Φόρος επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών
Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε με μεγάλη πλειοψηφία την έκθεση σχετικά με το φόρο επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών (ΦΧΣ). Η ψηφοφορία αυτή επιβεβαιώνει τη στήριξη του Ευρωκοινοβουλίου στην απόφαση των 11 Κρατών-Μελών να συνεργαστούν για την εισαγωγή ενός ΦΧΣ και προτείνει μια βασική δομή που επιβάλλει αυστηρά όρια και περιορίζει τις εξαιρέσεις που ο χρηματοπιστωτικός κλάδος και ορισμένα Κ-Μ επιδιώκουν.
«Η σημερινή ψηφοφορία ήταν μία θετική νότα στην Ολομέλεια που υιοθέτησε τον οπισθοδρομικό συμβιβασμό για τον προϋπολογισμό της Ένωσης για την περίοδο 2014-2020, ένα ισχυρό μήνυμα προς τις κυβερνήσεις πως ο χρηματοπιστωτικός τομέας θα πρέπει να πληρώσει για ορισμένες από τις ζημίες που προκαλεί. Παρά τις σκληρές πιέσεις από τον χρηματοπιστωτικό κλάδο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έσωσε τον ΦΧΣ και αποφάσισε την επέκτασή του και στις νομισματικές συναλλαγές. Παρά το γεγονός ότι η έκθεση περιέχει φοροαπαλλαγές που επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα και την απλότητα του ΦΧΣ, η βάση παραμένει σημαντική. Οι Πράσινοι έχουν στηρίξει πολύ έντονα το θέμα της εφαρμογής του φόρου αυτού. Τμήμα των εσόδων από το φόρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη χρηματοδότηση έργων που είναι χρήσιμα για τους πολίτες και την πραγματική οικονομία», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.
Τα 11 συμμετέχοντα κράτη μέλη είναι: Ελλάδα, Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Εσθονία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Σλοβακία και Σλοβενία.
Μεταρρύθμιση της διάρθρωσης του τραπεζικού τομέα της ΕΕ
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε μια έκθεση σχετικά με τη μεταρρύθμιση της διάρθρωσης του τραπεζικού τομέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρά το γεγονός ότι η έκθεση περιλαμβάνει μια σειρά από αδυναμίες, καλεί την Επιτροπή να υποβάλει μέχρι τον Οκτώβριο 2013 νομοθετική πρόταση για τη μεταρρύθμιση της δομής του τραπεζικού τομέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πρόκειται για την πρώτη κοινή θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με τις τραπεζικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Ενώ τονίζει τις ζωτικής σημασίας μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη δρομολογηθεί στον ευρωπαϊκό τραπεζικό τομέα (εξυγίανση τραπεζών, ενιαίο μηχανισμό εποπτείας, MiFIDκλπ.), αναγνωρίζει επίσης την ανάγκη για μεταρρύθμιση της ίδιας της δομής του τραπεζικού τομέα. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι απαραίτητες για τον τερματισμό της ύπαρξης διαδικασιών αποτροπής πτώχευσης των πολύ μεγάλων τραπεζών ("toobigtofail") και των έμμεσων κρατικών επιδοτήσεων που λαμβάνουν.
Σύμφωνα με την έκθεση, η μεταρρύθμιση της διάρθρωσης του τραπεζικού συστήματος πρέπει να βασίζεται στις ακόλουθες αρχές:
Οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες
«Αμοιβές 24 μηνών δεν αποτελούν ικανοποιητικό κίνητρο για διαχειριστές και εργαζόμενους που επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων σε επενδυτικά κεφάλαια, σύμφωνα με τους συντηρητικούς και φιλελεύθερους ευρωβουλευτές που καταψήφισαν στη ψηφοφορία της Ολομέλειας του Ευρωκοινοβουλίου διατάξεις που έθεταν όριο στις αμοιβές που σχετίζονται με την απόδοση και οι αδιαφανείς προμήθειες που απαιτούνται από τις εταιρείες διαχείρισης», δήλωσε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.
Το Ευρωκοινοβούλιο στην ψηφοφορία για την αναθεώρηση του σχεδίου της νομοθεσίας της ΕΕ για τα επενδυτικά κεφάλαια («τροποποίηση της οδηγίας 2009/65/ΕΚ για τον συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με ορισμένους οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (ΟΣΕΚΑ) όσον αφορά τις λειτουργίες θεματοφύλακα, τις πολιτικές αποδοχών και τις κυρώσεις»), τομέας που αποτιμάται σε περίπου € 6,3 τρις, δεν κατάφερε να προκαλέσει αλλαγή στην κουλτούρα του κλάδου.
Ωστόσο, σε γενικές γραμμές εγκρίθηκαν οι αρχικές προτάσεις της Κομισιόν για βελτίωση της προστασίας των επενδυτών μέσω επιβολής αυστηρότερων κυρώσεων και αυστηρών διαδικασιών θεματοφυλακής, την ενίσχυση και εναρμόνιση των υφιστάμενων καθεστώτων στοχεύοντας στο περιορισμό του αρμπιτράζ. Πλέον, το Συμβούλιο πρέπει να υπερασπιστεί και να προστατεύσει τους επενδυτές ενάντια στα συμφέροντα των μεμονωμένων κρατών μελών.
Εντ Σνόουντεν: Όταν η προστασία της ελευθερίας των πολιτών μπορεί να σημαίνει και απώλεια του προσωπικού παραδείσου
Οι Πράσινοι για παροχή ασύλου και απονομή βραβείο Ζαχάρωφ στον Σνόουντεν
Οι πολίτες σε όλο τον κόσμο πληροφορήθηκαν με έκπληξη για ένα γιγαντιαίο σύστημα παρακολούθησης εκατομμυρίων πολιτών και οργανισμών, ακόμα και κυβερνήσεων, γραφείων του Ευρωκοινοβουλίου καθώς και πρεσβειών από τις κρατικές υπηρεσίες των ΗΠΑ σε συνεργασία με κρατικές υπηρεσίες άλλων χωρών. Οι πληροφορίες αυτές έγιναν γνωστές χάρη στον Εντ Σνόουντεν.
Ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο δήλωσε: «Μάθαμε για την βίαιη παραβίαση των ελευθεριών μας χάρη στην αυτοθυσία ενός ανθρώπου ο οποίος θα μπορούσε να απολαμβάνει υψηλών αμοιβών και προνομίων αν δεν αποφάσιζε ότι άξιζε να τα θυσιάσει, χάνοντας τον δικό του προσωπικό παράδεισο, προκειμένου να προστατέψει τις ελευθερίες των πολιτών τόσο της δικής του χώρας όσο και ολόκληρου του πλανήτη. Ο Έντ Σνόουντεν δεν αποκόμισε προσωπικά οφέλη ή πλούτισε από την ενημέρωση για τις παρακολουθήσεις. Αντιθέτως, έχασε την προσωπική του άνεση και την οικογενειακή του ευημερία, έχασε την ιθαγένειά του και διώκεται σήμερα με βαριές κατηγορίες για να μην τολμήσει να κάνει το ίδιο κάποιος άλλος. Παραμένει περιορισμένος σε ένα χώρο αεροδρομίου. Αντί να διώκονται αυτοί που παραβίασαν τη νομοθεσία και τις ελευθερίες των πολιτών, ο Εντ Σνόουντεν δεν έχει ακόμα αναγνωστεί ως διωκόμενος για λόγους συνείδησης. Διότι πράγματι ακολούθησε τη συνείδησή του και δεν συμβιβάστηκε με τις εντολές των ανωτέρων του να παραβιάζει τον νόμο και το Σύνταγμα, τηρώντας την βασική αρχή της Νυρεμβέργης ότι «Τα άτομα έχουν διεθνείς υποχρεώσεις που υπερβαίνουν τις εθνικές υποχρεώσεις υπακοής».
