13616276 10206802707010370 975651513 o 2

Εκδήλωση των ΠΡΑΣΙΝΩΝ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ στο Μοναστηράκι, Σάββατο 9 Ιουλίου.

Συμμετείχαμε όπως και πολλοί άλλοι σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Μήνυμά μας που βρήκε σημαντική ανταπόκριση σε Έλληνες και άλλους Ευρωπαίους πολίτες που πέρασαν από εκεί: Να πάρουμε την υπόθεση της Ευρώπης στα χέρια μας.

group-stella-ato

Εμείς έχουμε πάρει την υπόθεση της Ευρώπης ζεστά και όχι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικρατούν στη χώρας αυτή την περίοδο. Αλλά γιατί θεωρούμε ότι είναι η ώρα να ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ, ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ από τα κάτω για να κάνουμε την Ευρώπη καλύτερη, πιο δημοκρατική, πιο συνεκτική, πιο δίκαιη, πιο βιώσιμη και οικολογική. Είναι η στιγμή να ξανα-εμπνευστούμε από την Ευρώπη και τους λόγους που οδήγησαν στην οικοδόμηση τους ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία ήταν αίτημα χιλιάδων πολιτών που διαδήλωναν το 1948 στα ερείπια μιας κατεστραμμένης Ευρώπης που μόλις είχε βγει από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο.

kosmos1

Να μην είναι οι εχθροί της δημοκρατίας, της κοινωνικής αλληλεγγύης, της οικολογίας, της συνεργασίας, να μην είναι οι εχθροί των ευρωπαϊκών αξιών οι μόνοι που μιλάνε για την Ευρώπη. Οι συνέπειες της απόφασης για Brexit, όσα αποκαλύπτονται για τις συνέπειες ενός GREXIT, όσα προκύπτουν από όσους επεξεργάζονταν ένα Σχέδιο Χ φανερώνουν τις τρομακτικές συνέπειες που μπορεί να υπάρξουν όχι μόνο από την έξοδο μιας χώρας από την Ευρωζώνη ή την ΕΕ αλλά πολύ περισσότερο αν διαλύονταν η ΕΕ.

karotsi

Η Ευρώπη πρέπει να ξανακερδίσει τις καρδιές και το μυαλό των πολιτών. Για να γίνει αυτό πρέπει εμείς οι πολίτες και οι δημιουργικές δυνάμεις να κάνουμε την υπόθεση μιας δημοκρατικής, κοινωνικής, οικολογικής, αλληλέγγυας Ευρώπης δική μας υπόθεση. Το να είμαστε σήμερα υπέρ της Ευρώπης δεν σημαίνει ότι αποδεχόμαστε την Ευρωπαϊκή Ένωση όπως είναι ή ότι συμφωνούμε με τις κυρίαρχες πολιτικές. Αν η αντίθεσή μας αφορά στις κυρίαρχες πολιτικές, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουμε τις πολιτικές αυτές, όχι να γκρεμίσουμε το σπίτι μας.

13616276_10206802709650436_225761453_o

√ Να πάρουμε οι πολίτες στα χέρια μας την προστασία των αξιών που οδήγησαν στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, να ενισχύσουμε την κοινωνική και δημοκρατική μεταρρύθμιση και να παλέψουμε για την παραπέρα κοινωνική, πολιτική, οικολογική ενοποίηση της Ευρώπης

√ Υποστηρίζουμε μια ευρωπαϊκή Συντακτική Συνέλευση με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Ευρωκοινοβουλίου, των εθνικών κοινοβουλίων και της κοινωνίας των πολιτών

tree-of-life-purple-rain
 
 
Άλλη μια απότομη προσγείωση για όσους/ες πίστευαν ή και συνεχίζουν ακόμα να πιστεύουν ότι Η ΕΞΟΔΟΣ από την Ευρωζώνη και το Ευρώ και η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΔΡΑΧΜΗ θα έκανε τη ζωή μας καλύτερη. Η συνέντευξη του Τζέιμς Γκάλμπρεϊθ στον Γιάννη Παλαιολόγο της Κυριακάτικης Καθημερινής είναι αποκαλυπτική:
 
Τρομακτικές οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές συνέπειες του εγχειρήματος με την εθνικοποίηση της ΤτΕ και την αθέτηση πληρωμών προς την ΕΚΤ, υιοθέτηση παράλληλου συστήματος πληρωμών (θα μπορούσε να αποτραπεί η έξοδος από το ευρώ μετά από αυτά;), πιθανή εμπλοκή του στρατού για την τήρηση της τάξης σε περίπτωση μετάβασης στη δραχμή, κίνδυνος αυταρχικής στροφής στην Ελλάδα.
 
Διαπιστώθηκε, επίσης, ότι "ήταν τουλάχιστον ασαφές αν υπήρχε τρόπος να εξέλθει η Ελλάδα από την Ευρωζώνη χωρίς να φύγει ταυτόχρονα από την Ευρωπαϊκή Ένωση", όπως δηλώνει Τζέιμς Γκάλμπρεϊθ.
 
Τόση χαμένη ενέργεια των πολιτών, τόσα χαμένα χρόνια, αντί να επικεντρώσουμε στην επεξεργασία ενός δίκαιου και ισορροπημένου σχεδίου επίλυσης των δημοσιονομικών μέσω κοινωνικής, πράσινης και παραγωγικής καινοτομίας. Και τώρα οι κυβερνώντες, πρώην ΟΧΙ σε όλα, έκαναν στροφή 180 μοιρών και εφαρμόζουν ακόμα χειρότερα και κυρίως αδιέξοδα μέτρα.
 
Και πάλι σήμερα απουσιάζει, δυστυχώς, από όλες τις πολιτικές που προτείνονται από κυβέρνηση και αντιπολίτευση (όλου του φάσματος) η πραγματική λύση, δηλαδή;
 
- αναβάθμιση της αποτελεσματικότητας της διοίκησης αλλά και των υπαλλήλων, αντί να συζητάμε συνεχώς για λίγους ή πολλούς δημόσιους υπάλληλους σε ένα χρεοκοπημένο και γραφειοκρατικό μοντέλο διοίκησης,
- εξορθολογισμός του φορολογικού συστήματος κι αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, βαθιά μεταρρύθμιση ώστε να προωθεί την οικονομία με κοινωνική υπευθυνότητα, την πράσινη στροφή, την απασχόληση, την κοινωνική δικαιοσύνη, αντί για την εξοντωτική φορολόγηση χωρίς μάλιστα ανταποδοτικότητα)
- ενίσχυση της δημοκρατίας και συμμετοχής των πολιτών στην διαμόρφωση και τήρηση ενός νέου Πράσινου Κοινωνικού Συμβολαίου, αντί για αυταρχικές λύσεις, αποφάσεις του ποδαριού, απαξίωση της Βουλής και του πολιτικού διαλόγου
- στοχευμένη ανασυγκρότηση της οικονομίας μέσω της στροφής σε νέες, πράσινες, κοινωνικά υπεύθυνες δραστηριότητες,
- μετατροπή της χώρας σε ένα κέντρο έρευνας, γνώσης, κουλτούρας και πράσινης οικονομίας,
- αξιοποίηση και του προσφυγικού/μεταναστευτικού για τη δημιουργία μιας γέφυρας μεταξύ πολιτισμών (και ότι αυτό σημαίνει σε επίπεδο τέχνης, εκπαίδευσης, πολιτισμού, εκδηλώσεων, φιλοξενίας θεσμών),
- στροφή της γεωργίας και της μεταποίησης στις νέες αξίες και απαιτήσεις των σύγχρονων κοινωνικών για καλύτερη υγεία, υγιή γήρανση,
- επανασχεδιασμός των προτεραιοτήτων των πολιτικών για την υγεία και την κοινωνική ασφάλιση ώστε να διασωθούν μέσα από άλλες πολιτικές τα ταμεία, πρόληψη ασθενειών, ενίσχυση πρωτοβάθμιας φροντίδας και κατ' οίκον νοσηλείας και φροντίδας, εναλλακτικές θεραπείες, άσκηση στη φύση, θεραπευτική πεζοπορία,
- μεταρρύθμιση των πολιτών για τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό από την επιδοματική προσέγγιση σε μια ενεργητική πολιτική που στηρίζει την ενεργή συμμετοχή στην εργασία, την κοινωνική ζωή και στηρίζει την ανεξάρτητη και αξιοπρεπή διαβίωση
- ανάδειξη σε όλα τα επίπεδα (αξιοποιώντας την έρευνα και την τεχνολογία αλλά και τις επιστήμες των οικοσυστημάτων) πράσινων λύσεων για τις υποδομές, λύσεων που βασίζονται στη φύση- Nature based solutions,
- ενισχυμένη διαχείριση και ανάδειξη φυσικών περιοχών στην ξηρά και στη θάλασσα και προστασία των οικουσυστημάτων και των υπηρεσιών που προσφέρουν δωρεάν τα οικοσυστήματα,
- επικέντρωση στα θέματα της κλιματικής αλλαγής και της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή,
- γιγαντιαίο πρόγραμμα ενεργειακής αποτελεσματικότητας αλλά και στροφής στις ΑΠΕ μέσω μικρομεσαίων και συνεταιριστικών επιχειρήσεων
- μετατροπή των καταναλωτών και σε παραγωγούς, ιδιαίτερα στα θέματα της παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ σε τοπικό επίπεδο.
 
