H Ελλάδα από τις χειρότερες επιδόσεις σε θέματα ανεκτικότητας
Η κρίση δεν είναι από μόνη της δικαιολογία για φαινόμενα ρατσισμού και μη- ανεκτικότητας δείχνει έρευνα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Ενώ στην Ελλάδα μειώνεται δραματικά η ανεκτικότητα - έχουμε τις χειρότερες επιδόσεις μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ όπως δείχνει σχετική έρευνα-, δεν ισχύει το ίδιο σε άλλες χώρες που βιώνουν την οικονομική κρίση.
Ο βαθμός αποδοχής των μειονοτήτων από την κοινωνία είναι μια μετρήσιμη διάσταση της κοινωνικής συνοχής. Πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ εξετάζει την αποδοχή τριών τέτοιων ομάδων σε διάφορες χώρες: μετανάστες, εθνικές μειονότητες και γκέι-λεσβίες. Ο βαθμός ανεκτικότητας βασίζεται στην απάντηση των πολιτών στο κατά πόσο θεωρούν ότι η πόλη ή η περιοχή τους είναι κατάλληλη για να ζουν εκεί αυτές οι μειονοτικές ομάδες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι συγκλονιστικά. Σε Αυστραλία, Καναδά, Ισλανδία, Ν. Ζηλανδία και Νορβηγία τουλάχιστον το 90% των πολιτών θεωρούν ότι η χώρα τους είναι καλός τόπος για να ζουν εκεί μετανάστες (Figure 7.4, PanelA). Στην ακριβώς αντίθετη θέση, βρίσκονται 4 χώρες, Εσθονία, Ελλάδα, Ισραήλ και Πολωνία, όπου μόνο οι μισοί ή λιγότεροι θεωρούν ότι η χώρα τους είναι καλός τόπος για να ζουν μετανάστες. Η Ελλάδα έχει από τις χειρότερες επιδόσεις με μόνο το 41% να θεωρεί ότι η χώρας μας είναι καλός τόπος για να ζουν μετανάστες.
Κατά μέσο όρο οι πολίτες στις χώρες του ΟΟΣΑ πιστεύουν ότι μεταξύ 2007-2012οι χώρες τους έχουν γίνει ελαφρά χειρότερο μέρος για να ζουν οι μετανάστες (Figure 7.4, PanelB). Σε Αυστρία και Σλοβενία καταγράφεται μια αξιοσημείωτη αύξηση στην θετική τοποθέτηση, ενώ μεγάλη μείωση καταγράφεται σε Ελλάδα, Ισραήλ, Μεξικό και Πολωνία.
Οι τάσεις ως προς την ανεκτικότητα είναι παρόμοιες και στο θέμα των εθνικών μειονοτήτων. Συνολικά υπάρχει μείωση του ποσοστού των πολιτών που θεωρούν ότι η περιοχή τους είναι ένα καλό μέρος για να ζουν φυλετικές ή εθνικές μειονότητες. Η μεγαλύτερη μείωση της ανεκτικότητας παρατηρείται σε Ελλάδα, Τουρκία, Πολωνία και Μεξικό(Figure 7.5).
Παρόμοια επιδείνωση ανεκτικότητας παρατηρείται σε Ελλάδα, Τουρκία και Ουγγαρία σχετικά με τους γκέι και τις λεσβίες, αν και συνολικά στις χώρες του ΟΟΣΑ παρατηρείται μια μικρή βελτίωση ως προς την αποδοχή τους (Figure 7.6).
Η έρευνα σημειώνει ότι υπάρχουν περιορισμένες ενδείξεις που εξηγούν τις αλλαγές ως προς την ανεκτικότητα για τους μετανάστες, τις εθνικές μειονότητες και τους γκέι-λεσβίες με βάση την οικονομική κρίση, μια και δεν παρατηρείται παρόμοια τάση σε όλες τις χώρες που βιώνουν οικονομική κρίση.
Είναι η οικονομική κρίση η αιτία που στην Ελλάδα διαπιστώνεται μειωμένη ανεκτικότητα ως προς τις διαφορετικές ομάδες ή η κρίση έβγαλε απλώς στην επιφάνεια την μη αποδοχή του διαφορετικού, την έλλειψης κουλτούρας συνύπαρξης, κάτι που έχει επιπτώσεις και στην κοινωνική συνοχή;
Δείτε κι άλλα στοιχεία από την έρευνα που αφορά σε θέματα όπως η κοινωνική συνοχή, η υγεία, η μετανάστευση, η ανεργία, η ισότητα κι άλλα κοινωνικά θέματα.
Οι Πράσινοι για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗΣ "ΕΛΕΥΣΙΣ"
Written by TheoΝα ένα καλό παράδειγμα κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Να βοηθήσουμε όλοι/ες την προσπάθειά τους. Να συμμετέχουμε
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ επαναχρησιμοποίησης αντικειμένων «ΕΛΕΥΣΙΣ»
Πριν από λίγες μέρες ξεκίνησε στην Ελευσίνα τη δραστηριότητά της η Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση «ΕΛΕΥΣΙΣ».Η «ΕΛΕΥΣΙΣ» δημιουργήθηκε από ανέργους που εξειδικεύτηκαν σε πρόγραμμα κατάρτισης του Υπουργείου Εργασίας, το οποίο υλοποιήθηκε από την Αναπτυξιακή Σύμπραξη «Θριάσιος» για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, βάσει του ν. 4019/2011 για την Κοινωνική Επιχειρηματικότητα. Στο πρόγραμμα συμμετείχε η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης και ο Δήμος Ελευσίνας.Η «ΕΛΕΥΣΙΣ» πρωτοπορεί έχοντας ως κύρια δραστηριότητα την επαναχρησιμοποίηση υπηρετώντας το σκοπό της Κυκλικής Οικονομίας. Επαναχρησιμοποίηση είναι η συλλογή αντικειμένων που δεν είναι πλέον χρήσιμα ή επιθυμητά στον αρχικό τους κάτοχο και η προώθησή τους σε άλλους χρήστες. Όταν ακολουθούνται διαφανείς και περιβαλλοντικά ορθές διαδικασίες σύμφωνα με την ευρωπαϊκή και ελληνική νομοθεσία, μπορούν να υπάρξουν πολλαπλά οφέλη.
Περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη της επαναχρησιμοποίησης:
• Μείωση του όγκου και του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων.
• Μείωση των κινδύνων από την ανεξέλεγκτη απόρριψη επικίνδυνων υλικών στο περιβάλλον.
• Δημιουργία νέων βιώσιμων θέσεων εργασίας.
• Εξοικονόμηση πρώτων υλών και ενέργειας - μείωση εκπομπών CO2.
• Ευαισθητοποίηση των πολιτών στα θέματα προστασίας περιβάλλοντος.
• Προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας.
• Προσφορά προϊόντων σε χαμηλή τιμή
Αναλογιζόμενοι τα παραπάνω, σας καλούμε να συμβάλετε ενεργά στην προσπάθειά μας χαρίζοντας μας τα αντικείμενα που δεν χρησιμοποιείτε πια. Αντικείμενα τα οποία μπορούμε να παραλάβουμε και να αξιοποιήσουμε:
• Είδη οικιακής χρήσης
• Ηλεκτρικές συσκευές παντός τύπου
• Ηλεκτρονικοί υπολογιστές και περιφερειακά, laptop, tablet και τηλέφωνα
• Ρούχα, υφάσματα, παπούτσια και αξεσουάρ
• Βιβλία, παιχνίδια, CD, DVD, δίσκους
• Έργα τέχνης και είδη διακόσμησης
• Εργαλεία, ποδήλατα
• Έπιπλαεφόσον είναι σε καλή λειτουργική κατάσταση ή απαιτούν μικρές επισκευές.
Τα αντικείμενα αυτά, αφού ελεγχθούν, θα διατίθενται σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στο χώρο μας, Κοντούλη 77, Ελευσίνα.
