Επιμορφωτικό πρόγραμμα ”Φέρνουμε την Ευρώπη στους Δασκάλους”
Κι όμως, πολλοί δάσκαλοι και καθηγητές δουλεύουν με τους μαθητές για να φέρουν πιο κοντά την Ευρώπη σε αυτούς. Υπάρχουν κακά παραδέιγματα, όπως η προσπάθεια του ΠΑΜΕ να εμποδίσει τη συζήτηση για την Ευρώπη και το μέλλον της ευρωβουλευτών (ο Νίκος Χρυσόγελος είχε ανταποκριθεί στην πρόσκληση) με τους μαθητές του Λυκείου Αλμυρού, πρόσφατα.
Από την άλλη όμως υπάρχουν πολλά καλά παραδείγματα, όπως η συζήτηση για το μέλλον της Ε.Ε. κατά τη διάρκεια του επιμορφωτικού προγράμματος ”Φέρνουμε την Ευρώπη στους Δασκάλους”, στις 17 Μαρτίου 2013 στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, μια συζήτηση στην οποία συμμετείχε και ο Νίκος Χρυσόγελος. Στόχος του προγράμματος είναι να καλύψει τα κενά γνώσεων σχετικά με τη δομή και λειτουργία της Ε.Ε., τις θετικές και αρνητικές πλευρές της ευρωπαϊκής ενοποίησης και το ρόλο της Ελλάδας σε αυτήν, και να
Η δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις
Λαϊκισμός, Πολιτική Οικολογία, Βαλκάνια
Tο Πράσινο Ινστιτούτο σε συνεργασία με τους Οικολόγους Πράσινους, διοργανώνουν τη συνδιάσκεψη με θέμα: «Λαϊκισμός, Πολιτική Οικολογία, και τα Βαλκάνια», που θα διεξαχθεί στις 23/05-26/05, στον Κοινωνικό Χώρο «Οικόπολις», στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Πτολεμαίων 29Α, 5ος όρ. και στο οποίο θα συμμετέχει ως εισηγητής και ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων Νίκος Χρυσόγελος.
Ένα από τα αποτελέσματα της τρέχουσας οικονομικής κρίσης ήταν η κατακόρυφη άνοδος του λαϊκισμού, που έτσι ή αλλιώς ήταν ενδημικός κατά τις τελευταίες δεκαετίες στην Ευρώπη, όντας πια ένα αδιαμφισβήτητο γεγονός. Κάποιοι μάλιστα ισχυρίζονται ότι θα έχει μεγάλη διάρκεια, ενώ άλλοι διατείνονται ότι έχει και προοδευτικά συστατικά. Είτε δεξιός είτε αριστερός, ο λαϊκισμός οφείλει να γίνει αντικείμενο μελέτης, πολύ περισσότερο επειδή συχνά η ακροδεξιά εκδοχή του εκφράζεται με τις παραδοσιακές ρατσιστικές και φασιστικές φόρμες.
Σ’ αυτή την ευαίσθητη περιοχή της Ευρώπης που λέγεται Βαλκάνια, η Πράσινη αντίληψη για την οικονομία, την πολιτική και την κοινωνία, οφείλει να παίξει ενεργό ρόλο ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και της πολύπλευρης κρίσης, και να αντιπαρατεθεί στον ενδημικό λαϊκισμό και την επικίνδυνη δημοκοπία.
Ως απάντηση στην πρόκληση του λαϊκισμού, το Πράσινο Ινστιτούτο σε συνεργασία με τους Οικολόγους Πράσινους, και με τους Πράσινους των Βαλκανίων, διοργανώνουν τη συνδιάσκεψη με θέμα: «Λαϊκισμός, Πολιτική Οικολογία, και τα Βαλκάνια», που θα διεξαχθεί στις 23/05-26/05, στον Κοινωνικό Χώρο «Οικόπολις», στην οδό Πτολεμαίων 29Α, στη Θεσσαλονίκη. Στη συνδιάσκεψη αυτή, η οποία θα είναι ανοιχτή στη συμμετοχή του κοινού, θα συμμετέχουν πολιτικοί επιστήμονες, κοινωνιολόγοι, οικονομολόγοι, και πολιτικοί από ευρωπαϊκές χώρες και θα κληθούν να ασχοληθούν με τα παραπάνω ερωτήματα και θέματα. Οι ενδιαφερόμενοι/ες που επιθυμούν να συμμετέχουν στη συνδιάσκεψη, παρακαλούνται να δηλώσουν εκ των προτέρων τη συμμετοχή τους, τηλεφωνικά ή με mail: 2310 285 688 – Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ακολουθεί το πλήρες πρόγραμμα
Για μια διαφορετική Ευρώπη: Bιωσιμότητα αντί για λιτότητα.