Οι Πράσινοι στο Ευρωκοινοβούλιο έθεσαν το θέμα της παροχής από την ΕΕ ασύλου και διαβατηρίου στον Εντ Σνόουντεν για τις υπηρεσίες που προσέφερε στην προστασία των ελευθεριών και των δικαιωμάτων των πολιτών. Δυστυχώς, η πλειοψηφία των ευρωβουλευτών δεν υιοθέτησε την πρόταση-τροπολογία για παροχή ασύλου που υποστήριξαν οι πράσινοι και οι αριστεροί ευρωβουλευτές κατά την συζήτηση στην Ολομέλεια της σχετικής έκθεσης που αφορούσε στις παρακολουθήσεις των πολιτών από τις υπηρεσίες των ΗΠΑ. Συζητάγαμε στο Ευρωκοινοβούλιο για ένα μεγάλο σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε χάρη στην αυτοθυσία ενός πολίτη, αλλά η πλειοψηφία των πολιτικών κομμάτων και των ευρωβουλευτών δεν τόλμησε να ζητήσει την παραχώρηση ασύλου σε αυτόν τον άνθρωπο που πίστεψε στον νόμο, το Σύνταγμα της χώρας του αλλά και σε όσα διακηρύσσει η Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Η Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο θα συνεχίσει να ζητάει την παραχώρηση ασύλου στον Σνόουντεν καθώς και του καθεστώτος προστασίας που συνεπάγεται αυτό, αλλά σχεδιάζει επίσης να τον προτείνει ως υποψήφιο για την απονομή του Βραβείου Ζαχάρωφ που το Ευρωκοινοβούλιο απονέμει κάθε χρόνο σε όσους αγωνίζονται για τον
Πιο αυστηροί κανόνες για το πακέτο και τα πρόσθετα καπνού
Η Επιτροπή Περιβάλλοντος, Δημόσιας Υγείας κι Ασφάλειας Τροφίμων υπερψήφισε στις 10 Ιουλίου ένα σχέδιο νομοθεσίας που αφορά στα προϊόντα καπνού. Οι Πράσινοι υπερψήφισαν την φιλόδοξη αναθεώρηση της υπάρχουσας Οδηγίας για τα Προϊόντα Καπνού που ισχύει εδώ και 12 χρόνια. Ενώ οι στατιστικές δείχνουν ότι συνολικά ο αριθμός των καπνιστών μειώνεται συνολικά στην ΕΕ, υπάρχει ανησυχία για την αύξηση του καπνίσματος στις ηλικίες 15-25. Το κάπνισμα παραμένει η κύρια αιτία θανάτου στην ΕΕ από αυτές που θα μπορούσαν να αποτραπούν. Πολλοί φορείς, επιστημονικές και ιατρικές ενώσεις υποστήριξαν τις αλλαγές που υιοθετούνται με το σχέδιο νομοθεσίας, ενώ έντονη ήταν η προσπάθεια της καπνοβιομηχανίας να αποτρέψει μια παρόμοια νομοθεσία. Μεταξύ των αλλαγών που υιοθετήθηκαν – και πάνε ένα βήμα παραπέρα από την πρόταση της Κομισιόν – είναι η κατηγοριοποίηση των πρόσθετων που χρησιμοποιούνται σε «θετική λίστα» μόνο εφόσον ικανοποιούν πολύ αυστηρά κριτήρια, ρυθμίσεις σε σχέση με ορισμένα πρόσθετα γεύσης (menthol) που χρησιμοποιούν ορισμένες εταιρίες καθώς και η κάλυψη του 75% της επιφάνειας των πακέτων τσιγάρων και του καπνού με κείμενο και εικόνα προειδοποίησης για τους κινδύνους από το κάπνισμα. Οι Πράσινοι παρόλα αυτά αποδοκίμασαν την μετάθεση στα κράτη μέλη της ευθύνης σχεδιασμού της προειδοποίησης που θα υπάρχει πάνω στο πακέτο.
Κομισιόν προς ΥΠΕΚΑ: να μη προκληθεί άλλη ζημιά στον υγρότοπο της Αλυκής Κίτρους!
Απάντηση σε ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου, σχετικά με την οικοπεδοποίηση περιοχής στην παραλία Κορινού Πιερίας
Ενδιαφέρουσες απαντήσεις δίνει ο Ευρωπαίος Επίτροπος Περιβάλλοντος κ. Potočnikσε ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου, ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, με την οποία ζήτησε την παρέμβαση της Κομισιόν σχετικά με την απόπειρα περιορισμού των ορίων του Καταφυγίου Άγριας Ζωής (ΚΑΖ) Αλυκής Κίτρους προκειμένου να διευκολυνθεί η κατασκευή παραθαλάσσιου οικισμού στην περιοχή.
Στη σχετική ερώτηση αναφερόταν αφενός στην εισήγηση της Διεύθυνσης Δασών Πιερίας για περιορισμό των ορίων του ΚΑΖ ώστε να επιτραπεί η οικοπεδοποίηση και αφετέρου στην έκθεση καταγραφής της ορνιθοπανίδας του Φορέα Διαχείρισης Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα, η οποία σε αντίθεση με την έκθεση της Διεύθυνσης Δασών, τεκμηριώνει την ύπαρξη σημαντικών ειδών. Ο ευρωβουλευτής ζητούσε να μάθει αν η Κομισιόν είχε σχετική ενημέρωση και τι μέτρα επρόκειτο να λάβει ώστε να μην καταστραφούν περαιτέρω οι συγκεκριμένες περιοχές και να αποκατασταθούν οι βλάβες που προκλήθηκαν το 2011.
Στην απάντησή του, εκ μέρους της Κομισιόν, ο Επίτροπος Περιβάλλοντος κ. Potočnikεπιβεβαιώνει ότι «η περιβαλλοντική άδεια για προπαρασκευαστικά έργα υποδομής για την οικοπεδοποίηση είχε ανακληθεί και τα έργα είχαν σταματήσει, δεδομένου ότι προκάλεσαν σημαντική φθορά των ενδιαιτημάτων και λοιπών υδροβιότοπων εντός της ζώνης ειδικής προστασίας (ΖΕΠ)».Θετική εξέλιξη αποτελεί το γεγονός ότι οι ελληνικές αρχές ζήτησαν από τον κύριο του έργου να υποβάλει αίτηση για αναθεώρηση της άδειας που θα λαμβάνει πλήρως υπόψη τα ορνιθολογικά στοιχεία που συλλέγονται από τον φορέα διαχείρισης του εθνικού πάρκου Δέλτα Αξιού-Λουδία-Αλιάκμονα ή της ΖΕΠ GR1220010 “Αξιός - Λουδίας – Δέλτα Αλιάκμονα – Αλυκή Κίτρους»και θα προβλέπει ρητώς την αποκατάσταση των πληγέντων ενδιαιτημάτων των πτηνών για τα οποία έχει οριστεί η ΖΕΠ.
Παρόλα αυτά, η ανησυχία του κ. Potočnik για την τήρηση της ευρωπαικής νομοθεσίας στον Κορινό Πιερίας είναι φανερή στην απάντησή του. Καθώς η θέσπιση των ορίων του ΚΑΖ είναι ελληνική αρμοδιότητα, ο κ. Potočnik τονίζει ότι οποιαδήποτε απόφαση σχετικά με το ΚΑΖ «δεν θα πρέπει να υπονομεύει την προστασία της ΖΕΠ», η οποία πρέπει να βασίζεται σε έγκυρα ορνιθολογικά στοιχεία και να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Δηλώνει επίσης ότι «η Επιτροπή θα ερευνήσει περαιτέρω με τις ελληνικές αρχές σχετικά με το θέμα αυτό και σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για την αποκατάσταση της περιοχής».