Καλέστε μας στο τηλέφωνο 210-5561060 για οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με την επαναχρησιμοποίηση και την ανακύκλωση.
Για μεταφορά ογκωδών αντικειμένων επικοινωνήστε μαζί μας.Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας www.elefsis.com.gr και ενημερωθείτε για τις εκδηλώσεις μας
Πόσοι άνθρωποι θα συνεχίσουν να χάνονται στην Μεσόγειο;
Σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες (UNHCR) θεωρούνται πνιγμένοι ή αγνοούμενοι άλλοι 300 άνθρωποι που προσπάθησαν να ξεφύγουν από πολέμους και επικίνδυνες ζώνες και να φτάσουν με 4 πλοία από τη Λιβύη στην Ιταλία.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ζητάνε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη να δώσουν έμφαση σε επιχειρήσεις διάσωσης όσων κινδυνεύουν στην προσπάθειά τους να διασχίσουν τη Μεσόγειο για να φτάσουν στην Ευρώπη αλλά και να διαμορφώσουν μια ολοκληρωμένη πολιτική για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες.
Μετά την τραγωδία έξω από την Λαμπεντούσα, τον Οκτώβριο 2013, η Ιταλία οργάνωσε την επιχείρηση διάσωσης Mare Nostrum. Η επιχείρηση διέσωσε χιλιάδες ανθρώπους, τελείωσε όμως και η προσπάθεια αφέθηκε από 1/11/2014 στην FRONTEX, στο πλαίσιο της προστασίας των συνόρων (επιχείρηση Triton).
Περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να διαφύγουν στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια ξεφεύγοντας από εστίες πολέμου και βίας όπως η Συρία, η υπο-Σαχάρια Αφρική, το Κέρας της Αφρικής, ή έστω αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Μέσα σε 10 χρόνια χάθηκαν 20.000 στη Μεσόγειο στην προσπάθειά τους να φτάσουν στην Ευρώπη. Το 2014 όμως οι άνθρωποι που χάθηκαν έφτασαν τους 3.500 από ένα σύνολο 218.000 που διέσχισαν την Μεσόγειο.
Αν δεν υπάρχει μια καλά δομημένη πρωτοβουλία έρευνας και διάσωσης, περισσότεροι άνθρωποι θα χάνουν τη ζωή τους στη Μεσόγειο. Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, συντασσόμενοι με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες και τις οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, ζητάμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τον Επίτροπο κ Δημ. Αβραμόπουλο (ή όποιον τον αντικαταστήσει) να αναλάβουν πρωτοβουλίες, συντονισμένα και στη βάση ολοκληρωμένου προγράμματος, για:
- καλά συντονισμένες ευρωπαϊκές επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο,
- απαντήσεις στα προβλήματα των ανθρώπων που επιχειρούν να ξεφύγουν από πολέμους μέσω της Μεσογείου αλλά και στα αίτια που επιβάλλουν το ξεσπίτωμα ανθρώπων από τον τόπο τους,
- πολιτική επίλυση συγκρούσεων σε διάφορες περιοχές, συμπεριλαμβανομένης της Αφρικής,
- καλύτερες ευκαιρίες σε πρόσφυγες που βρίσκονται σε γειτονικές προς τις ζώνες συγκρούσεων περιοχές,
- νόμιμες και ασφαλείς οδούς για τους όσους αναζητούν άσυλο στην Ευρώπη, εναλλακτικές των επικίνδυνων ταξιδιών και των παράνομων δρόμων,
- ενίσχυση των διαδικασιών που μπορούν να ξεχωρίσουν αυτούς που δικαιούνται άσυλο και διεθνούς προστασίας.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ζητάμε την κατάργηση των κέντρων κράτησης που έτσι κι αλλιώς κρατούν σε απαράδεκτες συνθήκες ανθρώπους που δεν είναι εγκληματίες αλλά είτε είναι μετανάστες και αναζητούν μια καλύτερη ζωή είτε δικαιούνται διεθνούς προστασίας, όντας πρόσφυγες ή ασυνόδευτα παιδιά. Η κυβέρνηση, σε διάλογο με τις τοπικές κοινωνίες, πρέπει να δημιουργήσει «κέντρα πρώτης υποδοχής» αλλά και να δώσει έμφαση σε δομές και πρωτοβουλίες κοινωνικής ένταξης, ώστε η μετανάστευση να παίξει τον ευεργετικό της ρόλο και στην τοπική οικονομία και στην κοινωνία.
Κατάργηση τυποκτόνου νόμου - Απόσυρση απαίτησης Ν. Κοτζιά για αποζημίωση
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ζητάνε από την κυβέρνηση να καταργήσει τον «τυποκτόνο» νόμο «για εξύβριση μέσω του τύπου» και από τον υπουργό εξωτερικών να αποσύρει την απαίτηση του για αποζημίωση 120.000 (ή 250.000 €) από την Athens Review of Books για δημοσίευση άρθρου τον Ιούνιο 2010, στη στήλη «Διάλογος», με τίτλο «Από τον Χαρίλαο Τρικούπη στον… Χόνεκερ» που ασκούσε κριτική στο πρόσωπό του.
Η υπόθεση θα εκδικαστεί στο Εφετείο στις 5/3/2015. Πληρεξούσιος δικηγόρος του Ν. Κοτζιά και υπογράφων την αγωγή είναι ο Φαήλος Κρανιδιώτης. Ο Ν. Κοτζιάς είναι δημόσιο πρόσωπο. Είναι παράλογο να ζητάει αποζημίωση, άρα να απαιτεί λογοκρισία, από την AthensReviewofBooks, για δημοσίευση που τον χαρακτήριζε ως «τον πιο ακραίο και φανατικό, σκληρό και αμείλικτο κνίτη της γενιάς μας/του, ένα πραγματικό γκαουλάιτερ του σταλινισμού, δηλαδή φανατικό προπαγανδιστή των αλήστου μνήμης σταλινικών καθεστώτων (Γιαρουζέλσκι, Χόνεκερ, Μπρέζνιεφ κ.λπ.)».
Ο Ν. Κοτζιάς, ανάμεσα σε άλλα, έγραψε το «Η Πολωνία κι εμείς» (1982). Αντιμετώπιζε «σαν όργανα της Δύσης, του ιμπεριαλισμού» τους αγωνιστές της ελευθερίας, έβριζε διανοούμενους και αγωνιστές όπως ο Άνταμ Μίχνικ και κατήγγειλε τον «άγνωστο» ποιητή, όπως έγραψε, Τ. Μίλος για το Βραβείο Νόμπελ που «του έδωσε ο ιμπεριαλισμός προκειμένου να ενισχύσει τους εχθρούς του σοσιαλισμού». Τότε «καταδίκαζε» την «Αυγή» και τα περιοδικά «Αντί» και «Πολίτης», ως «αντικομμουνιστικό τύπο», γιατί επέκριναν την επιβολή στρατιωτικού νόμου στην Πολωνία για καταστολή της «Αλληλεγγύης». Στο περιοδικό “Spiegel” δήλωσε ότι έγραψε τα κείμενα «κατ΄ εντολή του κόμματός του, τότε, του ΚΚΕ»!
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ συντασσόμαστε με την επιστολή 43 πανεπιστημιακών, εκπαιδευτικών και διανοούμενων που επικρίνουν την στάση του «Μια τέτοια μεθόδευση, η οποία διαστρέφει την ουσία της κριτικής στο πρόσωπο του Κοτζιά, δεν απειλεί μόνο την Athens Review of Books, απειλεί ανοιχτά την ελευθερία του Τύπου. Ο Ν. Κοτζιάς, ενώ έχει ενεργή δημόσια παρουσία και πολιτική δράση δεκαετίες τώρα, αξιώνει να μην αντιμετωπίζεται ως πολιτικό πρόσωπο, όποτε τον βολεύει, αλλά ως ιδιώτης του οποίου το πολιτικό παρελθόν και η δράση μένουν στο απυρόβλητο της δημόσιας κριτικής».