Μετά την Αθήνα (Νοέμβριος 2012), σειρά είχε η Μαδρίτη (10-12 Μαΐου 2013) για τη συνεδρίαση του Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος ως έμπρακτη απόδειξη της αλληλεγγύης των Πράσινων προς τις κοινωνίες που βιώνουν την κρίση και τις συνέπειες των πολιτικών λιτότητας. Στις 21 Ιουνίου, θα υπάρξει συνέχεια με την Λισαβόνα, όπου θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση της Ομάδας των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο για την κρίση και εναλλακτική πρόταση διεξόδου, με πρωτοβουλία των τριών πράσινων ευρωβουλευτών από Ελλάδα (Νίκος Χρυσόγελος), Πορτογαλία (Ρούι Ταβάρες) και Ισπανία (Ραούλ Ρομέβα) και με συμμετοχή οικονομολόγων, κοινωνικών κινημάτων και πολλών πράσινων ευρωβουλευτών, μεταξύ των οποίων και των συμπροέδρων των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο, Ντάνυ Κον Μπεντίτ και Ρεβέκκα Χαρμς.
Στην Μαδρίτη, λοιπόν, οι πάνω από 300 συμμετέχοντες στο Συμβούλιο του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος, εκπρόσωποι των 34 κομμάτων από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Νέων Πράσινων (FYEG) και της Ομάδας των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο – συμμετείχα προσωπικά στην αντιπροσωπεία των πράσινων ευρωβουλευτών - συζήτησαν και έλαβαν σημαντικές αποφάσεις σε μια κρίσιμη στιγμή της πορείας της Ευρώπης.
Σήμερα, πολλοί έχουν κουραστεί και δεν θέλουν να ακούσουν πλέον για πολιτική, αντιμετωπίζουν τα κόμματα σαν να είναι όλα ίδια, και στρέφονται εναντίον της ίδιας της ευρωπαϊκής ιδέας. Οι Πράσινοι υποστηρίζουμε ότι η επίλυση των προβλημάτων απαιτεί συγκεκριμένες λύσεις και πολιτικές σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Και το πιο σημαντικό, οι Πράσινοι διαφοροποιούμαστε από τα
Οικολογική καινοτομία, αντί για λιτότητα και περικοπές
Παρέμβαση Νίκου Χρυσόγελου στην Επιτροπή Περιφερειακής Ανάπτυξης στα πλαίσια της συζήτησης για τις συνέπειες των δημοσιονομικών περιορισμών για τις τοπικές αρχές όσον αφορά τις δαπάνες των διαρθρωτικών ταμείων της ΕΕ στα κράτη μέλη και τις επιπτώσεις των πολιτικών λιτότητας. Η απάντηση βρίσκεται στην οικολογική ή πράσινη καινοτομία.
Η πολιτική πρόταση των Πράσινων: Για δίκαιες και βιώσιμες συντάξεις
Οι Ευρωπαίοι Πράσινοι διατυπώνουν τις προτάσεις για δίκαιες και βιώσιμες συντάξεις, με απόφαση του Συμβουλίου τους που συνεδρίασε στην Μαδρίτη 10-12 Μαίου. Οι Πράσινοι επιδιώκουν τα κοινωνικά θέματα, όπως είναι η σύγκλιση των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης και η προώθηση πολιτικών για δίκαιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και συνταξιοδότησης, να είναι στο κέντρο της συζήτησης στις ευρωεκλογές. Η ανεργία, ιδιαίτερα μεταξύ των νέων έχει ως αποτέλεσμα τη μη συμμετοχή των νέων στη βιωσιμότητα των συστημάτων κοινωνικής ασφάλισης, ενώ η αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης κρατάει τους νέους μακριά από την παραγωγή και την πραγματική οικονομία. Οι τάσεις αυτές έχουν σημαντικές επιπτώσεις στα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης, στα δημοσιονομικά έσοδα, στην καινοτομία αλλά και την κοινωνική συνοχή.
Σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης της οικονομίας, τα κοινωνικά συστήματα ασφάλισης και κοινωνικής πολιτικής παραμένουν απομονωμένα μεταξύ τους. Οι Πράσινοι υποστηρίζουμε ότι χρειάζεται να υπάρξει σύγκλιση μεταξύ των κοινωνικών συστημάτων ασφάλισης και κοινωνικής πολιτικής παρά το γεγονός ότι σήμερα οι Συνθήκες δεν επιτρέπουν εμπλοκή της Ε.Ε. και πολλά συνδικάτα φοβούνται ότι σύγκλιση και κοινοί κανόνες μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση των υψηλότερων στάνταρντ που υπάρχουν σε κάποιες χώρες. Ο πλούτος της Ευρώπης είναι οι ανθρώπινοι πόροι της, το ανθρώπινο κεφάλαιό της και η έξοδος από την κρίση δεν μπορεί να
Πράσινοι: Φιλόδοξο, καινοτόμο, ευρωπαϊκό προϋπολογισμό για διέξοδο από την κρίση
Υποστηρίζουμε έναν μοντέρνο, φιλόδοξο και προσανατολισμένο στο μέλλον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, τμήμα ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την ανάκαμψη από την κρίση, τονίζει η απόφαση του Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος, 10-12 Μαΐου στη Μαδρίτη. Ασκούμε σκληρή κριτική στον προϋπολογισμό που αποφάσισαν οι κυβερνήσεις, χαιρετίζουμε την απόρριψή του από την πλειοψηφία του Ευρωκοινοβουλίου, και ορίζουμε τις κατευθύνσεις που πρέπει να έχει ο ευρωπαϊκός προϋπολογισμός Ζητάμε σημαντική αύξηση των επενδύσεων σε πράσινες και κοινωνικές κατευθύνσεις καθώς και πολιτικές για τη μείωση της ανεργίας.
Διαβάστε το σχετικό κείμενο εδώ
Η πολιτική πρόταση των Πράσινων: “Όχι στη λιτότητα, βιωσιμότητα για διέξοδο από την κρίση”
Οι Πράσινοι θα εκλέξουν δυο επικεφαλής της κοινής εκλογικής καμπάνιας για ευρωεκλογές 2014
Συνέντευξη στην ΕΡΑ Χανίων
Συνένετευξη του ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων στην Κατερίνα Πολύζου που μεταδόθηκε από την ΕΡΑ Χανίων στις 16/5/2013
More...
Μια νέα αρχή των Οικολόγων Πράσινων με άνοιγμα στην κοινωνία και ιδιαίτερα σε νέους και νέες
Ανοίγουμε τις πόρτες για τους νέους ανθρώπους, γκρεμίζουμε τα φράγματα στα μυαλά και τα στερεότυπα
Μια κοινωνία που φόρτωσε τα παιδιά της με χρέη, το ελάχιστο που μπορεί να κάνει είναι να γκρεμίσει τα φράγματα και να αφήσει τους νέους ανθρώπους να μπουν στο προσκήνιο παντού, στην κοινωνία, στην οικονομία, στη λήψη αποφάσεων. Ας σταματήσουμε να είμαστε μια κοινωνία που όχι μόνο κατέστρεψε το μέλλον των παιδιών της, που υποτίθεται τόσο αγαπούσε, αλλά και φοβάται να δώσει φωνή, λόγο, δικαιώματα στους νέους και στις νέες.
Με αφορμή την μαζική εγγραφή νέων ανθρώπων στους Οικολόγους Πράσινους παρόμοιες φοβικές συμπεριφορές αναδεικνύονται και στον δικό μας χώρο. Όχι, λοιπόν, η πλειοψηφία των μελών και φίλων των Οικολόγων Πράσινων δηλώνουμε ότι δεν φοβόμαστε τους νέους ανθρώπους. Αντιθέτως, θέλουμε να συζητήσουμε μαζί τους με ειλικρίνεια, όχι να τους κάνουμε τους έξυπνους. Θέλουμε να συνεργαστούμε για τις κοινές αξίες που μας ενώνουν, ναι θέλουμε να μας αλλάξουν και θέλουμε και εμείς να εξηγήσουμε τι πετύχαμε και τι δεν πετύχαμε. Αλλά κυρίως θέλουμε να ξεκινήσουμε με αισιοδοξία και ελπίδα μια νέα προσπάθεια που θα αλλάξει την μιζέρια, την κατάθλιψη, την αποτυχία, την αίσθηση ότι δεν υπάρχει ελπίδα που κυριαρχούν στην κοινωνία, εικόνες σαν κι αυτές που εκπέμπουν το παλιό πολιτικό σύστημα αλλά και οι νεοφερμένοι λαϊκιστές κάκιστης αισθητικής.