Επιβεβαιώνει τέλος, μετά από σχετική ερώτηση, τη δυνατότητα αντισταθμιστικών μέτρων για τις βεβαιωμένες ιδιοκτησίες εντός της συγκεκριμένης περιοχής, ως επιλέξιμες δράσεις στο πλαίσιο των υφιστάμενων ευρωπαϊκών Ταμείων με στόχο να αποκατασταθεί και διατηρηθεί το οικοσύστημα.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά: «Είμαστε ικανοποιημένοι με την αποφασιστικότητα της Επιτροπής να προστατέψει και αποκαταστήσει τη ΖΕΠ, αλλά όχι και με το ΥΠΕΚΑ που δεν έχει ακόμη αποφασίσει αν θα δεχτεί ή αν θα απορρίψει την ανεπαρκή εισήγηση της Διεύθυνσης Δασών Πιερίας για περιορισμό των ορίων του ΚΑΖ. Ελπίζουμε ότι θα υποστηριχθεί το έργο του Φορέα Διαχείρισης που τεκμηρίωσε με αξιόπιστο τρόπο την ορνιθολογική αξία της περιοχής και θα εισακουστούν οι απόψεις του Προέδρου του. Ο οικισμός είναι ασύμβατος με την αξία της βιοποικιλότητας των πουλιών που φωλιάζουν εκεί και αν δεν ανταποκριθεί το ΥΠΕΚΑ στις υποχρεώσεις του, δεν θα διστάσουμε να ξαναφέρουμε το θέμα στα Ευρωπαϊκά όργανα. Είναι σημαντικό το γεγονός ότι η Κομισιόν επιβεβαιώνει ότι υπάρχουν διαθέσιμα αντισταθμιστικά μέτρα για τις βεβαιωμένες ιδιοκτησίες εντός της συγκεκριμένης περιοχής, ως επιλέξιμες δράσεις στο πλαίσιο των υφιστάμενων ευρωπαϊκών Ταμείων με στόχο να αποκατασταθεί και διατηρηθεί το οικοσύστημα».
Ακολουθεί η ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου και η απάντηση του κ. Potočnik
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-005957/2013 προς την Επιτροπή
Θέμα: Νέες εξελίξεις σχετικά με την οικοπεδοποίηση περιοχής του Δικτύου Natura 2000 στην παραλία Κορινού Πιερίας
«Πρότυπος» παραθεριστικός οικισμός επιχειρήθηκε να κατασκευαστεί στον Κορινό Πιερίας, μέσα στα όρια του Καταφυγίου Άγριας Ζωής (ΚΑΖ) Αλυκής Κίτρους (ΦΕΚ 177/τ.B’/31.3.1988), όπου σύμφωνα με τον Ν. 2637/98 (ΦΕΚ 200/Α/27-8-1998) απαγορεύεται η ένταξή του σε πολεοδομικό ή ρυμοτομικό σχεδιασμό. Η Επιτροπή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση[1], είχε δηλώσει ότι θα επικοινωνήσει με τις ελληνικές αρχές προκειμένου να πληροφορηθεί σχετικά με τη συμμόρφωση με την νομοθεσία ΕΕ για τη φύση. Από τότε σταμάτησε οποιαδήποτε εργασία στην συγκεκριμένη περιοχή του Δικτύου Natura 2000 (GR1220010). Πρόσφατα, όμως, υπήρξαν κινήσεις για αλλαγή του καθεστώτος προστασίας, ιδιαίτερα για περιορισμό των ορίων του ΚΑΖ Αλυκής Κίτρους. Η Διεύθυνση Δασών Πιερίας εξέδωσε το Δεκέμβριο 2012 θετική εισήγηση για την τροποποίηση των ορίων[2], χωρίς τα συμπληρωματικά στοιχεία που είχε ζητήσει η Διεύθυνση Συντονισμού και Επιθεώρησης Δασών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης[3]. Με έγγραφό της η Διεύθυνση Συντονισμού απέφευγε να πάρει θέση και ζητούσε η νέα έκθεση να αποσταλεί κατευθείαν στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Για την περιοχή, όμως, υπάρχει πρόσφατη έκθεση καταγραφής της ορνιθοπανίδας που εκπόνησε ο Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα[4], η οποία έρχεται σε αντίθεση με την έκθεση της Διεύθυνσης Δασών, καθώς τεκμηριώνει την ύπαρξη σημαντικών ειδών που πληρούν τα κριτήρια χαρακτηρισμού της περιοχής ως Ζώνης Ειδικής Προστασίας, σύμφωνα με την οδηγία 2009/147/EΚ.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Είχε ενημέρωση από τις ελληνικές αρχές το 2011 αλλά και για πρόσφατες εξελίξεις; Συμφωνεί ότι οποιαδήποτε αλλαγή του καθεστώτος προστασίας παραβιάζει την ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία, όπως την οδηγία 2009/147/EΚ, ιδιαίτερα την οδηγία 92/43/ΕΟΚ (άρθρο 6), καθώς θα επιτρέψει την καταστροφή ευαίσθητων οικολογικά περιοχών διεθνούς σημασίας;
2. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να μην καταστραφούν περαιτέρω οι συγκεκριμένες περιοχές και να αποκατασταθούν οι βλάβες που προκλήθηκαν το 2011;
3. Υπάρχει η δυνατότητα αντισταθμιστικών μέτρων για τις βεβαιωμένες ιδιοκτησίες εντός της συγκεκριμένης περιοχής, ως επιλέξιμες δράσεις στο πλαίσιο των νέων ευρωπαϊκών διαρθρωτικών και επενδυτικών ταμείων ή από άλλες πηγές ευρωπαϊκής χρηματοδότησης με στόχο να αποκατασταθεί και διατηρηθεί το οικοσύστημα;
Απάντηση του κ. Potočnik εξ ονόματος της Επιτροπής (9.7.2013)
Σε απάντηση στο αίτημά της, η Επιτροπή ενημερώθηκε από τις ελληνικές αρχές ότι η περιβαλλοντική άδεια για προπαρασκευαστικά έργα υποδομής για την οικοπεδοποίηση στην οποία αναφέρεται το Αξιότιμο Μέλος είχε ανακληθεί και τα έργα είχαν σταματήσει, δεδομένου ότι προκάλεσαν σημαντική φθορά των ενδιαιτημάτων και λοιπών υδροβιότοπων εντός της ζώνης ειδικής προστασίας (ΖΕΠ) GR1220010 «Αξιός-Λουδίας-Δέλτα Αλιάκμονα – Αλυκή Κίτρους». Οι ελληνικές αρχές ενημέρωσαν επίσης ότι έχουν ζητήσει από τον κύριο του έργου να υποβάλει αίτηση για αναθεώρηση της άδειας που θα λαμβάνει πλήρως υπόψη τα ορνιθολογικά στοιχεία που συλλέγονται από τον φορέα διαχείρισης του εθνικού πάρκου Αξιός-Λουδίας-Δέλτα Αλιάκμονα και θα προβλέπει ρητώς την αποκατάσταση των πληγέντων ενδιαιτημάτων των πτηνών για τα οποία έχει οριστεί η Ζώνη Ειδικής Προστασίας.
Η Επιτροπή δεν είναι ενήμερη σχετικά με προτάσεις για την αλλαγή των ορίων του ΚΑΖ Αλυκής Κίτρους, η οποία αποτελεί θέμα εθνικής αρμοδιότητας. Ωστόσο, οποιαδήποτε σχετική απόφαση δεν θα πρέπει να υπονομεύει την προστασία της ΖΕΠ, η οποία πρέπει να βασίζεται σε έγκυρα ορνιθολογικά στοιχεία και να συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις του άρθρου 4 της οδηγίας 2009/147/ΕΟΚ [5] περί πτηνών και του άρθρου 6 της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ [6] περί ενδιαιτημάτων. Η Επιτροπή θα ερευνήσει περαιτέρω με τις ελληνικές αρχές σχετικά με το θέμα αυτό και σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται για την αποκατάσταση της περιοχής.
