, οικονομικά και οικολογικά βιώσιμοι όλοι οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που δεσμεύουν άμεσα ή έμμεσα ένα μεγάλο ποσοστό των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, την ίδια στιγμή που απαξιώνεται ο σιδηρόδρομος. Αν και με τις συμβάσεις μεγάλες γερμανικές, γαλλικές και ισπανικές εταιρίες πιέζουν για τη συνέχιση των αυτοκινητοδρόμων, θα ήταν πιο σωστό να ανακατευθύνουμε μέρος τουλάχιστον των πόρων σε πιο βιώσιμα μεταφορικά έργα, όπως για παράδειγμα το ΜΕΤΡΟ στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, το ΤΡΑΜ, δίκτυα ποδηλατόδρομων που θα αναζωογονήσουν την οικονομία σε εθνικό και τοπικό επίπεδο και θα δημιουργήσουν πολύ περισσότερες θέσεις  εργασίας.

 

Η στρατηγική εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων είναι, επίσης, σημαντικό να έχει μια πιο συνολική προσέγγιση και να μην αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση και ανά έργο. Το άρθρο 42 του Κανονισμού για την περιβαλλοντική προστασία πρέπει να αναφέρεται ξεκάθαρα στην περιβαλλοντική νομοθεσία. Χρειαζόμαστε την περιβαλλοντική διάσταση, την ενσωμάτωση αναλύσεων κόστους-ωφέλειας και συνοχή μεταξύ των διαφόρων χρηματοδοτικών εργαλείων και πολιτικών (CEF, ΤΕΝ-Τ, ERDF, CohesionFund) αλλά και προγραμμάτων όπως το MarcoPolo, αν θέλουμε οι μεταφορές να συμβάλλουν στην ικανοποίηση των στόχων της στρατηγικής “Ευρώπη 2020” αλλά και να καλύπτουν με αποτελεσματικό και οικολογικά αποδεκτό τρόπο τις ανάγκες των πολιτών. Προτείνουμε ο στόχος της μείωσης του εξωτερικού κόστους (κοινωνικό και περιβαλλοντικό) να αποτελεί ένα από τα κριτήρια επιλεξιμότητας των διαφόρων έργων.

Round Table, Exhibition, Conference, Workshop

 

You can download all presentations from here:

 

You can see the photographs here:

 

In Greece, the development of social enterprises and cooperatives could be a key tool to overcome the simultaneous environmental, economic and social crisis. Still, however, with the exception of a few efforts in this direction, the country is in its infancy in this area. Taking into account these issues, the untapped potential of Social Economy and the rich experience that exists at the European level, as part of his institutional role as MEP of the Ecologists Greens/ Green Group in the European Parliament, Nikos Chrysogelos organized a 3-day event focusing on Social Economy and Social and Community Enterprises and Cooperatives. The 3-day event was supported by the Greek Green Institute, the Heinrich Boell Stiftung and Ecologists Greens. "Technopolis" Municipality of Athens, the Ecological Recycling Society, the Association of Workers' for the Housing Organization, Klimax plus, collaborated on this event, whereas Radio station "Athens 984" was the media sponsor.

 

The3-day event began Friday, July 6th with a discussion on the relationship between the crisis and social economy at local, national, european and global levels, with the participation of Vassilis Giokaris, co-author of the book "Socialisation: the way out of the dilemma between statism and privatisation", Greg Maltezos, representative of the K.A.P.A network, Irene Glyki, collaborator of the World Watch Institute and Nikos Chrysogelos, MEP of Ecologists Greens. The discussion was moderated by journalist Andreas Roumeliotis, author of the book "Ican do without the euro".

 

Aroundtable discussion followed, focusing on the creative role that local governments, can and should play in promoting the social economy as a tool to revitalize local economies, create green jobs, while protecting the environment and supporting social cohesion. Participants included Antigone Lyberaki, Professor of Economic and Regional development at Panteion University, Regional Councilors Kostas Diakos, Labros Bouklis, Kostas PapakonstantinouAnthonyGakis, Mayor of St. Anargyroi, Nikos Sarantis and ex-President of the Community Council of Anavra in Magnesia, DimitrisTsoukalas.

 

Thesecond day (7 July) was dedicated to a public hearing entitled "Social and Cooperative Economy". The conference, consisting of 9 sessions and 25 speakers from Europe and Greece, presented successful examples in different application areas of Social Economy and analyzed the current institutional framework. Particular emphasis was placed on the key issue of funding for such initiatives from alternative sources. Representatives of many European and Greek organizations presented their experiences and discussed the prospects and challenges in the development of cooperative enterprises in Greece.

 

George Lierosand George Economou gave a very interesting introductory presentation of the key historical milestones of social economy, while Andreas Kappes, from the German Cooperative and Raiffeisen ConfederationDGRVdescribed the contribution of social and cooperative enterprises in the European economy today.

 

Specific examples of cooperatives engaged in the utilization of Renewable Energy Sources (RES), by Dirk Vansintjan, President of the European Federation of citizens groups and partnerships for renewable energy REScoop, Timo Gensel, responsible for developing programs for energy cooperatives, and Vassilis Mpellis, President of Karditsa Development Company as well as of the Energy Cooperative Association of Karditsa.

 

Valentina Contin from the successful producers-consumers network of GAS in Italy, Harrisis Argyropoulos from the Audit and Certification Organization of Organic Products DIO, Theodoros Arvanitisfrom the Organic Producers Association of Attica street markets and Kostas Nicolaou from the Movement 136 and Bios Coop, discussed opportunities and challenges that characterize the development of producers-consumers networks nowadays.

 

Forsocial cooperatives operating in waste management with emphasis on reuse, recycling and composting spoke Joris De Brone, Executive Director of social enterprise reuse Kringloopcentrum Belgium, Stavros Argyropoulos from Lakoniki Bioenergetic SA and Dimitris Chomatidis from the Ecological Recycling Society.

 

Niall O'Keefe,President of the National Association of Building Cooperatives in Ireland and Vice president of the cooperative section of CECODHAS HOUSING EUROPE, Alexandra Papachrysanthakopoulou, project manager of Elih_Med, a company which collaborates with the Workers' Housing Organisation and EliasAthanasiou President of the employees of the association, presented different aspects and experiences of cooperative ventures in the construction - residential sector in Greece and Europe.

 

Goodpractices and experiences from social cooperatives in the health and social reintegration sectors was the focus of the next session with main contributors, Akis Dimopoulos from Klimax plus, Panagiotis Koutrouvidis, Head of the Department of Education and Training of KETHEA members and Chairman of “Business”, and Nikolaos Kipos, Vice President of the Federation of self-managed Health Funds Association.

 

Ugo Biggeri,President of Banca Popolare Etica in Italy and Amandine Albizzati, from the French social network La NEF for funding solidarity economy, gave a very useful description of the potential for funding social cooperatives from alternative sources and the opportunities and problems existing at the institutional and financial levels for setting up and operating cooperative banks.

 

Theconference concluded with a session which focused on the institutional framework with the participation of PolynaGioka from the Ecological Recycling Society, Evangelos Spinthakis from Heraclea DP and John Zervos, municipal councilor of Kos and responsible for KOS Aspis.

 

The third and final day focused on the training of approximately 70 stakeholders on issues such as the development, operation and networking for social partnerships in the areas of Renewable Energy, Reuse, Recycle and waste management, producers-consumers networks and social services.