ΟΛΕΣ οι πολιτικές πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την διάσταση περιβάλλον, κοινωνία, δυνατότητες απασχόλησης, κοινωνική δικαιοσύνη, κλίμα.
 
Όταν τα έλεγα, όταν τα λέγαμε αυτά, οι περισσότεροι τα θεωρούσαν ουτοπικά ή τουλάχιστον εξωπραγματικά. Περίμεναν την μαγική λύση που θα τους έδινε ο ΣΥΡΙΖΑ μέσα από ...την σύγκρουση με την Μέρκελ, τα συμφέροντα, τις αγορές (τα νταούλια θα έπαιζαν και οι αγορές θα χόρευαν, η κυρία Μέρκελ θα μας παρακαλούσε να μας δώσει χρήματα και τόσα άλλα που έγιναν πιστευτά). Το ξέραμε φυσικά, αλλά επιβεβαιώνετε ότι μαγικές λύσεις ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ οι βάρβαροι ήταν μια κάποια λύση για όσους πίστευαν σε κάποιον σωτήρα.
 
Σήμερα πλέον αποδεικνύεται ότι χρειαζόμαστε νέες πολιτικές ιδέες που θα βασίζονται σε ότι πιο σύγχρονο στην πράσινη, κοινωνική και παραγωγική καινοτομία, στον συνδυασμό τεχνολογίας και κοινωνικών, ανθρωπιστικών επιστημών, σύγχρονης γνώσης αλλά και σοφίας του παρελθόντος σε θέματα βιωσιμότητας. Μια τέτοια στρατηγική και ανάλογες πολιτικές και πρακτικές αποτελούν την μόνη δίκαιη και λογική έξοδο από την κρίση.
 
Οι πολίτες ακολούθησαν τις ψεύτικες υποσχέσεις, το εύκολο. Σήμερα έχουν πέσει σε βαθιά κατάθλιψη, κάτι που αναπαράγει τα αδιέξοδα. Καιρός να αναλάβουμε πρωτοβουλίες από τα κάτω για μια αναγέννηση της κοινωνίας, της χώρας, της Ευρώπης αλλά και των ίδιων των προσωπικοτήτων

179075 S-O-S                              

ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ: Να πάρουμε την υπόθεση της Ευρώπης στα χέρια μας

Σάββατο 9 Ιουλίου, πλατεία Μοναστηράκι, στις 12.00 το μεσημέρι

 

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ λέμε ότι είναι η στιγμή να ξανα-εμπνευστούμε από την Ευρώπη και τους λόγους που οδήγησαν στην οικοδόμηση τους ευρωπαϊκού εγχειρήματος. Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία ήταν αίτημα χιλιάδων πολιτών που διαδήλωναν το 1948 στα ερείπια μιας κατεστραμμένης Ευρώπης που μόλις είχε βγει από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι πολιτικοί επέλεξαν έναν πιο αργό, διαφορετικό δρόμο. Σήμερα που ζούμε τις συνέπειες μιας ανεύθυνης οικονομίας και ενός χρηματοπιστωτικού συστήματος φούσκας, πρέπει να ξανασκεφτούμε πώς θέλουμε την Ευρώπη. Δεν πρέπει να αφήσουμε τους εθνικιστές και τους εχθρούς της Ευρώπης να είναι οι μόνοι που μιλάνε γι αυτή. Να μην αφήσουμε την Ευρώπη στα χέρια αυτών που μισούν τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, την δημοκρατία, την συνύπαρξη, την κοινωνική δικαιοσύνη, το περιβάλλον. Ναι πρέπει να αλλάξουν πολλά στην Ευρώπη αλλά προς το καλύτερο.

Σήμερα η ευρωπαϊκή ιδέα δοκιμάζεται περισσότερο από ποτέ, με τις ευρωσκεπτικιστικές και αντιευρωπαϊκές δυνάμεις να κερδίζουν έδαφος, βασικά εξαιτίας των λανθασμένων πολιτικών των κυβερνήσεων, και της αδυναμίας των ευρωπαϊκών θεσμών και των κυρίαρχων πολιτικών να αντιμετωπίσουν με κοινωνικά δίκαιο και πολιτικά ορθολογικό τρόπο την τρέχουσα κοινωνικοοικονομική κρίση. Αυτή δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με επιστροφή σε εθνικούς απομονωτισμούς κι ανταγωνισμούς αλλά μέσα από μεγαλύτερη ευρωπαϊκή ενοποίηση. Δεν υπάρχει άλλη θεσμική και πολιτική πρόταση  για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων. Δεν θα ζήσουμε καλύτερα γκρεμίζοντας το κοινό μας σπίτι, προσπαθώντας να επιβιώσει ο καθένας μόνος του σε μια οικονομική ζούγκλα της ανεξέλεγκτης αγοράς και ενός χρηματοοικονομικού συστήματος «φούσκα». Αν μπορέσουν να μπουν κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί κανόνες στην οικονομία, αυτό μπορεί να γίνει μόνο από μια ενωμένη Ευρώπη. Είναι η ώρα να ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ, ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ από τα κάτω για να κάνουμε την Ευρώπη καλύτερη, πιο δημοκρατική, πιο συνεκτική, πιο δίκαιη, πιο βιώσιμη και οικολογική.

Η Ευρώπη πρέπει να ξανακερδίσει τις καρδιές και το μυαλό των πολιτών. Για να γίνει αυτό πρέπει εμείς οι πολίτες και οι δημιουργικές δυνάμεις να κάνουμε την υπόθεση μιας δημοκρατικής, κοινωνικής, οικολογικής, αλληλέγγυας Ευρώπης δική μας υπόθεση. Το να είμαστε σήμερα υπέρ της Ευρώπης δεν σημαίνει ότι αποδεχόμαστε την Ευρωπαϊκή Ένωση όπως είναι ή ότι συμφωνούμε με τις κυρίαρχες πολιτικές. Αν η αντίθεσή μας αφορά στις κυρίαρχες πολιτικές, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξουμε τις πολιτικές αυτές, όχι να γκρεμίσουμε το σπίτι μας

√    Να πάρουμε την υπόθεση της Ευρώπης ζεστά.

 

 

  Να πάρουμε οι πολίτες στα χέρια μας την προστασία των αξιών που οδήγησαν στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, να ενισχύσουμε την κοινωνική και δημοκρατική μεταρρύθμιση και να παλέψουμε για την παραπέρα κοινωνική, πολιτική, οικολογική ενοποίηση της Ευρώπης

 

√  Υποστηρίζουμε μια ευρωπαϊκή Συντακτική Συνέλευση με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Ευρωκοινοβουλίου, των εθνικών κοινοβουλίων και της κοινωνίας των πολιτών

Ref-plateiaVictorias

Η κοινωνική ένταξη και η ενσωμάτωση των προσφύγων στην αγορά εργασίας

Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε την Τρίτη 5 Ιουλίου 2016 μη νομοθετικό ψήφισμα για την κοινωνική ένταξη και ενσωμάτωση των προσφύγων στην αγορά εργασίας. Το ψήφισμα υπογραμμίζει τη σημασία της καταπολέμησης όλων των μορφών διακρίσεων, ξενοφοβίας και ρατσισμού, καθώς και τη σημασία της πρόσβασης των προσφύγων σε μαθήματα γλώσσας και προσανατολισμού, τα οποία θα παρέχουν ολοκληρωμένη εικόνα για τα θεμελιώδη δικαιώματα και αξίες της ΕΕ και για την κοινωνική ένταξη.

Σύμφωνα με την πλειοψηφία των ευρωβουλευτών, η ενσωμάτωση των προσφύγων στην αγορά εργασίας του κράτους υποδοχής όχι μόνο συμβάλλει στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, αλλά και μειώνει τις πιέσεις που δέχονται οι δημόσιοι προϋπολογισμοί, μετατρέποντάς τους σε νόμιμους φορολογούμενους που συνεισφέρουν στα δημόσια οικονομικά της χώρας υποδοχής. Ζωτικής σημασίας για την εύρεση εργασίας είναι όμως η έγκαιρη και δίκαιη αξιολόγηση των δεξιοτήτων τους, καθώς και η αναγνώριση και επικύρωση των προσόντων τους, υπογραμμίζουν οι ευρωβουλευτές.