Δυνατότητες χρηματοδότησης σε περιοχές του Δικτύου Natura 2000 στο πλαίσιο των υφιστάμενων ενωσιακών Ταμείων (2007-2013) καθορίζονται στο σχετικό εγχειρίδιο οδηγιών που εκδίδεται από την Επιτροπή [7]. Οι αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες γης αποτελούν επίσης θέμα το οποίο θίγεται στο αίτημα της Επιτροπής. Οι διατάξεις για τα νέα Ταμεία της ΕΕ δεν έχουν εκδοθεί ακόμη.
[1] Σχετική ερώτηση προς την Επιτροπή E-009839/2011 (http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=WQ&reference=E-2011-009839&language=EL)
[2] Έγγραφο με αριθ. πρωτ. 12615/3-12-2012.
[3] Έγγραφο με αριθ. πρωτ. 85715/15-11-2012.
[4] Έκθεση καταγραφής της ορνιθοπανίδας στο χώρο των παρεμβάσεων οδοποιίας εντός της Ζώνης Ειδικής Προστασίας (ΖΕΠ) GR1220010 και του καταφυγίου άγριας ζωής (ΦΕΚ 177/τ.B’/31.3.1988) ΚΑΖ στην περιοχή του Κορινού Νομού Πιερίας. Περίοδος καταγραφών: Ιανουάριος – Μάϊος 2013. Φορέας Διαχείρισης Δέλτα Αξιού – Λουδία – Αλιάκμονα. http://www.axiosdelta.gr/Default.aspx?tabid=922&language=el-GR
[5] Οδηγία 2009/147/EΚ (κωδικοποιημένη έκδοση που αντικαθιστά την οδηγία 79/409/EΟΚ), ΕΕ L20 της 26.1.2010, σ. 7.
[6] Οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου της 21ης Μαΐου 1992 για τη διατήρηση των φυσικών ενδιαιτημάτων και της άγριας πανίδας και χλωρίδας. ΕΕ L 206 της 22.7.1992
[7] http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/financing/docs/financing_natura2000_el.pdf
Χρησιμοποιούνται επικίνδυνα μπάζα από ιστορικό μνημείο για κατασκευή Μαρίνας στα Λιμενάρια της Θάσου;
Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου, για τα έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ
Ζητήματα νομιμότητας και δημόσιας υγείας στο έργο κατασκευής Καταφυγίου Τουριστικών Σκαφών στα Λιμενάρια της Θάσου, θέτει με ερώτησή του προς την Κομισιόν ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο Ν. Χρυσόγελος.
Σύμφωνα με πληροφορίες κατοίκων της Θάσου, φορτηγά μετέφεραν υλικό στον υπό κατασκευή λιμενοβραχίονα της Μαρίνας από την περιοχή «Βούβες», που κατά το παρελθόν έχει κακοποιηθεί, καθώς λειτουργούσε εκεί χωματερή, η οποία δεν έχει απορρυπανθεί. Επίσης η περιοχή είναι χαρακτηρισμένη ως «ιστορικός τόπος» και εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρύτερου μεταλλευτικού μνημείου «Παλατάκι - Μεταλλευτικό Συγκρότημα Θάσου» που έχει χαρακτηρισθεί ως Μνημείο Νεότερων Χρόνωνκαι έργο τέχνης το οποίο χρειάζεται ειδική κρατική προστασία. Στην ίδια περιοχή εντοπίστηκαν ευρήματα αρχαίας μεταλλευτικής δραστηριότητας.
Δημιουργούνται προφανώς εύλογες ανησυχίες σχετικά μετη δημόσια υγεία, ιδιαίτερα των λουομένων της περιοχής, λόγω της χρήσης μεταλλευτικών σκωριών, μεταλλευτικών σωρών από υπολείμματα παλιότερης μεταλλευτικής δραστηριότητας που περιλάμβαναν ψευδάργυρο, μόλυβδο και άλλα τοξικά μέταλλα.
Όμως σοβαρές ανησυχίες δημιουργούνται και για την αλλοίωση του ανάγλυφου του ιστορικού τόπου από τις εκτεταμένες εκχωματώσεις. Δυστυχώς, το ζήτημα της προστασίας και ανάδειξης του ευρύτερου μεταλλευτικού μνημείου «Παλατάκι - Μεταλλευτικό Συγκρότημα Θάσου» αποτελεί μια ιστορία λαθών και αδράνειας. Σε ερώτηση του προηγούμενου ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων, Μ. Τρεμόπουλου, η Κομισιόν είχε απαντήσει ότι «η Επιτροπή ενθαρρύνει τη συνεργασία μεταξύ των πολιτιστικών παραγόντων από διάφορα κράτη μέλη, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς, παραδείγματος χάριν με την εκτέλεση έργων που αποσκοπούν στην προβολή χώρων με πολιτιστική σημασία ή στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, υπό τον όρο ότι πληρούνται τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις που αναφέρονται στον οδηγό προγραμμάτων. Η Επιτροπή παρέχει επίσης πληροφορίες και βοήθεια σε πολιτιστικούς παράγοντες που ενδιαφέρονται να υποβάλουν αίτηση για χρηματοδότηση από το πρόγραμμα πολιτισμού μέσω των πολιτιστικών σημείων επαφής που έχουν συσταθεί σε όλες τις χώρες οι οποίες συμμετέχουν στο πρόγραμμα»[1]. Ωστόσο, οι τοπικές αρχές δεν κινητοποιήθηκαν, ούτε όταν το μνημείο πέρασε στα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα και από εκεί στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο φαίνεται ότι ετοιμάζει σχετική εκποίηση σε τιμή ευκαιρίας! Ούτε η πρόσφατη Διεθνής Ημερίδα που πραγματοποιήθηκε εντός του μνημείου με την ευθύνη της διοργάνωσης να έχει επιτροπή κατοίκων για τη διάσωση του μνημείου, ούτε τα πρόσφατα ψηφίσματα από το ΕΜΠ, το ΔΠΘ, αλλά και των
Αποεπένδυση από τον άνθρακα τώρα!
Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για την ευρωπαϊκή πολιτική χρηματοδότησης νέων ανθρακικών μονάδων
Το γεγονός ότι η οικονομική βιωσιμότητα νέων ανθρακικών μονάδων παραγωγής ενέργειας είναι ασύμβατη με τους κλιματικούς στόχους της ΕΕ, ενώ παράλληλα αυτές θα κοστίσουν ακριβά στις οικονομίες και τους πολίτες των Κρατών Μελών, θέτει με ερώτησή του προς την Κομισιόν ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων /Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.
Με στόχο να αντιμετωπιστεί η κλιματική αλλαγή, τόσο ο πρόεδρος Ομπάμα όσο και η Παγκόσμια Τράπεζα ανακοίνωσαν αλλαγές πλεύσης σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση νέων ανθρακικών μονάδων. Αντιθέτως, η πολιτική δανεισμού της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής υπονομεύει στην πράξη το στόχο περιορισμού της ανόδου της θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω από τους 2°C. Hστάση αυτή προκαλεί εύλογες απορίες όχι μόνο γιατί η ΕΕ υπήρξε πρωτοπόρος στον τομέα της προστασίας του κλίματος, αλλά και γιατί η οικονομική βιωσιμότητα νέων λιγνιτικών μονάδων που θα τεθούν σε λειτουργία μετά το 2020 έρχεται σε σύγκρουση με τους ισχύοντες στόχους της ΕΕ για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) το 2050 κατά 80-95% σε σχέση με το 1990.