Ναι, εκεί σε πολλούς νέους και νέες βρίσκεται η ελπίδα, το χαμόγελο της αποφασιστικότητας για να αλλάξουμε την κοινωνία που χρεοκόπησε, για μια άλλη πολιτική της ποίησης και της δημιουργίας, για τη συμφιλίωση της οικονομίας, της δημοκρατίας, της οικολογίας και του πολιτισμού, για την αλλαγή των πάντων με ρεαλισμό και όραμα, για ισότητα μέσα από τη διαφορετικότητα και το σεβασμό των άλλων.
Ναι, όσοι φοβούνται τους νέους και τις νέες, ας καθίσουν μια στιγμή στην άκρη για να καθαρίσει το μυαλό και η ματιά, να συνειδητοποιήσουν τις φοβίες και τα φράγματα που πρέπει να γκρεμίσουν. Μπορεί να φοβόμαστε όλους αυτούς που οδήγησαν την χώρα στην χρεοκοπία, να φοβόμαστε τους νεοναζί, τους λαϊκιστές, αλλά εν μπορεί να φοβόμαστε τους νέους και τις νέες. Η μόνη ελπίδα μας είναι να τρέξουμε μαζί με τα παιδιά αυτά που χαράσσουν νέα μονοπάτια, εκείνους τους νέους και εκείνες τις νέες που ανοίγονται στο πέλαγος πιστεύοντας στον εαυτό τους αλλά και σε μια νέα κοινωνία της αλληλεγγύης, σε όλες και όλους όσοι/ες προτιμούν το ποδήλατο κι αρνήθηκαν στους γονείς τους, την εποχή της επίπλαστης ευημερίας, να πραγματώσουν το όνειρο τους για ένα ΙΧ για το παιδί τους. Να συνειδητοποιήσουμε ότι προσπαθώντας να επιβάλουμε ως κοινωνία τα όνειρά μας πάνω στα παιδιά μας, καταστρέψαμε τα δικά τους όνειρα.
Ας κάνουμε μια ειλικρινή αυτοκριτική, ας ακούσουμε τους νέους.Έπρεπε να το είχαμε κάνει έστω το 2008, το 2009. Ας το κάνουμε, επιτέλους, το 2013. Ας σεβαστούμε αυτό που θέλουν να γίνουν, τις αλλαγές που επιδιώκουν, έστω και αν δεν τις φωνάζουν στους δρόμους. Ας χαράξουμε μαζί τους νέα μονοπάτια που θα οδηγούν σε ευημερία χωρίς κατά αναάγκη ξέχειλα πορτοφόλια, σε κοινωνική συνοχή αντί για βόλεμα και διαπλοκή.
Ναι, εμείς θα ανοίξουμε την πόρτα για τους νέους και τις νέες, δεν φοβόμαστε ότι θα καταλάβουν το κόμμα μας, θέλουμε να γεμίσουμε το χώρο με νεανική δημιουργικότητα, να ξεχυλίσει για να βγει και προς τα έξω. Είναι η γενιά που διεκδικούσε συμμετοχική δημοκρατία, ευαισθητοποιήθηκε οικολογικά, ξαναμιλάει για αλληλεγγύη. Όσοι και στο δικό μας χώρο είναι αρτηριοσκληρωτικοί, φοβούνται τους νέους και τις νέες, συμπεριφέρονται ως αποτυχημένοι παιδαγωγοί και κουνάνε απειλητικά το δάκτυλό τους, προσπαθούν να φορτώσουν με όλες τις ενοχές του κόσμου τους νέους που θέλουν να συμμετάσχουν μαζικά στους Οικολόγους Πράσινους, τους προσκαλούμε να ανοίξουν τον ορίζοντα τους, να καλωσορίσουν τους νέους και τις νέες που σε μια δύσκολη εποχή επιλέγουν συνειδητά να εκφραστούν από τους πράσινους αλλά και να αλλάξουν τους Οικολόγους Πράσινους.