"Η διευκόλυνση της ουσιαστικής πρόσβασης των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο στη στέγαση, στην υγειονομική περίθαλψη, στην εκπαίδευση, στην κοινωνική προστασία και στην αγορά εργασίας, θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και του αυτοσεβασμού τους", αναφέρει το ψήφισμα, ενώ τονίζει παράλληλα ότι "αυτή η προσέγγιση είναι και συμφέρουσα οικονομικά, δεδομένου ότι θα τους καθιστούσε αυτάρκεις, θα τους παρείχε οικονομική ανεξαρτησία και θα βοηθούσε στο να συνεισφέρουν με θετικό τρόπο στην κοινωνία, παρέχοντας στους πρόσφυγες τη δυνατότητα να συνεισφέρουν ενεργά στα φορολογικά έσοδα των κρατών".


Τα συστήματα κοινωνικής ένταξης αποτελούν μια δυναμική, αμφίδρομη καθώς και δισδιάστατη διαδικασία μεταξύ των προσφύγων και των κοινωνιών ένταξης και περιλαμβάνουν δικαιώματα και υποχρεώσεις και για τις δύο πλευρές, ενώ η ίδια η διαδικασία ένταξης προσαρμόζεται ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν σε κάθε περιοχή, σημειώνουν οι ευρωβουλευτές. H έγκαιρη και συνεχής παρέμβαση είναι καίριας σημασίας για τις προσπάθειες διασφάλισης της κοινωνικής ένταξης και ενσωμάτωσης των προσφύγων στην αγορά εργασίας και στις τοπικές κοινότητες, όσο το δυνατόν πιο ουσιαστικά, κάτι που βοηθά στην ελάττωση του κινδύνου να νιώσουν αργότερα αισθήματα απομόνωσης, ανεπάρκειας και μη προσαρμογής.

Yπενθυμίζει το Ευρωκοινοβούλιο ότι τα μέτρα έγκαιρης παρέμβασης θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την έγκαιρη συμμετοχή μέσω εθελοντισμού, πρακτικής άσκησης, καθοδήγησης και συμμετοχής στην κοινότητα. Αναγνωρίζει τη σημασία του έργου της κοινωνίας των πολιτών και των εθελοντικών οργανώσεων που παρέχουν υποστήριξη για την ενδυνάμωση, την ενσωμάτωση και την αυτοπεποίθηση όλων των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων κατά τη διάρκεια της συμμετοχής τους στην αγορά εργασίας και πριν από αυτήν. Υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα για να εκπαιδευτούν σωστά εκείνοι που εθελοντικά ασχολούνται με την ένταξη και την εκπαίδευση των προσφύγων κι επισημαίνει τη σημασία της καθιέρωσης και της δημιουργίας κοινωνικών δικτύων και δικτύων κοινοτήτων τόσο μεταξύ των προσφυγικών και μεταναστευτικών κοινοτήτων όσο και σε συνεργασία με αυτές, με στόχο τη διευκόλυνση της πρόσβασής τους στην αγορά εργασίας.

Στο ψήφισμα τονίζεται ότι τα συστήματα κοινωνικής ένταξης θα πρέπει να εστιάζουν στην εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής.«Η εκμάθηση της γλώσσας της χώρας υποδοχής παίζει ουσιαστικό ρόλο στην επιτυχή ενσωμάτωση των προσφύγων». Οι ευρωβουλευτές καλούν τα κράτη μέλη να θεσπίσουν "σύστημα γλωσσικής εκμάθησης που θα συνδέει στενά την προαγωγή της γλωσσικής εκμάθησης σε γενικό και επαγγελματικό επίπεδο".

Το Ευρωκοινοβούλιο καλεί τους συστήματα κοινωνικής ένταξης να λαμβάνουν υπόψη τα ποσοστά ανεργίας στις εν λόγω περιοχές και να ισχύει ο εκάστοτε εθνικός κατώτατος μισθός θα πρέπει και για τους πρόσφυγες ώστε να μην ισχύει μισθολογικό ντάμπινγκ.Οι ευρωβουλευτές δηλώνουν αντίθετοι στην ιδέα της δημιουργίας ειδικών αγορών εργασίας για τους πρόσφυγες. Επειδή η ανεργία στην ΕΕ, και ιδίως η ανεργία των νέων και η μακροχρόνια ανεργία, παραμένουν σε ανησυχητικά υψηλά επίπεδα σε ορισμένες χώρες και περιφέρειες, "τα μέτρα ένταξης και ενσωμάτωσης που απευθύνονται στους πρόσφυγες και τους αιτούντες άσυλο δεν πρέπει να αντλούν οικονομικούς πόρους που προορίζονται για προγράμματα απευθυνόμενα σε άλλες μειονεκτούσες ομάδες", αλλά χρειάζεται να υπάρξει πρόσθετη χρηματοδότηση. «Απαιτούνται αυξημένες δημόσιες επενδύσεις και επιπλέον πόροι προκειμένου να παρασχεθεί, ως ζήτημα προτεραιότητας, στις τοπικές αρχές, στους κοινωνικούς εταίρους, στους κοινωνικούς και οικονομικούς παράγοντες, στην κοινωνία των πολιτών και σε εθελοντικές οργανώσεις άμεση χρηματοδοτική στήριξη για μέτρα που αποσκοπούν στη διευκόλυνση της ταχείας ενσωμάτωσης των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο στην κοινωνία και στην αγορά εργασίας, μεταξύ άλλων για να προληφθούν κοινωνικές εντάσεις, ιδίως στις περιοχές με την υψηλότερη ανεργία».

 

Το κείμενο του εισηγητή Brando Benifei (Σοσιαλιστές, Ιταλία), σημειώνει ότι οι διαδικασίες για τη χορήγηση ασύλου και οι συνθήκες στην αγορά εργασίας διαφέρουν σημαντικά από χώρα σε χώρα, ενώ αντίστοιχα υπάρχουν μεγάλες διαφορές μεταξύ των προσφύγων αναφορικά με την ηλικία τους, την εκπαίδευσή τους και τις δεξιότητές τους.

Το Ευρωκοινοβούλιο ενέκρινε το μη νομοθετικό ψήφισμα με 486 ψήφους υπέρ, 189 κατά και 28 αποχές.

Το ψήφισμα: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+REPORT+A8-2016-0204+0+DOC+XML+V0//EL

13557704 1126410060757247 7234764032192490379 n

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙO ΜΕ ΘΕΜΑ:
«Η ενεργειακή φτώχεια στην Ελλάδα και η συμβολή της πράσινης κοινωνικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση της»

Η ενεργειακή φτώχεια αποτελεί σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες με πολλαπλές επιπτώσεις τόσο στην υγεία όσο και στην γενικότερη ένδεια, και πλήττει περισσότερους από 100.000.000 Ευρωπαίους πολίτες. Το 10% των πολιτών της ΕΕ, είχε καθυστερήσεις στην πληρωμή των λογαριασμών κοινής ωφελείας το 2015 (37% στα κράτη μέλη που πλήττονται περισσότερο). Tο 12 % των πολιτών της ΕΕ δεν ήταν σε θέση να έχουν επαρκή θέρμανση στα σπίτια τους το 2014 (60 % στα κράτη μέλη που πλήττονται περισσότερο), ενώ το 16% του πληθυσμού της ΕΕ κατοικούσε το 2014, σύμφωνα με τις στατιστικές SILC, σε σπίτια με στέγες που έσταζαν και είχαν υγρούς τοίχους (33% στα κράτη μέλη που πλήττονται περισσότερο).

Την Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016 ολοκληρώθηκε το 2ο εργαστήριο το οποίο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συγγραφής του κειμένου πολιτικής (policy paper) με θέμα: «Ενεργειακή φτώχεια στην Ελλάδα και η συμβολή της πράσινης κοινωνικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση της». Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας.

Η πρωτοβουλία αυτή είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ Ελλάδας, της ΚοινΣΕπ «Άνεμος Ανανέωσης» και του Ινστιτούτου Κτιρίων Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης, που δραστηριοποιούνται στους τομείς της οικολογίας, της κτιριακής εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και της βιώσιμης ανάπτυξης, ενώ τόσο το πρώτο, όσο και το δεύτερο εργαστήριο πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Γραφείο Αστικής Ανθεκτικότητας και Βιωσιμότητας του Δήμου Αθηναίων.

Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου συζητήθηκαν τα διαθέσιμα εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και καινοτόμα χρηματοοικονομικά εργαλεία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας υπό το πρίσμα της κοινωνικής και πράσινης καινοτομίας. Την πρόκληση αποδέχτηκε σημαντικός αριθμών ειδικών και επιστημόνων – από την Ελλάδα και το εξωτερικό - που ασχολούνται με το θέμα αυτό. Συγκριμένα στο πρώτο μέρος παρουσίασαν οι:

• Ada Ámon – E3G
H ενεργειακή απόδοση ως υποδομή και ο ρόλος της στην άμβλυνση της ενεργειακής φτώχειας  Παρουσίαση

• Adrian Joyce – Director of the Renovate Europe Campaign
Ενεργειακή Φτώχεια – η οπτική των Βρυξελλών

• Μιχάλης Γουδής – Housing Europe
Ζεστά σπίτια για όλους - Πώς να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση της γενιάς μας Παρουσίαση

• Dr George Koutitas (CEO) – Gridmates Inc
Ο έξυπνος τρόπος να δίνεις ενέργεια

• Δρ. Kώστας Κωνσταντίνου – Ανατολική Α.Ε.
Εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών στην Ελλάδα Παρουσίαση

• Αλέξης Παναγιωτόπουλος – Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού
Πηγές χρηματοδότησης στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020

• Νίκος Γκόνης – Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ)
Καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία και επιτυχημένα παραδείγματα αξιοποίησής τους Παρουσίαση

• Δρ. Ευάγγελος Μαρινάκης – Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Ενίσχυση της Ενεργειακής Αποδοτικότητας στα Κτίρια: Ανάγκες και Προτεραιότητες για Καινοτόμα Επενδυτικά Εργαλεία

• Εύη Τζανακάκη – Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
Οι τοπικές αρχές ως καταλύτης στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας

• Κωνσταντίνος Λιβέρης – Σύλλογος υπαλλήλων ΟΕΚ
Αξιοποίηση εργατικών κατοικιών στην Ελλάδα

Στο δεύτερο μέρος του εργαστηρίου παρουσιάστηκε το προσχέδιο του Policy Paper και ακολούθησε ανοιχτή συζήτηση με την συμμετοχή εκπροσώπων από Πανεπιστήμια και Δήμους καθώς και ερευνητές, φοιτητές αλλά και πολίτες.
Έμφαση δόθηκε στη συμβολή της πράσινης και κοινωνικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση του φαινομένου και κατατέθηκαν προτάσεις και παρατηρήσεις επί του προσχεδίου.

Τον συντονισμό της συζήτησης είχαν οι: Νίκος Χρυσόγελος, πρόεδρος της ΚΟΙΝΣΕΠ Άνεμος Ανανέωσης, Alice Κοροβέση και Ελευθερία Τουλουπάκη από το Ινστιτούτο Κτιρίων Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης, Όλγα Δρόσου και Κυριακή Μεταξά από το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας

2o workshop_b

13557704 1126410060757247 7234764032192490379 n

2ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙO ΜΕ ΘΕΜΑ:
«Η ενεργειακή φτώχεια στην Ελλάδα και η συμβολή της πράσινης κοινωνικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση της»

Η ενεργειακή φτώχεια αποτελεί σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες με πολλαπλές επιπτώσεις τόσο στην υγεία όσο και στην γενικότερη ένδεια, και πλήττει περισσότερους από 100.000.000 Ευρωπαίους πολίτες. Το 10% των πολιτών της ΕΕ, είχε καθυστερήσεις στην πληρωμή των λογαριασμών κοινής ωφελείας το 2015 (37% στα κράτη μέλη που πλήττονται περισσότερο). Tο 12 % των πολιτών της ΕΕ δεν ήταν σε θέση να έχουν επαρκή θέρμανση στα σπίτια τους το 2014 (60 % στα κράτη μέλη που πλήττονται περισσότερο), ενώ το 16% του πληθυσμού της ΕΕ κατοικούσε το 2014, σύμφωνα με τις στατιστικές SILC, σε σπίτια με στέγες που έσταζαν και είχαν υγρούς τοίχους (33% στα κράτη μέλη που πλήττονται περισσότερο).

Την Τετάρτη 29 Ιουνίου 2016 ολοκληρώθηκε το 2ο εργαστήριο το οποίο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συγγραφής του κειμένου πολιτικής (policy paper) με θέμα: «Ενεργειακή φτώχεια στην Ελλάδα και η συμβολή της πράσινης κοινωνικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση της». Βασικός στόχος του εργαστηρίου ήταν η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας.

Η πρωτοβουλία αυτή είναι αποτέλεσμα συνεργασίας του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ Ελλάδας, της ΚοινΣΕπ «Άνεμος Ανανέωσης» και του Ινστιτούτου Κτιρίων Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης, που δραστηριοποιούνται στους τομείς της οικολογίας, της κτιριακής εξοικονόμησης ενέργειας αλλά και της βιώσιμης ανάπτυξης, ενώ τόσο το πρώτο, όσο και το δεύτερο εργαστήριο πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Γραφείο Αστικής Ανθεκτικότητας και Βιωσιμότητας του Δήμου Αθηναίων.

Στο πρώτο μέρος του εργαστηρίου συζητήθηκαν τα διαθέσιμα εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα αλλά και καινοτόμα χρηματοοικονομικά εργαλεία που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας υπό το πρίσμα της κοινωνικής και πράσινης καινοτομίας. Την πρόκληση αποδέχτηκε σημαντικός αριθμών ειδικών και επιστημόνων – από την Ελλάδα και το εξωτερικό - που ασχολούνται με το θέμα αυτό. Συγκριμένα στο πρώτο μέρος παρουσίασαν οι:

• Ada Ámon – E3G
H ενεργειακή απόδοση ως υποδομή και ο ρόλος της στην άμβλυνση της ενεργειακής φτώχειας  Παρουσίαση

• Adrian Joyce – Director of the Renovate Europe Campaign
Ενεργειακή Φτώχεια – η οπτική των Βρυξελλών

• Μιχάλης Γουδής – Housing Europe
Ζεστά σπίτια για όλους - Πώς να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση της γενιάς μας Παρουσίαση

• Dr George Koutitas (CEO) – Gridmates Inc
Ο έξυπνος τρόπος να δίνεις ενέργεια

• Δρ. Kώστας Κωνσταντίνου – Ανατολική Α.Ε.
Εταιρείες ενεργειακών υπηρεσιών στην Ελλάδα Παρουσίαση

• Αλέξης Παναγιωτόπουλος – Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού
Πηγές χρηματοδότησης στο πλαίσιο της προγραμματικής περιόδου 2014-2020

• Νίκος Γκόνης – Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ)
Καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία και επιτυχημένα παραδείγματα αξιοποίησής τους Παρουσίαση

• Δρ. Ευάγγελος Μαρινάκης – Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Ενίσχυση της Ενεργειακής Αποδοτικότητας στα Κτίρια: Ανάγκες και Προτεραιότητες για Καινοτόμα Επενδυτικά Εργαλεία

• Εύη Τζανακάκη – Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
Οι τοπικές αρχές ως καταλύτης στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας

• Κωνσταντίνος Λιβέρης – Σύλλογος υπαλλήλων ΟΕΚ
Αξιοποίηση εργατικών κατοικιών στην Ελλάδα

Στο δεύτερο μέρος του εργαστηρίου παρουσιάστηκε το προσχέδιο του Policy Paper και ακολούθησε ανοιχτή συζήτηση με την συμμετοχή εκπροσώπων από Πανεπιστήμια και Δήμους καθώς και ερευνητές, φοιτητές αλλά και πολίτες.
Έμφαση δόθηκε στη συμβολή της πράσινης και κοινωνικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση του φαινομένου και κατατέθηκαν προτάσεις και παρατηρήσεις επί του προσχεδίου.

Τον συντονισμό της συζήτησης είχαν οι: Νίκος Χρυσόγελος, πρόεδρος της ΚΟΙΝΣΕΠ Άνεμος Ανανέωσης, Alice Κοροβέση και Ελευθερία Τουλουπάκη από το Ινστιτούτο Κτιρίων Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης, Όλγα Δρόσου και Κυριακή Μεταξά από το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ Ελλάδας

2o workshop_b

europe1

Η δική μας Ευρώπη

Σάββατο 9 Ιουλίου, ώρα 12.00, πλατεία Μοναστηράκι

 

Να πάρουμε οι πολίτες στα χέρια μας την προστασία των αξιών που οδήγησαν στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, να ενισχύσουμε την κοινωνική και δημοκρατική μεταρρύθμιση και να παλέψουμε για την παραπέρα ενοποίηση της Ευρώπης.

