Να ξανακερδίσει η Ευρώπη τους πολίτες της
Παρέμβαση Νίκου Χρυσόγελου στο Ευρωκοινοβούλιο για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτών 2013
Την ανάγκη η Ευρώπη να υιοθετήσει λύσεις απέναντι στην κρίση που να συνδέονται με τις ευρωπαϊκές αξίες, και όχι με τη άδικη λιτότητα και την αφαίρεση δικαιωμάτων, επισήμανε ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων/Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, κατά τη σχετική συζήτηση στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τον καθορισμό του 2013 ως Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτών.
Ο Νίκος Χρυσόγελος χαρακτήρισε την επιλογή αυτή ως μια πολύ σημαντική ευκαιρία προκειμένου τα προβλήματα των Ευρωπαίων πολιτών να συζητηθούν σε βάθος, ένα χρόνο πριν τις ευρωεκλογές και ενώ η κρίση συνεχίζεται. Όπως επισήμανε, το 2013 μπορεί να καθορίσει την εικόνα των πολιτών για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, καθώς και την ψήφο τους στις Ευρωεκλογές υπέρ της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Προκειμένου, όμως, να συμβεί κάτι τέτοιο, η ΕΕ πρέπει στο μεταξύ να υιοθετήσει και να εφαρμόσει πολιτικές που στηρίζουν την κοινωνική συνοχή και μια κοινωνική Ευρώπη.
“Είναι πολύ σημαντικό να μιλήσουμε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Έτους Πολιτών 2013 για τους πολίτες, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και τις λύσεις στα προβλήματά τους . Οι λύσεις για την κρίση πρέπει να είναι ευρωπαϊκές, και να μη συνδέονται μόνο με τη λιτότητα και την αφαίρεση δικαιωμάτων των πολιτών”, τόνισε ο Νίκος Χρυσόγελος.
Αναφερόμενος στην ανάγκη οι πολίτες να έχουν ενεργό ρόλο και συμμετοχή στη διαμόρφωση των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Νίκος Χρυσόγελος σημείωσε ότι είναι πολύ σημαντικό η Ευρώπη να πείσει τους κατοίκους της πως έχει λύσεις για τα ζητήματα που τους απασχολούν και όχι αποκλειστικά για τα αριθμητικά νούμερα. “Ναι είμαστε υπέρ της ευρωπαϊκής ιθαγένειας, να νιώθουν οι πολίτες ότι είναι πολίτες της Ευρώπης. Για να ξανακερδίσει, όμως, η Ευρώπη τους πολίτες της πρέπει να έχει πολιτικές που είναι συμβατές με τις αξίες της σε κοινωνικό, δημοκρατικό και πολιτικό επίπεδο. Θέλουμε περισσότερη Ευρώπη και πολίτες που να συμμετέχουν στην πολιτική και να ακούγονται” τόνισε χαρακτηριστικά.
Δείτε την έκθεση για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτών εδώ.
Περικοπές και για τα θύματα τροχαίων;
Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για τις περικοπές στις αποζημιώσεις του Επικουρικού Κεφαλαίου
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
Κυβερνητική πλειοψηφία οι Γερμανοί Πράσινοι και στην Στουτγάρδη
Συγχαρητήρια επιστολή από τους Οικολόγους Πράσινους
Με 53% ο συνδυασμός των Γερμανών Πράσινων κατέκτησε χθες την διακυβέρνηση του Δήμου της Στουτγάρδης και ανέδειξε δήμαρχο της πόλης τον επικεφαλής Φριτς Κουν.
Η χθεσινή εκλογική νίκη έρχεται να αφαιρέσει την διακυβέρνηση του Δήμου από τους χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ μετά από τέσσερις δεκαετίες και να ενισχύσει καταλυτικά την δυναμική των Γερμανών Πράσινων - μετά την περσινή επικράτηση στο ομόσπονδο κρατίδιο της Βάδης-Βυτεμβέργης - ενόψει των γενικών εκλογών που αναμένεται να διεξαχθούν στη χώρα το φθινόπωρο του 2013. Στόχος τους, η ανατροπή των πολιτικών τύπου Μέρκελ, η ενδυνάμωση της πανευρωπαϊκής λύσης μπροστά στην κρίση και η αλληλεγγύη στις χώρες του Νότου.
Σε συγχαρητήρια επιστολή τους προς τον Φριτς Κουν και τους Γερμανούς Πράσινους, οι Οικολόγοι Πράσινοι τονίζουν την ιδιαίτερη σημασία και αυτής της ιστορικής νίκης και τους εύχονται κάθε επιτυχία στις κυβερνητικές ευθύνες που αναλαμβάνουν.
(ακολουθεί το κείμενο της συγχαρητήριας επιστολής των Οικολόγων Πράσινων)
Αθήνα, 22 Οκτωβρίου 2011
Αγαπητοί φίλοι,
Εκ μέρους των Οικολόγων Πράσινων και του ελληνικού πράσινου κινήματος σας συγχαίρουμε για τη σημαντική επιτυχία σας στις εκλογές για τον Δήμο της Στουτγάρδης.