Ναι, ελάτε μαζί να αλλάξουμε τον κόσμο, να αλλάξουμε κι εμείς. Θέλουμε να είμαστε δύναμη μεταρρύθμισης, δημοκρατίας, θέλουμε ένα ανοικτό και όχι φοβικό κόμμα, σας χρειαζόμαστε, μπορούμε μαζί να αλλάξουμε. Γιατί πως θα αλλάξουμε τον κόσμο αν δεν μπορούμε να γκρεμίζουμε τα δικά μας τείχη που υψώνονται καθημερινά; Θέλουμε κοινωνική καινοτομία και όχι στασιμότητα, θέλουμε ένα κόμμα – κίνημα που συνεπαίρνει τις καρδιές και τη λογική των πολιτών, δεν θέλουμε ένα μικρό, ελεγχόμενο, κλειστό περιθωριακό κόμμα. Μόνο ανασφαλείς, αδύναμοι και φοβικοί άνθρωποι έχουν ανάγκη από μικρομηχανισμούς για να επιβιώνουν στην πολιτική. Μόνο άνθρωποι που στερούνται αξιών και οραμάτων μπορούν να φοβούνται το άνοιγμα στην κοινωνία, το άνοιγμα στους νέους και τις νέες.
Ναι ηπροσέλευση τόσο νέων ανθρώπων είναι μια μεγάλη ευκαιρία να ανανεωθούμε και εμείς ως κόμμα, να δουλέψουμε δημιουργικά και συλλογικά, με οικολογική ευαισθησία και φαντασία,με προτάσεις και οράματα. Δεν πρέπει να χάσουμε αυτή την ευκαιρία. Θέλουμε να συμμετάσχετε, δείτε τις προτάσεις μας, ελάτε να αλλάξουμε μαζί τον κόσμο μας.
Υπογραφές:
Αναστασιάδης Παναγιώτης (Ηράκλειο Κρήτης)
Βιδάκης Γιάννης (Ηράκλειο Κρήτης)
Βουτηράκη Κατερίνα (Ηράκλειο Κρήτης)
Γαγγιολάκης Νίκος (Ιδιωτικός υπάλληλος, Ηράκλειο Κρήτης)
Γρέδης Παναγιώτης (Βρυξέλλες, Σέρρες)
Γρηγοριάδης Δημήτρης (Συντονιστής Οικολόγων Πράσινων Δωδεκανήσου)
Καλυβιανάκη Κατερίνα - Ιδιωτική Υπάλληλος (Συντονίστρια Τ.Κ. Οικολόγων Πράσινων Χανίων)
Κάππας Νίκος (μουσικός, Κως)
Κουλούμπρης Μιχάλης (Ρόδος)
Κούρος Αντώνης(Ηράκλειο Κρήτης)
Παπαδάκης Αριστείδης(Περιφερειακός Σύμβουλος Κρήτης)
Παπακώστας Ταξιάρχης(Ηράκλειο Κρήτης)
Προμπονάς Μιχάλης(Ηράκλειο Κρήτης)
Σιδέρης Χρήστος (ιδιωτικός υπάλληλος, Κως)
Σκουραδάκης Χρήστος(Ηράκλειο Κρήτης)
Τσελάς Στράτος (Νοσηλευτής, μέλος Οικολόγων Πράσινων Πατησίων - Κυψέλης)
Χρηστάκη Πόπη (Ηράκλειο Κρήτης)
Χρυσόγελος Νίκος (ευρωβουλευτής Οικολόγων Πράσινων)
Η δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου για τις Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις
Συζήτηση με εκπροσώπους Συνομοσπονδιών Συνεταιρισμών από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο Κόσμο
Δείτε το χαιρετισμό του Νίκου Χρυσόγελου: http://www.youtube.com/watch?v=_yLrua0Jk3U
Συνάντηση γνωριμίας εκπροσώπων της Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Συνεταιρισμών στη Βιομηχανία και στις Υπηρεσίες / CECOP–CICOPA EUROPE, και εκπροσώπων φορέων από την Ελλάδα που ασχολούνται με την κοινωνική οικονομία πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 13 Μαΐου, στο Οικολογικό Πολιτιστικό Κέντρο στα Άνω Πατήσια.
Η συνάντηση έγινε υπό την αιγίδα του Νίκου Χρυσόγελου, ευρωβουλευτή των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο με αφορμή την επίσκεψη των εκπροσώπων της CECOP–CICOPA στην Ελλάδα για σειρά επαφών με στόχο τη δημιουργία ενός διεθνούς δικτύου συνεργασίας που θα στηρίξει και θα συμβάλλει στη δημιουργία βιομηχανικών / εργατικών / κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων. Ειδικότερα για την Ελλάδα εργάζονται για τη διαμόρφωση μιας πρότασης για ένα σχέδιο δράσης που θα αξιοποιήσει τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες για τον εν λόγω τομέα, ειδικά την εποχή της κρίσης.
