Παρέμβαση Νίκου Χρυσόγελου στο Ευρωκοινοβούλιο για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτών 2013

 

 

Την ανάγκη η Ευρώπη να υιοθετήσει λύσεις απέναντι στην κρίση που να συνδέονται με τις ευρωπαϊκές αξίες, και όχι με τη άδικη λιτότητα και την αφαίρεση δικαιωμάτων, επισήμανε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων/Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, κατά τη σχετική συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον καθορισμό του 2013 ως Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτών.

 

Ο Νίκος Χρυσόγελος χαρακτήρισε την επιλογή αυτή ως μια πολύ σημαντική ευκαιρία προκειμένου τα προβλήματα των Ευρωπαίων πολιτών να συζητηθούν σε βάθος, ένα χρόνο πριν τις ευρωεκλογές και ενώ η κρίση συνεχίζεται. Όπως επισήμανε, το 2013 μπορεί να καθορίσει την εικόνα των πολιτών για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, καθώς και την ψήφο τους στις Ευρωεκλογές υπέρ της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Προκειμένου, όμως, να συμβεί κάτι τέτοιο, η ΕΕ πρέπει στο μεταξύ να υιοθετήσει και να εφαρμόσει πολιτικές που στηρίζουν την κοινωνική συνοχή και μια κοινωνική Ευρώπη.

 

Είναι πολύ σημαντικό να μιλήσουμε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτών 2013 για τους πολίτες, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις λύσεις στα προβλήματά τους . Οι λύσεις για την κρίση πρέπει να είναι ευρωπαϊκές, και να μη συνδέονται μόνο με τη λιτότητα και την αφαίρεση δικαιωμάτων των πολιτών”, τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος.

 

Αναφερόμενος στην ανάγκη οι πολίτες να έχουν ενεργό ρόλο και συμμετοχή στη διαμόρφωση των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Νίκος Χρυσόγελος σημείωσε ότι είναι πολύ σημαντικό η Ευρώπη να πείσει τους κατοίκους της πως έχει λύσεις για τα ζητήματα που τους απασχολούν και όχι αποκλειστικά για τα αριθμητικά νούμερα. “Ναι είμαστε υπέρ της ευρωπαϊκής ιθαγένειας, να νιώθουν οι πολίτες ότι είναι πολίτες της Ευρώπης. Για να ξανακερδίσει, όμως, η Ευρώπη τους πολίτες της πρέπει να έχει πολιτικές που είναι συμβατές με τις αξίες της σε κοινωνικό, δημοκρατικό και πολιτικό επίπεδο. Θέλουμε περισσότερη Ευρώπη και πολίτες που να συμμετέχουν στην πολιτική και να ακούγονται” τόνισε χαρακτηριστικά.

 

Δείτε την έκθεση για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτών εδώ.

 
 

Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για τις περικοπές στις αποζημιώσεις του Επικουρικού Κεφαλαίου

 
Το ζήτημα της αιφνιδιαστικής κατάθεσης από τον υπ. Οικονομικών κ. Στουρνάρα σε άσχετο νομοσχέδιο, τροπολογίας που αφορά τις αποζημιώσεις θυμάτων τροχαίων από το Επικουρικό Κεφάλαιο, φέρνει στο Ευρωκοινοβούλιο με γραπτή ερώτησή του ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, Νίκος Χρυσόγελος.
 
Το Επικουρικό Κεφάλαιο το οποίο χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τις ασφαλιστικές εταιρείες (70%) και τους ασφαλισμένους ιδιοκτήτες οχημάτων (30%), καλύπτει τα θύματα ανασφάλιστων οδηγών, καθώς και οδηγών ασφαλισμένων σε εταιρείες που έχουν κηρύξει πρόσφατα πτώχευση ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας τους.
 
Οι εξελίξεις της οικονομικής κρίσης έχουν κάνει τις περιπτώσεις αυτές συχνότερες, καθώς έχουν αυξηθεί τόσο οι πτωχεύσεις ασφαλιστικών εταιριών, όσο και οι περιπτώσεις οδηγών που καθυστερούν την πληρωμή των ασφαλίστρων τους λόγω οικονομικής στενότητας. Ως αποτέλεσμα, στις 31/12/2011 το Επικουρικό Κεφάλαιο παρουσίαζε έλλειμμα 600 εκ ευρώ, το 82% του οποίου αφορά ανάληψη υποχρεώσεων ασφαλιστικών εταιρειών των οποίων οι άδειες έχουν ανακληθεί.
 
Σύμφωνα με την τροπολογία, ορίζεται ανώτατο όριο 100.000 ευρώ στη συγκεκριμένη κατηγορία αποζημιώσεων, κλιμακώνεται η κάλυψη για μικρότερα ποσά από το 70% έως το 90% της αποζημίωσης, ενώ καταργείται και η υποχρέωση αποζημίωσης για ψυχική οδύνη, που σχετίζεται με τις σοβαρότερες υποθέσεις, αυτές δηλαδή όπου υπάρχει θάνατος συνεπεία τροχαίου ατυχήματος.
 
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Δυστυχώς, ο κατήφορος των εκπτώσεων στο κοινωνικό κράτος συνεχίζεται χρησιμοποιώντας το άλλοθι της οικονομικής κρίσης. Πρέπει επιτέλους να μπει ένας φραγμός καθώς τα πιο αδύναμα στρώματα της κοινωνίας αδυνατούν να ανταπεξέλθουν στις καταιγιστικές περικοπές που τους επιβάλλονται σε όλους τους τομείς. Είναι εντελώς παράλογο και άδικο η κρίση των ασφαλιστικών εταιρειών να μετακυλίεται στα θύματα τροχαίων ατυχημάτων. Πέρα από τη λογιστική διάσταση του ελλείμματος του Επικουρικού Κεφαλαίου υπάρχει και η ανθρώπινη. Εκτός λοιπόν από τις ασφαλιστικές εταιρείες ο υπουργός θα πρέπει να συμβουλευτεί και να λάβει σοβαρά υπόψη του και τις απόψεις των οικογενειών των θυμάτων, των οργανώσεων ατόμων με αναπηρία, καθώς και αυτές των συναρμόδιων υπουργών Υγείας και Δικαιοσύνης».
 
 
 

(Ακολουθεί ολόκληρο το περιεχόμενο της ερώτησης)
 
Θέμα: «Προγραμματιζόμενες περικοπές στις ισχύουσες αποζημιώσεις θυμάτων τροχαίων»
 
 
Με κοινή έκκλησή τους [1] πρωτοβουλίες Πολιτών καταγγέλλουν τροπολογία [2] του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών σε Σχέδιο Νόμου για Κύρωση Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου σχετικών με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, η οποία αφορά στις αποζημιώσεις θυμάτων τροχαίων από το Επικουρικό Κεφάλαιο των ασφαλιστικών εταιρειών. Σύμφωνα με την τροπολογία, ορίζεται ανώτατο όριο 100.000 ευρώ στη συγκεκριμένη κατηγορία αποζημιώσεων, κλιμακώνεται η κάλυψη για μικρότερα ποσά από το 70% έως το 90% της αποζημίωσης, ενώ καταργείται και η υποχρέωση αποζημίωσης για ψυχική οδύνη, που σχετίζεται με τις σοβαρότερες υποθέσεις, αυτές δηλαδή όπου υπάρχει θάνατος συνεπεία τροχαίου ατυχήματος. Τίθεται επίσης υπό αμφισβήτηση η δυνατότητα αναγκαστικής εκτέλεσης σε περιουσιακά στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου, στις περιπτώσεις που το τελευταίο δεν καταβάλλει οικειοθελώς τις αποζημιώσεις που του επιδικάζονται.Το Επικουρικό Κεφάλαιο το οποίο χρηματοδοτείται αποκλειστικά από τις ασφαλιστικές εταιρείες (70%) και τους ασφαλισμένους ιδιοκτήτες οχημάτων (30%), καλύπτει τα θύματα ανασφάλιστων οδηγών, καθώς και οδηγών ασφαλισμένων σε εταιρείες που έχουν κηρύξει πρόσφατα πτώχευση ή έχει ανακληθεί η άδεια λειτουργίας τους [3]. Οι εξελίξεις της οικονομικής κρίσης έχουν κάνει τις περιπτώσεις αυτές συχνότερες (στις 31/12/2011 παρουσίαζε έλλειμμα 600 εκ ευρώ, το 82% του οποίου αφορά ανάληψη υποχρεώσεων ασφαλιστικών εταιρειών των οποίων οι άδειες έχουν ανακληθεί [4]), καθώς έχουν αυξηθεί τόσο οι πτωχεύσεις ασφαλιστικών εταιριών, όσο και οι περιπτώσεις οδηγών που καθυστερούν την πληρωμή των ασφαλίστρων τους λόγω οικονομικής στενότητας.
 

Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1.       Είναι η προωθούμενη ρύθμιση συμβατή με τη σχετική νομοθεσία της Ε.Ε. και τις αντίστοιχες υποχρεώσεις της Ελλάδας;
2.       Τι μέτρα σκοπεύει να λάβει για να διασφαλίσει ότι η Ελλάδα θα εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της προς τα θύματα τροχαίων;
 
____________________________
[2] Προσθήκη Τροπολογία στο Σχέδιο Νόμου «Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Προσαρμογής 2012-2015» 
[4] Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας, Έγγραφο με Αριθ. Πρωτ.: 161486/594, 12/10/2012

 

 

Συγχαρητήρια επιστολή από τους Οικολόγους Πράσινους

 

Με 53% ο συνδυασμός των Γερμανών Πράσινων κατέκτησε χθες την διακυβέρνηση του Δήμου της Στουτγάρδης και ανέδειξε δήμαρχο της πόλης τον επικεφαλής Φριτς Κουν.

Η χθεσινή εκλογική νίκη έρχεται να αφαιρέσει την διακυβέρνηση του Δήμου από τους χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ μετά από τέσσερις δεκαετίες και να ενισχύσει καταλυτικά την δυναμική των Γερμανών Πράσινων - μετά την περσινή επικράτηση στο ομόσπονδο κρατίδιο της Βάδης-Βυτεμβέργης - ενόψει των γενικών εκλογών που αναμένεται να διεξαχθούν στη χώρα το φθινόπωρο του 2013. Στόχος τους, η ανατροπή των πολιτικών τύπου Μέρκελ, η ενδυνάμωση της πανευρωπαϊκής λύσης μπροστά στην κρίση και η αλληλεγγύη στις χώρες του Νότου.

Σε συγχαρητήρια επιστολή τους προς τον Φριτς Κουν και τους Γερμανούς Πράσινους, οι Οικολόγοι Πράσινοι τονίζουν την ιδιαίτερη σημασία και αυτής της ιστορικής νίκης και τους εύχονται κάθε επιτυχία στις κυβερνητικές ευθύνες που αναλαμβάνουν.

 

 

(ακολουθεί το κείμενο της συγχαρητήριας επιστολής των Οικολόγων Πράσινων)


Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2011

Αγαπητοί φίλοι,

Εκ μέρους των Οικολόγων Πράσινων και του ελληνικού πράσινου κινήματος σας συγχαίρουμε για τη σημαντική επιτυχία σας στις εκλογές για τον Δήμο της Στουτγάρδης.

Η ανάδειξη της πρώτης «πράσινης» διακυβέρνησης στην ιστορία του Δήμου και της πρώτης σε πρωτεύουσα ομόσπονδου κρατιδίου, αποτελεί ιστορική στιγμή και ελπίδα καταγραφής πρότυπου «πράσινης στροφής», που θα ανοίξει το δρόμο για ακόμη μεγαλύτερες «πράσινες» επιτυχίες στη χώρα σας και διεθνώς.

Με τους θερμότερους «πράσινους» χαιρετισμούς,

Η Εκτελεστική Γραμματεία

 

 

 

 

Προβλήθηκε στο Μεσολόγγι, η ταινία αλληλεγγύης «Η Ελλάδα ανθίζει»  

Προλόγισε ο Νίκος Χρυσόγελος.  

Με μεγάλη προσέλευση και ζεστό χειροκρότημα στο τέλος, τίμησαν οι Μεσολογγίτες την ευαίσθητη αυστριακή ταινία ντοκυμανταίρ «Η Ελλάδα ανθίζει» που προβλήθηκε σε ειδική προβολή, για πρώτη φορά στη χώρα μας, στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο Μεσολογγίου το βράδυ της Παρασκευής 19 Οκτωβρίου.
 
Την ταινία των αυστριακών σκηνοθετών Fabian Eder και  Katharina Stemberger προλόγισε ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος, ενώ σε φιλικό διαδικτυακό μήνυμα που έστειλαν οι σκηνοθέτες σημείωσαν ότι αν και γεωγραφικά μακριά, ψυχικά νιώθουν κοντά στους πολίτες του Μεσολογγίου που προσήλθαν να δουν την ταινία τους.
 
Στη σύντομο καλωσόρισμά του και μετά την παραλαβή εμβάσματος εκ μέρους των Οικολόγων Πράσινων υπέρ του κοινωνικού παντοπωλείου του Δήμου Μεσολογγίου από τον ευρωβουλευτή κ. Χρυσόγελο, ο Δήμαρχος Μεσολογγίου Πάνος Κατσούλης τόνισε την σημασία που έχουν για την ενίσχυση του ελληνικού λαού στην σημερινή κρίση, ο συνδυασμός πολιτιστικής προσφοράς όπως η ταινία αυτή, που θέλει να δείξει την θέληση των Ελλήνων να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για ένα βιώσιμο μέλλον, με την ανάπτυξη πρωτοβουλιών κοινωνικής αλληλεγγύης.
 
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος, προλογίζοντας την ταινία, σημείωσε ότι ήδη προβλήθηκε επίσημα και με παρουσία πολλών ευρωβουλευτών στο ευρωκοινοβούλιο.
 
Ζώντας σε μια από τις δυσκολότερες περιόδους της ιστορίας μας, είπε ο κ Χρυσόγελος, χρειαζόμαστε χειρονομίες όπως η δημιουργία του ντοκυμανταίρ αυτού, που φωτίζει τον σπουδαίο λαϊκό μας πολιτισμό και δίνει το λόγο για την κρίση στους απλούς έλληνες πολίτες, για να καταρρίψουμε αρνητικά στερεότυπα,  για να πάμε σε μια καινούρια εποχή στηριγμένη σε νέες αξίες, βιώσιμες πολιτικές και συμπεριφορές, μακριά από λαϊκισμούς, πελατειακές σχέσεις και διαφθορά.
 
Είναι ανάγκη να εργασθούμε για μια οικονομία που θα δημιουργεί  θέσεις εργασίας, πλούτο με όρους ποιότητας ζωής και όχι ληστρικής ανάλωσης των φυσικών πόρων. Μια οικονομία αλληλεγγύης που δεν θα ανέχεται την εικόνα ανθρώπων που ψάχνουν στα σκουπίδια για τροφή και σεβασμού προς το κλίμα που ανατρέπεται και το φυσικό περιβάλλον, με κόστος που υπολογίζεται στο διπλάσιο του σημερινού χρέους.
 
Πρέπει να ετοιμαστούμε για την αξιοποίηση ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων, να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα για αλληλέγγυα και κοινωνική οικονομία (σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέχρι και το 1/5 της οικονομίας αποτελείται από δημοκρατικά διοικούμενες συνεταιριστικές επιχειρήσεις). Αυτοδιοικητικοί και κοινωνικοί φορείς, συμπλήρωσε, που θέλουν στήριξη και πληροφόρηση για τέτοιες δυνατότητες μπορούν να απευθύνονται σε μας.
 
Αναφερόμενος στα κρούσματα ρατσιστικής βίας, ο κ. Χρυσόγελος τόνισε την ανάγκη να αντιτάξουμε αλληλεγγύη και ανοχή στη διαφορά απέναντι στη βαρβαρότητα της τυφλής βίας των φανατικών.
 
Σημειώνουμε ότι πριν την εκδήλωση ο κ. Χρυσόγελος, συνοδευόμενος από τον περιφερειακό σύμβουλο των Οικολόγων Πράσινων Κώστα Παπακωνσταντίνου και το μέλος της Περ. Γραμματείας Δ. Ελλάδας Γιάννη Δημητρίου, επισκέφθηκε, ως χειρονομία υπογράμμισης της ανάγκης να αυξηθεί η εθελοντική κοινωνική αλληλεγγύη, το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου Μεσολογγίου και ενημερώθηκε από εθελοντές για την προσφορά του σε περισσότερες από 350 οικογένειες της περιοχής Μεσολογγίου.
 