Στην πολιτική έχουν ακουστεί πολύ σκληρές εκφράσεις (προδότες, υποτακτικοί, πουλημένοι, κα). Αν κυριαρχούσαν αντιλήψεις σαν αυτή του κ. Ν. Κοτζιά, η πολιτική ζωή θα ήταν μια διαρκής δικαστική αντιπαράθεση ή τα μέσα ενημέρωσης θα λογόκριναν κάθε κριτική. Άλλο προσβολή κι άλλο, έστω αυστηρή, κριτική.
Διαβάστε:
- Κριτική σε κείμενα του Ν. Κοτζιά:
http://athensreviewofbooks.com/?p=1552#more-1552
- Η επιστολή των 43 διανοουμένων:
http://tvxs.gr/news/ellada/panepistimiakoi-enantion-kotzia-yperaspizomaste-ton-kritiko-logo
Παγκόσμια κινητοποίηση: Καμία ανοχή στη βία και κακοποίηση των γυναικών
Written by TheoΧιλιάδες άνδρες και γυναίκες, από την Σομαλία μέχρι την Ουγγαρία, από την Ζάμπια μέχρι τη Βιέννη, από το Χονγκ Κονγκ μέχρι το Λονδίνο, από τη Ν. Αφρική μέχρι την Αλάσκα ξεσηκώθηκαν στις 14/2 σε ολόκληρο τον πλανήτη σε μια ειρηνική επανάσταση για να σταματήσει η βία και η κακοποίηση των γυναικών στο πλαίσιο της κινητοποίησης "1 δις άνδρες και γυναίκες ενάντια στην κακοποίηση γυναικών"
Να σταματήσουμε την κακοποίηση των γυναικών. Μία στις 3 πέφτει θύμα βίας
1 δις άνδρες και γυναίκες, με μουσική και χορό, ξεσηκώνονται
Καμία ανοχή στη βία κατά των γυναικών και κοριτσιών
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ προσκαλούν σε ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ ΒΙΑ και την ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ,
Με μουσική και χορό, το Σάββατο 14/2, ώρα 12.00 ΣΥΝΤΑΓΜΑ
Συμμετέχουμε στην παγκόσμια κινητοποίηση "1 ΔΙΣΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΟ ΑΝΔΡΕΣ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ενάντια στη ΒΙΑ και την ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ http://www.onebillionrising.org/
Ένα δις άνδρες και γυναίκες σηκώνονται σε μια ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ενάντια στην κακοποίηση των γυναικών, γιατί 1 στις 3 γυναίκες πέφτει θύμα βίας, σε κάποια στιγμή της ζωής της, επειδή είναι γυναίκα. Καμία ανοχή! Να σταματήσουμε τη βία ενάντια στις γυναίκες
Μία στις τρεις γυναίκες στον πλανήτη θα πέσει θύμα βιασμού ή ξυλοδαρμού στη διάρκεια της ζωής της, όχι κατ΄ ανάγκη από κάποιους αγνώστους, αλλά συχνά από κοντινούς της ανθρώπους. Όχι μόνο σε κάποια μακρινή χώρα, αλλά και εδώ στην Ευρώπη.
Η κακοποίηση ενός δισεκατομμυρίου γυναικών δεν είναι απαράδεκτη μόνο από ηθική άποψη αλλά είναι και μια συνεχιζόμενη βαρβαρότητα που καταστρέφει τις ζωές δισεκατομμυρίων πολιτών. Χρειαζόμαστε μια ειρηνική επανάσταση για εξάλειψη της βίας ενάντια στις γυναίκες και τα κορίτσια. Το θέμα αυτό πρέπει να είναι ψηλά στην προτεραιότητα των κοινωνιών, να μην κρύβεται, να μην κουκουλώνεται. Το μισό του πληθυσμού πρέπει να έχει το δικαίωμα να ζει χωρίς φόβο σε κάθε σπίτι, σε κάθε γειτονιά, σε κάθε περιοχή, σε κάθε χώρα. Και είναι υπόθεση και των ανδρών και των γυναικών να εξαλείψουμε αυτή τη βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών. Καμία ανοχή λοιπόν.
Έκθεση του FRA – ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΘΕΜΕΛΙΩΔΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ- η πρώτη του είδους της, που βασίζεται στις συνεντεύξεις 42 000 γυναικών 18 ετών και άνω, από τα 28 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) το 2012, καταδεικνύει ότι η βία κατά των γυναικών, και ειδικά η βία λόγω φύλου που επηρεάζει κυρίως τις γυναίκες, αποτελεί σοβαρή παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων την οποία η ΕΕ δεν μπορεί να αγνοεί.
Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών υπονομεύει τα βασικά θεμελιώδη δικαιώματα της γυναίκας, όπως την αξιοπρέπεια, την πρόσβαση στη δικαιοσύνη και στην ισότητα των φύλων. Άπτεται θεμάτων που σχετίζονται με το δικαίωμα της ανθρώπινης αξιοπρέπειας (άρθρο 1), το δικαίωμα στην ακεραιότητα του προσώπου (άρθρο 3), την αρχή της απαγόρευσης των διακρίσεων, ιδίως λόγω φύλου (άρθρο 21), το δικαίωμα στην ισότητα ανδρών και γυναικών (άρθρο 23), το δικαίωμα πραγματικής προσφυγής και αμερόληπτου δικαστηρίου (άρθρο 47), τα οποία εμπίπτουν στα κεφάλαια I «Αξιοπρέπεια», III «Ισότητα» και VI «Δικαιοσύνη» του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η έκθεση έδειξε ότι:
- μία στις τρεις γυναίκες έπεσε θύμα σωματικής και/ή σεξουαλικής βίας μετά την ηλικία των 15 ετών,
- μία στις πέντε γυναίκες έχει πέσει θύμα παρενοχλητικής παρακολούθησης,
- μία στις δύο γυναίκες έχει υποστεί μία ή περισσότερες μορφές σεξουαλικής παρενόχλησης.
Από την έρευνα προκύπτει μια εικόνα εκτεταμένης κακοποίησης, η οποία αφορά τη ζωή πολλών γυναικών αλλά η οποία δεν καταγγέλλεται συστηματικά στις αρχές. Η κλίμακα της βίας κατά των γυναικών δεν αντικατοπτρίζεται επομένως στα επίσημα στοιχεία.
Κάθε χρόνο δεκάδες περιστατικά φτάνουν στη δημοσιότητα, αλλά είναι κυρίως αυτά που κατέληξαν στο θάνατο γυναικών και κοριτσιών. Τα περισσότερα περιστατικά βίας, παραμένουν άγνωστα. Η βία κατά των γυναικών και των κοριτσιών εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της εκμετάλλευσης και κακοποίησης των ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων, όπως τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι(ες), οι μετανάστες(στριες) , οι πρόσφυγες, όλες οι” μειονότητες”. Συνεχίζεται αμείωτη με αυξητικές τάσεις σε όλα τα μήκη και τα πλάτη, σε όλες τις κοινωνικές τάξεις, τις ηλικίες και τις φυλές και εκπορεύεται από κάθε είδους εξουσία.
Η ενδοοικογενειακή και η έμφυλη βία, η ανεργία, το trafficking, οι διακρίσεις λόγω φύλου στη δουλειά, ο εκφοβισμός και οι επιθέσεις, η καταπίεση, κάνουν πολύ δύσκολη την καθημερινότητα των γυναικών. Στην Ελλάδα της κρίσης, το φαινόμενο έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις που απειλεί καθημερινά περισσότερες γυναίκες και κορίτσια, αποδυναμώνει τον κοινωνικό ιστό και πλήττει τις οικογένειες, τις ανθρώπινες σχέσεις και την κοινωνική ισορροπία.