Όπως δείχνει πρόσφατη επιστημονική έκθεση του WWF Ελλάς, η επένδυση της ΔΕΗ σε δύο νέες λιγνιτικές μονάδες (Πτολεμαΐδα-5 και Μελίτη-2) είναι όχι μόνο κλιματικά αλλά και οικονομικά ασύμφορη, εάν η Ελλάδα τηρήσει τις δικές της δεσμεύσεις ως προς την ενεργειακή της πολιτική για τις επόμενες τρεις δεκαετίες.
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι τιμές δικαιωμάτων εκπομπών CO2 που χρησιμοποιήθηκαν στους υπολογισμούς οι οποίοι οδήγησαν στο παραπάνω συμπέρασμα, είναι αυτές που αντιστοιχούν στο «σενάριο αναφοράς» του Οδικού Χάρτη για την Ενέργεια 2050 της ΕΕ, δηλ στο πιο αισιόδοξο σενάριο για το λιγνίτη. Το σενάριο αυτό θα οδηγήσει σε μείωση εκπομπών CO2 το 2050 σε σχέση με το 1990 κατά 40%, ποσοστό πολύ χαμηλότερο του 80-95%, για το οποίο έχει δεσμευτεί η ΕΕ. Επομένως αν τηρηθούν οι στόχοι για διείσδυση των ΑΠΕ και μείωση εκπομπών CO2, η ζημία για τις νέες ανθρακικές μονάδες προβλέπεται να είναι πολύ μεγαλύτερη κι από αυτή που παρουσιάζει η έκθεση του WWFΕλλάς.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Μεταξύ 2007 και 2011, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δάνεισε 15 δις ευρώ για την κατασκευή νέων ανθρακικών μονάδων, 200 εκ ευρώ περισσότερα από το ποσό με το οποίο συγχρηματοδότησε νέα έργα ΑΠΕ το ίδιο χρονικό διάστημα. Σήμερα η ΕΤΕπ προσανατολίζεται στη θέσπιση ορίου εκπομπών περίπου 550 gCO2/KWhστις ανθρακικές μονάδες που συγχρηματοδοτεί, αλλά η Γερμανική Τράπεζα KfWσυγχρηματοδοτεί τη νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα Vστη Δυτική Μακεδονία, όπου οι εκπομπές CO2 θα φτάνουν τα 1050 gCO2/KWh!
Τη στιγμή που η συγκέντρωση CO2 στην ατμόσφαιρα ξεπερνά τα 400 ppm, η πολιτική αυτή είναι εντελώς λάθος. Οι τεράστιες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής, τομέας στον οποίο η ΕΕ ήταν κάποτε πρωτοπόρος, απαιτούν πολύ πιο τολμηρές πολιτικές αποεπένδυσης από τον άνθρακα, όπως ήδη ανακοίνωσε ο πρόεδρος Ομπάμα για τις ΗΠΑ. Πολλά από τα κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και οι Κανονισμοί για τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία για την περίοδο 2014-2020 μιλούν για προώθηση μιας «οικονομίας χαμηλού άνθρακα», δηλαδή για μείωση της χρήσης άνθρακα (πετρέλαιο, κάρβουνο και λιγνίτη) στην παραγωγή ενέργειας.
Η μείωση του 80-95% στις εκπομπές CO2 το 2050 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 για την οποία η ΕΕ έχει δεσμευθεί, δε θα επιτευχθεί μαγικά. Απαιτούνται, μεταξύ άλλων, δραστικές αλλαγές στις πρακτικές χρηματοδότησης εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και των μεγάλων εμπορικών Ευρωπαϊκών Τραπεζών, καθώς και πολύ πιο ξεκάθαρα μηνύματα προς όλους τους επενδυτές στον τομέα της ενέργειας. Πολλώ δε μάλλον όταν υπάρχουν μελέτες που αποδεικνύουν ότι απλώς η τήρηση των στόχων διείσδυσης Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και μείωσης των εκπομπών CO2 στην Ελλάδα καθιστούν νέες λιγνιτικές μονάδες που θα λειτουργήσουν σε 7 και 8 χρόνια από σήμερα, οικονομικά μη βιώσιμες. Τόσο το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης όσο και το Ταμείο Συνοχής, με την πίεση και των Πράσινων, θα χρηματοδοτήσουν το διάστημα 2014-2020 με σημαντικά ποσά έργα εξοικονόμησης ενέργειας και προώθησης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στα δημόσια κτίρια, τις κατοικίες και τις μεταφορές όπως και στις επιχειρήσεις.
Η ευρωπαϊκή και εθνική ενεργειακή και κλιματική πολιτική πρέπει επιτέλους να αποκτήσουν συνοχή προς την κατεύθυνση της αποεπένδυσης από τον άνθρακα. Δεν μπορεί για παράδειγμα την προηγούμενη εβδομάδα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να λαμβάνει μέτρα τα οποία θα οδηγήσουν στην αύξηση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, και την ίδια στιγμή τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να συγχρηματοδοτούν νέες ρυπογόνες μονάδες, οι οποίες το πιο πιθανό είναι να μετακυλήσουν το επιπλέον κόστος που θα κληθούν να πληρώσουν, στους καταναλωτές. Με την ερώτησή μου αυτή καλώ την Κομισιόν να προσεγγίσει με ένα συστηματικό τρόπο το ζήτημα της σύγκρουσης ανάμεσα στην οικονομική βιωσιμότητα νέων ανθρακικών μονάδων και τους στόχους μείωσης εκπομπών CO2.»