Στις 9 Ιουλίου οι Πράσινοι σε όλη την Ευρώπη παίρνουν την πρωτοβουλία να βγουν στους δρόμους για να μιλήσουν για την Ευρώπη.  Έτσι και εμείς, οι Πράσινοι-Αλληλεγγύη, σας προσκαλούμε το Σάββατο 9 Ιουλίου στην πλατεία Μοναστηράκι στις 12 το μεσημέρι, να ανταλλάξουμε απόψεις και να διατρανώσουμε την πίστη μας στις ευρωπαϊκές και δημοκρατικές αξίες.

Europe - Antonio Carracci

Δεν πρέπει να αφήσουμε τους εθνικιστές και τους εχθρούς της Ευρώπης να είναι οι μόνοι που μιλάνε για την Ευρώπη. Ναι πρέπει να αλλάξουν πολλά στην Ευρώπη αλλά προς το καλύτερο. Δεν θα αφήσουμε την Ευρώπη στα χέρια αυτών που μισούν την συνεργασία, την αλληλεγγύη, την δημοκρατία, την συνύπαρξη, την κοινωνική δικαιοσύνη, το περιβάλλον. Είναι η ώρα να μιλήσουμε εμείς και να πάρουμε την πρωτοβουλία από τα κάτω για να κάνουμε την Ευρώπη καλύτερη, πιο δημοκρατική, πιο συνεκτική, πιο δίκαιη, πιο βιώσιμη και οικολογική.

Θα έχουμε γιορταστική ατμόσφαιρα με μουσικά όργανα, μπαλόνια, ποδήλατα και άλλα … Να είστε όλοι και όλες εκεί!

Europa bull Louvre MNC626

-small

Η «ενεργειακή μετάβαση στη Γερμανία και στην Ελλάδα»

Είχα μια ενδιαφέρουσα, προγραμματισμένη συνάντηση και συζήτηση με την Julia Verlinden, βουλευτή των Γερμανών Πράσινων, υπεύθυνη σε θέματα ενέργειας, την Παρασκευή 1 Ιουλίου στην Αθήνα. Είχε έρθει στην Ελλάδα στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής αντιπροσωπείας που συνόδευε τον αντικαγκελάριο και ομοσπονδιακό υπουργό Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας της Γερμανίας, Sigmar Gabriel, κατά την επίσκεψη του στην Ελλάδα. Είχαμε μια διεξοδική συζήτηση για τα ενεργειακά θέματα στις δύο χώρες αλλά και για την γενικότερη πολιτική κατάσταση.

Η Julia Verlinden, όπως μου εξήγησε, ασχολήθηκε με την πολιτική και εντάχθηκε στους Πράσινους όταν θέλησε να καταλάβει γιατί ενώ η επιστήμη δείχνει τι πρέπει να γίνει (είχε τελειώσει περιβαλλοντικές σπουδές), οι πολιτικοί δεν προωθούν αυτές τις αλλαγές. Αυτό το βασικό ερώτημα την έκανε να συνεχίσει τις σπουδές της στις πολιτικές επιστήμες και να συμμετάσχει ενεργά στους Πράσινους ώστε να κατανοήσει καλύτερα τη σχέση επιστήμης και πολιτικής.

Η Julia Verlinden διαδέχθηκε στη θέση αυτή στο Γερμανικό κοινοβούλιο (εκπρόσωπος των Πράσινων στα θέματα ενέργειας) τον Fell, μια σημαντική προσωπικότητα των Πράσινων που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση εκείνης της νομοθεσίας για τις ανανεώσιμες μορφές ενέργειας που θεωρείται ότι άλλαξε τα πάντα σχετικά με την ενέργεια και αποτέλεσε τη βάση για την λεγόμενη ενεργειακή μετάβαση (energy transition), όταν οι Πράσινοι ήταν στην κυβέρνηση μαζί με τους Σοσιαλδημοκράτες. Θυμάμαι χαρακτηριστικά τον Fell (είχε έρθει στην Ελλάδα πολλές φορές) να μας εξηγεί τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι Πράσινοι - αλλά και πόσο πίεσαν τους Σοσιαλδημοκράτες στην συγκυβέρνηση - στο να αποδεχτούν τις θέσεις τους για αλλαγή του ενεργειακού μοντέλου (κλείσιμο πυρηνικών εργοστασίων, σταδιακή έξοδος από ορυκτά καύσιμα, στροφή στις ΑΠΕ), πόσο τον «δούλευαν» οι πολιτικοί από άλλες πολιτικές δυνάμεις όταν εκ μέρους των συγκυβερνώντων Πράσινων προετοίμασε το νομοσχέδιο και μιλούσε για την δημιουργία 500.000 νέων θέσεων εργασίας και μιας νέας οικονομίας που θα βασίζονταν στις ΑΠΕ αλλά και θα έδινε σημαντικό ρόλο στους πολίτες.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε την συνδιάσκεψη «Ενεργειακή μετάβαση στην Ελλάδα και τη Γερμανία – Προοπτικές για το 2020 και μετά από αυτό» [1] που συνδιοργάνωσαν, ως μέρος της επίσκεψης του Sigmar Gabriel, το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας καθώς και το Ελληνικό Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, σε συνεργασία με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο, το Ίδρυμα FriedrichEbert, το ΚΑΠΕ, το GIZ και την ENTERRPRISEGREECE.

Είχαμε, έτσι, την ευκαιρία  να επανέλθουμε σε μερικά θέματα που έθεσαν με τις ομιλίες τους οι Έλληνες υπουργοί (Π. Σκουρλέτης, Γ. Σταθάκης, Αλ. Χαρίτσης) και ο Γερμανός αντικαγκελάριος και ομοσπονδιακός υπουργός οικονομικών υποθέσεων και ενέργειας  όσο και οι υπόλοιποι Έλληνες και Γερμανοί ομιλητές.

EP-brexit

Ταχεία εφαρμογή του Brexit για να τερματιστεί η αβεβαιότητα ζητάει το Ευρωκοινοβούλιο

 Επιτάχυνση μεταρρυθμίσεων στην ΕΕ. Να μην μείνουν μόνοι Σκωτία- Β. Ιρλανδία. Ενίσχυση του πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποφυγή λύσεων «κατά παραγγελία»

 

Το ευρωκοινοβούλιο με το ψήφισμα της έκτακτης ολομέλειας του στις 28/6/2016 ζητάει από το «Ηνωμένο Βασίλειο πρέπει να σεβαστεί άμεσα και πλήρως τη βούληση της πλειοψηφίας των πολιτών του καταθέτοντας επισήμως την αίτηση αποχώρησής του από την ΕΕ, προτού μπορέσει να γίνει οποιαδήποτε άλλη ρύθμιση». Το Ευρωκοινοβούλιο καλεί την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να σεβαστεί την επιθυμία των βρετανών πολιτών μέσω της ταχείας και συνεπούς εφαρμογής της διαδικασίας αποχώρησης, κατ’ αρχάς με την ενεργοποίηση του άρθρου 50 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) το συντομότερο δυνατό, ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση έναρξη της διαδικασίας αποχώρησης και των διαπραγματεύσεων.

Επίσης, τονίζει «την επείγουσα ανάγκη για μεταρρυθμίσεις προκειμένου να ανταποκριθεί η ΕΕ στις προσδοκίες των πολιτών της, να γίνει καλύτερη και πιο δημοκρατική. Είναι μια κρίσιμη στιγμή για την ΕΕ: τα συμφέροντα και οι προσδοκίες των πολιτών της Ένωσης πρέπει να επανέλθουν στο επίκεντρο της συζήτησης· το ευρωπαϊκό εγχείρημα πρέπει να ξαναρχίσει τώρα”. Οι ευρωβουλευτές επισημαίνουν ότι "H Ένωση χρειάζεται να μεταρρυθμιστεί και να γίνει καλύτερη και δημοκρατικότερη. To EK επισημαίνει ότι μπορεί μεν κάποια κράτη μέλη να επιλέξουν να ενσωματωθούν με πιο αργό ρυθμό ή σε μικρότερη έκταση, αλλά ο πυρήνας της ΕΕ θα πρέπει να ενισχυθεί και θα πρέπει να αποφευχθούν λύσεις «κατά παραγγελία»· θεωρεί ότι η ανάγκη για προώθηση των κοινών μας αξιών, για εξασφάλιση σταθερότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης, βιωσιμότητας, ανάπτυξης και απασχόλησης, για υπέρβαση της τρέχουσας οικονομικής και κοινωνικής αβεβαιότητας, για προστασία των πολιτών και για αντιμετώπιση της πρόκλησης της μετανάστευσης, επιβάλλει την ανάπτυξη και τον εκδημοκρατισμό, ιδίως της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης και του Χώρου ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης, καθώς και την ενίσχυση της κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας· θεωρεί, συνεπώς, ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει έχουν ως αποτέλεσμα μια Ένωση που προσφέρει στους πολίτες της αυτό που προσδοκούν.