Σε μια τέτοιας έκτασης επιδημία, το φάρμακο είναι ενημέρωση, κοινωνική φροντίδα, εργασία, κοινωνική ευαισθητοποίηση και περισσότερη δημοκρατία. Χρειαζόμαστε περισσότερα καταφύγια γυναικών, υγειονομικές εγκαταστάσεις και επιμόρφωση των δικαστών. Η Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα απαιτεί από όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ να ανακηρύξουν το βιασμό και τη σεξουαλική βία κατά των γυναικών εντός και εκτός γάμου ως έγκλημα. Δεν κλείνουμε τα μάτια.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία βελτιώθηκε τυπικά με νόμους, ουσιαστικά όμως η ισότητα και ο σεβασμός της ζωής και της διαφορετικότητάς της είναι ακόμη ζητούμενο. Οι γυναίκες είναι μέρος της δημόσιας ζωής της κοινωνίας μας. Θέλουμε περισσότερη δημοκρατία των φύλων, περισσότερες γυναίκες σε θεσμικά όργανα της Ελλάδας και της Ευρώπης και στα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών. Η απάντηση στην κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών στους θεσμούς, είναι η ενσωμάτωση των θεμάτων φύλου και ισότητας σε όλα τα επίπεδα πολιτικής.
Είμαστε όλες όλοι, διαφορετικοί και διαφορετικές. Ίσοι όμως στη ζωή, στην ελευθερία, στην εργασία και στη δημιουργία. Ας ξεκινήσουμε από την ενημέρωση και την εκπαίδευση των αγοριών και των κοριτσιών.
Αμυγδαλέζα δυο θάνατοι. Τα κέντρα κράτησης δεν είναι λύση.
Μέχρι πότε θα λειτουργεί το κέντρο κράτησης στην Αμυγδαλέζα; Μετά από τους πρόσφατους θανάτους θα συνεχίσει η λειτουργία του για λόγους "γραφειοκρατίας"; Σάββατο πρωί θα πάει αντιπροσωπεία του ΣΥΡΙΖΑ, μόνο που τώρα πρέπει να υπάρξει άμεση παρέμβαση, δεν είναι πια αντιπολίτευση αλλά κυβέρνηση.
Είχαμε επισκεφθεί δυο φορές το κέντρο κράτησης στην Αμυγδαλέζα με την ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, οργανώσαμε εκδηλώσεις στην Ελλάδα και στο Ευρωκοινοβούλιο, φέραμε το θέμα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Είχαμε καταγγείλει τότε ότι:
- Νέος, γεννήθηκε στην Αλβανία, έζησε εκεί 1 μόνο χρόνο, ενώ τα επόμενα 16,5 χρόνια ζει στην Ελλάδα όπου πηγαίνει σχολείο, θα πάρει ελληνική ταυτότητα σε 6 μήνες αλλά συνελήφθηκε σε επιχείρηση σκούπα και τώρα βρίσκεται στο Κέντρο Κράτησης Ανηλίκων στην Αμυγδαλέζα.
- Νέος που ζει κι εργάζεται πολλά χρόνια στην Ελλάδα και έχει αδελφή στην Ισπανία, η οποία έχει νόμιμη άδεια παραμονής και εργασίας, βρίσκεται κρατούμενος επί μήνες στην Αμυγδαλέζα αντί να έχει επανασυνδεθεί με την αδελφή του, όπως προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
- Κρατούμενος που έχει υποστεί βασανιστήρια στη χώρα του και έχει σχετική πιστοποίηση από γιατρό εξειδικευμένη σε θέματα θυμάτων βασανιστηρίων, στο πλαίσιο του Κέντρου Αποκατάστασης Θυμάτων Βασανιστηρίων, βρίσκεται για πάνω από 8 μήνες στο Κέντρο Κράτησης στην Αμυγδαλέζα, ενώ θα έπρεπε να έχει εξεταστεί αμέσως η αίτησή του και να του έχει αποδοθεί καθεστώς ασύλου, όπως προβλέπει η διεθνής νομοθεσία. Είναι γνωστό ότι κάποιος που έχει βιώσει βασανιστήρια, όταν κρατείται, ξαναζεί αυτή την «εμπειρία».
- Πολλοί μετανάστες που ζουν και εργάζονται στη χώρα μας για πολλά χρόνια, μερικοί για πάνω από 16 χρόνια και μερικοί μιλούν άπταιστα ελληνικά, βρίσκονται στο Κέντρο Κράτησης στην Αμυγδαλέζα για πάνω από 8 και 9 μήνες.
- Εκατοντάδες μετανάστες που επιθυμούν να επιστρέψουν στις χώρες τους (κυρίως Πακιστάν και Μπαγκλαντές) παραμένουν κρατούμενοι στην Αμυγδαλέζα είτε γιατί οι χώρες τους δεν δίνουν το πράσινο φως για να επιστρέψουν είτε γιατί οι σχετικές διαδικασίες είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες.
- Πέντε Ιρανοί, που κατά δήλωσή τους κινδυνεύουν ακόμα και με θανάτωση αν επιστρέψουν στο Ιράν, βρίσκονται κρατούμενοι στην Αμυγδαλέζα χωρίς να έχει εξεταστεί ταχέως το αν δικαιούνται καθεστώς ασύλου.
Είχα καταθέσει ερώτηση όταν ο Δένδιας είχε έρθει στο Ευρωκοινοβούλιο
http://www.chrysogelos.gr/…/q…/item/3259-amygdaleza-question
Μαζί με την συμπρόεδρο της Ομάδας των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο είχαμε επισκεφθεί δυο φορές το κέντρο κράτησης στην Αμυγδαλέζα. Η Rebecca Harms, συμπρόεδρος της Ομάδας των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, βρέθηκε στην Ελλάδα από 12 έως 17 Ιουνίου 2013 για σειρά παρεμβάσεων που σχετίζονται με τα ζητήματα του ρατσισμού και της ξενοφοβίας. Εκτός από την επίσκεψη την Πέμπτη 13 Ιουνίου στο κέντρο κράτησης της Αμυγδαλέζας, συνδιοργάνωσαν μαζί με τον Νίκο Χρυσόγελο, την Παρασκευή 14 Ιουνίου, στρογγυλό τραπέζι με θέμα «Ρατσισμός, Ξενοφοβία και Μετανάστευση: εμπειρίες από τη Γερμανία και την Ελλάδα», ενώ τη Δευτέρα 17 Ιουνίου συναντήθηκε με το Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη κ. Πάτροκλο Γεωργιάδη και τον υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτωνκ. Αντώνη Ρουπακιώτη.
http://www.chrysogelos.gr/…/i…/3260-rebecca-racism-xeophobia
Στο κέντρο κράτησης της Αμυγδαλέζας, η Rebecca Harms διαπίστωσε ότι οι συνθήκες κράτησης έχουν χειροτερέψει από την προηγούμενη επίσκεψή της, το Νοέμβριο του 2012, και επεσήμανε την ανάγκη μεγαλύτερης προσπάθειας από την Ελλάδα αλλά και βοήθειας από την Ευρώπη ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες κράτησης, αν και μεγάλα ερωτηματικά δημιουργεί το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ακόμα κέντρα πρώτης υποδοχής και καταγραφής των μεταναστών και αιτούντων άσυλο που θα συνέβαλαν σε νόμιμες διαδικασίες και τήρηση όσων προβλέπονται από διεθνείς συμβάσεις και τις υποχρεώσεις της χώρας για σεβασμό των δικαιωμάτων μεταναστών και αιτούντων άσυλο αλλά και θα περιόριζαν την γκετοποίηση στην Αττική σχεδόν όλων όσων εισέρχονται στη χώρα, όπως γίνεται ακόμα σήμερα.
http://www.chrysogelos.gr/…/2841-immigrants-greece-fails-sl…
Δείτε βίντεο για το κέντρο κράτησης στην Αμυγδαλέζα
http://www.greens-efa-service.org/medialib/mcinfo/pub/en/scc/3139
Ένα βίντεο μεγαλύτερης διάρκειας (24 minutes) είναι διαθέσιμο στο λινκ:
http://www.greens-efa-service.org/medialib/mcinfo/pub/en/scc/3132
Πρόσκληση εκπαιδευτικών σε ημερίδα για Ενεργειακούς Σχολικούς Συνεταιρισμούς
Written by Theo
Πρόσκληση εκπαιδευτικών σε ημερίδα με θέμα την πιλοτική δημιουργία ενεργειακών σχολικών συνεταιρισμών
Οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Γ΄ Αθήνας και οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Δ΄ Αθήνας δια των Υπευθύνων Π.Ε.