Στο χαιρετισμό του από τις Βρυξέλλες, στην αρχή της εκδήλωσης, ο Νίκος Χρυσόγελος εξέφρασε την αισιοδοξία του για την προοπτική των συνεργατικών κοινωνικών επιχειρήσεων και της κοινωνικής οικονομίας στην Ελλάδα, που απορρέει από τις πολλές πρωτοβουλίες κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων και ευρύτερων αλληλέγγυων και συνεργατικών πρωτοβουλιών που αναπτύσσονται σε όλη τη χώρα σε διάφορους τομείς της οικονομίας παρά τις τελευταίες αρνητικές πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά το νόμο για την κοινωνική οικονομία. Τόνισε τη σημασία δημιουργίας ενός δικτύου σε ευρωπαϊκό αλλά και παγκόσμιο επίπεδο που θα ενισχύσει χώρες όπως η Ελλάδα που βρίσκονται στο ξεκίνημά τους σε ό,τι αφορά την κοινωνική επιχειρηματικότητα, μέσω της ανταλλαγής καλών πρακτικών και εμπειριών. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται οι πρωτοβουλίες που παίρνει ο ίδιος και η ομάδα του με χαρακτηριστικό παράδειγμα το τριήμερο κοινωνικής οικονομίας που διοργάνωσε πέρσι στην Αθήνα με συμμετοχή πολλών ευρωπαίων ομιλητών, καθώς και η ταινία σχετικά με την κοινωνική οικονομία και την κοινωνική επιχειρηματικότητα που γυρίστηκε με πρωτοβουλία του σε συνεργασία με τον Ινστιτούτο Χάινριχ Μπελ και έχει ήδη προβληθεί σε πολλές περιοχές της Ελλάδας. Επίσης, η έκδοση σε συνεγασία με το ΠΡΑΣΙΝΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ βιβλίου για την κοινωνική οικονομία με κείμενα ελλήνων και ξένων εκπροσώπων συνεργατικών-κοινωνικών επιχειρήσεων, ακαδημαϊκών, στελεχών ευρωπαϊκών ομοσπονδιών και δικτύων.
Βασικοί ομιλητές της πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης που ακολούθησε την προβολή της ταινίας «Μαζί», η οποία παρουσιάζει δραστηριότητες της CECOP–CICOPA σε διάφορα μέρη του κόσμου ήταν οι:
· Bruno Roelants,Γενικός Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Συνεταιρισμών στη Βιομηχανία και στις Υπηρεσίες
· Elisa Terrasi, Υπεύθυνη Αναπτυξιακών Θεμάτων Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνεταιρισμών στη Βιομηχανία και στις Υπηρεσίες
· Pierre Laliberté, Ειδικός στον τομέα Εργατών, Γραφείο για τις δραστηριότητες εργατών, Διεθνής Οργάνωση Εργασίας (ACTRAV)
· Maurizio De Santis, Υπεύθυνος του Βιομηχανικού τομέα της Legacoop – ANCPL στην Ιταλία
· Arildo Mota Lopes, Πρόεδρος της Unisol-Brasil και αντιπρόεδρος της CICOPA (Διεθνής οργάνωση για τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις στον τομέα της βιομηχανίας και των υπηρεσιών, Βραζιλία)
· Jose Orbaiceta,Πρόεδρος της CICOPA-Mercosur, Αργεντινή
· Claude Dorion, Πρόεδρος της MCE, Καναδάς
Oι εκπρόσωποι των φορέων από την Ελλάδα περιέγραψαν τις δραστηριότητές τους και παρουσίασαν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της κοινωνικής οικονομίας στην Ελλάδα. Είχαν την ευκαιρία να ρωτήσουν πολλά πράγματα σχετικά με την ευρωπαϊκή και παγκόσμια εμπειρία, ειδικά σε χώρες που αντιμετώπιζαν προβλήματα κρίσης όπως η Αργεντινή και η Βραζιλία. Ταυτόχρονα, δέχτηκαν και πολλές ερωτήσεις από τους εκπροσώπους του Δικτύου σε μια προσπάθεια να γίνουν περισσότεροι κατανοητές οι ελληνικές ιδιαιτερότητες.
Οι συμμετέχοντες ανανέωσαν το ραντεβού τους για το τριήμερο κοινωνικής οικονομίας που θα διοργανώσει και φέτος ο Νίκος Χρυσόγελος και η ομάδα του στην Αθήνα.