Σε συνέχεια της συζήτησης μεταξύ των επικεφαλής των πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Προέδρου της Επιτροπής, Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, και της υπουργού, Jeanine Hennis-Plasschaert, που εκπροσώπησε την ολλανδική προεδρία του Συμβουλίου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε ψήφισμα για τα επόμενα βήματα μετά το βρετανικό δημοψήφισμα της 23ης Ιουνίου. Το κείμενο εγκρίθηκε με 395 ψήφους υπέρ, 200 κατά και 71 αποχές. Το σχέδιο υποστήριξαν από κοινού το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, οι Σοσιαλιστές και Δημοκράτες, οι Πράσινοι και οι Φιλελεύθεροι. Η Αριστερά και άλλες πολιτικές ομάδες κατέθεσα δικά τους σχέδια ή απείχαν.

Οι ευρωβουλευτές υπενθυμίζουν ότι δυνάμει των Συνθηκών απαιτείται έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και ότι το τελευταίο πρέπει να συμμετέχει πλήρως σε όλα τα στάδια των διαφόρων διαδικασιών για τη συμφωνία αποχώρησης και για οποιαδήποτε μελλοντική σχέση.

Υπενθυμίζουν, επίσης, ότι πριν από τη σύναψη της συμφωνίας αποχώρησης δεν μπορεί να συμφωνηθεί καμία νέα σχέση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, καθώς και ότι η διευθέτηση που συμφωνήθηκε από τους αρχηγούς κρατών ή κυβερνήσεων τον Φεβρουάριο 2016 όριζε πως θα ετίθετο σε ισχύ μόνο αν το Ηνωμένο Βασίλειο αποφάσιζε να παραμείνει στην ΕΕ· συνεπώς, είναι άκυρη·

Ακύρωση της βρετανικής προεδρίας του Συμβουλίου το δεύτερο εξάμηνο του 2017

Το Κοινοβούλιο καλεί το Συμβούλιο να αλλάξει τη σειρά των προεδριών του, έτσι ώστε η διαδικασία αποχώρησης να μην υπονομεύσει την τρέχουσα διαχείριση των υποθέσεων της Ένωσης. Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι προγραμματισμένο να αναλάβει την προεδρία του Συμβουλίου το δεύτερο εξάμηνο του 2017. Το ΕΚ θα επιφέρει επίσης αλλαγές στην εσωτερική του οργάνωση προκειμένου αυτή να ανταποκρίνεται στη βούληση των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου να αποχωρήσουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το πλήρες κείμενο του ψηφίσματος του Ευρωκοινοβουλίου για το Brexit

http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TA+P8-TA-2016-0294+0+DOC+PDF+V0//EL

 

P8_TA-PROV(2016)0294

Το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στο Ηνωμένο Βασίλειο

PE585.268

Ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της 28ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την απόφαση για αποχώρηση από την ΕΕ ως αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος του Ηνωμένου Βασιλείου (2016/2800(RSP))

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο,

–        έχοντας υπόψη το άρθρο 123 παράγραφος 2 του Κανονισμού του,

1.       λαμβάνει υπόψη την επιθυμία των βρετανών πολιτών να αποχωρήσουν από την ΕΕ· επισημαίνει ότι η εκφρασμένη βούληση του λαού πρέπει να γίνει πλήρως και ανεπιφύλακτα σεβαστή, κατ’ αρχάς με την ενεργοποίηση του άρθρου 50 της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΣΕΕ) το συντομότερο δυνατό·

2.       τονίζει ότι είναι μια κρίσιμη στιγμή για την ΕΕ: τα συμφέροντα και οι προσδοκίες των πολιτών της Ένωσης πρέπει να επανέλθουν στο επίκεντρο της συζήτησης· το ευρωπαϊκό εγχείρημα πρέπει να ξαναρχίσει τώρα·

3.       τονίζει ότι η βούληση της πλειοψηφίας των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου θα πρέπει να γίνει σεβαστή με την ταχεία και συνεπή εφαρμογή της διαδικασίας αποχώρησης·

4.       επισημαίνει ότι οι διαπραγματεύσεις δυνάμει του άρθρου 50 ΣΕΕ για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ πρέπει να αρχίσουν μόλις γίνει η επίσημη γνωστοποίηση·

5.       προειδοποιεί ότι, για να αποφευχθεί η επιζήμια αβεβαιότητα για όλους και να προστατευτεί η ακεραιότητα της Ένωσης, η γνωστοποίηση σύμφωνα με το άρθρο 50 ΣΕΕ πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό· αναμένει από τον Πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου να γνωστοποιήσει το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στις 28-29 Ιουνίου 2016· με την εν λόγω γνωστοποίηση θα κινηθεί η διαδικασία αποχώρησης·

6.       υπενθυμίζει ότι η διευθέτηση που συμφωνήθηκε από τους αρχηγούς κρατών ή κυβερνήσεων τον Φεβρουάριο 2016 όριζε πως θα ετίθετο σε ισχύ μόνο αν το Ηνωμένο Βασίλειο αποφάσιζε να παραμείνει στην ΕΕ· συνεπώς, είναι άκυρη·

7.       υπενθυμίζει ότι πριν από τη σύναψη της συμφωνίας αποχώρησης δεν μπορεί να συμφωνηθεί καμία νέα σχέση μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ·

8.       υπενθυμίζει ότι δυνάμει των Συνθηκών απαιτείται έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, και ότι το τελευταίο πρέπει να συμμετέχει πλήρως σε όλα τα στάδια των διαφόρων διαδικασιών για τη συμφωνία αποχώρησης και για οποιαδήποτε μελλοντική σχέση·

9.       ζητεί από το Συμβούλιο να αναθέσει στην Επιτροπή τη διεξαγωγή της διαπραγμάτευσης δυνάμει του άρθρου 50 ΣΕΕ·

10.     τονίζει ότι οι τρέχουσες προκλήσεις επιβάλλουν προβληματισμό σχετικά με το μέλλον της ΕΕ· η Ένωση χρειάζεται να μεταρρυθμιστεί και να γίνει καλύτερη και δημοκρατικότερη· επισημαίνει ότι μπορεί μεν κάποια κράτη μέλη να επιλέξουν να ενσωματωθούν με πιο αργό ρυθμό ή σε μικρότερη έκταση, αλλά ο πυρήνας της ΕΕ θα πρέπει να ενισχυθεί και θα πρέπει να αποφευχθούν λύσεις «κατά παραγγελία»· θεωρεί ότι η ανάγκη για προώθηση των κοινών μας αξιών, για εξασφάλιση σταθερότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης, βιωσιμότητας, ανάπτυξης και απασχόλησης, για υπέρβαση της τρέχουσας οικονομικής και κοινωνικής αβεβαιότητας, για προστασία των πολιτών και για αντιμετώπιση της πρόκλησης της μετανάστευσης, επιβάλλει την ανάπτυξη και τον εκδημοκρατισμό, ιδίως της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης και του Χώρου ελευθερίας, ασφάλειας και δικαιοσύνης, καθώς και την ενίσχυση της κοινής εξωτερικής πολιτικής και πολιτικής ασφάλειας· θεωρεί, συνεπώς, ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει έχουν ως αποτέλεσμα μια Ένωση που προσφέρει στους πολίτες της αυτό που προσδοκούν·

11.     ζητεί έναν χάρτη πορείας για μια καλύτερη Ένωση, βασιζόμενο στην πλήρη αξιοποίηση της Συνθήκης της Λισαβόνας, ο οποίος να ολοκληρωθεί με μια αναθεώρηση των Συνθηκών·

12.     θα επιφέρει αλλαγές στην εσωτερική του οργάνωση προκειμένου αυτή να ανταποκρίνεται στη βούληση μιας πλειοψηφίας των πολιτών του Ηνωμένου Βασιλείου να αποχωρήσουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση·

13.     λαμβάνει γνώση της παραίτησης του Επιτρόπου του Ηνωμένου Βασιλείου και αντιλαμβάνεται ότι το χαρτοφυλάκιό του θα αναδιανεμηθεί·

14.     καλεί το Συμβούλιο να αλλάξει τη σειρά των προεδριών του, έτσι ώστε η διαδικασία αποχώρησης να μην υπονομεύσει την τρέχουσα διαχείριση των υποθέσεων της Ένωσης·

15.     αναθέτει στον Πρόεδρό του να διαβιβάσει το παρόν ψήφισμα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, στο Συμβούλιο, στην Επιτροπή, στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, στα εθνικά κοινοβούλια, και στην Κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου.

mail.google.com

To άρθρο μου αυτό δημοσιεύθηκε και στο tvxs: http://tvxs.gr/news/egrapsan-eipan/pos-na-ermineysete-lathos-brexit-kai-na-kanete-mayro-aspro

Διαβάζω με έκπληξη απόψεις για το Brexit που κάνουν απίστευτα νοηματικά άλματα για να μετατρέψουν το μαύρο (απέχθεια στους μετανάστες-πρόσφυγες, αποστροφή στην αλληλεγγύη προς άλλους) σε άσπρο (αρχή για μια νέα περίοδο κοινωνικής δικαιοσύνης, δημοκρατίας και αλληλεγγύης).