Η ανάδειξη της πρώτης «πράσινης» διακυβέρνησης στην ιστορία του Δήμου και της πρώτης σε πρωτεύουσα ομόσπονδου κρατιδίου, αποτελεί ιστορική στιγμή και ελπίδα καταγραφής πρότυπου «πράσινης στροφής», που θα ανοίξει το δρόμο για ακόμη μεγαλύτερες «πράσινες» επιτυχίες στη χώρα σας και διεθνώς.
Με τους θερμότερους «πράσινους» χαιρετισμούς,
Η Εκτελεστική Γραμματεία
Χρειαζόμαστε αλληλεγγύη και εμπιστοσύνη στον πολιτισμό μας για να βγούμε από την κρίση!
Προβλήθηκε στο Μεσολόγγι, η ταινία αλληλεγγύης «Η Ελλάδα ανθίζει»
Προλόγισε ο Νίκος Χρυσόγελος.
- Η ανακοίνωση του Γραφείου του Ν. Χρυσόγελου μετά την επίσημη προβολή της ταινίας «Η ελλάδα ανθίζει» στο ευρωκοινοβούλιο
- Ο ιστότοπος της ταινίας: www.griechenlandblueht.com
Είναι δημόσιο ποτάμι ο Αλιάκμονας ή ιδιωτικό;
Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για τη χρήση υδατικών πόρων της Δυτικής Μακεδονίας από τη ΔΕΗ
Την ανεξέλεγκτη και κλιμακούμενη χρήση των νερών του Αλιάκμονα από τη ΔΕΗ και μάλιστα χωρίς να έχει εκπονηθεί ακόμα σχέδιο διαχείρισης για το αντίστοιχο υδατικό διαμέρισμα, θέτει με γραπτή ερώτησή του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, Νίκος Χρυσόγελος. Μελέτες εκτιμούν ότι σε ολόκληρη την Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας οι ανάγκες νερού για τον τομέα της ενέργειας είναι περίπου 80.000.000 κυβικά μέτρα νερού το χρόνο, τη στιγμή που οι ανάγκες ύδρευσης των πολιτών της Περιφέρειας καλύπτονται με 43.000.000.
Προσφάτως, η ΔΕΗ αποφάσισε να καλύψει εξ ολοκλήρου τις ανάγκες σε νερό των ΑΗΣ Αμυνταίου και Πτολεμαΐδας από τη λίμνη Πολυφύτου που τροφοδοτείται από τον ποταμό Αλιάκμονα. Αυτό σημαίνει αύξηση της ποσότητας που η ΔΕΗ αντλεί από τον Αλιάκμονα από τα 55.000.000 στα 72.000.000 κυβικά μέτρα νερού το χρόνο. Επίσης, ο Αλιάκμονας επιβαρύνεται επιπλέον από τα υπάρχοντα 4 μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα της ΔΕΗ συνολικής ισχύος 922 ΜW, η οποία προσεγγίζει περίπου το 1/3 της συνολικά εγκατεστημένης υδροηλεκτρικής ισχύος της χώρας. Σε αυτά έρχονται να προστεθούν άμεσα τα 135 MW από ένα ακόμα μεγάλο υδροηλεκτρικό φράγμα του Ελαφίου καθώς και τα 7 MW από το σχεδιαζόμενο φράγμα στο Νεστόριο.
Η ΔΕΗ στράφηκε στον Αλιάκμονα για τις ανάγκες υδροδότησης των λιγνιτικών σταθμών αρχικά το 1997 αφού εξαντλήθηκαν τα υδατικά αποθέματα της λίμνης Βεγορίτιδας, η στάθμη της οποίας κατέβηκε κατά 32,5 μέτρα από το 1955 έως το 2002 ως αποτέλεσμα της χρήσης και από τη ΔΕΗ. Όμως, η επιλογή αυτή συνοδεύτηκε και από σημαντικό επιπλέον κόστος καθώς ο Αλιάκμονας είναι περίπου 60 χλμ μακριά από τον ΑΗΣ Αμυνταίου με τον οποίο έχει αρνητική υψομετρική διαφορά 390 μέτρων, πράγμα που επιβαρύνει οικονομικά τη μεταφορά νερού λόγω του κόστους των αγωγών αλλά και των λειτουργικών δαπανών των αντλιοστασίων.