 Ο περιφ. Σύμβουλος Κώστας Παπακωνσταντίνου, μιλώντας με τους εθελοντές του κοινωνικού παντοπωλείου, υπογράμμισε τη σημασία της αξιοποίησης από ανέργους και νέους των δυνατοτήτων του νόμου 4019/11 για την κοινωνική οικονομία, μέσω συνεργατικών πρωτοβουλιών. Η περιφέρεια, πρόσθεσε, πρέπει να αντιμετωπίσει με καλόπιστο και ευέλικτο τρόπο λογιστικές δυσχέρειες που έχουν προκύψει σε σχέση με τις πληρωμές των κοινωνικών παντοπωλείων στην Αιτωλοακαρνανία.
 
 

Σχετικές συνδέσεις:

 

 


 

Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για τη χρήση υδατικών πόρων της Δυτικής Μακεδονίας από τη ΔΕΗ

 

 

Την ανεξέλεγκτη και κλιμακούμενη χρήση των νερών του Αλιάκμονα από τη ΔΕΗ και μάλιστα χωρίς να έχει εκπονηθεί ακόμα σχέδιο διαχείρισης για το αντίστοιχο υδατικό διαμέρισμα, θέτει με γραπτή ερώτησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, Νίκος Χρυσόγελος. Μελέτες εκτιμούν ότι σε ολόκληρη την Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας οι ανάγκες νερού για τον τομέα της ενέργειας είναι περίπου 80.000.000 κυβικά μέτρα νερού το χρόνο, τη στιγμή που οι ανάγκες ύδρευσης των πολιτών της Περιφέρειας καλύπτονται με 43.000.000.

 

Προσφάτως, η ΔΕΗ αποφάσισε να καλύψει εξ ολοκλήρου τις ανάγκες σε νερό των ΑΗΣ Αμυνταίου και Πτολεμαΐδας από τη λίμνη Πολυφύτου που τροφοδοτείται από τον ποταμό Αλιάκμονα. Αυτό σημαίνει αύξηση της ποσότητας που η ΔΕΗ αντλεί από τον Αλιάκμονα από τα 55.000.000 στα 72.000.000 κυβικά μέτρα νερού το χρόνο. Επίσης, ο Αλιάκμονας επιβαρύνεται επιπλέον από τα υπάρχοντα 4 μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα της ΔΕΗ συνολικής ισχύος 922 ΜW, η οποία προσεγγίζει περίπου το 1/3 της συνολικά εγκατεστημένης υδροηλεκτρικής ισχύος της χώρας. Σε αυτά έρχονται να προστεθούν άμεσα τα 135 MW από ένα ακόμα μεγάλο υδροηλεκτρικό φράγμα του Ελαφίου καθώς και τα 7 MW από το σχεδιαζόμενο φράγμα στο Νεστόριο.     

 

Η ΔΕΗ στράφηκε στον Αλιάκμονα για τις ανάγκες υδροδότησης των λιγνιτικών σταθμών αρχικά το 1997 αφού εξαντλήθηκαν τα υδατικά αποθέματα της λίμνης Βεγορίτιδας, η στάθμη της οποίας κατέβηκε κατά 32,5 μέτρα από το 1955 έως το 2002 ως αποτέλεσμα της χρήσης και από τη ΔΕΗ. Όμως, η επιλογή αυτή συνοδεύτηκε και από σημαντικό επιπλέον κόστος καθώς  ο Αλιάκμονας είναι περίπου 60 χλμ μακριά από τον ΑΗΣ Αμυνταίου με τον οποίο έχει αρνητική υψομετρική διαφορά 390 μέτρων, πράγμα που επιβαρύνει οικονομικά τη μεταφορά νερού λόγω του κόστους των αγωγών αλλά και των λειτουργικών δαπανών των αντλιοστασίων.

 

Δεδομένου ότι όλα αυτά εξακολουθούν να αποφασίζονται χωρίς να υπάρχει σχέδιο διαχείρισης του υδατικού διαμερίσματος Δ. Μακεδονίας, ο Ν. Χρυσόγελος ρωτά την Επιτροπή τι μέτρα προτίθεται να λάβει για να προστατέψει τον Αλιάκμονα έως ότου εκπονηθεί το σχέδιο διαχείρισης, που είναι εδώ και χρόνια υποχρεωμένη η χώρα να έχει σύμφωνα με την Οδηγία-Πλαίσιο 2000/60/ΕΚ για τα Νερά. Επίσης, θέτει το ζήτημα της αποσαφήνισης του κόστους υδροδότησης των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ και ζητά τη συνδρομή της Επιτροπής για την αποκατάσταση της πολύπαθης λίμνης Βεγορίτιδας αλλά και για τη συμμόρφωση της ΔΕΗ με μια πιο ορθολογική χρήση των υδατικών πόρων στη βάση της εξοικονόμησης νερού-ατμού στις λιγνιτικές της μονάδες.

 

Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:

«Η έννοια του περιβαλλοντικού ή εξωτερικού κόστους του λιγνίτη περιλαμβάνει και το κόστος καταστροφής των υπόγειων υδροφορέων κατά την εξόρυξη, και το κόστος μεταφοράς νερού, και το κόστος κατασκευής νέου αρδευτικού συστήματος και το κόστος κατασκευής νέων υδρευτικών δικτύων που προκύπτουν ως ανάγκη από την απαξίωση παλιών. Ενώ είναι μια έννοια διεθνώς παραδεκτή, εντούτοις εξακολουθεί να διαιωνίζεται ο μύθος του “φτηνού λιγνίτη”. Όμως ο λιγνίτης δεν είναι διόλου φτηνός καθώς τις επιπτώσεις του στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον τις πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες ποικιλοτρόπως. Η ΔΕΗ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες που τις αναλογούν ενώ είναι επείγουσα ανάγκη η χώρα να συμμορφωθεί με την Οδηγία-Πλαίσιο για τα Νερά εκπονώντας ένα ορθολογικό σχέδιο διαχείρισης του υδατικού διαμερίσματος της Δυτικής Μακεδονίας που να εστιάζει στην εξοικονόμηση νερού, στην αποκατάσταση υδάτινων σωμάτων όπως η Βεγορίτιδα και φυσικά να είναι συμβατό με τον υπάρχοντα σχεδιασμό απόσυρσης λιγνιτικών μονάδων στο Λεκανοπέδιο Δυτικής Μακεδονίας».

 

 

(Ακολουθεί ολόκληρο το περιεχόμενο της ερώτησης)

 

 

Θέμα: «Ανορθολογική χρήση των νερών του Αλιάκμονα για την τροφοδοσία των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ»

 

Ως το 1997, ο λιγνιτικός ΑΗΣ [1] Αμυνταίου στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας τροφοδοτούνταν με 20 hm3 νερού/έτος από τη λίμνη Βεγορίτιδα, πράγμα που συνεισέφερε σημαντικά στην ταπείνωση της στάθμης της λίμνης κατά 32,5  μέτρα από το 1955 έως το 2002 [2]. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος αλλά και της εξάντλησης του υπόγειου υδροφορέα της περιοχής, το 1997 ο ΑΗΣ Αμυνταίου άρχισε να υδροδοτείται από τον Αλιάκμονα (ταμιευτήρας Πολυφύτου) με περίπου 10 hm3/έτος. Σημειώνεται ότι ο Αλιάκμονας είναι περίπου 60 χλμ μακριά από τον ΑΗΣ Αμυνταίου με τον οποίο έχει αρνητική υψομετρική διαφορά 390 μέτρων, πράγμα που επιβαρύνει οικονομικά τη μεταφορά νερού λόγω του κόστους των αγωγών αλλά και των λειτουργικών δαπανών των αντλιοστασίων. Προσφάτως, η ΔΕΗ αποφάσισε να καλύψει εξ ολοκλήρου τις ανάγκες σε νερό των ΑΗΣ Αμυνταίου και Πτολεμαΐδας από τη λίμνη Πολυφύτου που τροφοδοτείται από τον ποταμό Αλιάκμονα. Σύμφωνα με τη ΜΠΕ [3] που αφορά την κατασκευή των αγωγών μεταφοράς του νερού, «οι δεσμευόμενες ποσότητες νερού από τον ταμιευτήρα Πολυφύτου θα αυξηθούν κατά 17 hm3/έτος σε σχέση με την υφιστάμενη σήμερα κατάσταση». Αυτή η ποσότητα νερού θα έρθει να προστεθεί στα 55 hm3 που εκτιμάται ότι ως τώρα η ΔΕΗ αντλεί κάθε χρόνο από τον Αλιάκμονα για την υδροδότηση όλων των ΑΗΣ της στο Λεκανοπέδιο Δυτικής Μακεδονίας [5]. Επίσης, ο Αλιάκμονας επιβαρύνεται επιπλέον από τα υπάρχοντα 4 μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα της ΔΕΗ συνολικής ισχύος 922 ΜW [4] ενώ σχεδιάζονται και 2 νέα στο Ελάφιο (135 MW) [6] και το Νεστόριο (7 MW) [7], τη στιγμή που δεν έχει ακόμα εκπονηθεί σχέδιο διαχείρισης για το υδατικό διαμέρισμα (ΥΔ) 09 (Δυτ. Μακεδονία). Ερωτάται η Επιτροπή:

 

1. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την προστασία του Αλιάκμονα έως ότου εκπονηθούν τα σχέδια διαχείρισης για το υδατικό διαμέρισμα Δ. Μακεδονίας σύμφωνα με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ;

2. Έχει στη διάθεσή της ή σκοπεύει να ζητήσει στοιχεία από τις Ελληνικές αρχές σχετικά με το κόστος υδροδότησης των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ;

3. Σκοπεύει να προτείνει στις Ελληνικές αρχές να συμπεριληφθεί η αποκατάσταση της λίμνης Βεγορίτιδας στα προς εκπόνηση σχέδια διαχείρισης του ΥΔ 09 με συγχρηματοδότηση της ΔΕΗ;

4. Σκοπεύει να ζητήσει από το Κράτος Μέλος και τη ΔΕΗ την εκπόνηση προγράμματος εξοικονόμησης νερού-ατμού στις λιγνιτικές της μονάδες;

 

_______________________________

[1] Ατμοηλεκτρικός Σταθμός

[2] Στάμος Αλκιβιάδης 2010. «Παρακολούθηση ισοζυγίου άνω ρου Αλιάκμονα, Βερμίου, Πτολεμαίδας (Υδατικό διαμέρισμα 09)», Μελέτη στα πλαίσια του Γ ΚΠΣ για την καταγραφή και την αποτίμηση των υδρογεωλογικών χαρακτηριστικών του υδατικού δυναμικού της χώρας, Υποέργο 3

[3] Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων

[4] Yδροηλεκτρικό Πολυφύτου 375 MW, Σφηκιάς 315 MW,  Ιλαρίωνας 124 MW, Ασωμάτων 108 MW - περίπου το 1/3 της υδροηλεκτρικής ισχύος που είναι εγκατεστημένη σε ολόκληρη τη χώρα

[5] ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ για τη γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου: «Υδροδότηση ΑΗΣ Αμυνταίου και Πτολεμαϊδας από δεξαμενές Δρεπάνου 110.000m3  και 30.000m3

[6]http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2012-000623+0+DOC+XML+V0//EL&language=EL

[7]http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2012-000198+0+DOC+XML+V0//EL&language=EL

 

 

Απάντηση του Επιτρόπου Potočnik σε ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου

 

Πλήρη άγνοια και έντονη ανησυχία εκφράζει η Κομισιόν για τις προγραμματιζόμενες συγχωνεύσεις και καταργήσεις Φορέων Διαχείρισης που δρομολογεί η ελληνική κυβέρνηση, όπως προκύπτει από απάντηση του Επιτρόπου Potočnik σε σχετική ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου, ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο. O Επίτροπος επιβεβαιώνει, επίσης, ότι είναι απολύτως εφικτή η οικονομική βιωσιμότητα των φορέων διαχείρισης και για την περίοδο 2014-2020.
 

Όπως αναφέρει ο κ. Potočnik, «η Επιτροπή έχει υποστηρίξει ασμένως τη δημιουργία και τη λειτουργία των ως άνω οργάνων, μεταξύ άλλων μέσω των διαρθρωτικών ταμείων, ως βασικό μέτρο για να εξασφαλισθεί στις προστατευόμενες περιοχές του Natura 2000 ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό καθεστώς προστασίας και διαχείρισης». Παρόλα αυτά, “οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ενημερώσει την Επιτροπή για σχέδιο ή απόφαση με στόχο τη συγχώνευση των διαχειριστικών φορέων”.

Σύμφωνα με την απάντηση του Επιτρόπου, είναι απολύτως εφικτή η οικονομική βιωσιμότητα των φορέων διαχείρισης με καλύτερη χρήση των διαθέσιμων διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ, κάτι για το οποίο “έχει προτρέψει επανειλημμένα τις ελληνικές αρχές”.

 

Υπενθυμίζεται ότι η λειτουργία των Φορέων χρηματοδοτείται μέχρι το 2015 από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΠΠΕΡΑΑ, ΠΕΠ) και αυτό μπορεί να συνεχιστεί – όπως διαβεβαιώνει η Κομισιόν - και για το διάστημα 2014 -2020. Η Επιτροπή Φύση, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν κατ’ επανάληψη επιχειρηματολογήσει κατά της αλλαγής του καθεστώτος των Φορέων Διαχείρισης, τουλάχιστον μέχρι το 2015, οπότε λήγει η προγραμματική περίοδος εξασφαλισμένης χρηματοδότησης για αυτούς μέσω του ΕΠΠΕΡΑΑ, χωρίς μάλιστα να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση.

 

Μη γνωρίζοντας ούτε τις λεπτομέρειες των προβλεπόμενων διοικητικών αλλαγών, ο κ. Potočnik καταλήγει ότι δεν μπορεί να αποφανθεί κατά πόσον είναι σύμφωνες με τους στόχους και τις απαιτήσεις της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις «εκφρασθείσες σοβαρές ανησυχίες», η Επιτροπή “θα θέσει το θέμα στις ελληνικές αρχές με σκοπό να εξασφαλιστεί ότι τυχόν αλλαγές δεν θα επηρεάσουν την ορθή χρήση των διατιθέμενων κονδυλίων της ΕΕ ούτε θα θέσουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες διαφύλαξης των συγκεκριμένων περιοχών, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις που απορρέουν από τα άρθρα 4 και 6 της οδηγίας για τα οικολογικά ενδιαιτήματα σχετικά με το χαρακτηρισμό των Ειδικών Ζωνών Διατήρησης και την εφαρμογή των δεόντων μέτρων διατήρησης”.

 

Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:

«Καλώ την ελληνική κυβέρνηση να λάβει σοβαρά υπόψη την απάντηση του Επιτρόπου, να αποσύρει το άρθρο 10 από το σχετικό νομοσχέδιο και να επανεξετάσει από μηδενική βάση το ζήτημα της συγχώνευσης ή/και κατάργησης των Φορέων Διαχείρισης. Είναι προφανές ότι πρόκειται για μια πρόχειρη κίνηση της ελληνικής κυβέρνησης στην προσπάθειά της να δείξει έργο άμεσα. Ωστόσο, αυτή ακριβώς η νοοτροπία και η προσέγγιση της προχειρότητας είναι που πρέπει να αλλάξει.Έγινε ένα σοβαρό λάθος και τέθηκε θέμα συγχώνευσης ή κατάργησης των Φορέων Διαχείρισης Φυσικών Προστατευόμενων Περιοχών χωρίς να υπάρχει μια επιστημονική και οικολογική μεθοδολογία ή έστω οικονομική και δημοσιονομική έκθεση. Δεν πρέπει να επιμείνει η κυβέρνηση και να ολοκληρώσει αυτό το τεράστιο λάθος. Το σύστημα προστασίας του περιβάλλοντος σίγουρα επιδέχεται βελτιώσεων. Όμως αυτές πρέπει να γίνουν με συγκεκριμένα επιστημονικά και οικολογικά κριτήρια κατόπιν αξιολόγησης του ως τώρα έργου. Κυρίως οι αλλαγές θα πρέπει να προκύψουν μετά από ουσιαστική διαβούλευση που δυστυχώς στην Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη έννοια. Η προστασία και διαχείριση του περιβάλλοντος προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης που δεν επιτρέπεται να παραμένουν ανεξερεύνητες από την πολιτεία στη σημερινή εποχή που η ανεργία έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Οι φορείς διαχείρισης Φυσικών Προστατεόμενων Περιοχών θα μπορούσαν να παίξουν ουσιαστικό ρόλο και στην προσπάθεια διαμόρφωσης σχεδίων βιωσιμότητας, κοινωνικής συνοχής, απασχόλησης και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη ότι σημαντικό μέρος του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, του Ταμείου Συνοχής, του Ευρωπαϊκού Ταμείου γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας κι Αλιείας θα κατευθυνθούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, αποκατάστασης της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων, προσαρμογής στα νέα κλιματικά δεδομένα με βάση την προσέγγιση του οικοσυστήματος».