(Ακολουθεί ολόκληρο το περιεχόμενο της ερώτησης)
Θέμα: «Οικονομική βιωσιμότητα νέων ανθρακικών μονάδων και κλιματικοί στόχοι»
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές πολιτικής που ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρόεδρος Ομπάμα είναι οι αυστηρότατοι περιορισμοί στη χρηματοδότηση νέων ανθρακικών μονάδων σε τρίτες χώρες [1]. Στο ίδιο μήκος κύματος, η Παγκόσμια Τράπεζα σχεδιάζει να περιορίσει τη χρηματοδότηση νέων ανθρακικών μονάδων μόνο σε «σπάνιες περιπτώσεις» αντικατοπτρίζοντας την πολιτική της να αμβλύνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής [2]. Αντιθέτως η πολιτική δανεισμού της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής δε δείχνει συμβατή με το στόχο περιορισμού της ανόδου της θερμοκρασίας του πλανήτη κάτω από τους 2°C [3], πράγμα που προκαλεί απορίες δεδομένου κιόλας ότι η οικονομική βιωσιμότητα νέων λιγνιτικών σταθμών που θα τεθούν σε λειτουργία μετά το 2020 δείχνει να έρχεται σε σύγκρουση με τους διακηρυχθέντες κλιματικούς στόχους της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 το 2050 κατά 80-95% σε σχέση με το 1990 [4,5]. Όπως δείχνει επιστημονική έκθεση του WWFΕλλάς [6] η επένδυση της ΔΕΗ σε δύο νέες λιγνιτικές μονάδες (Πτολεμαΐδα-5 και Μελίτη-2) αποδεικνύεται ζημιογόνα και με οικονομικούς όρους, αρκεί η Ελλάδα να παραμείνει πιστή στις δικές της δεσμεύσεις ως προς την ενεργειακή της πολιτική για τις επόμενες τρεις δεκαετίες. Σημειώνεται ότι οι τιμές δικαιωμάτων εκπομπών που χρησιμοποιήθηκαν σε αυτή τη μελέτη, όπως άλλωστε και στον Οδικό Χάρτη 2050 του ΥΠΕΚΑ, είναι αυτές που αντιστοιχούν στο «σενάριο αναφοράς» του Οδικού Χάρτη για την Ενέργεια 2050 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Το σενάριο αυτό θα οδηγήσει σε μείωση εκπομπών CO2 το 2050 σε σχέση με το 1990 κατά 40%, ποσοστό πολύ χαμηλότερο του 80-95%, για το οποίο έχει δεσμευτεί η ΕΕ.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Με δεδομένες τις δεσμεύσεις της ΕΕ για μείωση των εκπομπών CO2 ως το 2050, σκοπεύει να εκπονήσει μελέτη που θα εκτιμά την οικονομική βιωσιμότητα νέων ανθρακικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που θα τεθούν σε λειτουργία μετά το 2020;
2. Θεωρεί πως η συνεχιζόμενη χρηματοδότηση ανθρακικών μονάδων από την ΕΤΕπ είναι συμβατή με την επίτευξη των κλιματικών στόχων της ΕΕ;
3. Εξετάζει το ενδεχόμενο να ακολουθήσει το σχετικό παράδειγμα του προέδρου Ομπάμα και να ζητήσει τον τερματισμό χρήσης κοινοτικών πόρων για χρηματοδότηση ανθρακικών μονάδων σε τρίτες χώρες;
[3] http://www.wwf.eu/index.cfm?209179/EIB-Supports-for-fossil-fuel
[4] http://ec.europa.eu/energy/energy2020/roadmap/index_en.htm
[5] http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/ec/110889.pdf
Η Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης ενέκρινε τον Κανονισμό του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2014-2020
Ο Νίκος Χρυσόγελος συμμετείχε ενεργά στην διαμόρφωσή του
Ολοκληρώθηκε την Τετάρτη 10 Ιουλίου η ψήφιση από την Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου του πακέτου Κανονισμών που αφορούν στα δύο βασικά ευρωπαϊκά Ταμεία, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής. Ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, ένας από τους αντιπροέδρους της Επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης και εισηγητής των Πράσινων σε θέματα πολιτικής συνοχής και του Ταμείου Συνοχής συμμετείχε ενεργά στη διαμόρφωση του Κανονισμού του Ταμείου Συνοχής. Αρκετές από τις προτάσεις του υπερψηφίστηκαν από την Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης κι ενσωματώθηκαν στην τελική πρόταση. Συμμετείχε επίσης, στον τρίλογο, τον θεσμοθετημένο δηλαδή διάλογο μεταξύ Ευρωκοινοβουλίου, Κομισιόν και Συμβουλίου για την οριστικοποίηση από τους τρεις αυτούς ευρωπαϊκούς θεσμούς ενός κοινού τελικού σχεδίου Κανονισμού. Το αποτέλεσμα του διαλόγου ήταν ικανοποιητικό, παρά τις προσπάθειες του Συμβουλίου να αποδυναμώσει αρκετές από τις υιοθετημένες από το Ευρωκοινοβούλιο θέσεις. Η Ομάδα των Πράσινων υπερψήφισε το τελικό σχέδιο Κανονισμού για το ταμείο Συνοχής όπως αυτό διαμορφώθηκε.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε, αμέσως μετά την υπερψήφιση του Κανονισμού του Ταμείου Συνοχής:
"Η σημερινή υπερψήφιση από την Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης του Κανονισμού του Ταμείου Συνοχής για την περίοδο 2014-2020 στη βάση της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί, μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις, μεταξύ Ευρωκοινοβουλίου, Κομισιόν και Συμβουλίου μας γεμίζει ικανοποίηση. Σε μια περίοδο που λόγω της κρίσης και των πολιτικών λιτότητας που ακολουθούνται αυξάνονται οι ανισότητες και αποκλίνουν αντί να συγκλίνουν μεταξύ τους τα κράτη μέλη και οι ευρωπαϊκές περιφέρειες, η ευρωπαϊκή πολιτική συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην αλλαγή της κατάστασης. Να βοηθήσουν στην δημιουργία θέσεων εργασίας, να αναζωογονήσουν με βιώσιμο τρόπο την οικονομία και να πετύχουν την μείωση του χάσματος τόσο μεταξύ περιφερειών και κρατών μελών όσο και στο εσωτερικό τους, να συμβάλλουν στη δημιουργία θέσεων εργασίας και να
Νέα σελίδα για τους Οικολόγους Πράσινους μετά το συνέδριο της επανεκκίνησης
Βίντεο από την συνέντευξη τύπου που έδωσαν οι Οικολόγοι Πράσινοι στα γραφεία τους μετά την πραγματοποίηση του συνεδρίου της επανεκκίνησης, που ολοκληρώθηκε την Κυριακή 7/7/2013. Μια νέα, ελπιδοφόρα σελίδα γυρίζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι μετά το συνέδριο κι αυτό σημαίνει: άνοιγμα στην κοινωνία, κατάθεση ενός εναλλακτικού σχεδίου διεξόδου από την κρίση, ισχυρή παρουσία σε ευρωκοινοβούλιο, Βουλή κι Αυτοδιοίκηση.
More...
Αυτά τα παιδιά θα έχουν ελληνική ιθαγένεια;
Καμπάνια, με την υποστήριξη του Νίκου Χρυσόγελου, στα σοσιαλ μίντια και παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού με πρωταγωνιστές παιδιά που ζουν στην Ελλάδα αλλά είναι παιδιά μεταναστών, έχουν γεννηθεί εδώ ή έχουν πάει σχολείο και μεγαλώσει στην Ελλάδα, παιδιά που μεγαλώνουν με όνειρο ότι...θα αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια!
Δείτε τα 5 βίντεο με πρωταγωνιστές τα δικά μας παιδιά:
Το συνέδριο των Οικολόγων Πράσινων έδωσε σαφείς απαντήσεις
Του Νίκου Χρυσόγελου
Μια νέα, ελπιδοφόρα σελίδα γυρίζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι μετά το μαζικό και κρίσιμο συνέδριο της επανεκκίνησης, το Σαββατο- Κύριακο 6 και 7 Ιουλίου, στέλνοντας σαφές πολιτικό μήνυμα για άνοιγμά τους στην κοινωνία, με κατάθεση ενός εναλλακτικού σχεδίου διεξόδου από την κρίση. Έθεσαν ως στόχο τους να μπορέσουν να παίξουν οι Οικολόγοι Πρασινοι, μέσα από την δική τους αυτόνομη πολιτική παρουσία, ρόλο καταλύτη στις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις, σε ισορροπημένες μεταρρυθμίσεις κι ανατροπές προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος. Επιδιώκουν να πετύχουν ισχυρή παρουσία σε ευρωκοινοβούλιο, Βουλή κι Αυτοδιοίκηση για να αλλάξουν τις πολιτικές αλλά και τις πολιτικές ισορροπίες. Έδωσαν όμως οι σύνεδροι με πλειοψηφία πάνω από 80% και σαφείς απαντήσεις σε εσωκομματικά προβλήματα που ταλάνιζαν τους Οικολόγους Πράσινους επί μήνες.