Δεδομένου ότι όλα αυτά εξακολουθούν να αποφασίζονται χωρίς να υπάρχει σχέδιο διαχείρισης του υδατικού διαμερίσματος Δ. Μακεδονίας, ο Ν. Χρυσόγελος ρωτά την Επιτροπή τι μέτρα προτίθεται να λάβει για να προστατέψει τον Αλιάκμονα έως ότου εκπονηθεί το σχέδιο διαχείρισης, που είναι εδώ και χρόνια υποχρεωμένη η χώρα να έχει σύμφωνα με την Οδηγία-Πλαίσιο 2000/60/ΕΚ για τα Νερά. Επίσης, θέτει το ζήτημα της αποσαφήνισης του κόστους υδροδότησης των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ και ζητά τη συνδρομή της Επιτροπής για την αποκατάσταση της πολύπαθης λίμνης Βεγορίτιδας αλλά και για τη συμμόρφωση της ΔΕΗ με μια πιο ορθολογική χρήση των υδατικών πόρων στη βάση της εξοικονόμησης νερού-ατμού στις λιγνιτικές της μονάδες.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Η έννοια του περιβαλλοντικού ή εξωτερικού κόστους του λιγνίτη περιλαμβάνει και το κόστος καταστροφής των υπόγειων υδροφορέων κατά την εξόρυξη, και το κόστος μεταφοράς νερού, και το κόστος κατασκευής νέου αρδευτικού συστήματος και το κόστος κατασκευής νέων υδρευτικών δικτύων που προκύπτουν ως ανάγκη από την απαξίωση παλιών. Ενώ είναι μια έννοια διεθνώς παραδεκτή, εντούτοις εξακολουθεί να διαιωνίζεται ο μύθος του “φτηνού λιγνίτη”. Όμως ο λιγνίτης δεν είναι διόλου φτηνός καθώς τις επιπτώσεις του στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον τις πληρώνουν οι Έλληνες πολίτες ποικιλοτρόπως. Η ΔΕΗ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες που τις αναλογούν ενώ είναι επείγουσα ανάγκη η χώρα να συμμορφωθεί με την Οδηγία-Πλαίσιο για τα Νερά εκπονώντας ένα ορθολογικό σχέδιο διαχείρισης του υδατικού διαμερίσματος της Δυτικής Μακεδονίας που να εστιάζει στην εξοικονόμηση νερού, στην αποκατάσταση υδάτινων σωμάτων όπως η Βεγορίτιδα και φυσικά να είναι συμβατό με τον υπάρχοντα σχεδιασμό απόσυρσης λιγνιτικών μονάδων στο Λεκανοπέδιο Δυτικής Μακεδονίας».
(Ακολουθεί ολόκληρο το περιεχόμενο της ερώτησης)
Θέμα: «Ανορθολογική χρήση των νερών του Αλιάκμονα για την τροφοδοσία των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ»
Ως το 1997, ο λιγνιτικός ΑΗΣ [1] Αμυνταίου στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας τροφοδοτούνταν με 20 hm3 νερού/έτος από τη λίμνη Βεγορίτιδα, πράγμα που συνεισέφερε σημαντικά στην ταπείνωση της στάθμης της λίμνης κατά 32,5 μέτρα από το 1955 έως το 2002 [2]. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος αλλά και της εξάντλησης του υπόγειου υδροφορέα της περιοχής, το 1997 ο ΑΗΣ Αμυνταίου άρχισε να υδροδοτείται από τον Αλιάκμονα (ταμιευτήρας Πολυφύτου) με περίπου 10 hm3/έτος. Σημειώνεται ότι ο Αλιάκμονας είναι περίπου 60 χλμ μακριά από τον ΑΗΣ Αμυνταίου με τον οποίο έχει αρνητική υψομετρική διαφορά 390 μέτρων, πράγμα που επιβαρύνει οικονομικά τη μεταφορά νερού λόγω του κόστους των αγωγών αλλά και των λειτουργικών δαπανών των αντλιοστασίων. Προσφάτως, η ΔΕΗ αποφάσισε να καλύψει εξ ολοκλήρου τις ανάγκες σε νερό των ΑΗΣ Αμυνταίου και Πτολεμαΐδας από τη λίμνη Πολυφύτου που τροφοδοτείται από τον ποταμό Αλιάκμονα. Σύμφωνα με τη ΜΠΕ [3] που αφορά την κατασκευή των αγωγών μεταφοράς του νερού, «οι δεσμευόμενες ποσότητες νερού από τον ταμιευτήρα Πολυφύτου θα αυξηθούν κατά 17 hm3/έτος σε σχέση με την υφιστάμενη σήμερα κατάσταση». Αυτή η ποσότητα νερού θα έρθει να προστεθεί στα 55 hm3 που εκτιμάται ότι ως τώρα η ΔΕΗ αντλεί κάθε χρόνο από τον Αλιάκμονα για την υδροδότηση όλων των ΑΗΣ της στο Λεκανοπέδιο Δυτικής Μακεδονίας [5]. Επίσης, ο Αλιάκμονας επιβαρύνεται επιπλέον από τα υπάρχοντα 4 μεγάλα υδροηλεκτρικά φράγματα της ΔΕΗ συνολικής ισχύος 922 ΜW [4] ενώ σχεδιάζονται και 2 νέα στο Ελάφιο (135 MW) [6] και το Νεστόριο (7 MW) [7], τη στιγμή που δεν έχει ακόμα εκπονηθεί σχέδιο διαχείρισης για το υδατικό διαμέρισμα (ΥΔ) 09 (Δυτ. Μακεδονία). Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Τι μέτρα προτίθεται να λάβει για την προστασία του Αλιάκμονα έως ότου εκπονηθούν τα σχέδια διαχείρισης για το υδατικό διαμέρισμα Δ. Μακεδονίας σύμφωνα με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ;