 

 

 

 

 

(Ακολουθούν η ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου και η απάντηση του Επιτρόπου Potočnik)  
Ερώτηση E-007884/2012  με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή

 

 

 

Θέμα: Συγχώνευση Φορέων Διαχείρισης Περιοχών Δικτύου Natura 2000 στην Ελλάδα

Σύμφωνα με ανακοίνωση [1] του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του ΥΠΕΚΑ, οι 29 Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών που λειτουργούν στην Ελλάδα συγχωνεύονται σε 14 Φορείς, «κατά προσέγγιση αντίστοιχη των περιφερειών», με στόχο, σύμφωνα με δήλωση του αρμόδιου Υφυπουργού του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, «το κόστος για τον φορολογούμενο και το παραγόμενο έργο». Οι Φορείς, από την ίδρυσή τους μέχρι και σήμερα, λειτούργησαν χρηματοδοτούμενοι από ευρωπαϊκά προγράμματα [2] και η συμβολή τους στην αύξηση της απορροφητικότητας των κοινοτικών πόρων και στη δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης είναι προφανής. Η συγχώνευση με βάση τα διοικητικά όρια των Περιφερειών δεν συμπίπτει με την οικολογική ενότητα των προστατευόμενων περιοχών, ενώ δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες προστασίας και τις αρχές ορθής διαχείρισης. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι πρόεδροι των ΔΣ μέσω του Δικτύου Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και ο Πανελλαδικός Σύλλογος Εργαζομένων στους Φορείς, θεωρούν πρόχειρη, αδικαιολόγητη και παντελώς ατεκμηρίωτη τόσο από οικονομικής όσο και από επιστημονικής άποψης τη δρομολογούμενη συγχώνευση[3].

Ερωτάται η Επιτροπή:

1.     α) Έχει στη διάθεσή της από τις ελληνικές αρχές συγκεκριμένα επιστημονικά και οικολογικά κριτήρια στα οποία βασίστηκε η απόφαση αυτή; β) Υπάρχει σύμφωνη γνώμη των Διοικητικών Συμβουλίων των φορέων διαχείρισης και της Επιτροπής Φύση; γ) Υπάρχουν στοιχεία που να τεκμηριώνουν το δημοσιονομικό όφελος; δ) Έχει ληφθεί στον σχετικό υπολογισμό υπόψη η συμβολή των ΦΔ στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη; ε) Προηγήθηκε διαβούλευση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις;

2.     Πώς αντιμετωπίζει την τροποποίηση των τεχνικών όρων υλοποίησης (π.χ αλλαγή δικαιούχου) των εγκεκριμένων προγραμμάτων και τις πιθανές επιπτώσεις στην υλοποίηση, καθώς και στα χρονοδιαγράμματά τους;

3.     Είναι η συγχώνευση των φορέων με βάση τη διοικητική οργάνωση της χώρας συμβατή με τη φιλοσοφία και τις επιδιώξεις της Οδηγίας για τους οικοτόπους (92/43/ΕOΚ) και την προσέγγιση του οικοσυστήματος; Αν όχι, τι μέτρα προτίθεται να λάβει;

[1] http://www.ydmed.gov.gr/?p=2677

[2] Κυρίως από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον» (Ε.Π.ΠΕΡ.)– Γ΄ΚΠΣ 2006-2009 και από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α.) – Ε.Σ.Π.Α. 2010-2015

[3] http://ellinikifysi.gr/2012/07/elliniki-fysi-2/#.UD5yq8HN-vA

 


 

 

 

 

 

 

Απάντηση του κ. Potočnik εξ ονόματος της Επιτροπής

 

 

E-007884/2012

(17.10.2012)

 

1. Η ίδρυση των φορέων διαχείρισης προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία και η Επιτροπή έχει υποστηρίξει ασμένως τη δημιουργία και τη λειτουργία των ως άνω οργάνων, μεταξύ άλλων μέσω των διαρθρωτικών ταμείων, ως βασικό μέτρο για να εξασφαλισθεί στις προστατευόμενες περιοχές του Natura 2000 ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό καθεστώς προστασίας και διαχείρισης. Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ενημερώσει την Επιτροπή για σχέδιο ή απόφαση με στόχο τη συγχώνευση των διαχειριστικών φορέων και, κατά συνέπεια, η Επιτροπή δε γνωρίζει το σκεπτικό όσον αφορά τις εν λόγω αλλαγές, τα αναμενόμενα οικονομικά οφέλη ή τις σχετικές διαβουλεύσεις.

 

2. Η Επιτροπή δεν ενημερώθηκε από τις ελληνικές αρχές ειδικά για προβλήματα στη χρηματοδότηση των περιοχών Natura 2000. Η Επιτροπή έχει επανειλημμένα προτρέψει τις ελληνικές αρχές να κάνουν καλύτερη χρήση των διαθέσιμων διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ και να εντοπίσουν κατάλληλους μηχανισμούς που να εξασφαλίζουν την οικονομική βιωσιμότητα των φορέων διαχείρισης. Ωστόσο, στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης, οι εθνικές αρχές είναι υπεύθυνες για τη διασφάλιση της έγκαιρης υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων.

 

3. Η Επιτροπή δεν έχει υπόψη της τις λεπτομέρειες των προβλεπόμενων διοικητικών αλλαγών και ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποφανθεί κατά πόσον είναι σύμφωνες με τους στόχους και τις απαιτήσεις της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ [4]. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις εκφρασθείσες σοβαρές ανησυχίες, η Επιτροπή θα θέσει το θέμα στις ελληνικές αρχές με σκοπό να εξασφαλιστεί ότι τυχόν αλλαγές δεν θα επηρεάσουν την ορθή χρήση των διατιθέμενων κονδυλίων της ΕΕ ούτε θα θέσουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες διαφύλαξης των συγκεκριμένων περιοχών, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις που απορρέουν από τα άρθρα 4 και 6 της οδηγίας για τα οικολογικά ενδιαιτήματα σχετικά με το χαρακτηρισμό των Ειδικών Ζωνών Διατήρησης και την εφαρμογή των δεόντων μέτρων διατήρησης.

_______________________________________

[4] Οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 21ης Μαΐου 1992, σχετικά με την προστασία των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας. ΕΕ L 206 της 22.07.1992.

 

 

Συνάντηση του Ν. Χρυσόγελου με τον υπουργό ΠΕΚΑ Βαγγέλη Λιβιεράτο  
 
Συνάντηση με τον υπουργό Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Βαγγέλη Λιβιεράτο είχε τη Δευτέρα 15 Οκτωβρίου ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο Νίκος Χρυσόγελος και ο επιστημονικός του συνεργάτης Νίκος Μάντζαρης για να συζητήσουν τόσο το πως η κρίση και οι προωθούμενες πολιτικές επηρεάζουν τις περιβαλλοντικές πολιτικές όσο και ειδικά θέματα, όπως η διαχείριση απορριμμάτων στην Αττική, η παράτυπη υλοτόμηση στις Σκουριές Χαλκιδικής ενός αρχέγονου δάσους και η επιφανειακή εξόρυξη καθώς και η συνένωση ή και κατάργηση Φορών Διαχείρισης Φυσικών Προστατευόμενων Περιοχών.
 
Σε ό,τι αφορά το ζήτημα της παράτυπης υλοτόμησης στις Σκουριές στη Χαλκιδική ο υπουργός έδωσε τα 2 έγγραφα του ΥΠΕΚΑ προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης με τα οποία το ΥΠΕΚΑ άναψε το πράσινο φως για την έναρξη των υλοτομήσεων. Παρέπεμψε επίσης στον αρμόδιο υφυπουργό και στην έκδοση της Απόφασης ‘Εγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για τη συγκεκριμένη επένδυση, η οποία είναι έργο προηγούμενης κυβέρνησης. Ο Ν. Χρυσόγελος και ο συνεργάτης του τόνισαν τη σημασία της απαρέγκλιτης τήρησης της νομιμότητας. Υπογράμμισαν επίσης την κάκιστη διαδικασία διαβούλευσης που ακολούθησε τότε η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ πριν την έκδοση της ΑΕΠΟ όπου η υλοποίηση της επένδυσης παρουσιάστηκε ως προειλημμένη απόφαση, πράγμα που ήταν καθοριστικό στο να πολωθεί το κλίμα και να μη ληφθούν τελικά υπόψη οι πολύ σοβαρές και τεκμηριωμένες ενστάσεις για τη συγκεκριμένη επένδυση.
 