σε συνεργασία με την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση “Άνεμος Ανανέωσης”
συνδιοργανώνουν ημερίδα με θέμα: "Ενεργειακοί Σχολικοί Συνεταιρισμοί"
την Τρίτη 24/2 το απόγευμα,
στο 9ο Γυμνάσιο Αιγάλεω (κοντά στη στάση Μετρό Αγ. Μαρίνα, χάρτης σχολείου: http://tinyurl.com/luhbkxj) και ώρες 17.00-20.30.
Σκοπός είναι η προώθηση ολοκληρωμένων και καινοτόμων παρεμβάσεων με θέμα «ενεργειακοί σχολικοί συνεταιρισμοί», που στοχεύουν στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών σε περιβαλλοντικά κι ενεργειακά θέματα, στην ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων, στη δημιουργία βιώσιμων γειτονιών αλλά και στην ενίσχυση της συνεργασίας, της κοινωνικής καινοτομίας και ενός ουσιαστικού ανοίγματος του σχολείου στην γειτονιά και στην κοινωνία.
SwissLeaks και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η φοροδιαφυγή, φοροαπάτη
H Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα που αντιμετωπίζει σημαντικά θέματα φορο-απάτης, φορο-αποφυγής και διαφθοράς. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η απώλεια δημοσίων εσόδων από αυτές τις αιτίες ξεπερνάει το 1 τρις Ευρώ ετησίως. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που ακόμα και κατεστημένα μέσα ενημέρωσης και φορείς έχουν «σηκώσει» το θέμα της διαφθοράς, των φορολογικών παραδείσων και της φοροδιαφυγής.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η συνεργασία μέσων ενημέρωσης και δημοσιογράφων ερευνητών έχει αποτελέσματα. Μετά την υπόθεση LuxLeaks, η ερευνητική δημοσιογραφία έφερε στο φως της δημοσιότητας νέες αποκαλύψεις, αυτή τη φορά για το ρόλο της ελβετικής τράπεζας HSBC (SwissLeaks) στην φοροδιαφυγή και φοροαπάτη αλλά και στην κάλυψη παράνομων δραστηριοτήτων μέσω του τραπεζικού συστήματος και offshore εταιριών. Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν αφορούσαν private banking της HSBC λογαριασμών ύψους US$100 δις, ενώ μεταξύ των καταθετών περιλαμβάνεται και ένας αριθμός Ελλήνων, που δεν αναφέρονταν στη γνωστή «λίστα Λαγκάρντ».
Δεν είναι όλες οι καταθέσεις σε ελβετικές ή άλλες τράπεζες παράνομες ή κρύβουν φορο-απάτη ή ξέπλυμα μαύρου χρήματος. Είναι αλήθεια, όμως, ότι τράπεζες και offshore εταιρίες έκαναν τα στραβά μάτια ή και διευκόλυναν το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, την φορο-αποφυγή ή και την διαφθορά σε πολλές περιπτώσεις. Όσον αφορά τη χώρας μας, δεν είναι τυχαίο ότι σε πολλές υποθέσεις που ερευνώνται από την δικαιοσύνη για διακίνηση μαύρου χρήματος βρίσκονται μπλεγμένες offshore εταιρίες ή/και τράπεζες.
Η νέα κυβέρνηση εξέφρασε στις προγραμματικές την δέσμευσή της να αντιμετωπίσει την φορο-απάτη και διαφθορά. Επειδή κι άλλες κυβερνήσεις στο παρελθόν είχαν διακηρύξει κάτι παρόμοιο αλλά στο τέλος δεν προχώρησαν σε όσα υπόσχονταν, η κυβέρνηση θα κριθεί από την αποφασιστικότητά της να λάβει άμεσα μέτρα κι όχι από τις διακηρύξεις. Απαιτούνται, λοιπόν, συγκεκριμένοι στόχοι, χρονοδιαγράμματα και δείκτες παρακολούθησης των εξαγγελιών.
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ πρότειναν η ελληνική κυβέρνηση να προωθήσει άμεσα τέσσερεις ενέργειες, που θα συναντούσαν ευρύτερη αποδοχή τόσο στη χώρα μας όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο:
- να απαιτήσει, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για μια νέα ισορροπημένη Συμφωνία με την ΕΕ και αξιοποιώντας τις σχετικές ευρωπαϊκές Οδηγίες και στρατηγικές, την στενή συνεργασία με την Κομισιόν στο θέμα της διερεύνησης όλων των καταθέσεων Ελλήνων πολιτών σε ευρωπαϊκές τράπεζες, ιδιαίτερα σε αυτές της Ελβετίας και του Λουξεμβούργου. ώστε να υπάρξει πλήρη διαλεύκανση στο ποιες καταθέσεις είναι νόμιμες και φορολογημένες και ποιες όχι,
- να διασφαλίσει ότι εφαρμόζεται άμεσα η αναθεωρημένη Οδηγία 2011/16/ΕΕ για την Διοικητική Συνεργασία που αφορά στην υποχρεωτική αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών στον τομέα της φορολογίας,
- να ολοκληρώσει πριν την 1/1/2016 την προσαρμογή στο εθνικό δίκαιο της αναθεωρημένης Οδηγίας 2003/48/EC για την φορολόγηση των καταθέσεων,
- να συμμετάσχει ενεργά και ουσιαστικά στην Ομάδα Χωρών Ενάντια στην Διαφθορά Group of States against corruption (GRECO).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις ερευνητών, σε ελβετικές και άλλες τράπεζες βρίσκονται καταθέσεις Ελλήνων πολιτών ύψους περίπου 220 δις ευρώ, Ένας ουσιαστικός έλεγχος θα ξεκαθάριζε ποιες καταθέσεις είναι νόμιμες ή όχι (δεν είναι φυσικά όλες οι καταθέσεις παράνομες ή ύποπτες), ποια ποσά έχουν φορολογηθεί κανονικά και ποια όχι, Θα μπορούσαν, επίσης, να εντοπιστούν ποσά που προέρχονται από μίζες κι άλλες παράνομες δραστηριότητες.
Έλεγχος θα μπορούσε να γίνει, επίσης, μέσω της επεξεργασίας όλων των εμβασμάτων από την Ελλάδα προς άλλες χώρες - από το 1970 έως σήμερα. Κάτι τέτοιο, σύμφωνα με γνώστες του τραπεζικού συστήματος, θα απαιτούσε μόλις 6 μήνες, εφόσον βέβαια υπήρχε η πολιτική βούληση και η κατάλληλη οργάνωση των υπηρεσιών.
Μεγάλο μέρος από τα 75 δις ευρώ των περικοπών στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής που έχουν αφαιρεθεί από το εισόδημα των πολιτών θα μπορούσαν να είχαν εξευρεθεί από την αντιμετώπιση της διαφθοράς, του ξεπλύματος μαύρου χρήματος και της φορο-απάτης.
Παρόλο όμως ότι υπήρχε σχετική πρόβλεψη και στο πρώτο Μνημόνιο και κάθε κυβέρνηση υπόσχονταν ότι θα αντιμετωπίσει την διαφθορά και την φοροαπάτη, τελικά οι κυβερνήσεις προτίμησαν την «εύκολη λύση», των περικοπών μισθών, συντάξεων και κοινωνικών παροχών.
Είναι ενδεικτικό ότι ενώ η Ελλάδα συμμετέχει στην Ομάδα των Χωρών Ενάντια στην Διαφθορά –GRECO, δεν έχει ακόμα ολοκληρώσει την 4η έκθεση αξιολόγησης και συμμόρφωσης [1] που ξεκίνησε το 2012, αν και μετείχε στον 3ο κύκλο αξιολόγησης [2] (2007-2009).