2. Έχει στη διάθεσή της ή σκοπεύει να ζητήσει στοιχεία από τις Ελληνικές αρχές σχετικά με το κόστος υδροδότησης των λιγνιτικών σταθμών της ΔΕΗ;
3. Σκοπεύει να προτείνει στις Ελληνικές αρχές να συμπεριληφθεί η αποκατάσταση της λίμνης Βεγορίτιδας στα προς εκπόνηση σχέδια διαχείρισης του ΥΔ 09 με συγχρηματοδότηση της ΔΕΗ;
4. Σκοπεύει να ζητήσει από το Κράτος Μέλος και τη ΔΕΗ την εκπόνηση προγράμματος εξοικονόμησης νερού-ατμού στις λιγνιτικές της μονάδες;
_______________________________
[1] Ατμοηλεκτρικός Σταθμός
[2] Στάμος Αλκιβιάδης 2010. «Παρακολούθηση ισοζυγίου άνω ρου Αλιάκμονα, Βερμίου, Πτολεμαίδας (Υδατικό διαμέρισμα 09)», Μελέτη στα πλαίσια του Γ ΚΠΣ για την καταγραφή και την αποτίμηση των υδρογεωλογικών χαρακτηριστικών του υδατικού δυναμικού της χώρας, Υποέργο 3
[3] Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
[4] Yδροηλεκτρικό Πολυφύτου 375 MW, Σφηκιάς 315 MW, Ιλαρίωνας 124 MW, Ασωμάτων 108 MW - περίπου το 1/3 της υδροηλεκτρικής ισχύος που είναι εγκατεστημένη σε ολόκληρη τη χώρα
[5] ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ για τη γνωμοδότηση του Περιφερειακού Συμβουλίου επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου: «Υδροδότηση ΑΗΣ Αμυνταίου και Πτολεμαϊδας από δεξαμενές Δρεπάνου 110.000m3 και 30.000m3
Δυσάρεστη έκπληξη για την Κομισιόν οι αλλοπρόσαλες συγχωνεύσεις και καταργήσεις Φορέων Διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών
Απάντηση του Επιτρόπου Potočnik σε ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου
Όπως αναφέρει ο κ. Potočnik, «η Επιτροπή έχει υποστηρίξει ασμένως τη δημιουργία και τη λειτουργία των ως άνω οργάνων, μεταξύ άλλων μέσω των διαρθρωτικών ταμείων, ως βασικό μέτρο για να εξασφαλισθεί στις προστατευόμενες περιοχές του Natura 2000 ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό καθεστώς προστασίας και διαχείρισης». Παρόλα αυτά, “οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ενημερώσει την Επιτροπή για σχέδιο ή απόφαση με στόχο τη συγχώνευση των διαχειριστικών φορέων”.
Σύμφωνα με την απάντηση του Επιτρόπου, είναι απολύτως εφικτή η οικονομική βιωσιμότητα των φορέων διαχείρισης με καλύτερη χρήση των διαθέσιμων διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ, κάτι για το οποίο “έχει προτρέψει επανειλημμένα τις ελληνικές αρχές”.
Υπενθυμίζεται ότι η λειτουργία των Φορέων χρηματοδοτείται μέχρι το 2015 από ευρωπαϊκούς πόρους (ΕΠΠΕΡΑΑ, ΠΕΠ) και αυτό μπορεί να συνεχιστεί – όπως διαβεβαιώνει η Κομισιόν - και για το διάστημα 2014 -2020. Η Επιτροπή Φύση, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις και υπηρεσιακοί παράγοντες έχουν κατ’ επανάληψη επιχειρηματολογήσει κατά της αλλαγής του καθεστώτος των Φορέων Διαχείρισης, τουλάχιστον μέχρι το 2015, οπότε λήγει η προγραμματική περίοδος εξασφαλισμένης χρηματοδότησης για αυτούς μέσω του ΕΠΠΕΡΑΑ, χωρίς μάλιστα να προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση.
Μη γνωρίζοντας ούτε τις λεπτομέρειες των προβλεπόμενων διοικητικών αλλαγών, ο κ. Potočnik καταλήγει ότι δεν μπορεί να αποφανθεί κατά πόσον είναι σύμφωνες με τους στόχους και τις απαιτήσεις της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις «εκφρασθείσες σοβαρές ανησυχίες», η Επιτροπή “θα θέσει το θέμα στις ελληνικές αρχές με σκοπό να εξασφαλιστεί ότι τυχόν αλλαγές δεν θα επηρεάσουν την ορθή χρήση των διατιθέμενων κονδυλίων της ΕΕ ούτε θα θέσουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες διαφύλαξης των συγκεκριμένων περιοχών, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις που απορρέουν από τα άρθρα 4 και 6 της οδηγίας για τα οικολογικά ενδιαιτήματα σχετικά με το χαρακτηρισμό των Ειδικών Ζωνών Διατήρησης και την εφαρμογή των δεόντων μέτρων διατήρησης”.
Ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε σχετικά:
«Καλώ την ελληνική κυβέρνηση να λάβει σοβαρά υπόψη την απάντηση του Επιτρόπου, να αποσύρει το άρθρο 10 από το σχετικό νομοσχέδιο και να επανεξετάσει από μηδενική βάση το ζήτημα της συγχώνευσης ή/και κατάργησης των Φορέων Διαχείρισης. Είναι προφανές ότι πρόκειται για μια πρόχειρη κίνηση της ελληνικής κυβέρνησης στην προσπάθειά της να δείξει έργο άμεσα. Ωστόσο, αυτή ακριβώς η νοοτροπία και η προσέγγιση της προχειρότητας είναι που πρέπει να αλλάξει.Έγινε ένα σοβαρό λάθος και τέθηκε θέμα συγχώνευσης ή κατάργησης των Φορέων Διαχείρισης Φυσικών Προστατευόμενων Περιοχών χωρίς να υπάρχει μια επιστημονική και οικολογική μεθοδολογία ή έστω οικονομική και δημοσιονομική έκθεση. Δεν πρέπει να επιμείνει η κυβέρνηση και να ολοκληρώσει αυτό το τεράστιο λάθος. Το σύστημα προστασίας του περιβάλλοντος σίγουρα επιδέχεται βελτιώσεων. Όμως αυτές πρέπει να γίνουν με συγκεκριμένα επιστημονικά και οικολογικά κριτήρια κατόπιν αξιολόγησης του ως τώρα έργου. Κυρίως οι αλλαγές θα πρέπει να προκύψουν μετά από ουσιαστική διαβούλευση που δυστυχώς στην Ελλάδα εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη έννοια. Η προστασία και διαχείριση του περιβάλλοντος προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης που δεν επιτρέπεται να παραμένουν ανεξερεύνητες από την πολιτεία στη σημερινή εποχή που η ανεργία έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Οι φορείς διαχείρισης Φυσικών Προστατεόμενων Περιοχών θα μπορούσαν να παίξουν ουσιαστικό ρόλο και στην προσπάθεια διαμόρφωσης σχεδίων βιωσιμότητας, κοινωνικής συνοχής, απασχόλησης και προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη ότι σημαντικό μέρος του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, του Ταμείου Συνοχής, του Ευρωπαϊκού Ταμείου γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Θάλασσας κι Αλιείας θα κατευθυνθούν σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, αποκατάστασης της βιοποικιλότητας και των οικοσυστημάτων, προσαρμογής στα νέα κλιματικά δεδομένα με βάση την προσέγγιση του οικοσυστήματος».
Σύμφωνα με ανακοίνωση [1] του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του ΥΠΕΚΑ, οι 29 Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών που λειτουργούν στην Ελλάδα συγχωνεύονται σε 14 Φορείς, «κατά προσέγγιση αντίστοιχη των περιφερειών», με στόχο, σύμφωνα με δήλωση του αρμόδιου Υφυπουργού του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης, «το κόστος για τον φορολογούμενο και το παραγόμενο έργο». Οι Φορείς, από την ίδρυσή τους μέχρι και σήμερα, λειτούργησαν χρηματοδοτούμενοι από ευρωπαϊκά προγράμματα [2] και η συμβολή τους στην αύξηση της απορροφητικότητας των κοινοτικών πόρων και στη δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης είναι προφανής. Η συγχώνευση με βάση τα διοικητικά όρια των Περιφερειών δεν συμπίπτει με την οικολογική ενότητα των προστατευόμενων περιοχών, ενώ δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες προστασίας και τις αρχές ορθής διαχείρισης. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι πρόεδροι των ΔΣ μέσω του Δικτύου Φορέων Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών και ο Πανελλαδικός Σύλλογος Εργαζομένων στους Φορείς, θεωρούν πρόχειρη, αδικαιολόγητη και παντελώς ατεκμηρίωτη τόσο από οικονομικής όσο και από επιστημονικής άποψης τη δρομολογούμενη συγχώνευση[3].
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. α) Έχει στη διάθεσή της από τις ελληνικές αρχές συγκεκριμένα επιστημονικά και οικολογικά κριτήρια στα οποία βασίστηκε η απόφαση αυτή; β) Υπάρχει σύμφωνη γνώμη των Διοικητικών Συμβουλίων των φορέων διαχείρισης και της Επιτροπής Φύση; γ) Υπάρχουν στοιχεία που να τεκμηριώνουν το δημοσιονομικό όφελος; δ) Έχει ληφθεί στον σχετικό υπολογισμό υπόψη η συμβολή των ΦΔ στην τοπική και περιφερειακή ανάπτυξη; ε) Προηγήθηκε διαβούλευση με τις περιβαλλοντικές οργανώσεις;
2. Πώς αντιμετωπίζει την τροποποίηση των τεχνικών όρων υλοποίησης (π.χ αλλαγή δικαιούχου) των εγκεκριμένων προγραμμάτων και τις πιθανές επιπτώσεις στην υλοποίηση, καθώς και στα χρονοδιαγράμματά τους;
3. Είναι η συγχώνευση των φορέων με βάση τη διοικητική οργάνωση της χώρας συμβατή με τη φιλοσοφία και τις επιδιώξεις της Οδηγίας για τους οικοτόπους (92/43/ΕOΚ) και την προσέγγιση του οικοσυστήματος; Αν όχι, τι μέτρα προτίθεται να λάβει;
[1] http://www.ydmed.gov.gr/?p=2677
[2] Κυρίως από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον» (Ε.Π.ΠΕΡ.)– Γ΄ΚΠΣ 2006-2009 και από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α.) – Ε.Σ.Π.Α. 2010-2015
[3] http://ellinikifysi.gr/2012/07/elliniki-fysi-2/#.UD5yq8HN-vA
E-007884/2012
(17.10.2012)
1. Η ίδρυση των φορέων διαχείρισης προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία και η Επιτροπή έχει υποστηρίξει ασμένως τη δημιουργία και τη λειτουργία των ως άνω οργάνων, μεταξύ άλλων μέσω των διαρθρωτικών ταμείων, ως βασικό μέτρο για να εξασφαλισθεί στις προστατευόμενες περιοχές του Natura 2000 ολοκληρωμένο και αποτελεσματικό καθεστώς προστασίας και διαχείρισης. Οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ενημερώσει την Επιτροπή για σχέδιο ή απόφαση με στόχο τη συγχώνευση των διαχειριστικών φορέων και, κατά συνέπεια, η Επιτροπή δε γνωρίζει το σκεπτικό όσον αφορά τις εν λόγω αλλαγές, τα αναμενόμενα οικονομικά οφέλη ή τις σχετικές διαβουλεύσεις.