Διαβάζω, για παράδειγμα, άρθρα ανθρώπων που χαρακτηρίζονται ως αριστεροί και γνωρίζουν τα της Βρετανίας καλά που χαίρονται για το αποτέλεσμα υπέρ του Brexit και θεωρούν ότι αυτό το αποτέλεσμα σημαίνει την «αρχή της απονομιμοποίησης του νεοφιλελεύθερου σχεδίου» (πχ Κώστας Δουζίνας, στην εφημερίδα των Συντακτών). Αντί να αναγνωρίζουν ότι, δυστυχώς, είναι μια έκφραση του εθνικισμού και του ρατσισμού των - σε διαφορετικό βέβαια βαθμό - βολεμένων που φοβούνται να μην χάσουν τα όποια προνόμια τους (μικρά ή μεγαλύτερα) απέναντι σε αυτούς που βρίσκονται σε ακόμα χειρότερη κατάσταση.

Διαβάζω ή ακούω λοιπόν, ότι με το Brexit  “θα γίνει η αρχή για μια νέα περίοδο κοινωνικής δικαιοσύνης, δημοκρατίας και αλληλεγγύης”. Μάλιστα ερμηνεύουν το αποτέλεσμα θεωρώντας ότι: «Οι Βρετανοί καταψήφισαν τις πολιτικές της λιτότητας, την ανεργία, την αύξηση των ανισοτήτων, την περιφρόνηση των εργαζομένων, την προσπάθεια κατατρομοκράτησής τους από την «Elites United», τη συμμαχία των ελίτ».

Ενίσχυση ρατσισμού και ξενοφοβίας

Λίγο μετά, όμως, αναγκάζονται να παραδεχτούν το προφανές, ότι τα επιχειρήματα του Brexit στηρίχθηκαν σε μια ρατσιστική και ξενοφοβική ρητορική: ενάντια στους μετανάστες και πρόσφυγες, ενάντια σε πολιτικές που θέτουν κανόνες (πχ για βιώσιμη αλιεία, δικαιώματα, κοινωνική πολιτική). Δεν ζητούσαν οι ψηφοφόροι του Βrexit να πάρει η Βρετανία περισσότερους πρόσφυγες, δεν ζητούσαν να βοηθήσει η Βρετανία την Ελλάδα ή τον νότο, δεν ζητούσαν μια πιο υπεύθυνη αλιεία ή μεγαλύτερη προστασία του περιβάλλοντος. Ακριβώς το αντίθετο ζητούσαν.

Δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι έρευνες δείχνουν ότι η καμπάνια υπέρ του Brexit αύξησε τον ρατσισμό στη Βρετανία. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι η ρητορική και τα επιχειρήματα του Φάρατζ – τον οποίο ξέρω καλά από την θητεία μου ως ευρωβουλευτής των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο την περίοδο 2012-2014 - είναι αυτά που ενισχύουν την πορεία προς το βάθεμα της δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, τον σεβασμό της πολιτισμικής διαφορετικότητας και της τοπικότητας…

Ο ευρωσκεπτικισμός δεν οδηγεί σε ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης

Όσοι νομίζουν ότι στον «δικαιολογημένο ευρωσκεπτικισμό των ευρωπαϊκών λαών» θα ηγεμονεύσει η Αριστερά, αγνοούν την σκληρή πραγματικότητα. Η κρίση του μεσοπολέμου οδήγησε σε ναζισμό και φασισμό, η δημιουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης – παρά τα προβλήματά της και τα λάθη των κυβερνήσεων – ήρθε ως απάντηση στο σύνθημα για υπέρβαση των συνόρων και την αποτροπή των συγκρούσεων στην Ευρώπη.

Ακόμα και στην ίδια την Γερμανία η αριστερά “DIE LINKE” καταποντίζεται ενώ αντιθέτως αυξάνονται τα ποσοστά της ακροδεξιάς ή και νεοφασίζουσας «Εναλλακτικής για τη Γερμανία». Το ίδιο συμβαίνει και με την Le Pen στη Γαλλία, τον Βίλντερς στην Ολλανδία, τον Χανς-Κρίστιαν Στράχε στην Αυστρία κα. Οι ακροδεξιοί είναι αυτοί που θέτουν θέμα εξόδου της Σλοβακίας από την ΕΕ, η δεξιά και η ακροδεξιά δίνουν τον τόνο του ευρωσκεπτικισμού σε Πολωνία, Ουγγαρία και Τσεχία. Καθόλου μα καθόλου διάθεση για αλληλεγγύη και ενίσχυση της κοινωνικής δικαιοσύνης δεν εκφράζουν αυτές οι δυνάμεις που απειλούν με διάλυση και όχι βελτίωση προς το καλύτερο την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι η ενίσχυση, εξάλλου, αυτών των δυνάμεων στις Ευρωεκλογές που «γκρέμισε» τη συζήτηση για τον κοινωνικό πυλώνα της ΟΝΕ και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής στο εσωτερικό της ΕΕ αλλά και για την προώθηση μιας νέας συντακτικής συνέλευσης για επανεκκίνηση της Ευρώπης.

Η εκλογή προέδρου στην Αυστρία από το χώρο των Πράσινων ή η ενισχυμένη παρουσία των Γερμανών Πράσινων, μπορεί να σηματοδοτούν ελπιδοφόρες επιλογές, αλλά δεν στηρίζονται σε ευρωσκεπτικισμό αλλά σε διαφοροποίηση αξιών στο εσωτερικό των κοινωνιών αυτών και σε κάλεσμα για περισσότερη Ευρώπη.

Οι μεγάλες ηλικίες ενάντια στις προοπτικές των νέων;

Ένα από τα διδάγματα του Βρετανικού δημοψηφίσματος είναι ότι οι νέοι πρέπει να πάρουν στα χέρια τους την υπόθεση της πολιτικής, μια προφανώς εντελώς διαφορετική πολιτική, αλλιώς δεν θα μπορούν να έχουν λόγο για το μέλλον τους. Οι νέοι ψήφισαν σε ποσοστό 75% υπέρ της παραμονής της Βρετανίας στην ΕΕ, ενώ αντιθέτως οι μεγάλες ηλικίες με την λογική “We are British” έκλεισαν τον δρόμο στην νέα γενιά να διαμορφώσει το δικό της μέλλον από κοινού με τους νέους από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η μεγάλη πλειοψηφία των οπαδών του Brexit ψήφισε υπέρ του κλεισίματος των συνόρων για τους μετανάστες και τους πρόσφυγες, όπως εκφράστηκε ξεκάθαρα από τον Νάιτζελ Φάρατζ και τον Μπόρις Τζόνσον. Όποιος ακούει τους λόγους τους καταλαβαίνει ξεκάθαρα ότι δεν επιδιώκουν αλληλεγγύη προς τους αδύναμους ή όσους βιώνουν την κρίση. Η δική τους πρόταση είναι να επιζήσουν (ή να πνιγούν) μόνοι τους. Έχω ακούσει πολλές φορές τον Φάρατζ να λέει στο ευρωκοινοβούλιο ότι η «γραφειοκρατία των Βρυξελλών σπαταλάει τα χρήματα των φορολογουμένων για να ενισχύει τους τεμπέληδες» ή «καημένη Ελλάδα τι σου κάνουν, φύγε και γύρνα στην δραχμή σου, να δεις τι καλά που θα περνάς». Απλώς είναι πολύ έξυπνος για να πει, «κόψε το λαιμό σου», το λέει «διαφορετικά», κάπως έτσι: «αν συντόμευες το βίο σου μόνος σου, θα γλύτωνες από τα βάσανά σου».