Ως ευρωβουλευτής, τότε, των Πράσινων και η Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο ζητήσαμε, στις 8 Οκτωβρίου 2012, από τον τότε πρόεδρο της Κομισιόν Μ. Μπαρόζο να συνεργαστεί με την ελληνική κυβέρνηση ώστε να πιεστεί η Ελβετία και άλλες χώρες να δώσουν στοιχεία σχετικά με τις καταθέσεις Ελλήνων σε ελβετικές κι άλλες τράπεζες.
Σήμερα έχει βελτιωθεί το ευρωπαϊκό νομοθετικό πλαίσιο για αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών για τις τραπεζικές καταθέσεις [3]: Η αναθεώρηση της Οδηγίας 2003/48/EC για τη φορολόγηση των αποταμιεύσεων, που εκδόθηκε στις 24 Μαρτίου 2014, καθώς και η αναθεώρηση της Οδηγίας 2011/16/ΕΕ για την Διοικητική Συνεργασία [3], ενισχύουν την αυτόματη ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών αρχών των κρατών μελών, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών που έχουν σχέση με δικαιούχους λογαριασμών που τηρούνται μέσω υπεράκτιων επενδυτικών δομών (offshore).
Η ανταλλαγή πληροφοριών από το 2017, σύμφωνα με την απόφαση του Ευρωκοινοβουλίου στις 13/12/2013, θα εφαρμοστεί σε πέντε κατηγορίες εισοδήματος και κεφαλαίου: την απασχόληση, τις αμοιβές των διευθυντικών στελεχών, την ασφάλιση ζωής, τις συντάξεις και το εισόδημα από ακίνητη περιουσία.
Οι Πράσινοι στο Ευρωκοινοβούλιο είχαν παρουσιάσει, επίσης, στην διάρκεια της ιρλανδικής προεδρίας της ΕΕ, τον Ιανουάριο 2013, ένα Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για την Φορολογία - μια πρόσκληση για δράση για την ευρωπαϊκή φορολογική πολιτική, που καθορίζει τα βασικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν σε επίπεδο ΕΕ για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής.[4]
Σε απάντηση σχετικής ερώτησής μου για τον έλεγχο της διαφθοράς [5], η τότε Επίτροπος Malmström εξ ονόματος της Κομισιόν, τον Μάρτιο 2014, είχε τονίσει ότι η ΕΕ παρακολουθεί την εφαρμογή των πολιτικών κατά της διαφθοράς στην Ελλάδα μέσω της σχετικής έκθεσης, που δημοσιεύθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 2014 [6].
Καιρός να αλλάξουμε, λοιπόν, σελίδα ως χώρα και να μπούμε μπροστά στον αγώνα για αντιμετώπιση της διαφθοράς και της φορο-απάτης.
Παραπομπές:
[1] http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round4/ReportsRound4_en.asp
[2] http://www.coe.int/t/dghl/monitoring/greco/evaluations/round3/ReportsRound3_en.asp
[3] http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/tax_el.pdf
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-15995-2014-INIT/el/pdf
[5]http://www.europarl.europa.eu/sides/getAllAnswers.do?reference=E-2014-001216&language=EL
More...
Σκάνδαλο SwissLeaks μετά το LuxLeaks. Μπίζνες τράπεζας με εμπόρους όπλων, ματωμένα διαμάντια, φοροδιαφυγή
Written by TheoΣκάνδαλο SwissLeaks μετά το σκάνδαλο LuxLeaks.
H ερευνητική δημοσιογραφία - International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) - έφερε στο φως της δημοσιότητας, μέσω της Γαλλικής εφημερίδας Le Monde- μια σειρά από σημαντικά στοιχεία και μυστικά ντοκουμέντα που αποκαλύπτουν ότι o τραπεζικός κολοσσός HSBC (με έδρα την Ελβετία αλλά καταστήματα σε πολλές χώρες) έκανε μπίζνες με εμπόρους όπλων που πουλούσαν οπλισμό σε παιδιά- στρατιώτες στην Αφρική, με ενεργούς πολιτικούς αλλά και δικτάτορες από διάφορες χώρες, διακινητές αιματοβαμμένων διαμαντιών και έβρισκε τρόπους για να γλυτώνουν από την φορολογία εκατομμυρίων δολαρίων πολλοί επώνυμοι, ποδοσφαιριστές, καλλιτέχνες και παιδιά γνωστών πολυεκατομμυριούχων.
Τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν αφορούσαν private banking της HSBC που αφορούν λογαριασμούς ύψους US$100 δις.
http://indianexpress.com/…/hsbc-sheltered-murky-cash-linke…/
ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ

Θα μάθουμε να χρησιμοποιούμε τα ευρωπαϊκά εργαλεία;
Η ελληνική κοινωνία αλλά και τα πολιτικά κόμματα έχουν συνηθίσει να κινούνται με βάση το συναίσθημα και όχι την λογική. Εξάλλου και η προεκλογική εκστρατεία σχεδόν όλων των κομμάτων απευθύνονταν σχεδόν εξ ολοκλήρου στα συναισθήματα: φόβος, οργή, ελπίδα, εμπιστοσύνη. Δεν είναι περίεργο, λοιπόν, που οι πολίτες ενθουσιάστηκαν και ένοιωσαν υπερήφανοι από την στάση του υπουργού Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη προς τον Ντάισελμπλουμ, αλλά δεν πολυκατάλαβαν την «εθιμοτυπική» συνάντηση του υπουργού με τον Τόμσεν, στο Παρίσι ή τα εγκωμιαστικά σχόλια του για τον Σόιμπλε!
Είναι αλήθεια ότι όσο περισσεύουν τα συναισθήματα και οι επικοινωνιακές κινήσεις από την ελληνική πολιτική, τόσο απουσιάζουν η λογική και ο προγραμματικός σχεδιασμός. Hπεριοδεία του πρωθυπουργού και του υπουργού οικονομικών σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει αναπτερώσει το ηθικό πολλών αλλά έχει προκαλέσει μεγάλη σύγχυση για το ποιος είναι ο συγκεκριμένος στόχος. Ακούσαμε από τον πρωθυπουργό να λέει ότι θα αποπληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας προς το ΔΝΤ και την ΕΚΤ και τον υπουργό οικονομικών ότι θα ξεπληρώσουμε, και με τόκο, όλες τις υποχρεώσεις μας αλλά χρειαζόμαστε χρόνο. Ακούσαμε ότι δεν χρειαζόμαστε την επόμενη δόση των 7,5 δις, αλλά ζητήσαμε την δυνατότητα να συγκεντρώσουμε μέσω εντόκων γραμματίων 25 αντί για 15 δις Ευρώ!