Η συζήτηση επεκτάθηκε συνολικά στο ζήτημα των εξορύξεων χρυσού. Υπήρξε συμφωνία ότι η χώρα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο και έχει ανάγκη από επενδύσεις περισσότερο από ποτέ. Όμως ο Ν. Χρυσόγελος εξήγησε ότι, ειδικά τώρα, οι κινήσεις μας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικές και στοχευμένες ώστε να προσελκύσουν πράσινες οικονομικές δραστηριότητες που θα είναι προς όφελος και της κοινωνίας και του περιβάλλοντος, καθώς στο όνομα της κρίσης μπορεί να οδηγηθούμε σε επενδύσεις που θα καταστρέψουν ανεπανόρθωτα τους φυσικούς μας πόρους υποθηκεύοντας ταυτόχρονα το μέλλον της χώρας και των τοπικών κοινωνιών. Η εξόρυξη χρυσού είναι σαφώς μια τουλάχιστον αμφισβητούμενη δραστηριότητα και η χώρα πρέπει να αναζητήσει άλλες εναλλακτικές και συμβατές με την αντίληψη περί ανακύκλωσης από χρησιμοποιημένα καταναλωτικά προϊόντα και αποτελεσματικής χρήσης των μετάλλων. Οι προοπτικές από τέτοιου είδους δραστηριότητες είναι εντυπωσιακές καθώς μια αντίστοιχη βιομηχανία σε ευρωπαϊκή χώρα με αντικείμενο την ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών ανακτά ετησίως τριπλάσια ποσότητα χρυσού από αυτή που θα εξάγει ένα ορυχείο του μεγέθους αυτού της Χαλκιδικής.
 
Στη συνέχεια, ο Ν. Χρυσόγελος είχε την ευκαιρία να εξηγήσει την εντελώς λαθεμένη στρατηγική που ακολουθεί η πολιτεία στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, στην Αττική αλλά και σε άλλες περιοχές, εστιάζοντας σε πανάκριβες μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτου απορρίμματος, όταν η έμφαση θα πρέπει να είναι στη διαλογή των διαφόρων υλικών στην πηγή που οδηγεί σε φθηνότερες λύσεις οι οποίες μπορούν να υλοποιηθούν ταχύτερα, και να έχουν ταυτόχρονα μεγαλύτερη κοινωνική αποδοχή και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Στον τωρινό σχεδιασμό διαχείρισης των επορριμμάτων στην Αττική με την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων δεν εξηγείται πως θα επιτευχθούν οι εθνικοί δεσμευτικοί στόχοι, ούτε έχει ληφθεί υπόψη η δυναμική μείωσης των παραγόμενων απορριμμάτων λόγω οικονομικής κρίσης καθώς και η αύξηση της ανακύκλωσης. Δεν τίθενται ποσοτικοί στόχοι πρόληψης ή εκτροπής υλικών πριν την τελική επεξεργασία, ενώ η δέσμευση των δήμων για 25 χρόνια εμποδίζει την ανάπτυξη πρωτοβουλιών κοινωνικοποίησης της διαχείρισης των απορριμμάτων που εμφανίζουν τον τελευταίο καιρό δυναμική στη χώρα. Και τελικώς ποιος μπορεί να αναλάβει την ευθύνη να υποχρεώσει τους πολίτες να πληρώνουν τριπλάσια ή τετραπλάσια τέλη καθαριότητας για τα επόμενα 25 χρόνια;
 
Ο Νίκος χρυσόγελος τόνισε ότι ο υπάρχον σχεδιασμός μοιραία οδηγεί στην ακόμα ακριβότερη «λύση» της καύσης του παραγόμενου RDF και SRF (600.000 τόνοι το χρόνο) όπως άλλωστε τονίστηκε και στην πρόσφατη σχετική ερώτηση που υπέβαλλε ο Ν. Χρυσόγελος προς την Κομισιόν [1]. Συμφωνήθηκε με τον Υπουργό ΠΕΚΑ να κανονιστεί συνάντηση με τον αρμόδιο υφυπουργό την επόμενη εβδομάδα για να συζητηθεί το θέμα αναλυτικά.
  
Τέλος, συζητήθηκε το ζήτημα της συγχώνευσης αλλά και κατάργησης σε ορισμένες περιπτώσεις, των Φορέων Διαχείρισης Φυσικών Προστατευόμενων Περιοχών. Υπήρξε συμφωνία στην ανάγκη αλλαγών στο υπάρχον σύστημα των προστατευόμενων περιοχών αλλά μετά από διάλογο και αξιολόγηση ενώ ο Νίκος Χρυσόγελος τόνισε ότι η λειτουργία των Φορέων χρηματοδοτείται μέχρι το 2015 από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΠΠΕΡΑΑ, ΠΕΠ) και αυτό μπορεί να συνεχιστεί – όπως διαβεβαιώνει η Κομισιόν - και για το διάστημα 2014 -2020, άρα δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό ενώ το Δ.Σ. είναι άμισθο. Η Επιτροπή Φύση, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν κατ’ επανάληψη επιχειρηματολογήσει κατά της αλλαγής του καθεστώτος των Φορέων Διαχείρισης, τουλάχιστον μέχρι το 2015, οπότε λήγει η προγραμματική περίοδος εξασφαλισμένης χρηματοδότησης για αυτούς μέσω του ΕΠΠΕΡΑΑ. Οι προτεινόμενες αλλαγές είναι στη λάθος κατεύθυνση καθώς ενδέχεται να οδηγήσουν όχι μόνο σε ελλιπέστερη περιβαλλοντική προστασία αλλά ακόμα και σε δημοσιονομική ζημιά. Ο Νίκος Χρυσόγελος τόνισε ότι το πιο σημαντικό είναι να υπάρξει ένας κεντρικός σχεδιασμός που θα στηριχθεί στην αξιολόγηση του υπάρχοντος έργου και στη συστηματική διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς για όποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν και να μην γίνουν αποσπασματικές και προσωρινές κινήσεις που θα προσθέσουτν αντί να επιλύσουν προβλήματα [2].
 
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων τόνισε τις σημαντικές δυνατότητες απασχόλησης που προσφέρει η προστασία και διαχείριση του περιβάλλοντος, ιδιαίτερα για τους νέους, που αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία σε αυτή την περίοδο της κρίσης που διανύουμε και που η ανεργία των νέων έχει ξεπεράσει το 50%. Ενημέρωσε με την ευκαιρία τον Υπουργό για την πρωτοβουλία που ανέλαβε να οργανώσει επίσκεψη εργασίας φορέων και ομάδων πολιτών από την Ελλάδα στις Βρυξέλλες το Δεκέμβριο για να συζητήσουν με ειδικούς για την πρακτική εφαρμογή και τις δυνατότητες χρηματοδότησης αυτού του είδους των οικονομικών δραστηριοτήτων. 
 
Τέλος ο Νίκος Χρυσόγελος τόνισε ότι η απορύθμιση της περιβαλλοντικής πολιτικής όχι μόνο δεν θα συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κρίσης αλλά θα προσθέσει περισσότερα προβλήματα και κόστος στις τοπικές κοινωνίες και τη χώρα. Η αδυναμία της βιομηχανίας παλιότερα να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις προστασίας του περιβάλλοντος συνέβαλλε στην κατάρρευσή σε διάφορες περιοχές. Η προώθηση σήμερα βρώμικων επενδύσεων θα συναντάει την αντίδραση των πολιτών. Η λύση στο πρόβλημα είναι η προσέλκυση σύχρονων, πράσινων δραστηριοτήτων, κυρίως από μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις που μπορεί να φέρουν γρήγορα θετικά αποτελέσματα σε επίπεδο απασχόλησης και βιώσιμων δραστηριοτήτων. Αυτές οι προτάσεις βρίσκουν έδαφος πλέον και σε επίπεδο κρατών ή κρατιδιών, όπου υπουργοί όπως ο Πασκάλ Κανφίν,πράσινος υπουργός ανάπτυξης στη γαλλική κυβέρνηση ή ο πράσινος πρωθυπουργός του γερμανικού κρατιδιού της Βάδης – Βυρτεμβέργης προσπαθούν να αλλάξουν το μοντέλο ανάπτυξης, και θα ήταν μια καλή ευκαιρία να τους καλέσουμε στην Ελλάδα και να συζητήσουμε για τον διαφορετικό δρόμο για την οικονομία που αντιπροσωπεύει το Πράσινο Νιου Ντηλ (Green New Deal), οι επενδύσεις που κατευθύνονται σε Πράσινους Κοινωνικούς τομείς. Η Ελλάδα θα μπορούσε να μπει και αυτή στην πρωτοπορία νέων πολιτικών, αντί να επιστρέφει σταδιακά σε αντιλήψεις που αποτελούν μέρος της κρίσης”

 ____________________________

 

 

Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου 2012 16:05

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ 1-15 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2012

Το Ενημερωτικό Δελτίο, φίλες και φίλοι, προσφέρει μια συνοπτική ματιά σε όποιον και όποια ενδιαφέρεται να μάθει για όσα σημαντικά γίνονται στο Ευρωκοινοβούλιο αλλά και για το τι έκαναν εκεί οι Οικολόγοι Πράσινοι και ο ευρωβουλευτής Νίκος Χρυσόγελος το διάστημα που πέρασε. Οι συνδέσεις σας παραπέμπουν σε αναλυτικότερα κείμενα και δελτία Τύπου, όπου μπορείτε να βρείτε σημαντικές πληροφορίες για θέματα που σας ενδιαφέρουν.

Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για την υλοτόμηση στις Σκουριές Χαλκιδικής 

Το ζήτημα της υλοτόμησης δάσους στην περιοχή Σκουριές στη Χαλκιδική για να διευκολυνθεί η εξόρυξη χρυσού από την εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός» φέρνει στο Ευρωκοινοβούλιο με κατεπείγουσα γραπτή ερώτησή του προς την Κομισιόν ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, Νίκος Χρυσόγελος.
 
Πρόκειται για την έναρξη της υλοτόμησης αρχέγονου δάσους συνολικής έκτασης 3.273 στρεμμάτων στις Σκουριές και 857 στρεμμάτων στον Κοκκινόλακκα για την κατασκευή χώρου απόθεσης επικινδύνων αποβλήτων. Σύμφωνα, όμως, με την απόφαση παραχώρησης δάσους, η έναρξη της υλοτόμησης προϋποθέτει την ύπαρξη Ειδικής Έγκρισης Επέμβασης του δασικού νόμου καθώς και Έγκρισης Τεχνικής Μελέτης για όλα τα σχεδιαζόμενα υποέργα. Από όλα αυτά, όμως, υπάρχει μόνο η Έγκριση Τεχνικής Μελέτης για το “υποέργο Σκουριές” που επιτρέπει αποκλειστικά και μόνο τη διαμόρφωση της κύριας οδού πρόσβασης του μεταλλείου Σκουριών και την κατασκευή ράμπας και φρέατος του υπόγειου μεταλλείου Σκουριών. Αλλά ακόμα και για να εγκριθούν αυτές οι Τεχνικές Μελέτες προϋποτίθεται η ύπαρξη εγκεκριμένου Επενδυτικού Σχεδίου που επίσης δεν υπάρχει.
Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και ο Γενικός Διευθυντής Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης που διευκρινίζει προς το αρμόδιο Δασαρχείο Αρναίας ότι «η υπηρεσία σας θα επιτρέψει τις επεμβάσεις που αφορούν, τόσο τους χώρους που καταλαμβάνουν αυτά καθαυτά τα έργα, όσον και τους χώρους επεμβάσεων που εξαρτώνται άμεσα από αυτά (πχ δρόμοι προσπέλασης σε αυτά κλπ) και θα εκδώσει τα ανάλογα πρωτόκολλα εγκατάστασης υλοτομικών εργασιών μόνο μετά την προσκόμιση των εγκεκριμένων μελετών των προσαρτημάτων 3,4 και 5 του υποέργου “Μεταλλευτικές Εγκαταστάσεις Σκουριών”», που όμως δεν υπάρχουν.
Παρόλα αυτά μετά από μεσολάβηση υπηρεσίας του ΥΠΕΚΑ το δασαρχείο Αρναίας υποχρεώθηκε να επιτρέψει την εκτέλεση των υλοτομικών εργασιών, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει και προχωρά με ταχείς ρυθμούς.
 
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά: «Η υλοτόμηση του αρχέγονου δάσους ήδη ξεκίνησε και μάλιστα παράτυπα. Πέρα από την προφανή και αδιαπραγμάτευτη ανάγκη τήρησης της νομιμότητας, είναι επείγουσα ανάγκη να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν βοηθάει τη χώρα ακόμα και αυτή την περίοδο της κρίσης η προώθηση επενδύσεων που καταστρέψουν μια περιοχή μακροχρόνια. Η χώρα χρειάζεται επενδύσεις αλλά αυτές πρέπει να είναι προς όφελος της κοινωνίας και του περιβάλλοντος, και σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να προσθέσουμε στο δημοσιονομικό χρέος περισσότερο κοινωνικό και περιβαλλοντικό χρέος. Η εξόρυξη χρυσού είναι μια εξαιρετικά ρυπογόνος οικονομική δραστηριότητα που υπονομεύει το μέλλον των περιοχών στις οποίες ασκείται. Σε κάθε περίπτωση οι επενδύσεις πρέπει να έχουν την αποδοχή των τοπικών κοινωνιών και το όφελος να είναι φανερό και για τη χώρα και για την κοινωνία. Αυτή η επένδυση έχει ξεσηκώσει την αντίδραση της κοινωνίας, τις αντιρρήσεις πολλών φορέων, ενώ έχει αμφισβητηθεί τεκμηριωμένα το επιχείρημα ότι προσφέρει οφέλη άλλα από αυτά για την εταιρία. Οι υποσχέσεις για προσλήψεις σε μια περιοχή που πλήττεται από την ανεργία δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την ανυπολόγιστη καταστροφή των φυσικών πόρων της Χαλκιδικής που ξεκίνησε να συντελείται αυτές τις μέρες. Είναι στο χέρι μας να βρούμε εναλλακτικές λύσεις που θα αντιμετωπίζουν και το οξύ πρόβλημα της ανεργίας αλλά και την προοπτική βιώσιμης ανάπτυξης, αρκεί να υπάρξει η πολιτική βούληση να τις αναζητήσουμε! Προτάσεις που συνδυάζουν οικονομική δραστηριότητα, κοινωνικό όφελος, προστασία του περιβάλλοντος και δημιουργία θέσεων εργασίας υπάρχουν, εμποδίζεται όμως η προώθησή τους γιατί κυριαρχεί η αντίληψη ότι η κρίση θα αντιμετωπιστεί με επιστροφή σε εποχές όπου η προστασία του περιβάλλοντος θεωρούνται εμπόδιο και όχι ευκαιρία. Είναι επικίνδυνο ότι η περιβαλλοντική πολιτική δέχεται τόσο δημόσια όσο και μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες πρωτοφανή επίθεση. Θα είναι εγκληματικό αν μαζί με το οικονομικό χρέος προσθέσουμε και ένα ακόμα μεγαλύτερο περιβαλλοντικό χρέος στα παιδιά μας. Σε κάθε περίπτωση αυτόι δεν πρέπει να γίνει άλλη μια φορά χωρίς ξεκάθαρη συζήτηση με τους πολίτες για το αν είναι διατεθιμένοι να δεχτούν παρόμοιες επολογές»
 
 

(Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης)

 

 

Θέμα: «Παράτυπη εντολή καταστροφής δάσους από το ελληνικό υπουργείο περιβάλλοντος για να διευκολυνθεί η έναρξη επιφανειακής εξόρυξης χρυσού στη Χαλκιδική»

 