2. Η Επιτροπή δεν ενημερώθηκε από τις ελληνικές αρχές ειδικά για προβλήματα στη χρηματοδότηση των περιοχών Natura 2000. Η Επιτροπή έχει επανειλημμένα προτρέψει τις ελληνικές αρχές να κάνουν καλύτερη χρήση των διαθέσιμων διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ και να εντοπίσουν κατάλληλους μηχανισμούς που να εξασφαλίζουν την οικονομική βιωσιμότητα των φορέων διαχείρισης. Ωστόσο, στο πλαίσιο της επιμερισμένης διαχείρισης, οι εθνικές αρχές είναι υπεύθυνες για τη διασφάλιση της έγκαιρης υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων.
3. Η Επιτροπή δεν έχει υπόψη της τις λεπτομέρειες των προβλεπόμενων διοικητικών αλλαγών και ως εκ τούτου δεν μπορεί να αποφανθεί κατά πόσον είναι σύμφωνες με τους στόχους και τις απαιτήσεις της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ [4]. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τις εκφρασθείσες σοβαρές ανησυχίες, η Επιτροπή θα θέσει το θέμα στις ελληνικές αρχές με σκοπό να εξασφαλιστεί ότι τυχόν αλλαγές δεν θα επηρεάσουν την ορθή χρήση των διατιθέμενων κονδυλίων της ΕΕ ούτε θα θέσουν σε κίνδυνο τις προσπάθειες διαφύλαξης των συγκεκριμένων περιοχών, ιδίως όσον αφορά τις απαιτήσεις που απορρέουν από τα άρθρα 4 και 6 της οδηγίας για τα οικολογικά ενδιαιτήματα σχετικά με το χαρακτηρισμό των Ειδικών Ζωνών Διατήρησης και την εφαρμογή των δεόντων μέτρων διατήρησης.
_______________________________________
[4] Οδηγία 92/43/ΕΟΚ του Συμβουλίου, της 21ης Μαΐου 1992, σχετικά με την προστασία των φυσικών οικοτόπων καθώς και της άγριας πανίδας και χλωρίδας. ΕΕ L 206 της 22.07.1992.
Εξορύξεις χρυσού, Απορρίμματα, Φορείς Διαχείρισης: 3 επείγοντα προβλήματα ζητούν ορθολογικές λύσεις
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ 1-15 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2012
- Κυκλοφορήστε σε φίλους/ες αυτό το Δελτίο. Παρακινήστε τους/τις να εγγραφούν στο ενημερωτικό δελτίο μέσω της σχετικής δυνατότητας που υπάρχει στο site μας
- Μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να κάνετε κάποια παρατήρηση ή πρόταση ή να καταθέσετε κάποια ιδέα, στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε..
- Για τακτική ενημέρωση μπορείτε να εγγραφείτε στο RSS Feed των ανακοινώσεών μας.
Σκουριές Χαλκιδικής: Η (αυτο)καταστροφή πρέπει να σταματήσει!
Ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου για την υλοτόμηση στις Σκουριές Χαλκιδικής
(Ακολουθεί ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης)
Θέμα: «Παράτυπη εντολή καταστροφής δάσους από το ελληνικό υπουργείο περιβάλλοντος για να διευκολυνθεί η έναρξη επιφανειακής εξόρυξης χρυσού στη Χαλκιδική»
[1] http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=dwyauo-DYaM
[2] Απόφαση Δ8-Α/Φ.7,49,13/2809/349/10. Φεβρ.2012
[3] «Διευκρινήσεις επί των υλοτομικών εργασιών εντός της παραχωρηθείσης έκτασης», Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης, Διεύθυνση Δασών & Αγροτικών Υποθέσεων, ΑΠ 21944, 28/9/2012
[4] «Ωμή παρέμβαση του Υπ. Περιβάλλοντος υπέρ της «Ελληνικός Χρυσός»», Εξάντας, 15/10/2012
Θετικά αποτελέσματα για τους Πράσινους στις μεγάλες πόλεις του Βελγίου
Στην Αμβέρσα, μεγάλο λιμάνι της Φλάνδρας, διπλασίασαν την εκλογική τους δύναμη στο τοπικό-κοινοτικό συμβούλιο εξασφαλίζοντας 8% των ψήφων, αυξάνοντας τις έδρες τους από 2 σε 4. Η Νέα Φλαμανδική Συμμαχία (New Flemish Alliance N-VA) το κόμμα που τάσσεται υπέρ της διάσπασης του Βελγίου, εξασφάλισε την πλειοψηφία σε έναν μεγάλο αριθμό περιοχών της Ολλανδόφωνης Φλάνδρας, συμπεριλαμβανομένης της Αμβέρσας. Ο ηγέτης του κόμματος Μπαρτ ντε Βεβέρ εκλέγεται δήμαρχος της πόλης αφού η N-VA εξασφάλισε το 36% των ψήφων. Οι Σοσιαλιστές που κατήλθαν στις εκλογές με κοινό συνδυασμό με τους Χριστιανοδημοκράτες ηττήθηκαν, ενώ οι Φιλελεύθεροι εξασφάλισαν δύο έδρες. Ο άλλος νικητής των εκλογών ήταν η ακροαριστέρα, η οποία αν και δεν είχε κερδίσει καμία έδρα το 2006, αυτή τη φορά εξασφαλίζει 4 έδρες.