Παρά τα αντιφατικά μηνύματα, κάποιο θετικό αποτέλεσμα θα προκύψει. Η Ευρώπη δεν επιδιώκει την σύγκρουση, άρα θα υπάρξει τελικά κάποιος συμβιβασμός, αφού έχει ξεκαθαριστεί από τον πρωθυπουργό ότι δεν θα προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες. Δεν είναι, όμως σίγουρο ότι η περιοδεία και κυρίως οι διαπραγματεύσεις θα οδηγήσουν σε αποτέλεσμα που περιμένει η πλειοψηφία της κοινωνίας. Υπάρχει, δηλαδή, ο κίνδυνος, η στροφή προς ένα συμβιβασμό να μην είναι αποδεκτή από σημαντικό τμήμα της κοινωνίας που και - με ευθύνη του ΣΥΡΙΖΑ – είχε βγει στα «κάγκελα» όλο αυτό το διάστημα πιστεύοντας σε «ανατροπή», «διαγραφή του 60% του χρέους» και «κατάργηση όλων των μνημονίων και μνημονιακών νόμων με έναν νόμο». Θα ψηφίσει ΟΛΗ η κοινοβουλευτική ομάδα ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ έναν συμβιβασμό που δεν θα διαγράφει το 50% του χρέους και θα προωθεί «μεταρρυθμίσεις» αντί για παροχές κι αυξήσεις;
Η εκλογή του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε, πράγματι, ώθηση σε μια νέα πολιτική συζήτηση, η παλιά πολιτική φρουρά παραμερίστηκε. Βλέπουμε ένα νέο πρωθυπουργό και νέους υπουργούς να συναντιούνται με ευρωπαίους αξιωματούχους. Η κοινωνία βγήκε από την ακινησία, στην Ευρώπη παρατηρείται κινητικότητα. Οι προσδοκίες είναι πολλές πλέον, αλλά παραμένει ζητούμενο ποιες είναι αυτές που θα ικανοποιηθούν. Και βέβαια τίθεται το ερώτημα γιατί ο Παπανδρέου, ο Σαμαράς, ο Τσίπρας δεν υιοθέτησαν από την αρχή πιο υπεύθυνες και δημιουργικές θέσεις όταν ήταν ο καθένας στην αντιπολίτευση, ώστε να μπορεί να υπάρξει ένα διαφορετικό σχέδιο για αντιμετώπιση της κρίσης, και κυρίως για να μην φτάναμε στη χρεοκοπία. Αφού έτσι κι αλλιώς ο καθένας δεν τήρησε ως κυβέρνηση – και το ήξερε από πριν – αυτά που υπόσχονταν από τη θέση του αντιπολιτευόμενου.
Είναι θετικό ότι η ρητορική του «κουρέματος» και της «διαγραφής του 50-60%» του χρέους και των απειλών– που έδωσαν σημαντική ώθηση στην εκλογική άνοδο και επιτυχία του ΣΥΡΙΖΑ – εγκαταλείπονται πλέον και υιοθετείται από την κυβέρνηση μια πιο ρεαλιστική εκδοχή, περί «τεχνικών μείωσης του χρέους», καθώς και μια ρητορική της «συνεργασίας με τους ευρωπαίους εταίρους ώστε να βρεθούν επωφελής και για τους δύο λύσεις». Μόνο που αυτά δεν ειπώθηκαν προεκλογικά, αλλά μόνο μετεκλογικά, συνεχίζοντας την μακρά παράδοση παραπλάνησης των πολιτών (Γ.Α.Π: «λεφτά υπάρχουν», Α. Σαμαράς: «Ζάππειο Ι,ΙΙ,ΙΙΙ», Α.Τσίπρας: «ανατροπή»).
Η προηγούμενη κυβέρνηση (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ) επέμενε δογματικά ότι δεν υπήρχε άλλος δρόμος. Ο ΣΥΡΙΖΑ φώναζε ότι εκείνος θα μπορούσε να διαγράψει το χρέος και να ανατρέψει την πολιτική. Η αλήθεια είναι, όμως, όπως φαίνεται και από τις κινήσεις τώρα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, στην Ευρώπη τα πράγματα αλλάζουν, αλλά με συμβιβασμούς και στη βάση εναλλακτικών σχεδίων. Θα ήμασταν ως χώρα αλλού αν είχε επικρατήσει, το 2012, το 2013, έστω το 2014, από την τότε κυβέρνηση και από την τότε αντιπολίτευση, η «λογική» άποψη ότι: «Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, είμαι απολύτως βέβαιος ότι σύντομα θα καταφέρουμε να φτάσουμε σε μία αμοιβαίως επωφελή συμφωνία, τόσο για την Ελλάδα όσο και για ολόκληρη την Ευρώπη. Καμιά πλευρά δεν επιδιώκει τη σύγκρουση και δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας να δράσουμε μονομερώς στο ζήτημα του ελληνικού χρέους» (πρωθυπουργός Α. Τσίπρας).
Δεν θα ήταν πιο παραγωγικό, αν αυτή η ρεαλιστική «πολιτική» είχε υιοθετηθεί έστω από το 2012 και μετά, ώστε –αντί για «σκίσιμο των μνημονίων και διαγραφή του χρέους» ως σημαία – να διαμορφώνονταν ένα ευρύ κοινωνικό και πολιτικό μέτωπο που θα συμφωνούσε σε ένα πιο ισορροπημένο, κοινωνικά δίκαιο, εναλλακτικό σχέδιο που θα πετύχαινε όσα αναφέρει στην πρόσφατη επιστολή του ο πρωθυπουργός Α. Τσίπρας; Δηλαδή «να δημιουργήσουμε το δικό μας μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα ανάκαμψης, το οποίο –μεταξύ άλλων- θα ενσωματώνει τους στόχους των πρωτογενώς ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και των ριζικών μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα της φοροδιαφυγής, της διαφθοράς και του πελατειακού κράτους. Είμαι πεπεισμένος ότι μία συμφωνία σε αυτό το πλαίσιο θα γίνει αποδεκτή από τους εταίρους μας, αφού το κοινό μας συμφέρον είναι η οικονομική σταθερότητα και η ανάκαμψη για το κοινό μας σπίτι, την Ευρώπη». Τι σχέση έχουν αυτές οι θέσεις με όσα λέγονταν μέχρι την Κυριακή των εκλογών; Γιατί δεν προβλήθηκαν προεκλογικά;
Το κακό είναι ότι υπήρχαν εργαλεία ήδη από το 2013 ή έστω από το 2014, τα οποία δεν χρησιμοποιήσαμε ως χώρα για να προωθηθεί η αλλαγή πολιτικών και η υπέρβαση ή κατάργηση της τρόικας. Εργαλεία και πολιτικές που θα μπορούσαν να έχουν όχι μόνο την υποστήριξη της πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας αλλά και των θεσμικών οργάνων και της πλειοψηφίας της κοινής γνώμης στην Ευρώπη, Βορρά και Νότου.
Ήδη στις 24/2/2014 η Επιτροπή Νομισματικών και Οικονομικών Υποθέσεων του Ευρωκοινοβουλίου, και στις 13/3/2014 η Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου είχαν ψηφίσει μια σημαντική έκθεση αξιολόγησης της τρόικα και της πολιτικής της – μετά από πρωτοβουλίες και πιέσεις της ομάδας μας, της Ομάδας των Πράσινων, που ζητούσε μεταξύ άλλων: Δημιουργία Ευρωπαϊκού Νομισματικού Ταμείου, αντικατάσταση της τρόικας από ευρωπαϊκό θεσμό ελεγχόμενο δημοκρατικά από το ευρωκοινοβούλιο και τα εθνικά κοινοβούλια, αναπροσαρμογή της δημοσιονομικής πολιτικής ώστε να μην πλήττει υγεία, παιδεία, κοινωνικό διάλογο, αποκατάσταση των δικαιωμάτων που προβλέπονται στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, μέτρα για την αναδιάρθρωση και την βιωσιμότητα του χρέους και πολλά άλλα.
H πλειοψηφία που είχε υποστηρίξει τις δυο εκθέσεις για την αξιολόγηση της τρόικα και της πολιτικής λιτότητας βασίστηκε σε 4 πολιτικές ομάδες: ΠΡΑΣΙΝΟΙ, Φιλελεύθεροι, Λαϊκό Κόμμα και Σοσιαλδημοκράτες. Συντάκτες ήταν δυο ευρωβουλευτές που επισκέφθηκαν τις 4 χώρες της κρίσης - και τη χώρα μας - και συνάντησαν πολλούς φορείς σε ευρωπαϊκό επίπεδο και στα Κράτη Μέλη. Παράλληλα, οργανώθηκαν πολλές δημόσιες ακροάσεις στις Βρυξέλλες αλλά και κοινή συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλίου κι εκπροσώπων των εθνικών κοινοβουλίων, με ομιλητές και Έλληνες ευρωβουλευτές (ήμουν ένας από τους ομιλητές) αλλά και από άλλα Κράτη Μέλη.