Το Δασαρχείο Αρναίας προσφάτως υπέγραψε με την εταιρεία «Ελληνικός Χρυσός» “Πρωτόκολλο Εγκατάστασης και Υλοτόμησης” για την υλοτόμηση όλων των εκτάσεων που περιλαμβάνονται στην 7633/2012 απόφαση παραχώρησης δάσους του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης. Η απόφαση αυτή αφορά 3.273 στρέμματα αρχέγονου δάσους στις Σκουριές και 857 στρέμματα στον Κοκκινόλακκα για την κατασκευή χώρου απόθεσης επικινδύνων αποβλήτων. Η υλοποίηση της εν λόγω απόφασης έχει ήδη ξεκινήσει και προχωρά με ταχείς ρυθμούς [1]. Ο όρος 14 της 7633/2012 όμως προϋποθέτει την ύπαρξη Ειδικής Έγκρισης Επέμβασης του δασικού νόμου 998/79 και Έγκρισης Τεχνικής Μελέτης για όλα τα σχεδιαζόμενα υποέργα, από τα οποία όμως υπάρχει μόνο Έγκριση Τεχνικής Μελέτης για το “υποέργο Σκουριές” [2]. Αυτή επιτρέπει αποκλειστικά και μόνο τη διαμόρφωση της κύριας οδού πρόσβασης του μεταλλείου Σκουριών και την κατασκευή ράμπας και φρέατος του υπόγειου μεταλλείου Σκουριών. Αλλά ακόμα και για να εγκριθούν αυτές οι Τεχνικές Μελέτες προϋποτίθεται η ύπαρξη εγκεκριμένου Επενδυτικού Σχεδίου που επίσης δεν υπάρχει. Μάλιστα, τα παραπάνω επιβεβαιώνει και ο Γενικός Διευθυντής Δασών και Αγροτικών Υποθέσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης που διευκρινίζει προς το Δασαρχείο Αρναίας ότι «η υπηρεσία σας θα επιτρέψει τις επεμβάσεις που αφορούν, τόσο τους χώρους που καταλαμβάνουν αυτά καθαυτά τα έργα, όσον και τους χώρους επεμβάσεων που εξαρτώνται άμεσα από αυτά (πχ δρόμοι προσπέλασης σε αυτά κλπ) και θα εκδώσει τα ανάλογα πρωτόκολλα εγκατάστασης υλοτομικών εργασιών μόνο μετά την προσκόμιση των εγκεκριμένων μελετών των προσαρτημάτων 3,4 και 5 του υποέργου “Μεταλλευτικές Εγκαταστάσεις Σκουριών”» [3], που όμως δεν υπάρχουν [4]. Ερωτάται η Επιτροπή:
 
 
1.       Εκτιμά ότι παρακάμπτονται οι Εγκρίσεις Τεχνικών Μελετών και η Έγκριση Επενδυτικού Σχεδίου που απαιτούνται για να δοθεί η άδεια υλοτόμησης;
 
 
2.       Συμφωνεί ότι αυτό αντίκειται στην ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία; Αν ναι, τι μέτρα προτίθεται να λάβει;
 
________________________

 

[1] http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dwyauo-DYaM

[2] Απόφαση Δ8-Α/Φ.7,49,13/2809/349/10. Φεβρ.2012

[3] «Διευκρινήσεις επί των υλοτομικών εργασιών εντός της παραχωρηθείσης έκτασης», Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης,  Διεύθυνση Δασών & Αγροτικών Υποθέσεων, ΑΠ 21944, 28/9/2012

[4] «Ωμή παρέμβαση του Υπ. Περιβάλλοντος υπέρ της «Ελληνικός Χρυσός»», Εξάντας, 15/10/2012

 
 


 

Στην Αμβέρσα, μεγάλο λιμάνι της Φλάνδρας, διπλασίασαν την εκλογική τους δύναμη στο τοπικό-κοινοτικό συμβούλιο εξασφαλίζοντας 8% των ψήφων, αυξάνοντας τις έδρες τους από 2 σε 4. Η Νέα Φλαμανδική Συμμαχία (New Flemish Alliance N-VA) το κόμμα που τάσσεται υπέρ της διάσπασης του Βελγίου, εξασφάλισε την πλειοψηφία σε έναν μεγάλο αριθμό περιοχών της Ολλανδόφωνης Φλάνδρας, συμπεριλαμβανομένης της Αμβέρσας. Ο ηγέτης του κόμματος Μπαρτ ντε Βεβέρ εκλέγεται δήμαρχος της πόλης αφού η N-VA εξασφάλισε το 36% των ψήφων. Οι Σοσιαλιστές που κατήλθαν στις εκλογές με κοινό συνδυασμό με τους Χριστιανοδημοκράτες ηττήθηκαν, ενώ οι Φιλελεύθεροι εξασφάλισαν δύο έδρες. Ο άλλος νικητής των εκλογών ήταν η ακροαριστέρα, η οποία αν και δεν είχε κερδίσει καμία έδρα το 2006, αυτή τη φορά εξασφαλίζει 4 έδρες.

Στην Αμβέρσα είχαμε επίσης δημοτικές-τοπικές εκλογές στις οποίες οι Πράσινοι πήγαν πολύ καλύτερα. Σε μία από τις περιοχές συγκέντρωσαν 14,6% και αύξησαν τις έδρες τους από 3 σε 5. Αντίστοιχα, σε άλλες περιοχές η δύναμη τους κυμάνθηκε σε καλά επίπεδα, από 9 έως 11%. Τώρα, όλοι περιμένουν έναν συνασπισμό μεταξύ NVA-SPA (συμπεριλαμβανομένων των Χριστιανοδημοκρατών) που αποτελούν την πλειοψηφία της Φλαμανδικής κυβέρνησης.

Στη Γάνδη οι Πράσινοι συγκρότησαν κοινό συνδυασμό με τους Σοσιαλιστές εξασφαλίζοντας την απόλυτη πλειοψηφία με 27 έδρες. Από αυτές, οι 11 ανήκουν σε Πράσινους. Στις εκλογές του 2006, χωρίς να υπάρχει κοινός συνδυασμός, οι Πράσινοι είχαν κερδίσει 6 έδρες.


Στο Μέχελεν συμμάχησαν με τους Ανεξάρτητους και τον απερχόμενο δήμαρχο (φιλελεύθερο και πρώην πρωθυπουργό της Φλάνδρας). Ο Συνδυασμός αναδείχθηκε στη μεγαλύτερη δύναμη στο τοπικό συμβούλιο και οι Πράσινοι αύξησαν τις έδρες τους από 3 σε 7. Στην Οστάνδη αύξησαν τη δύναμή τους από 1 σε 4 έδρες (10,1%).


Οι Πράσινοι πήγαν επίσης πολύ καλά στις περιφερειακές εκλογές. Συνολικά στη Φλάνδρα εξασφάλισαν το 7,3 % των ψήφων. Μία κατά προσέγγιση προέκταση του εκλογικού αποτελέσματος στις περιφέρειες όσον αφορά τις έδρες στην Κάτω Βουλή στο Φλαμανδικό Κοινοβούλιο σημαίνει αύξηση των εδρών από 5 σε 7 στην Κάτω Βουλή και από 7 σε 10 στο Φλαμανδικό Κοινοβούλιο.

Μερικά στοιχεία ακόμη για τη Φλάνδρα:

Ο αριθμός των Πράσινων τοπικών συμβούλων αυξήθηκε από 226 σε 307. Οι Πράσινοι αντιπροσωπεύονται τώρα σε 158 πόλεις, δεκαπέντε περισσότερες σε σχέση με το 2006. Στις μεγάλες πόλεις οι σύμβουλοι αυξάνονται από 28 σε 51. Στο Sint-Niklaas αύξησαν τις έδρες τους από 1 σε 4 και γίνονται μέρος της πλειοψηφίας στη συμμαχία: NVA 13 έδρες - Πράσινοι 4 έδρες - Σοσιαλιστές 8 έδρες, συνολικά 25 από τις 41 έδρες. Θα εκλέξουν επίσης έναν αντιδήμαρχο. Στο Oosterzele οι Πράσινοι διπλασιάζουν τις έδρες τους από 1 σε 2 με συνολικό ποσοστό 11,3%. Δυστυχώς οι Χριστιανοδημοκράτες και η NVA έχουν πλειοψηφία με 14 από τις συνολικά 23 έδρες.

Στη Βαλλονία όπου παραδοσιακά οι Πράσινοι έχουν υψηλές επιδόσεις, εξακολουθούν να έχουν διψήφια ποσοστά, αλλά σε μερικές περιοχές κινήθηκαν ελαφρώς χαμηλότερα από τις εκλογές του 2006. Στη Βαλλονία-Βραβανδία και στη Λιέγη σημειώθηκαν τα υψηλότερα ποσοστά με 16% και 15% αντίστοιχα, εκλέγοντας 6 και 8 δημοτικούς συμβούλους. Στις υπόλοιπες περιοχές όπως Ναμούρ και Χάινου διατήρησαν διψήφια ποσοστά με μικρές απώλειες, εκλέγοντας από 4 δημοτικούς Συμβούλους.

 

 

 

Δείτε εδώ  τα αποτελέσματα στη Περιφέρεια Βρυξελλών - Πρωτεύουσα.

 

Δειτε  εδώ τα αποτελέσματα στη Φλάνδρα

 

Δείτε εδώ τα αποτελέσματα στη Βαλλονία