Με το συνέδριο τελείωσε μια περίοδος αναστοχασμού και μπήκε με ξεκάθαρο τρόπο τέλος στην εσωστρέφεια. Επιβεβαιώθηκε ο συλλογικός χαρακτήρας των οργάνων και αποφασίστηκε ότι οι καταστατικές αλλαγές που εγκρίθηκαν με μεγάλη πλειοψηφία αλλά κι ανοικτά θέματα, θα μπουν σε δημοψηφισματική διαδικασία με συμμετοχή όλων των μελών, παράλληλα με τις διαδικασίες για την ανάδειξη των επικεφαλής για τις ευρωεκλογές. Όσο δε για όσους δημόσια μίλαγαν για σύγκρουση πολιτικών αντιλήψεων και μάχες που θα δίνονταν και δημοσιοποιούν διάφορα συνωμοσιολογικά σενάρια, αποδείχθηκε ότι η μόνη αντιπαράθεση που έγινε αφορούσε απαράδεκτες πρακτικές και οι ίδιοι ούτε αντιπαραθετική πρόταση κατέθεσαν ούτε στις πολιτικές συζητήσεις παρέμειναν. Αφού δεν μπόρεσαν να διαλύσουν ή να παρεμποδίσουν τη διεξαγωγή του συνεδρίου και τη λήψη αποφάσεων, επέλεξαν να το εγκαταλείψουν όταν διαπίστωσαν ότι οι σύνεδροι δεν θα επέτρεπαν κάτι τέτοιο. Σε κάθε περίπτωση δεν κατατέθηκε καν σε αντιπαράθεση κάποια άλλη πρόταση, επιβεβαιώνοντας ότι η όλη φασαρία δεν γίνονταν για πολιτικές αντιθέσεις αλλά για συνεχιστεί ο έλεγχος από μικροομάδες και πρακτικές που ήθελαν ένα μικρό, περιθωριακό αλλά ελεγχόμενο κόμμα, κάτι που καμία σχέση δεν έχει με πράσινους.
Το συνέδριο συζήτησε, επίσης, καταστατικές και οργανωτικές αλλαγές που πολιτικοποιούν τις διαδικασίες και τα όργανα του κόμματος και παρέπεμψε τις προτάσεις που υιοθετήθηκαν από τη μεγάλη πλειοψηφία των συνέδρων αλλά και θέματα ανοικτά σε δημοψήφισμα όπου θα συμμετάσχουν όλα τα μέλη και το οποίο θα υλοποιηθεί ταυτόχρονα με το δημοψήφισμα που θα αναδείξει τους επικεφαλής των ευρωεκλογών.
Καμία πρόταση δεν υπήρξε για αρχηγικό κόμμα, όπως γράφουν κάποιοι, συνεχίζοντας τις απαραδεκτες αλλά καταδικασμένες από το συνέδριο πρακτικές συντηρώντας φανταστικές "συγκρούσεις". Το μόνο σχέδιο αλλαγών που υπήρχε αναφέρεται στην πολιτικοποίηση των διαδικασιών και των οργάνων όπως οφείλει να κάνει ένα πολιτικό κόμμα, που έχει μάλιστα ευρωκοινοβουλευτική εκπροσώπηση. Οι προτάσεις που θα τεθούν στο δημοψήφισμα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων εκλογή πολιτικής γραμματείας από το συνέδριο, δημιουργία πανελλαδικού πολιτικού συμβουλίου στο οποίο θα συμμετέχουν τόσο εκπρόσωποι των περιφερειακών οργανώσεωεν όσο και εκπρόσωποι των εκλεγμένων σε θεσμούς. Επίσης προβλέπεται μεγαλύτερη και πιο άμεση συμμετοχή των μελών, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους, ώστε οι αποφάσεις που διαμορφώνονται να είναι αποτέλεσμα της συμμετοχικής δημοκρατίας και όχι κάποιων κολλητών ή κομματικών γραφειοκρατών. Μεγάλη έμφαση θα δοθεί και στην αξιοποίηση της ηλεκτρονικής διαδικασίας διαβούλευσης και συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων. Σε επόμενο συνέδριο θα συζητηθούν επίσης και θέματα συμμετοχής των απόδημων ελλήνων τόσο στις εκλογές όσο και -για όσους είναι κοντά στους πράσινους - στις κομματικές τους διαδικασίες.
Το συνέδριο τόνισε τη δέσμευση των Οικολόγων Πράσινων να δουλέψουν συστηματικά, σε συνεργασία με
Η χειραφέτηση της νεολαίας το κλειδί και το όραμα για το μέλλον.
Προσυνεδριακές εκδηλώσεις των Οικολόγων Πράσινων για τη νεολαία
Σειρά εκδηλώσεων με επίκεντρο τη νεολαία διοργάνωσαν οι Οικολόγοι Πράσινοι την Παρασκευή 5 Ιουλίου,εν όψει του Συνεδρίου Επανεκκίνησης που έλαβε χώρα το Σαββατοκύριακο 6-7 Ιουλίου στην Αθήνα. Οι εκδηλώσεις περιελάμβαναν ενημερωτική εκδήλωση στον πολυχώρο CAMPστην πλατεία Κοτζιά, μουσικοχορευτική παράσταση και δρώμενα από ζογκλέρ στο Μοναστηράκι, μουσική πορεία με ομάδα κρουστών και συνοδεία ζογκλέρ από το Μοναστηράκι έως το Θησείο, και συναυλία στο Θησείο.
Η νεολαία δέχεται τις πιο σκληρές επιπτώσεις της κρίσης, με την ανεργία των νέων στην Ελλάδα να φτάνειτο 60%, και εκατοντάδες χιλιάδες νέους να αντιμετωπίζουν με ανασφάλεια το μέλλον και με φόβο το παρόν. Η κρίση όμως παρουσιάζει μια μοναδική ευκαιρία για μια ριζική αλλαγή του τρόπου που ζούμε και καταναλώνουμε, για μια ριζοσπαστική αλλαγή του πώς οργανώνουμε την κοινωνία και την οικονομία. Το φως στην άκρη του τούνελ δεν είναι το τρένο, αλλά η αλλαγή σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Πρέπει να δώσουμε όραμα, αισιοδοξία και χειραφέτηση στη νεολαία για να πάρει το μέλλον στα χέρια της. Να οικοδομήσει με αυτοοργάνωση και συλλογική δουλειά το μέλλον που ονειρεύεται, πέρα από την κρίση και τη λιτότητα.
Η ενημερωτική εκδήλωση στον πολυχώρο CAMP (18.00-20.00) αφορούσε τη χειραφέτηση της νεολαίας, την απασχόληση και την επιχειρηματικότητα των νέων, τα δικαιώματα, την εκπαίδευση, την πολυπολιτισμικότητα και τη συμμετοχή των νέων στις δημοκρατικές διαδικασίες και τη λήψη αποφάσεων. Συντονιστής ήταν ο Βαγγέλης Δαβιτίδης,Διευθυντής του νεανικού περιοδικού «Υποβρύχιο», και συμμετείχαν ως ομιλητές/τριες οι: Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο,Michael Bloss, Εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Νέων Ευρωπαίων Πράσινων, Jerry Den Haan, Μέλος Δ.Σ. του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Νεολαίας, Εύα Σαββοπούλου, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Μανώλης Αφολάνιο - MCYinka, Εκπρόσωπος του Πολιτιστικού Κέντρου Αφρικάνικων Τεχνών ΑΝΑΣΑ, και Θάνος Μωυσιάδης, Γενικός Γραμματέας του Ινστιτούτου Έρευνας & Κατάρτισης Ευρωπαϊκών Θεμάτων.
Μετά το τέλος της ενημερωτικής εκδήλωσης στο CAMP, ακολούθησε μουσικοχορευτική παράσταση των UBUNTU και δρώμενα από τους ζογκλέρ Lazy Dayz. Την σκυτάλη πήρε στη συνέχεια η ομάδα κρουστών BATUCA και ξεκίνησε μουσική πορεία με συνοδεία των ζογκλέρ Lazy Dayz από το Μοναστηράκι έως το Θησείο. Στον πεζόδρομο της Ερμούκάτω από την πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο έλαβε χώρα η κεντρική συναυλία με τον DJAfanas,το συγκρότημα jujuμουσικής MILIKI XPRESS, και τους ΣΑΒΒΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ & PrimaveraenSalonico.
Ευχαριστούμε θερμά τον πολυχώρο CAMP (Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2, πλατεία Κοτζιά) για την ευγενική παραχώρηση της αίθουσας εκδηλώσεων.