Την έκθεση υπερψήφισαν τελικώς 448 ευρωβουλευτές (73%), καταψήφισαν 140 (23%) και απείχαν 27 (4%). Δεν ψήφισαν 22. Μεταξύ αυτών που καταψήφισαν την έκθεση ήταν οι ευρωβουλευτές της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, για διαφορετικούς λόγους. Αυτό ακριβώς επιβεβαιώνει την παρατήρηση ότι τα ελληνικά πολιτικά κόμματα δεν ξέρουν να αλλάζουν τις πολιτικές αξιοποιώντας τους κανόνες και τα εργαλεία που υπάρχουν στην διάθεσή τους. Θα μπορέσει τώρα η κυβέρνηση να αλλάξει τις πολιτικές προς προοδευτική κατεύθυνση, αλλά μέσα στο πλαίσιο των κανόνων που έχουν υιοθετηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο (δίκαιοι συμβιβασμοί, ευρωπαϊκό εξάμηνο, διπλό και εξαπλό πακέτο, ΟΝΕ, συντονισμός οικονομικών πολιτικών, στρατηγική Ευρώπη 2020 κα); Μακάρι να μην χαθεί άλλη μια φορά η ευκαιρία.
ΠΑΛΙ ΕΚΤΑΚΤΗ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΓΙΑ "ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ" ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ;
Written by Theo
ΠΡΑΣΙΝΟΙ: Απαράδεκτη η έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε ΟΤΑ για «προσωρινή» διαχείριση απορριμμάτων
Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ-ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ με ανακοίνωσή τους δήλωσαν:
«Σε μια εποχή που δεν περισσεύει ούτε Ευρώ, δεν καταλαβαίνουμε την απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ν. Βούτση για χορήγηση «έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης συνολικού ποσού 11.000.000 Ευρώ» για χρηματοδότηση «προσωρινής διαχείρισης αστικών αποβλήτων» με την προμήθεια, εγκατάσταση και λειτουργία του αναγκαίου εξοπλισμού, με χρέωση του λογαριασμού του Υπουργείου, που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων, υπό τον τίτλο «Κάλυψη των πάσης φύσεως αναγκών των ΟΤΑ κ.λπ». Να δίνεται εκ νέου έκτακτη χρηματοδότηση για «προσωρινή διαχείριση» είναι μια πρόκληση για το περιβάλλον και τα οικονομικά της χώρας.
Καλούμε τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης Ν. Βούτση να αλλάξει την άστοχη απόφαση. Είναι θετικό να ενισχυθούν οι ΟΤΑ αλλά για να λάβουν σωστά μέτρα, όχι για να συντηρήσουν μια λανθασμένη πρακτική. Η συνέχιση της αποτυχημένης πολιτικής του παρελθόντος δεν είναι αποδεκτή γιατί επιβαρύνει την κοινωνία περιβαλλοντικά και οικονομικά.
Το ελάχιστο που θα περίμενε κάποιος από την νέα κυβέρνηση είναι να συνδέσει την χρηματοδότηση με εντατικά προγράμματα διαλογής στην πηγή κι απαιτητικούς ποιοτικούς-ποσοτικούς στόχους (όχι γενικολογίες) γι ανακύκλωση και κομποστοποίηση. Όχι να χρηματοδοτεί μηχανήματα που απλώς θα δεματοποιούν τα ανάμικτα σκουπίδια ή θα κάνουν μηχανική διαλογή. Η εμπειρία δείχνει ότι με τέτοιες πρακτικές, μετά από σημαντική οικονομική επιβάρυνση, παράγονται αμφίβολης ποιότητας τελικά «προϊόντα» τα οποία στην πραγματικότητα (θα πρέπει να) πηγαίνουν για ταφή σε κάποιον ΧΥΤΑ.
Γνωρίζοντας ότι η χρηματοδότηση αυτή δεν συνάδει με τις υποχρεώσεις της χώρας και των Δήμων, αφού αγνοεί την ιεράρχηση των μεθόδων διαχείρισης απορριμμάτων (πρόληψη, προετοιμασία για μείωση, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση, κομποστοποίηση και μόνο στο τέλος ταφή ή άλλη επεξεργασία υπολειμμάτων), ο υπουργός καταφεύγει στους πόρους του Υπουργείου γιατί δεν θα ήταν επιλέξιμη δαπάνη από ευρωπαϊκούς πόρους.
Πολλά χρόνια η χώρα σπαταλάει χρήματα στο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων στη λογική της «προσωρινής» διαχείρισης, αν και υπάρχουν συγκεκριμένες νομοθετικές δεσμεύσεις όχι μόνο για την χώρα συνολικά αλλά και για τους δήμους. «Προσωρινή» μεταφορά απορριμμάτων από μια περιοχή σε άλλη, «προσωρινή» απόρριψη αποβλήτων σε διάφορες χωματερές ή ρεματιές (ΧΑΔΑ), «προσωρινή» αποθήκευση στερεών δημοτικών αποβλήτων (για να μην μιλήσουμε και για τα επικίνδυνα και τοξικά) έχουν οδηγήσει όχι μόνο σε μεγάλη περιβαλλοντική επιβάρυνση αλλά και σε μεγάλη σπατάλη οικονομικών πόρων.
Η χώρα είχε υποχρέωση να προχωρήσει σε ολοκληρωμένη διαχείριση των απορριμμάτων ήδη από τις αρχές τις δεκαετίες του ’90. Ακόμα και σήμερα δεν έχουν κλείσει όλοι οι ΧΑΔΑ και δεν έχουν αποκατασταθεί όλες οι περιοχές που έχουν επιβαρυνθεί. Στην Πελοπόννησο και σε άλλες περιοχές παραμένει άλυτο και το θέμα της τελικής διάθεσης των υπολειμμάτων, όπως αυτή την περίοδο έχει έρθει στη δημοσιότητα με τα βουνά από σκουπίδια στους δρόμους της Τρίπολης.
Ποιοι δήμοι θα λάβουν την έκτακτη οικονομική ενίσχυση για χρηματοδότηση υποδομών «προσωρινής διαχείρισης στερεών αποβλήτων» με απόφαση, που υπογράφει ο Υπουργός Εσωτερικών & Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Νίκος Βούτσης
1.ΔΗΜΟΣ ΑΡΓΟΥΣ-ΜΥΚΗΝΩΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ (Μονάδα Μηχανικής Διαλογής), 600.000,00 €
2.ΔΗΜΟΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ - Λειτουργία ΜΜΔ, 200.000,00 €
3.ΔΗΜΟΣ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ - Λειτουργία ΜΜΔ, 400.000,00 €
4.ΔΗΜΟΣ ΝΑΥΠΛΙΕΩΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ και αγορά τριών απορριμματοφόρων, 1.400.000,00 €.
5.ΔΗΜΟΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 700.000,00 €
6.ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΠΟΛΗΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 600.000,00 €
7.ΔΡΑΜΑΣ ΔΡΑΜΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 1.000.000,00 €
8.ΔΗΜΟΣ ΠΥΡΓΟΥ ΗΛΕΙΑΣ Κατασκευή ΜΜΔ 500.000,00 € και 100.000,00 € για επιδότηση μεταφοράς απορριμμάτων
9.ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 600.000,00 €
10.ΔΗΜΟΣ ΝΕΜΕΑΣ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ - Λειτουργία ΜΜΔ, 200.000,00 €
11.ΔΗΜΟΣ ΣΙΚΥΩΝΙΩΝ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 500.000,00 €
12.ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΡΤΗΣ ΛΑΚΩΝΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 800.000,00 €
13.ΔΗΜΟΣ ΜΕΣΣΗΝΗΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ και αγορά ενός press-container, 1.500.000,00 €
14.ΔΗΜΟΣ ΟΙΧΑΛΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 680.000,00 €
15.ΔΗΜΟΣ ΠΥΛΟΥ-ΝΕΣΤΟΡΟΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 620.000,00 €
16.ΔΗΜΟΣ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ - Κατασκευή ΜΜΔ, 600.000,00 €.