Επέκταση πρόσφατου δανείου από την ΕΤΕπ για τους αυτοκινητόδρομους;
Ερώτηση του Νίκου Χρυσόγελου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Το ζήτημα της επέκτασης – σύμφωνα με δημοσίευμα- του από τον Νοέμβριο 2012 δανείου του Ελληνικού Δημοσίου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τους αυτοκινητόδρομους φέρνει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με ερώτησή του, ο Νίκος Χρυσόγελος, ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων / Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο.
Η Ελληνική Κυβέρνηση φέρεται να εξετάζει αύξηση της πρόσφατης δανειοδότησης από την ΕΤΕπ για κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού αυτοκινητοδρόμων του οδικού δικτύου της ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη), που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Το δάνειο αυτό, ύψους 650 εκ. ευρώ, από την ΕΤΕπ που αρχικά προοριζόταν για τη χρηματοδότηση έργων σχολικών κτιρίων και την ενίσχυση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, χρηματοδοτεί μη επιλέξιμα προς συγχρηματοδότηση κόστη έργων. Εκταμιεύεται κατόπιν επίτευξης ορισμένων ποσοτικών ή/και ποιοτικών στόχων που περιλαμβάνονται στην υπογραφείσα κάθε φορά σύμβαση.
Με την ερώτησή του ο Νίκος Χρυσόγελος καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διευκρινίσει εάν το αρχικό κόστος με το οποίο τα συγκεκριμένα έργα εντάχθηκαν στα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ έχει μεταβληθεί και, αν ναι, τι είδους μεταβολές έχουν προκύψει. Επιπλέον, είναι σημαντικό να ξεκαθαριστεί το κατά πόσο τα συγκεκριμένα έργα πρόκειται να επιβαρύνουν περαιτέρω το εθνικό υποπρόγραμμα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων με νέες μη επιλέξιμες δαπάνες.
Τμήματα των δημοσίων υποδομών, συχνά, εξαιτίας άστοχου σχεδιασμού ή για άλλους λόγους, καθυστερούν και είτε επιβαρύνουν περαιτέρω την κάθε φορά πηγή χρηματοδότησης, είτε τμήματά τους μεταφέρονται (εφόσον είναι συγχρηματοδοτούμενα) σε επόμενη προγραμματική περίοδο, είτε ακόμη παραμένουν ημιτελή ή μη λειτουργικά. Ερωτάται, λοιπόν, η Επιτροπή, εάν η μέχρι τώρα πρόοδος των έργων προτεραιότητας του ΕΣΠΑ είναι τέτοια που μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε πως ο εθνικός προϋπολογισμός αλλά και τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά ταμεία δεν θα χρηματοδοτήσουν έργα που τελικώς δεν θα λειτουργήσουν ποτέ, ή που το τελικό τους κόστος θα αυξηθεί τόσο ώστε να αποδειχθούν ασύμφορα.
Σχετικά ο Νίκος Χρυσόγελος δήλωσε: «Δυστυχώς, στα μεγάλα έργα υποδομής, συχνά παρατηρούνται σημαντικές αποκλίσεις ανάμεσα στο αρχικό σχέδιο και στο τελικό παραδοτέο. Αποκλίσεις σε συνολικό κόστος αλλά και στον χρόνο αποπεράτωσης. Όμως πλέον, η πολυετής εμπειρία και η τεχνογνωσία των αρμόδιων υπηρεσιών είναι σημαντική και η οικονομική κατάσταση της χώρας δεν επιτρέπει τη χρηματοδότηση αστοχιών στα δημόσια έργα. Η υλοποίηση οφείλει να σέβεται τον αρχικό σχεδιασμό και δεν μπορεί απλώς να αποτελεί περίοδο αποκάλυψης λαθών και παραλείψεων, διαπίστωσης αλλαγών στην χρηματοδότηση, τεκμηρίωσης αναβολών στον χρονικό προγραμματισμό και δικαιολόγησης της αδυναμίας ή του φόβου των εμπλεκόμενων να αναλάβουν ρίσκα. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων πρέπει να προστατευτεί και να επιτελέσει τον αναπτυξιακό του ρόλο χωρίς να επιβαρύνεται με απρόβλεπτες ανάγκες δαπανών.