Ποια πρέπει να είναι η αντίδραση της υπόλοιπης Ευρώπης;

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ δεν επιχαίρουμε για το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, εκφράζουμε σαφώς τη θλίψη μας για την απόφαση της πλειοψηφίας των Βρετανών πολιτών να φύγει η χώρα τους από την Ευρωπαϊκή Ένωση, μια απόφαση που θα έχει έτσι κι αλλιώς σημαντικές συνέπειες τόσο στην ενότητα της Βρετανίας όσο και στο πώς θα εξελιχθεί το ευρωπαϊκό σχέδιο. Η 23η Ιουνίου 2016 είναι πράγματι μια ιστορική μέρα που θα κρίνει όχι μόνο την μελλοντική πορεία της Βρετανίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης γενικότερα.

Το αποτέλεσμα του βρετανικού δημοψηφίσματος θα έχει διαφορετικές συνέπειες  τόσο στην ίδια τη χώρα όσο και κυρίως στην υπόλοιπη Ευρώπη ανάλογα με το ποια θα είναι η πολιτική απάντηση που θα δοθεί σε σχέση με την πορεία της ίδιας της ευρωπαϊκής ενοποίησης.

Τώρα έχει σημασία να δούμε το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  μέσα από έναν ουσιαστικό διάλογο που πρέπει να ανοίξει με τους πολίτες, όχι μόνο με τις πολιτικές δυνάμεις. Για μας, τους ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ-ΑΛΛΗΛΕΓΥΗ, ένα από τα μηνύματα του βρετανικού δημοψηφίσματος είναι πράγματι ότι για να επιβιώσει η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να αλλάξει.  Αλλά  πρέπει να το θέλουν οι κοινωνίες και από την άλλη να το επιδιώξουν οι κυβερνήσεις. Πρέπει να γίνουν αλλαγές τόσο στην αρχιτεκτονική όσο και –κυρίως- στις πολιτικές. Η κρίση έχει αλλάξει τα πάντα και οι θεσμοί δεν μπορεί να θεωρούν ότι το “business as usual” θα μας οδηγήσει σε ένα ασφαλές λιμάνι! Αντιθέτως, η συνέχιση των ίδιων πολιτικών μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερες αναταράξεις και ίσως στην διάλυση της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μια προοπτική που θα έπρεπε να μας προκαλεί μεγάλη ανησυχία. Πρέπει, λοιπόν, να δοθεί ευρωπαϊκή απάντηση στον αυξανόμενο εθνικισμό και ρατσισμό.

Η διακυβερνητική συνεργασία ασχολείται πολύ με μικρά θέματα αλλά πολύ λίγο ή πολύ αργά και αναποτελεσματικά  με τα θέματα που επηρεάζουν δραματικά τη ζωή των πολιτών. Το αποτέλεσμα είναι η «Ευρωπαϊκή ιδέα» να εισπράττει όχι μόνο την δυσαρέσκεια που αναλογεί στις αδυναμίες και στις ευθύνες του οικοδομήματος αλλά και την δυσαρέσκεια που έπρεπε να αποδίδεται στις κυβερνήσεις αλλά με ευκολία επιρρίπτεται τελικά στην …Ευρώπη.

Δυο βήματα μπροστά

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ είμαστε της άποψης ότι η ΕΕ θα πρέπει να επικεντρώσει, ως απάντηση στο αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, σε δύο κεντρικά ζητήματα:

  • Να υλοποιηθεί πολύ γρήγορα και με «φιλικό» τρόπο το διαζύγιο με την Βρετανία, ώστε να περιοριστούν, όσο το δυνατόν, οι έτσι κι αλλιώς σημαντικές, αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία και στην θεσμική σχέση των δυο πλευρών. Δεν πρέπει τα επόμενα χρόνια όλη η προσοχή μας να περιστρέφεται γύρω από την Βρετανία. Ο Κάμερον θα έπρεπε να έχει ήδη παραιτηθεί. Αξίζουν συγχαρητήρια στον Βρετανό Επίτροπο Hill που παραιτήθηκε αμέσως. Η έναρξη της διαδικασίας εξόδου πρέπει να ξεκινήσει αμέσως, δεν μπορεί να σέρνεται μέχρι τον Οκτώβριο.
  • Να ανοίξει η συζήτηση στην υπόλοιπη Ευρώπη τόσο στη βάση της κοινωνίας όσο και στα κοινοβούλια και στους θεσμούς για μεγαλύτερη ενοποίηση της ΕΕ σε κοινωνικό, δημοκρατικό, οικονομικό και πολιτικό επίπεδο. Πρέπει να επανέλθει η συζήτηση για μια νέα συντακτική συνέλευση όπου θα συμμετάσχουν όχι μόνο εκπρόσωποι των κυβερνήσεων αλλά και των εθνικών και περιφερειακών κοινοβουλίων, του ευρωκοινοβουλίου και της κοινωνίας των πολιτών με στόχο την προώθηση βαθιών αλλαγών που θα συμφωνηθούν.

Η έξοδος της Βρετανίας θα μπορούσε να είναι και μια ευκαιρία μέσα από αυτή την κρίση για αφύπνιση των κοινωνιών όσο και των θεσμών σε περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε να προωθηθούν βαθιές αλλαγές με συμμετοχή της κοινωνίας. Θα ήταν λάθος απάντηση στην έξοδο της Βρετανίας να επικρατήσουν αντιλήψεις επιστροφής στον εθνικό απομονωτισμό και χαλάρωσης της ευρωπαϊκής ενοποίησης, μετατροπής της ΕΕ σε μια χαλαρή οικονομική συνεργασία με ακόμα πιο ενισχυμένο τον ρόλο των κυβερνήσεων. Αυτό θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τις αποσχιστικές τάσεις στο εσωτερικό της ΕΕ.

Η αντισυστημική ψήφος δεν οδηγεί αυτομάτως σε καλύτερες πολιτικές…

Ένα δεύτερο μήνυμα που αντλούμε, επίσης, από το ΒΡΕΧΙΤ είναι ότι η αγανάκτηση της κοινωνίας στρέφεται μεν ενάντια στα συστημικά κόμματα που διαχειρίστηκαν τις τύχες των χωρών για πολλές δεκαετίες, αλλά οι επιλογές που γίνονται δεν είναι πάντα προς το καλύτερο. Η διάχυτη αγανάκτηση μπορεί να οδηγήσει είτε προς το καλύτερο είτε προς το χειρότερο. Μπορεί να οδηγήσει προς μια πιο δίκαιη και συνεκτική κοινωνία, με στοιχεία οικολογικής και κοινωνικής βιωσιμότητας και σε μια πιο δίκαιη Ευρώπη. Μπορεί, όμως, να οδηγήσει  και στην αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή σε απομονωτισμό, εθνικιστικούς και ρατσιστικούς εγωισμούς, βαθιές αντιπαραθέσεις και κοινωνικό κυνισμό, όπου ο καθένας ενδιαφέρεται να επιβιώσει ο ίδιος χωρίς να νοιάζεται αν και πώς θα επιβιώσουν οι υπόλοιποι. Η περίπτωση της Χρυσής Αυγής στην Ελλάδα είναι χαρακτηριστική!

Νέες πολιτικές συνθέσεις στη βάση απαντήσεων στα σημερινά προβλήματα

 Οι νέες πολιτικές συσσωματώσεις δημιουργούνται στη βάση των απαντήσεων που πρέπει να δοθούν στα σύγχρονα προβλήματα, όπως είναι η μορφή της παγκοσμιοποίησης, η διεύρυνση των ανισοτήτων, οι αναγκαστικές μετακινήσεις πληθυσμών, η αδυναμία να συντηρηθεί πλέον το ίδιο μοντέλο κατανάλωσης για όλους, ο ανταγωνισμός για τους πόρους, η υπερεκμετάλλευση του πλανήτη και του περιβάλλοντος προς όφελος μιας πρόσκαιρης και μη βιώσιμης ευημερίας που τελικά αφορά μόνο λίγους.

Η κρίση μπορεί να αποκτάει διαφορετικές μορφές σε κάθε χώρα αλλά και γωνιά του πλανήτη, αλλά πλέον αφορά, σε γενικές γραμμές, τα ίδια βασικά υπαρξιακά ερωτήματα. Αναλύοντας τα αποτελέσματα του Βρετανικού δημοψηφίσματος, των προεδρικών εκλογών στην Αυστρία, τις τάσεις του εκλογικού σώματος στις ΗΠΑ βλέπουμε ότι τα ερωτήματα αυτά διχάζουν πλέον τις κοινωνίες αλλά  και δημιουργούν νέες συνθέσεις ανάλογα με τις απαντήσεις που αφορούν στο ίδιο το μοντέλο παραγωγής, κατανάλωσης, αναδιανομής, στις σχέσης των σημερινών και των μελλοντικών γενεών, στις ισορροπίες μεταξύ ανθρώπινων κοινωνιών και φυσικού περιβάλλοντος. Αυτή η συζήτηση αφορά και στην δική μας χώρα αλλά και στην δική μας Ευρώπη.