Στην Αμβέρσα είχαμε επίσης δημοτικές-τοπικές εκλογές στις οποίες οι Πράσινοι πήγαν πολύ καλύτερα. Σε μία από τις περιοχές συγκέντρωσαν 14,6% και αύξησαν τις έδρες τους από 3 σε 5. Αντίστοιχα, σε άλλες περιοχές η δύναμη τους κυμάνθηκε σε καλά επίπεδα, από 9 έως 11%. Τώρα, όλοι περιμένουν έναν συνασπισμό μεταξύ NVA-SPA (συμπεριλαμβανομένων των Χριστιανοδημοκρατών) που αποτελούν την πλειοψηφία της Φλαμανδικής κυβέρνησης.
Στη Γάνδη οι Πράσινοι συγκρότησαν κοινό συνδυασμό με τους Σοσιαλιστές εξασφαλίζοντας την απόλυτη πλειοψηφία με 27 έδρες. Από αυτές, οι 11 ανήκουν σε Πράσινους. Στις εκλογές του 2006, χωρίς να υπάρχει κοινός συνδυασμός, οι Πράσινοι είχαν κερδίσει 6 έδρες.
Στο Μέχελεν συμμάχησαν με τους Ανεξάρτητους και τον απερχόμενο δήμαρχο (φιλελεύθερο και πρώην πρωθυπουργό της Φλάνδρας). Ο Συνδυασμός αναδείχθηκε στη μεγαλύτερη δύναμη στο τοπικό συμβούλιο και οι Πράσινοι αύξησαν τις έδρες τους από 3 σε 7. Στην Οστάνδη αύξησαν τη δύναμή τους από 1 σε 4 έδρες (10,1%).
Οι Πράσινοι πήγαν επίσης πολύ καλά στις περιφερειακές εκλογές. Συνολικά στη Φλάνδρα εξασφάλισαν το 7,3 % των ψήφων. Μία κατά προσέγγιση προέκταση του εκλογικού αποτελέσματος στις περιφέρειες όσον αφορά τις έδρες στην Κάτω Βουλή στο Φλαμανδικό Κοινοβούλιο σημαίνει αύξηση των εδρών από 5 σε 7 στην Κάτω Βουλή και από 7 σε 10 στο Φλαμανδικό Κοινοβούλιο.
Μερικά στοιχεία ακόμη για τη Φλάνδρα:
Ο αριθμός των Πράσινων τοπικών συμβούλων αυξήθηκε από 226 σε 307. Οι Πράσινοι αντιπροσωπεύονται τώρα σε 158 πόλεις, δεκαπέντε περισσότερες σε σχέση με το 2006. Στις μεγάλες πόλεις οι σύμβουλοι αυξάνονται από 28 σε 51. Στο Sint-Niklaas αύξησαν τις έδρες τους από 1 σε 4 και γίνονται μέρος της πλειοψηφίας στη συμμαχία: NVA 13 έδρες - Πράσινοι 4 έδρες - Σοσιαλιστές 8 έδρες, συνολικά 25 από τις 41 έδρες. Θα εκλέξουν επίσης έναν αντιδήμαρχο. Στο Oosterzele οι Πράσινοι διπλασιάζουν τις έδρες τους από 1 σε 2 με συνολικό ποσοστό 11,3%. Δυστυχώς οι Χριστιανοδημοκράτες και η NVA έχουν πλειοψηφία με 14 από τις συνολικά 23 έδρες.
Στη Βαλλονία όπου παραδοσιακά οι Πράσινοι έχουν υψηλές επιδόσεις, εξακολουθούν να έχουν διψήφια ποσοστά, αλλά σε μερικές περιοχές κινήθηκαν ελαφρώς χαμηλότερα από τις εκλογές του 2006. Στη Βαλλονία-Βραβανδία και στη Λιέγη σημειώθηκαν τα υψηλότερα ποσοστά με 16% και 15% αντίστοιχα, εκλέγοντας 6 και 8 δημοτικούς συμβούλους. Στις υπόλοιπες περιοχές όπως Ναμούρ και Χάινου διατήρησαν διψήφια ποσοστά με μικρές απώλειες, εκλέγοντας από 4 δημοτικούς Συμβούλους.
Δείτε εδώ τα αποτελέσματα στη Περιφέρεια Βρυξελλών - Πρωτεύουσα.
Δειτε εδώ τα αποτελέσματα στη Φλάνδρα
Δείτε εδώ τα αποτελέσματα στη Βαλλονία
More...