Με την ερώτησή μου καλώ την Επιτροπή να μας ενημερώσει για την κατάσταση των συγχρηματοδοτούμενων έργων προτεραιότητας. Αν θα ολοκληρωθούν και θα είναι λειτουργικά εντός χρονοδιαγραμμάτων, αν θα επιβαρύνουν περαιτέρω τις πηγές χρηματοδότησής τους, αν θα «μπλοκάρουν» την υλοποίηση άλλων δράσεων που στοχεύουν στην βελτίωση της κοινωνικής συνοχής, αν θα μειώσουν τα κονδύλια για κοινωνική πολιτική ή άλλες προτεραιότητες.
Τέλος, ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αν θεωρεί λογικό να χρησιμοποιεί ένα Κράτος Μέλος πολύτιμα δάνεια –που έχουν θεωρητικά απολύτως αναπτυξιακή στόχευση- από την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση μη επιλέξιμων τμημάτων δημοσίων έργων σε μια τόσο δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση»
(Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση του Ν. Χρυσόγελου)
Θέμα: «Επέκταση δανεισμού από ΕΤΕπ για αυτοκινητοδρόμους»
Η Ελληνική Κυβέρνηση εξετάζει [1] αύξηση της πρόσφατης δανειοδότησης [2] [3] από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού αυτοκινητοδρόμων του οδικού δικτύου της ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη), που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης. Τα δάνεια από την ΕΤΕπ (το συγκεκριμένο, αλλά και προηγούμενο που αφορούσε σε άλλα έργα [4]) χρηματοδοτούν επιλέξιμα προς συγχρηματοδότηση κόστη έργων κι αποτελούν μέρος του ετήσιου δανεισμού της χώρας. Εκταμιεύονται κατόπιν επίτευξης ορισμένων ποσοτικών ή/και ποιοτικών στόχων που περιλαμβάνονται στην υπογραφείσα κάθε φορά σύμβαση.
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
1. Διαθέτει εκτιμήσεις για τα συνολικά κόστη ολοκλήρωσης των συγκεκριμένων έργων συγκρινόμενα με τα αρχικά εγκεκριμένα κόστη; Που οφείλονται κατά την άποψή της οι όποιες αποκλίσεις; Έχει προβεί σε εκτίμηση για την επιβάρυνση του εθνικού σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) από τις όποιες αποκλίσεις;
2. Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος μη ολοκλήρωσης μέχρι το 2015 ορισμένων από τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για την περίοδο 2007-2013 με συνέπεια να μεταφερθούν κόστη στο εθνικό σκέλος του προϋπολογισμού που θα επιβαρύνουν το Δημόσιο για έργα μη λειτουργικά και μη ολοκληρωμένα;
3. Ποια η τελική υπέρβαση προϋπολογισμού των «μεγάλων» έργων κατά την Προγραμματική Περίοδο 2000-2006; Η όποια υπέρβαση επιβάρυνε το Εθνικό Υποπρόγραμμα του Π.Δ.Ε;
4. Oπροϋπολογισμός του Π.Δ.Ε. (συγχρηματοδοτούμενες δράσεις) επαρκεί για ολοκλήρωση των προγραμματισμένων έργων αυτοκινητόδρομων χωρίς να απαιτηθεί μεταφορά επιπλέον πόρων σε βάρος κονδυλίων που προορίζονται για κοινωνική πολιτική, συνοχή κι ανταγωνιστικότητα;
5. Γνωρίζει αν το εν λόγω δάνειο για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των αυτοκινητοδρόμων προοριζόταν αρχικά για τις ανάγκες των επενδυτικών προγραμμάτων του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) και της Αττικό Μετρό ; Αν ναι, σκοπεύει να συνεργαστεί με τις ελληνικές αρχές για την εξεύρεση εναλλακτικής χρηματοδότησης αυτών των έργων;
6. Ποια είναι η άποψή της σχετικά με την πιθανότητα δανεισμού για χρηματοδότηση μη επιλέξιμων προς συγχρηματοδότηση τμημάτων των έργων που πρόκειται να χρηματοδοτηθούν από το συγκεκριμένο δάνειο;
7. Είναι ενδεδειγμένη η τακτική επέκτασης του δανεισμού από το Κράτος σε περιπτώσεις απροθυμίας των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν έργα που πραγματοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης;
[1] http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=511284&h1=true#commentForm
[2] http://eib.europa.eu/projects/pipeline/2012/20120192.htm
[3] http://www.mindev.gov.gr/?p=8903
[4] http://eib.europa.eu/projects/loans/2010/20100240.htm
Συνεταιριστικές τράπεζες: Ένα εναλλακτικό μοντέλο