· Δείτε φωτογραφίες από τις εκδηλώσεις εδώ
· Δείτε βίντεο από τις εκδηλώσεις στο Μοναστηράκι εδώ (UBUNTU και LAZY DAYZ), εδώ κι εδώ (BATUCAκαι LAZY DAYZ), και στο Θησείο εδώ (MILIKI XPRESS) κι εδώ (ΣΑΒΒΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΤΟΥ & PRIMAVERAENSALONICO).
· Δείτε την παρουσίαση της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγεςεδώ
· Δείτε την παρουσίαση του Πολιτιστικού Κέντρου Αφρικάνικων Τεχνών ΑΝΑΣΑεδώ
· Δείτε την παρουσίαση του Ινστιτούτου Έρευνας & Κατάρτισης Ευρωπαϊκών Θεμάτωνεδώ
· Δείτε το φυλλάδιο με τις προτάσεις της νεολαίας εδώ
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ:
Ο Βαγγέλης Δαβιτίδης,Διευθυντής του νεανικού περιοδικού «Υποβρύχιο», υπογράμμισε τη σημασία τέτοιων εκδηλώσεων που ενημερώνουν και θέτουν σε
Νέα σελίδα για τους Οικολόγους Πράσινους μετά το συνέδριο της Επανεκκίνησης
Η ώρα της αλλαγής για την Ελλάδα και την Ευρώπη είναι ΤΩΡΑ!
Μια νέα, ελπιδοφόρα σελίδα γυρίζουν οι Οικολόγοι Πράσινοι μετά το συνέδριο της επανεκκίνησης, που ολοκληρώθηκε την Κυριακή. Κι αυτό σημαίνει: άνοιγμα στην κοινωνία, κατάθεση ενός εναλλακτικού σχεδίου διεξόδου από την κρίση, ισχυρή παρουσία σε ευρωκοινοβούλιο, Βουλή κι Αυτοδιοίκηση.
Με το συνέδριο τελείωσε μια περίοδος αναστοχασμού και μπήκε τέλος στην εσωστρέφεια. Επιβεβαιώθηκε ο συλλογικός χαρακτήρας των οργάνων και αποφασίστηκε ότι οι καταστατικές αλλαγές που εγκρίθηκαν με μεγάλη πλειοψηφία, θα μπουν σε δημοψηφισματική διαδικασία σε όλα τα μέλη.
Τα αποτελέσματα του συνεδρίου των Οικολόγων Πράσινων, που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 6 και 7 Ιουλίου, παρουσίασαν ο συντονιστής της ΕΓ του κόμματος Μιχάλης Τρεμόπουλος, ο ευρωβουλευτής τους Νίκος Χρυσόγελος, η εκπρόσωπος Τύπου Βάσω Νάκου, ο συντονιστής της Επιτροπής πολιτικών προτεραιοτήτωνΓιάννης Παρασκευόπουλος και το μέλος της ΕΓΚωνσταντίνα Κοσμίδου, σε συνέντευξη Τύπου σήμερα.
Το συνέδριο τόνισε τη δέσμευση των Οικολόγων Πράσινων να δουλέψουν συστηματικά, σε συνεργασία με φορείς της κοινωνίας των πολιτών, για να ένα σχέδιο διεξόδου από την κρίση, με κοινωνικά δίκαια και ισορροπημένες πολιτικές και μέτρα. Το Εναλλακτικό Σχέδιο Διεξόδου από την κρίση, που επεξεργάζονται ήδη οι Οικολόγοι Πράσινοι, μπορεί να προωθηθεί από σήμερα, αν και δεν είναι στην ελληνική Βουλή, ακόμα από τη θέση της αντιπολίτευσης, αλλά και μέσα από μια μετεκλογική εναλλακτική διακυβέρνησηοικονομικής, κοινωνικής, περιβαλλοντικής και πολιτικής βιωσιμότητας.
Το συνέδριο αποφάσισε σχεδόν ομόφωνα και χωρίς να κατατεθεί διαφορετική πολιτική πλατφόρμα, πακέτο 4 πολιτικών κειμένων για:
- τις πολιτικές προτεραιότητες του κόμματος για το επόμενο διάστημα
- τις προτάσεις διεξόδου από την κρίση,
- την ανάγκη αλλαγής των ευρωπαϊκών πολιτικών και την προετοιμασία για ευρωεκλογές,
- τις προτάσεις για την Αυτοδιοίκηση και την προετοιμασία για τις αυτοδιοικητικές εκλογές.
Το συνέδριο συζήτησε, επίσης, καταστατικές και οργανωτικές αλλαγές που πολιτικοποιούν τις διαδικασίες και τα όργανα του κόμματος και παρέπεμψε τις προτάσεις που υιοθετήθηκαν από τη μεγάλη πλειοψηφία των συνέδρων σε δημοψήφισμα όπου θα συμμετάσχουν όλα τα μέλη και το οποίο θα υλοποιηθεί ταυτόχρονα με το δημοψήφισμα που θα αναδείξει τους επικεφαλής των ευρωεκλογών.
Από τη Δευτέρα 8 Ιουλίου οι Οικολόγοι Πράσινοι γυρνάνε σελίδα και επιστρέφουν σε μια εξωστρεφή πολιτική και κοινωνική πορεία, με στόχο να παρέμβουν δυναμικά τόσο στις πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις όσο και να συναντηθούν με ενεργούς πολίτες για να διαμορφώσουν από κοινού ένα πράσινο κόμμα με ισχυρή παρουσία στην αυτοδιοίκηση, το Ευρωκοινοβούλιο και την ελληνική Βουλή.
Το συνέδριο επιβεβαίωσε με πολύ μεγάλη πλειοψηφία την απόφαση του προηγούμενου τακτικού συνεδρίου στη Λαμία το Δεκέμβριο του 2012, για άνοιγμα των Οικολόγων Πράσινων στην κοινωνία και την πρόσκληση σε ενεργούς πολίτες που εκφράζονται από τις πράσινες προτάσεις να συμμετάσχουν ενεργά σε ένα νέο ξεκίνημα και τη δημιουργία ενός ανοικτού πράσινου κόμματος, που επιδιώκει να αλλάξει τους πολιτικούς συσχετισμούς και ισορροπίες, να συνεισφέρει σε λύσεις στα καθημερινά προβλήματα των πολιτών αλλά αντιπροσωπεύει και μια εναλλακτική λύση διεξόδου από την κρίση απέναντι στους σημερινούς μονοδρόμους και στις αδιέξοδες πολιτικές.
Το συνέδριο επιβεβαίωσε ότι οι Οικολόγοι Πράσινοι έχουν τη δική τους πολιτική αυτονομία και θα συμμετάσχουν αυτόνομα στις εκλογές, όποτε κι αν γίνουν και από κοινού με τους Ευρωπαίους Πράσινους για τις ευρωεκλογές, αφού ανήκουν σε αυτή την πολιτική οικογένεια και συνδιαμορφώνουν τις θέσεις της.
Το συνέδριο απαξίωσε με πλειοψηφία πάνω από 80% συμπεριφορές που δεν συμβάλουν στην καλή λειτουργία και τη δημόσια εικόνα του κόμματος, τις προσπάθειες να εμποδιστεί το άνοιγμα σε νέα μέλη καθώς και κάποιες συκοφαντικές αναφορές και πρακτικές που ταλάνισαν το χώρο το προηγούμενο διάστημα και τόνισε ότι «οι Οικολόγοι Πράσινοιέχουν ανοικτή πόρτα τόσο σε όσους θέλουν να συμμετάσχουν γιατί εκφράζονται από τις πράσινες πολιτικές όσο και σε όσους δεν θεωρούν ότι εκφράζονται από αυτές».
Μέσα στην εβδομάδα θα δοθούν στην δημοσιότητα τα