Στην Αθήνα το Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος
Πάνω από 350 στελέχη, βουλευτές, ευρωβουλευτές και υπουργοί των Πράσινων θα βρεθούν στην Αθήνα, στις 9-11 Νοεμβρίου για το φθινοπωρινό Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος. Η απόφαση για πραγματοποίησή του στην Αθήνα είναι μια επιβεβαίωση της δέσμευσης των ευρωπαίων πράσινων για αλληλεγγύη προς την ελληνική κοινωνία και στήριξη των ελλήνων πρασίνων. Το πρόγραμμα του Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος (ΕΠΚ) στην Αθήνα έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να προβάλλει την πρόταση των πράσινων για μια Ευρώπη της αλληλεγγύης και της κοινωνικής συνοχής. Τονίζει τα σημαίνοντα θέματα για την ΕΕ αυτή την χρονική περίοδο. Ψηφιακά δικαιώματα, μετανάστευση, το μέλλον της ΕΕ και η πράσινη διέξοδος από την κρίση, τα θέματα που κυριαρχούν στις προγραμματισμένες ολομέλειες, τα εργαστήρια και τις παράλληλες ομάδες εργασίας.
Δείτε το βίντεο.
Συνάντηση με εκπροσώπους ΜΚΟ για τα θέματα του νερού
Συνάντηση με εκπροσώπους της ομάδας ΜΚΟ που έστειλε επιστολή στον κ. Olli Rehn αναφερόμενη στις συστάσεις της Τρόικας για ιδιωτικοποίηση δημόσιων υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της ύδρευσης, είχαν τοπρωί της Πέμπτης 11 Οκτωβρίου, οι πράσινοι ευρωβουλευτές Tavares Rui (Πορτογαλία), Romeva i Rueda Raül (Ισπανία), Ruehle Heide (Γερμανία) και Νίκος Χρυσόγελος (Ελλάδα). Συζήτησαν πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις, μεταξύ άλλων και σε σχέση με την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του νερού στην Ελλάδα. Οι 4 πράσινοι ευρωβουλευτές κατέθεσαν σχετική ερώτηση πρόσφατα προς την Κομισιόν.
Δείτε σχετικά με την ερώτηση εδώ
Συνάντηση με πολίτες από την Αυστρία για την ελληνική κρίση
Με ομάδα αυστριακών πολιτών προσκεκλημένων της πράσινης αυστριακής ευρωβουλευτού Ούρλικε Λούνατσεκ συζήτησε την Πέμπτη 11 Οκτωβρίου ο Νίκος Χρυσόγελος για την ελληνική κρίση, τις επιπτώσεις των εφαρμοζόμενων πολιτικών και τις προτάσεις των Πράσινων για διέξοδο από την κρίση.
Το Νόμπελ Ειρήνης στην ΕΕ – Ενθάρρυνση για μια καλύτερη Ευρώπη με επίκεντρο τον άνθρωπο
Η Νορβηγική Επιτροπή Νόμπελ Ειρήνης αναγνωρίζει τις προσπάθειες της ΕΕ για την διατήρηση της ειρήνης και τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαωμάτων τα τελευταία εξήντα χρόνια, η ειρήνη όμως για τα επόμενα εξήντα χρόνια δεν είναι δεδομένη.
Οι Ευρωπαίοι Πράσινοι χαιρετίζουν την ανακοίνωση απονομής του Νόμπελ Ειρήνης στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αναφέρουν πως το βραβείο θα πρέπει να θεωρηθεί ως ενθάρρυνση προς την λήψη αποφασιστικών βημάτων για μια πιο πράσινη και περισσότερο δημοκρατική Ευρώπη, καθώς οι τρέχουσες πολιτικές της ΕΕ, έχουν φανεί μέχρι σήμερα αναποτελεσματικές ως προς την κάλυψη των αναγκών των ανθρώπων και την διαχείριση της κρίσης.
«Αισθανόμαστε πως το βραβείο αφορά και στις προσπάθειές μας ως δύναμη πολιτική, στο παραχθέν έργο για την δόμηση μιας πιο δημοκρατικής και καλύτερης Ευρώπης, βασισμένης στην ειρήνη, την αλληλεγγύη, την δημοκρατία και σε λύσεις που θα διαρκέσουν» δήλωσε η Monica Frassoni, συμπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος (ΕΠΚ).
«Θα πρεπει να μεταφράσουμε αυτή την αναγνώριση σαν μια ενθάρρυνση για να διατηρήσουμε μια ήρεμη και ειρηνική Ευρώπη για όλους, αλλά να πάμε και πέρα από αυτό» συνέχισε η Frassoni.
«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις της ιστορίας της, όπου οι οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές της δομές πιέζονται έντονα. Οι τρέχουσες πολιτικές της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κρίσης έχουν μέχρι τώρα αποτύχει και το τίμημα πληρώνουν ακριβά οι ευρωπαίοι πολίτες. Το σημερινό βραβείο ειρήνης θα πρέπει να κινητοποιήσει την Ευρώπη, να χτίσει το μέλλον της, με επίκεντρο τις ανάγκες και ανυσηχίες των ανθρώπων και να μην επαναπαυθεί στις δάφνες της».
Δείτε το σχετικό video εδώ